Installera Windows XP med ett USB-minne

Permalänk

Jag har följt denna guiden till punkt och pricka, fast får inte ett steg att fungera.

När jag är på steg 4, i usb_prep8.cmd och skall "Change the XP setup path" får jag felmeddelandet "This is not a XP folder" eller liknande, någon fil fattas.

Jag försöker installera Windows XP 64bit, vet någon om det finns en enkel lösning för att få en 64 att godkännas av programmet eller något annat program som kan göra det åt mig?

MVH!

Visa signatur

Oscar the tegni

Permalänk

Re: Funkar på en vanliga bärbar men inteEeePC

Citat:

Ursprungligen inskrivet av monthadar
Hej!

Tack för en bra artikel, men jag har ett problem. Jag har förberett USB minnet. Men den bootar inte på min EeePC 900. Det konstiga är att det funkar på en vanlig bärbar. Jag testade två olika minne som gav samma resultat.

Löste du det?

Jag har nämligen exakt samma problem att förbereda USB minnet var en barnlek. men min EEE900 vägrar att Bota USB minnet. ett Transcend 4Gb minne.

Tillägg:
Jag tror att jag inte var tålmodig nog.. stod bara o blinka uppe i vänstra hörnet i en evighet så jag gav upp. sen prova jag samma metod fasst via SDD stickan och då gick det betydligt fortare men reagera likadant i början..

Permalänk

Hur kommer jag förbi "Tempdrive T: is not formatted - Program will exit" ?

Jag har WinXP 32Bit

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag har en Acer aspire one (SSD versionen) som jag tänkte installera xp på eftersom linux inte är nånting för mig. Allting går jätte bratill 100% tills jag har valt partition och sak installera, så får jag ett felmeddelande att

"det går inte att komma åt CD-skivan med installationsfilerna för Windows XP.
Tryck på return om du vill försöka igen. Avbryt installationen om åtgärden inte utfördes trots upprepade försök. Kopiera sedan installationsfilerna till hårddisken och starta installationsprogrammet på nytt.
Tryck på F3 för att avbryta installationen."

Men iaf får jag detta problem och installationen kan inte fortsätta och jag måste starta om datorn.
Är det nån som vet vad det kan vara för problem? Och föresten använder jag ett Kingston datatraveler på 1 gb om det är till nån hjälp.
MVH

Permalänk
Medlem

Re: Problem efter installation

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sorkas
Installationen fungerade helt felfritt. Men när jag kopplat ur USBminnet i windows och startar om datorn står det "Operativsystemet kunde inte startas". Har testat ätt ändra boot-ordningen igen så att hårddisken ligger först men utan resultat. Jag måste alltså ha stickan i varje gång jag startar datorn, sedan kan jag utan problem ta bort den när det väl startat. Har någon koll på hur jag kan lösa detta?

Har precis samma problem. Måste ju vara att Windows lagt startfilerna på stickan. Frågan är varför den gjort så?

Permalänk

Re: Re: Problem efter installation

Citat:

Ursprungligen inskrivet av feffe_
Har precis samma problem. Måste ju vara att Windows lagt startfilerna på stickan. Frågan är varför den gjort så?

jag hade det problemet först... sedan såg jag på en sida att man måste starta upp windows helt så att allt är installerat och klart (komma in på skrivbordet) .. sen kan man dra ut stickan.

fick göra om det två ggr.

först hade jag ett usbminne som ej var kapabelt till skiten..

Permalänk
Medlem

Har köpt ett Corsair Voyager Mini på 8GB för detta ändamål. Verkar ha varit en dum idé, eftersom PETOUSB inte stödjer stickor på mer än 2GB (enligt manualen). Hjälp?

EDIT: Efter att ha följt någon annan dum guide som innehåller kommandot "format fs=fat" som inte finns i DiskPart for XP (trots att guiden var skriven specifikt för XP) hittade jag WinToFlash. Hur enkelt som helst och funkar toppen.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem

följde guiden punkt och pricka - funkade helt okej. det enda jag stöter på som jag är missnöjd med är vid uppstarten av datorn då det kommer upp en förfrågan:

"välj vilket operativsystem som ska startas:

- Microsoft Windows XP professional
- Usa Repair NOT to Start Microsoft Windows XP professional"

så måste man vara med och trycka på enter eller vänta ut nedräkningen på 30sek.
Någon kunnig som har en lösning på hur man får bort dessa alternativ så att han bootar upp alternativ nr1 direkt utan att fråga.
Vet inte om det är till någon hjälp men om man väljer alternativ nr2 står det:

"Det gick inte att starta Windows på grund av ett konfigurationsfel på hårddisken.
Det gick inte att läsa från angiven startdiskett. kontrollera startsökvägen och disken.
Kontrollera i dokumentationen för windows om konfiguration av hårddisken och referensmanualen till maskinvaran för tilläggsinformation."

En svår nöt att knäcka?

tack på förhand!

Permalänk

Jag har ett litet problem, när jag väljer TXT eller gui så stannar den bara, man ser den vita markören uppe i vänstra hörnet och så står den bara och blinkar där, inget händer.

Någon som vet vad det kan vara?

EDIT1:
nvm, startade om datorn då hoppade den igång igen
men nu kommer det upp ett annat problem, den hittar inte visa filer nu. tex c_936.nls, cdaudio.sys, cinemst2.sys osv osv
massor med fel, får typ 3 fel på filer varje procent

EDIT2
Major problem, Får blå skärm efter andra omstarten.

Visa signatur

Hej jag heter Kim

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaguzu
följde guiden punkt och pricka - funkade helt okej. det enda jag stöter på som jag är missnöjd med är vid uppstarten av datorn då det kommer upp en förfrågan:

"välj vilket operativsystem som ska startas:

- Microsoft Windows XP professional
- Usa Repair NOT to Start Microsoft Windows XP professional"

så måste man vara med och trycka på enter eller vänta ut nedräkningen på 30sek.
Någon kunnig som har en lösning på hur man får bort dessa alternativ så att han bootar upp alternativ nr1 direkt utan att fråga.
Vet inte om det är till någon hjälp men om man väljer alternativ nr2 står det:

"Det gick inte att starta Windows på grund av ett konfigurationsfel på hårddisken.
Det gick inte att läsa från angiven startdiskett. kontrollera startsökvägen och disken.
Kontrollera i dokumentationen för windows om konfiguration av hårddisken och referensmanualen till maskinvaran för tilläggsinformation."

En svår nöt att knäcka?

tack på förhand!

Detta fixar du på följande sätt:

1. Starta datorn med alternativ 1.
Välj absolut inte alternativ 2 "USB Repair NOT to Start Microsoft Windows XP..."!!!
Då får du göra om hela installationen från USB!
2. Öppna "Den här datorn" och öppna sen hårddisken/partitionen där du har Windows installerat, vanligtvis C:.
3. Direkt där i C: ska det finnas en fil "boot.ini".
4. Öppna "boot.ini" genom att dubbelklicka på den.
Den ska öppnas i "Anteckningar".
Om den inte öppnas i "Anteckningar" får du högerklicka på filen "boot.ini" och välja "Öppna med..." och sen välja att öppna den med "Anteckningar".
5. När du väl har öppnat "boot.ini" ska du se denna text:

[Boot Loader]
timeout=30
Default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[Operating Systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP ......" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="USB Repair NOT to Start Microsoft Windows XP ......" /noexecute=optin /fastdetect

6. Det enda du behöver göra är att radera sista raden och spara efteråt!
Dvs. radera sista raden:

"multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="USB Repair NOT to Start Microsoft Windows XP ......" /noexecute=optin /fastdetect"

Så att du bara har kvar följande:

[Boot Loader]
timeout=30
Default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[Operating Systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP ......" /noexecute=optin /fastdetect

7. Och KOM IHÅG ATT SPARA innan du stänger filen "boot.ini"!!!

Nu, när du startar om datorn så ska du inte få det meddelandet igen.
Och inte heller ska det dyka upp igen senare

Tack Erik Hammar för en bra guide!!!

*spam*

Permalänk

kommer till steg 4 sen avslutas bara allt!?

Permalänk
Medlem

Menar du att din dator kraschar?
Eller är det bara själva utforskaren/"den här datorn" som avslutas?

Permalänk
Medlem

för mig står det att ntldr saknas när jag försöker boota från usbminnet.?

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk

Med hjälp av UltraISO och en winOS ISO fil så kan man fixa en bootable USB på några klick. Så mycket enklare.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst hela tråden men borde inte unettbotin fungera? Det fungerar ju till linux isoskivor?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk

hur gör jag om jag har windows 7 på den datorn jag ska förbereda stickan i?

Permalänk

Hej!

Jag försöker installera windows xp på min asus 900.. Har lyckats skapa en en windows kopia på ett usb-minne som går att starta ifrån.. Men när jag i windows installationen ska välja hårddisk att installera windows på går det inte välja c: då usb-minnet är c: och jag kan bara välja en hårddsik som har d:. Jag har tagit bort de tidigare partitionerna och skapat en ny, som alltså blir d:.

Har försökt med alla möjliga inställningar i BIOS men inget hjälper... Är komplett nybörjare på det är med att installera OS från usb.

//P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellegsson
Hej!

Jag försöker installera windows xp på min asus 900.. Har lyckats skapa en en windows kopia på ett usb-minne som går att starta ifrån.. Men när jag i windows installationen ska välja hårddisk att installera windows på går det inte välja c: då usb-minnet är c: och jag kan bara välja en hårddsik som har d:. Jag har tagit bort de tidigare partitionerna och skapat en ny, som alltså blir d:.

Har försökt med alla möjliga inställningar i BIOS men inget hjälper... Är komplett nybörjare på det är med att installera OS från usb.

//P

Men hittar den din hårddisk öht?
För jag sitter o installerar xp på min Lenovo s10-2 precis nu efter att ha följt hela usb guiden o fastnade med att hitta min disk när jag skulle välja vilken partion jag ville installera på för där fanns bara mitt usb minne och inget annat, efter att ha rotat i bios o letat o sökt över allt o gjort om hit o dit så råkade jag hitta något som hette något i stil med hdd kompatiblitet i bios där det var någon skum inställning som jag inte kommer ihåg vad den hette men ändrade i alla fall till kompatibel-något, är skit trött o frustrerad så läste allt jävligt snabbt o hade knappt koll på vad jag gjorde men nu rullar i alla fall installationen, hoppas det går bra nu!

Lycka till alla!

Mvh

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Medlem

Går det att följa denna guide om man har Win7 64bitar ?

Visa signatur

Antec Three Hundred INTEL-i5-760 @ 4,1 Ghz / MSI P55M-GD45/ Radeon R9 280X / 8GB Corsair XMS3 1600mhz / Corsair TX 650W / Kingston SSDnow v300 120gb (old version) / Samsung Spinpoint F3 1TB / BenQ M2700HD 27" / SuperPI 10,249 Sek

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skrewie
Går det att följa denna guide om man har Win7 64bitar ?

Jag har försökt själv men inte lyckats riktigt. Den klagar på Virtual Disk Driver som inte verkar finnas till Windows 7 eller någon 64bit variant.

Någon som löst detta?

Permalänk
Medlem

Det fungerar inte för mig PeToUSB hittar inget usb minne hjälp? jag har en 4Gb kingston

Permalänk
Medlem

när jag väljer txt mode så får jag ett meddelande "ett fel har uppstod och windows gar stängts för att förebygga problem med din dator" varför blir det så? nån hjälp.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

nån som har koll på hur man gör för att installera win7 x64 med usb?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ph3r
nån som har koll på hur man gör för att installera win7 x64 med usb?

Väldigt enkelt. Använd UltraISO för att göra en bootable USB/Windows.

Förtår fortfarande inte varför någon änns tar tills sig denna guide. Den är otroligt krånglig och risk att det inte funkar är väldigt stor.

http://www.youtube.com/watch?v=AiRv_UKtk8I

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

får felet failed to start the virtual disk när jag ska göra tempfilen

windows7 x64. kört med admin rättigheter.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Måste bara tacka för en utmärkt och lättförståelig guide! Fungerade klockrent att installera på min Compaq Mini 110. Fort gick det också! Använde ett SanDisk Cruzer 2GB.

Lyfter på hatten och bockar!

Permalänk

recoveryskivor då

Tjena!

Min dator har krashat och jag har inte installationsskiva för Windows utan en recoveryskiva som ska återställa datorn och ominstallera Windows. Jag testade att göra som det står i guiden här med en 4 Gb sticka men det händer inte ett skvatt. Jag använder skivan som följde med datorn men DVD-läsaren har tyvärr också pajat för det har blivit en buckla i den.
Är det för att jag har en recoveryskiva som det inte funkar för mig? Ska man gå tillväga på nåt annat sätt då? Eller finns felet i datorn?

Mycket tacksam för svar
Henkemannen

Permalänk
Medlem

när ni har installerat xp med usb minnet. Fanns det redan användarkonton för er då? För det va det för mig nu. Hur kommer det sig? ;S

Permalänk
Medlem

Windows 2003 Server?

Fungerar detta knep till windows 2003 server?

Visa signatur

- Det är inte lätt när det är svårt...
- Jag har alla stall inne hos hästarna!
- Stenar är hårda men när man tar på dem så spänner de sig.