Uppkörningstips inför körprovet!

Permalänk
Medlem

Uppkörningstips inför körprovet!

Hejsan!

Om 3 veckor, den 13:e December ska jag nämligen köra upp här i Stockholm i Jakobsberg.
Surfade nyss in på Vägverket och läste att de har infört en ny bedömningsregel för inspektörer, nämligen ECO Driving. Dvs. åka miljövänligt.

Har ni några tips som man bör tänka på?

* Vet om att växla upp så tidigt som möjligt.
* Starta bilen med växeln i dvs. 1:an eller R.
* Motorbromsa
* Undvika att stanna på rödlysen, dvs. börja motorbromsa och kör sakta fram mot lyset och undvika att stanna.
* Inga hastiga accelerationer eller inbromsningar

Något mer som man ska tänka på?

Har ni några andra tips inför själva uppkörningen så skulle jag vara tacksam! Kan tillägga att jag har kört med trafikskola om någon undrar.

Tack på förhand!

Visa signatur

AMD 64 X2 6000+ 3.11 GHz | 2048 MB RAM | ASUS 4650 512 Mb | 250+250 Gb HDD | Creative Soundblaster X-fi Platinum | G15 | G5 | Dell 2407WFP |
"Ju dyrare desto bättre, ju billigare desto bättre"

Permalänk

Att köra miljövänligt är väl inget nytt?

Men iaf, bästa tipset som antagligen alla kommer komma med är väl; Kör lugnt och visa att du är uppmärksam (överdrivet så att inspektören ser att du kollar vissa saker istället för att bara snegla).

Permalänk

Accelerera så fort du kan upp till hastighetsbegränsningen, eller ja, det som du anser vara säkert. I med lagom växel och glid.

Permalänk
Medlem

jag ska köra upp om en halvtimme nu! är rätt så nervös :S

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem

Man ska inte växla upp så tidigt som möjligt utan man ska växla vid rätt varvtal. En för hög växel gör att motorn får jobba väldigt hårt. Sen max en billängd när man åker iväg på ettans växel. Inte ligga på 1an längre än så.

Påfart till motorväg kräver att man accelerar hårt, men givetvis vad du anser är säkert. Du ska hålla motorvägens tempo när du kommer ur påfarten.

Att inte tvärnita framför rödljus är uppskattat, är det rött så börja tidigt att motorbromsa till ljuset, det är att planera sin köning plus att det är miljövänligt. Sen på vintern kan det vara halt vid ljusen så en tvärnit framför lampan kan resultera att man glider förbi den vilket inte är bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NeZo
jag ska köra upp om en halvtimme nu! är rätt så nervös :S

Lycka till
Körde själv upp idag och klarade det
Blev riktigt nervös en gång, hade inte lagt in växeln ordentligt...ät inte så bra å sen "hoppa den tillbaka". men men han sa inget.

Permalänk

jag skall ta några kör lektioner och sen är det dax för mig! om nån månad eller så.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Kör sakta!! Här är uppkörningarna i alla fall på tid (25 min tror jag.. alltför kort egentligen men det är OT) och desto saktare du kör desto färre misstag hinner du med Mindre svåra situationer och så vidare...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Kör sakta!! Här är uppkörningarna i alla fall på tid (25 min tror jag.. alltför kort egentligen men det är OT) och desto saktare du kör desto färre misstag hinner du med Mindre svåra situationer och så vidare...

Nej man ska aldrig köra under hastighetsbegränsningen mer än några km/h, då kuggar man ju direkt.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

Planera din körning så du slipper göra onödiga stopp!

Permalänk
Medlem

Re: Uppkörningstips inför körprovet!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sWe. Titus^
* Starta bilen med växeln i dvs. 1:an eller R.

Kan någon förklara varför för det känns som att jag missat något. Kan ju inte vara någonsomhelst skillnad att starta med växel i eller friläge förutom att man riskerar att sätta bilen i rullning om man missar kopplingen med växel i?
Att sätta i ettan eller R när man parkerat bilen är bra då den funkar som extra handbroms men vid starten har jag aldrig hört.

Men annars stämmer det bra, några huvudpunkter man ska tänka på är väl:

*Kör miljövänligt

*Var uppmärksam (använd speglarna mycket, noga med skyltar, kolla döda vinkeln osv)

*Var försiktig men ändå bestämd (detta kanske inte gäller lika mycket nu när det väldig halka iofs, så var hellre försiktig)

*Var lugn

Permalänk
Medlem

Hade min uppkörning i sommras, och jag kan lätt säga att det var det pirrigaste jag varit med om i hela mitt liv. Min vänsterfot skakade så mycket i början, att jag knappt kunde växla.

Mina tips till dig är att hålla dig lugn (hur svårt det en är), se din uppkörningsgubbe som vilken annan person som helst.

Det där med eco-driving borde du nog ha lärt dig vid det här laget, oroa dig inte om det.

Och kom ihåg, bara för att du gör ett litet misstag, så behöver det inte vara kört!

Jag gjorde ett par småmisstag, kommer inte ihåg vad det var nu, men inget som han reagerade på.

Sen när du väl fått kortet i handen så kommer det känns så shönt, så shönt

Kan även tilläggas att du inte kommer känna dig säker i trafiken förrens efter ett halvår ungefär.

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Keeper of the Bamse

Att starta bilen med ettan eller backen i spelar ju ingen som helst roll på bränsleförbrukningen. Men som sagt, motorbromsa om du ser att det är rött där framme, samt håll för fan till höger om du kan, så trött på övningskörare som i all sin osäkerhet blir helt sönderstressade av ilskna V70's som ligger och trycker en dragkrokslängd bakom på t.ex. essingeleden.

Och kanske främst av allt: LYCKA TILL

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Att starta bilen med ettan eller backen i spelar ju ingen som helst roll på bränsleförbrukningen. Men som sagt, motorbromsa om du ser att det är rött där framme, samt håll för fan till höger om du kan, så trött på övningskörare som i all sin osäkerhet blir helt sönderstressade av ilskna V70's som ligger och trycker en dragkrokslängd bakom på t.ex. essingeleden.

Och kanske främst av allt: LYCKA TILL

Jo det är det jag menar med försiktig men bestämd, många övningskörare kör ju onödigt långsamt vilket bara skapar irritation. Men nu när det är halka är det bara bra att du (trådskaparen) visar att du är eftertänksam och tar det extra försiktigt vid t.ex korsningar och rondeller. Men är man tillräckligt bra/erfaren kan man köra försiktigt men utan att vela utan få ett bra flyt iaf.

Permalänk
Medlem

Tack alla som har svarat hittills, mycket bra förslag. Fortsätt skriva mer tips om ni vill och kan.

Angående det där med att ha växeln i när man startar ska vara miljövänligt enligt min trafikskolelärare.
Sen så brukar jag hålla mig i det högra fältet för det mesta när jag kör, förutom när jag kör om folk

Visa signatur

AMD 64 X2 6000+ 3.11 GHz | 2048 MB RAM | ASUS 4650 512 Mb | 250+250 Gb HDD | Creative Soundblaster X-fi Platinum | G15 | G5 | Dell 2407WFP |
"Ju dyrare desto bättre, ju billigare desto bättre"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sWe. Titus^
Tack alla som har svarat hittills, mycket bra förslag. Fortsätt skriva mer tips om ni vill och kan.

Angående det där med att ha växeln i när man startar ska vara miljövänligt enligt min trafikskolelärare.
Sen så brukar jag hålla mig i det högra fältet för det mesta när jag kör, förutom när jag kör om folk

Ok, du får gärna fråga personen du kör upp med vad han tycker. Säg att du känner några undrar om det verkligen gör skillnad och isåfall hur Eller ja du får gärna fråga din lärare också...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag tror faktiskt jag inte hoppade över någon växel någon gång när jag körde upp, men det gick bra ändå. (Privatist i Stockholm)

Visa signatur

Asus P5K-Premium WiFi | Intel Core2Quad Q6600 @ 3.3Ghz | 4x2GB OCZ Platinum | Radeon HD6950GB | Intel SSD 160GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intel_Power
Jag tror faktiskt jag inte hoppade över någon växel någon gång när jag körde upp, men det gick bra ändå. (Privatist i Stockholm)

Tror knappast man kuggar om man inte växlar, då jävlar ska den personen vara less på sitt jobb Skulle mer säga att det borde ses som ett plus om man gör det, växlarna finns ju av en anledning...

Permalänk
Keeper of the Bamse

När jag körde upp så kryssade uppkörargubben för en ruta när jag använde torkarna med spolarvätska. Det är alltså en punkt i protokollet att använda torkare/spolarvätska! I alla fall 2003

Vidare är väl Ecodriving en grej som man ska klara numera? Har dålig koll, ni som pluggar teorin kan väl svara på det?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
Nej man ska aldrig köra under hastighetsbegränsningen mer än några km/h, då kuggar man ju direkt.

Alltså, jag menar inte att man ska köra i 10 km/h som nån 80-årig kärring, utan t.ex. köra 30 på 40 väg eller liknande. Här rekommenderar bilskolorna det, men det kanske är annat i mer trafiktäta städer.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
När jag körde upp så kryssade uppkörargubben för en ruta när jag använde torkarna med spolarvätska. Det är alltså en punkt i protokollet att använda torkare/spolarvätska! I alla fall 2003

Vidare är väl Ecodriving en grej som man ska klara numera? Har dålig koll, ni som pluggar teorin kan väl svara på det?

Men jag antar att din ruta var skitig då? Kan ju inte finnas som krav att man spontant ska använda torkarna fast rutan är ren?

Permalänk
Medlem

Eco driving är rätt lätt, t.ex. hoppa över växlar, accelerera inte i nerförsbackar och se till att ha motorn över 1500 rpm vid rullning.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Haft mitt körkort i ett halvår nu. Körde upp i Jakobsberg som privatist en lördagsmorgon klockan åtta. Såg väl 3st bilar på 45 minuter.

Har väl egentligen inget att tillägga angående körningen.

Har du koll på säkerhetskontroller? Kontroll av broms, styrning och handbroms?

Gör inte som jag gjorde när jag skulle kontrollera handbromsen.
Lade i backen , accade upp till 10-15km/h och ryckte kryckan! Jag skäms så otroligt. Det som är ännu mer otroligt är att jag inte blev kuggad för det.

Se också upp för cyklister och fotgängare vid lömska ställen. Markera bromsberedskap vid häckar och bostadsområden och ta det lugnt.

Lycka till !