Permalänk
Medlem

Lära sig trösta

Jag är nog bland dem sämre på att trösta!

Hur ska jag göra, hur ska man ta informationen man får som någon delar med sig och göra det till tröst.

Även om man förstår situationen och lider med personen så vet jag inte hur jag ska bearbeta och ge någon form av tröst.

tex, om någon dött och man säger , det var en bra person, osv

Jag gör snarare saken värre, men ännu värre om jag inte säger nåt.

tips?

Permalänk
Geeks
SweClockers

*flyttad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Oftast så vill den som söker tröst hos andra bara ha någon som lyssnar. Det kommer i princip alltid först, därefter kan man börja prata och ge råd.

Permalänk
Medlem

Lurig fråga faktiskt, det är förmodligen något man lär sig med tiden skulle jag säga. Har man inget vettigt att säga till någon som precis förlorat en familjemedlem eller dyl är det bästa att bara finnas till hands, man behöver inte prata. Låta personen veta att man finns där om han/hon behöver prata är nog det viktigaste.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Ibland får man helt enkelt finna sig i att man inte kan göra nåt för att trösta en annan, men det kan räcka med att visa att man finns där om det behövs, och att man inte börjar bete sig alltför onormalt mot personen bara för att man inte vet hur man ska hantera den andres sorg.
Det är säkert olika för olika människor, men personligen tog jag lite illa vid mig när en del helt ignorerade min sorg när en familjemedlem gick bort för några år sen, när det var uppenbart att de visste om det, jag antar att de var rädda att jag skulle må sämre bara för att de påminde mig men enligt mig är det bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite.
Även om man kanske inte ville prata om sin sorg om någon frågade, så kommer man ändå ihåg de som frågade hur man mådde eller på nåt annat sätt bekräftade sorgen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag förstår vad ni menar, vara till hands, kanske visa uttryckligen att man vill vara där för någon.

Det som fick mig skriva här var att någon rev upp ett gammalt sår sen pratade minne och hur hemskt det var, men de sa att min tröst inte var något men det betydde att jag försökte.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att det är något man kan lära sig direkt. Antingen "har" man det, är en empatisk person helt enkelt, eller så är man inte det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabniel
Ibland får man helt enkelt finna sig i att man inte kan göra nåt för att trösta en annan, men det kan räcka med att visa att man finns där om det behövs, och att man inte börjar bete sig alltför onormalt mot personen bara för att man inte vet hur man ska hantera den andres sorg.
Det är säkert olika för olika människor, men personligen tog jag lite illa vid mig när en del helt ignorerade min sorg när en familjemedlem gick bort för några år sen, när det var uppenbart att de visste om det, jag antar att de var rädda att jag skulle må sämre bara för att de påminde mig men enligt mig är det bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite.
Även om man kanske inte ville prata om sin sorg om någon frågade, så kommer man ändå ihåg de som frågade hur man mådde eller på nåt annat sätt bekräftade sorgen.

Nästan alla jag hört tala om hur de förlorat någon blir oerhört störda på det faktum att människor konstant påminner dem om det som har hänt.

Jag skulle nog vilja säg att du är i minoritet. De allra flesta vill knappast bli påminda om det hela tiden. Att glömma saker är ett av de bästa sätten (nu blir jag väl flamebait här) att ta bort sorg på.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Nästan alla jag hört tala om hur de förlorat någon blir oerhört störda på det faktum att människor konstant påminner dem om det som har hänt.

Jag skulle nog vilja säg att du är i minoritet. De allra flesta vill knappast bli påminda om det hela tiden. Att glömma saker är ett av de bästa sätten (nu blir jag väl flamebait här) att ta bort sorg på.

Jag å andra sidan har knappt hört det talas om det på det sätt som du upplever det.

Det är oerhört individuellt hur man bearbetar sorg, en del gör det öppet, en del sluter sig. Det finns inget generalrecept på hur man stöttar en person i en svår stund, utan man får väl känna av personen och visa att man finns där oavsett. Sedan finns det ju dem som föredrar ensamhet när det gäller sorgearbete, då får man respektera det och istället finnas till när denne "kliver ur" sorgen.

Att glömma (jag utläser det som "förtränga") saker är väl inte bra, att däremot bearbeta det man gått igenom för att komma över det, men inte glömma, tycker jag är bra. "Glömmer" du saker i ditt liv som är så pass stora att det kräver sorg av själen har du det liggandes under ytan och kommer att smälla dig på nosen när det väl poppar upp/du blir påmind om det. Du glömmer ju dessutom inte bara att en nära anhörig gått bort till exempel.

En annan sak man kan tänka på är att aldrig utgå från att andra sörjer som sig själv. En del tar lång tid på sig och en del kliver vidare i livet ganska omgående. Jag har hört folk uttala sig om mitt sorgearbete när min mamma dog på ett sätt som gör att man funderar över hur en del är funtade. Hur man reagerar på sorg kan vara olika från en gång till annan också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Du har rätt till din åsikt :). Jag håller dock inte med om att det är bäst att glömma. Jobbiga saker ska bearbetas, på så vis klara man av det lättare i framtiden. Självklart är det den berörda som skall bestämma när han/hon vill prata om det, om dem överhuvudtaget vill prata om det.

Jag saknade att någon vågade prata med mig, när jag själv drabbades av sorg. Kompisar och andra människor låtsades som inget, självklart gjorde dem det i all välmening.

Någon skrev att man inte kan lära sig att hjälpa en människa i kris. Självklart kan man det, det är en viktig del i utbildningen när man läser till bl.a. socionom. Självklart kan man få en känsla för sånt utan att plugga, man kommer långt med sunt förnuft. Man kan använda sig av sina egna erfarenheter, man kanske har drabbats själv någon gång?

Viktigast, tror jag är, att man visar den drabbade att man inte är rädd för att prata om det, att man finns där om han/hon vill. Det är oftast det som är svårast, vi människor är i regel rädda för att prata om sånt som är jobbigt. Att inte vara rädd för det, det är en sak man kan lära sig.

Lycka till!

Visa signatur

On my lap: DELL Studio XPS 16 (Numera stendöd efter utspilld burk med oliver. R.I.P).

Efter 2 år utan stationär är nu Sandy + Sapphire 6950 beställd. :)

Permalänk
Medlem

För de ytliga kan ju alltid wikihow ge råd: http://www.wikihow.com/Comfort-Your-Friend

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo, självklart vill man ju inte bli påmind om det hela tiden av personer man knappt känner, men i början var det ibland som att man hade elefant i rummet som ingen låtsades om, och genom att andra helt enkelt bekräftade att de visste vad som hade hänt så kunde man lägga en eventuell jobbig fråga bakom sig istället för att undra när de ska dra upp det.

Men jag tror det kan vara väldigt individuellt hur man vill bemötas beroende på hur man är som person och hur man hanterar sorgen, en del kan säkert vara i djup sorg en lång tid efteråt och inte vilja bli påminda om det. Jag å andra sidan accepterade nog sorgen relativt snabbt och tänkte att ju mer man konfronteras med den (istället för att kanske försöka glömma den) ju snabbare trubbas den av och sjunker undan.

Visa signatur
Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aegon
Jag tror inte att det är något man kan lära sig direkt. Antingen "har" man det, är en empatisk person helt enkelt, eller så är man inte det.

Det där är jag också lite inne på. Vet en kille som är helt oförmögen att bearbeta information och sedan ge råd och trösta folk. Det kan vara någon som har förlorat sin hund och han säger något i stil med "Men vi kan ju köpa köttfärs till middag?" När hunden blivit överkörd....

Han försöker ju alltså bjuda på middag men taktkänslan är inte helt 100...

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Det beror som sagt på hur väl man känner personen i fråga.

En del kan man bara sitte och "hålla" med och sånt en del kan typ sitta ed armarna runt en eller så.. jäkligt svår fråga igentligen.
Alla människor är inte lämmpade för att trösta andra liksom alla här inte är ämnade att blir moddar hehe

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Att trösta någon innebär givetvis inte alltid att man "fixar" deras problem. Att bara lyssna och ge en kram kan vara precis hur värdefullt som helst.

Jag tror nog att alla tycker det är väldigt svårt att ta en sådan situation, och jag vet många som blir så obekväma och osäkra att de helt enkelt byter samtalsämne, precis som Printscreens vän verkar göra. Då är det sjukt mycket bättre att helt enkelt bara vara tyst och säga något i stil med "Ja.. Jag vet inte vad jag ska säga.. Men jag förstår."

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är väl inte den som vill prata så mycket när något händer så det jag tycker mina kompisar skulle kunna göra bäst av situationen är att säga att dom är ledsna för vad som hänt och dom finns där om man vill prata. Tycker inte dom ska ta initativet att prata för de kan inte veta om man känner sig redo. Men problemet där kan ju vara att man aldrig känner sig redo och kan behöva en knuff för att börja prata om det.
Men om man nu skulle sätta sig ner och prata så har jag väl inte så mycket mer råd Det kan väl bero på vad som hänt. Är det en person som gått bort kan man ju sitta och prata minnen. Om det skulle vara en kompis mormor eller något och dom var nära kan man ju be kompisen prata lite om den bortgångne, eftersin man kanske inte var bästisar med sin kompis mormor.