Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Bra program att göra fps- spel i?

Permalänk

Bra program att göra fps- spel i?

Hej!
Jag har en kompis som vill göra ett eget multiplayerfps. Det är bara ett test sålänge. Nu behöver vi lite hjälp med förslag på bra program där man kan göra spel på lite högre nivå än de vanliga programmen, där gubbarna och miljöerna redan är färdiga. Han vill alltså designa sitt spel själv. Han vill inte betala heller, så freeware måste det vara.

De som vi har hittat har varit för simpla för hans smak.

Någon som har något bra förslag?

Visa signatur
Permalänk

www.3dgamestudio.com - bra motor, kostar 500kr för den billigaste, sen finns det två till med mer funktioner som kostar mer. Det medföljer även enkel ban&modell-editor (finns dock bra freeware program att göra modeller i, t.ex. blender.) För övrigt kan du klicka ut spel i motorn ovan, eller scripta lätt/svårt, dvs tre olika nivåer man kan ligga på. Ang. multiplayer så vet jag inte hur det funkar just nu, var länge sen jag använde det, men ska du göra någon form av internet/multiplayerbaserat spel är kodkunskaper att föredra. Finns även ett ypperligt forum man kan fråga om hjälp i, med många användare, rekommenderar denna motor.

Ska det va 2D-spel mera så finns gamemaker, bra program som är gratis och mycket enkelt, med stöd för split screen och multiplayer. Även denna är mycket bra.

Erik

Edit. läste ditt inlägg igen, och nåt bra gratis "klicka ut saker" spelmotor är obefintligt typ. För att göra ett bra spel på gratissaker måste du kunna koda eller göra grafiken själv.

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikSvensson
www.3dgamestudio.com - bra motor, kostar 500kr för den billigaste, sen finns det två till med mer funktioner som kostar mer. Det medföljer även enkel ban&modell-editor (finns dock bra freeware program att göra modeller i, t.ex. blender.) För övrigt kan du klicka ut spel i motorn ovan, eller scripta lätt/svårt, dvs tre olika nivåer man kan ligga på. Ang. multiplayer så vet jag inte hur det funkar just nu, var länge sen jag använde det, men ska du göra någon form av internet/multiplayerbaserat spel är kodkunskaper att föredra. Finns även ett ypperligt forum man kan fråga om hjälp i, med många användare, rekommenderar denna motor.

Ska det va 2D-spel mera så finns gamemaker, bra program som är gratis och mycket enkelt, med stöd för split screen och multiplayer. Även denna är mycket bra.

Erik

Edit. läste ditt inlägg igen, och nåt bra gratis "klicka ut saker" spelmotor är obefintligt typ. För att göra ett bra spel på gratissaker måste du kunna koda eller göra grafiken själv.

Tack för det snabba svaret! Min kompis tackar också
Jag får kolla upp med honom hur grundligt han vill lära sig kodning och hur mycket han vill lägga ut på det.

Visa signatur
Permalänk

Ingen fara. Vill du veta mer så fråga på. Jobbar ju i spelbranschen så har lite koll iallafall..

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX