Permalänk
Medlem

Ska flytta till en ny lägenhet ~1a september. Det är ett comhem hus. Har funderat i några dagar ifall jag ska beställa comhem xxl eller köra ADSL.
Jag har en egen server och lirar även en del onlinespel + tankar torrents, så stabilitet är prio 1.
100/10 hade ju vart gött, men 24/? ADSL via Bahnhof känns som ett stabilare alternativ?(Vad är högsta upphastigheten? Står inget om det på Bahnhofs hemsida.)
Kör man ADSL så går det direkt till telestationen, jämnfört med comhem där man delar med alla i huset, stämmer det? Då är det ju inte så kul om det finns någon i huset som är hardcore torrent downloader...
Vad är bästa valet med prio1: stabilitet. prio2: hastighet ?

Permalänk
Medlem

hej alla smarta sweclockare!

jag har lite problem med mitt CG3100 modem. det är så att om jag tex startar en torrent så funkar inte "internet" (dvs firefox typ) på kanse 5-15 minuter. spel funkar dock...

ett annat problem om jag alltid haft är att oim jag skriver/svara på msn så ser dom alldrig vad jag skrivero m dom inet nyllig skrivit skälva, det är grymt störande och jag hade inte det problemet förr med telia 24/1.

finns det lösningar på dethär? [ip flood detection är OFF]

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem

Routerstrul

Goddagens alla här på Sweclockers!

Har flyttat till ny lägenhet och precis fått hem hårdvara för Internet (och tv) från ComHem.

Jag kör deras 10Mbit och har därför fått en Netgear CG3100 modem/router.

Har svårt att få det trådlösa att funka. MSN fungerar, men övrig internet (läs: surf) funkar bara i någon minut.

Är lite illa sinnad till dessa comboprodukter så jag försökte sätta Netgear'n som -enbart- modem och använda min Linksys WRT54GL som trådlös router istället.

Har stängt av NAT i Netgear'n och satt Linksysen som DHCP, men det fungerar inget vidare.
Har även försökt med att stänga av brandväggen i Linksysen samt låsa upp på mac-adresserna.

Har provat att köra den som Router och Gateway, har provat nästan allt känns det som.
Är det någon som är haj på just de här två produkterna eller har någon teori om hur f*n jag ska göra för att få det att fungera med Linksysen som router och Netgearen som modem.

Edit: Har läst igenom nästan alla trådar här på forumet samt en del på idg.se men inte hittat någon lösning som fungerar fullt ut.

MVH Jimmy

Permalänk
Skrivet av Jimpzon:

Goddagens alla här på Sweclockers!

Har flyttat till ny lägenhet och precis fått hem hårdvara för Internet (och tv) från ComHem.

Jag kör deras 10Mbit och har därför fått en Netgear CG3100 modem/router.

Har svårt att få det trådlösa att funka. MSN fungerar, men övrig internet (läs: surf) funkar bara i någon minut.

Är lite illa sinnad till dessa comboprodukter så jag försökte sätta Netgear'n som -enbart- modem och använda min Linksys WRT54GL som trådlös router istället.

Har stängt av NAT i Netgear'n och satt Linksysen som DHCP, men det fungerar inget vidare.
Har även försökt med att stänga av brandväggen i Linksysen samt låsa upp på mac-adresserna.

Har provat att köra den som Router och Gateway, har provat nästan allt känns det som.
Är det någon som är haj på just de här två produkterna eller har någon teori om hur f*n jag ska göra för att få det att fungera med Linksysen som router och Netgearen som modem.

Edit: Har läst igenom nästan alla trådar här på forumet samt en del på idg.se men inte hittat någon lösning som fungerar fullt ut.

MVH Jimmy

När jag gjort ändringar i inställningarna på mitt CG3100 modem, bryter jag alltid strömmen till det i ca 30 sek så att det får synka upp igen. Annars fungerar inget efteråt.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

Tackar tackar, cableguy!

Ska testa det!

Återkommer med svar.

Permalänk
Skrivet av Nivius:

hej alla smarta sweclockare!

jag har lite problem med mitt CG3100 modem. det är så att om jag tex startar en torrent så funkar inte "internet" (dvs firefox typ) på kanse 5-15 minuter. spel funkar dock...

Det här låter som det klassiska slut-på-open-connections-i-Windows-XP-problemet, men du kör Windows 7 verkar det som så det kan det inte vara.

Konstigt.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Låsta VOIP inställningar i CG-3100, brott mot GPL?

Hej
Till ComHem supporten.

Jag är i dagsläget inte Comhem kund men har nyligen köpt ett begagnat ComHem CG-3100 modem. Min tanke var att nyttja detta modem med min befintliga internetleverantör och telefonileverantör.
Läste någonstans tidigare i denna tråd att VOIP inställningarna inte var åtkomliga utan låsta till ComHem.

Som jag har förstått det så nyttjar modemet busybox som konfigureringsgränssnitt och att inte ge access till alla parametrar bryter mot GPL. Se CyberDV8 ´s inlägg en bit ner i denna tråd: Unlocking Engin Netgear DG834GV - Engin - Voice over IP.

Paragrafen i Gpl som Engin enligt CyberDV8 bröt mot var:

6. Each time you redistribute the Program (or any work based on the Program), the recipient automatically receives a license from the original licensor to copy, distribute or modify the Program subject to these terms and conditions. You may not impose any further restrictions on the recipients' exercise of the rights granted herein. You are not responsible for enforcing compliance by third parties to this License.

Intressant i tråden ovan var att Engin tog fram ny firmware med möjlighet att ändra VOIP inställningarna.

Jag skulle gärna få ComHem´s syn på om GPL är applicerbart, nyttjas kod från Busybox i CG-3100?, och om så är fallet när kommer en firmware som är GPL compliant, dvs där det är möjligt att ändra VOIP inställningarna.

Som referens kan nämnas att Netgear DGND3300 nyttjar Busybox, se Bruce Perens (original kodare av Busybox). Konfigureringsgränssnittet för DGND3300 ser ut att vara identiskt med DG3100.
Länk:Amazon.com: Bruce Perens' review of NETGEAR DGND3300 RangeMax Dual Band Wirele...

mvh
Mats

Permalänk
Avstängd

Har någon hittat användning för usb-porten på cg3100 modemet?

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Skrivet av Mats3100:

Hej
Till ComHem supporten.

Jag är i dagsläget inte Comhem kund men har nyligen köpt ett begagnat ComHem CG-3100 modem. Min tanke var att nyttja detta modem med min befintliga internetleverantör och telefonileverantör.
Läste någonstans tidigare i denna tråd att VOIP inställningarna inte var åtkomliga utan låsta till ComHem.

Som jag har förstått det så nyttjar modemet busybox som konfigureringsgränssnitt och att inte ge access till alla parametrar bryter mot GPL. Se CyberDV8 ´s inlägg en bit ner i denna tråd: Unlocking Engin Netgear DG834GV - Engin - Voice over IP.

6. Each time you redistribute the Program (or any work based on the Program), the recipient automatically receives a license from the original licensor to copy, distribute or modify the Program subject to these terms and conditions. You may not impose any further restrictions on the recipients' exercise of the rights granted herein. You are not responsible for enforcing compliance by third parties to this License.

Intressant i tråden ovan var att Engin tog fram ny firmware med möjlighet att ändra VOIP inställningarna.

Jag skulle gärna få ComHem´s syn på om GPL är applicerbart, nyttjas kod från Busybox i CG-3100?, och om så är fallet när kommer en firmware som är GPL compliant, dvs där det är möjligt att ändra VOIP inställningarna.

Som referens kan nämnas att Netgear DGND3300 nyttjar Busybox, se Bruce Perens (original kodare av Busybox). Konfigureringsgränssnittet för DGND3300 ser ut att vara identiskt med DG3100.
Länk:Amazon.com: Bruce Perens' review of NETGEAR DGND3300 RangeMax Dual Band Wirele...

mvh
Mats

Haha, lycka till att hitta någon från ComHem-supporten som kan svara på den frågan!

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Det här låter som det klassiska slut-på-open-connections-i-Windows-XP-problemet, men du kör Windows 7 verkar det som så det kan det inte vara.

Konstigt.

nån annan som har löst problemet? verkar ju som fler har det

Visa signatur

i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivius:

nån annan som har löst problemet? verkar ju som fler har det

Har du nått antivirusprogram/brandvägg? Vet att AVG och nått till program kan orsaka samma fel.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats3100:

Hej
Till ComHem supporten.

mvh
Mats

Du är ju inte kund hos Comhem och dessutom är det Netgear som tillverkat modemet så du har nog större chans att få svar därifrån. Best case så lär du få lite kod som du ändå inte kan kompilera eller föra över till modemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skooglund:

Internet lägger av helt eller går otroligt segt efter man har startat Utorrent. Och då seedar/leechar jag inte ens. För mig brukar det lösa sig genom att stänga av Utorrent och ta "reparera" på nätverket men för kompisen så får han starta om dator och modem.

Någon mer som har stött på detta problem? Och undra vad det beror på?

Så blir det när min tjej startar Utorrent på sin bärbara, modemet suger ....

Dessutom verkar modemet inte klara av att ha wii och hennes bärbara anslutna samtidigt, fler som har liknande problem? Har as problem att ansluta wii ibland

Permalänk
Skrivet av Daemon85:

Nej, antivirusprogrammet din tjej använder suger.
Hade också problem med dålig hastighet och allmänt sjaskig uppkoppling när utorrent var igång men bytte till avira antivirus och nu funkar det mycket bättre, enda gången det är segt att surfa nu är när jag maxar uppkopplingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raven6666:

Nej, antivirusprogrammet din tjej använder suger.
Hade också problem med dålig hastighet och allmänt sjaskig uppkoppling när utorrent var igång men bytte till avira antivirus och nu funkar det mycket bättre, enda gången det är segt att surfa nu är när jag maxar uppkopplingen.

Du menar antiviruset hon inte har något av? Eller brandväggen hon inte har?

Antivirus behövs bara om man ska kladda med saker man inte har koll på. En av de mest överreklamerade resurskrävande program man har

Permalänk
Skrivet av Daemon85:

Dessutom verkar modemet inte klara av att ha wii och hennes bärbara anslutna samtidigt, fler som har liknande problem? Har as problem att ansluta wii ibland

Modemet suger inte. Jag laddade hem i 11.7 MB/s igår (nytt rekord för mig) och det gick fin-fint att surfa samtidigt. Det är antingen fel på inställningar i modem eller windows, eller något annat program (antivirus) som spökar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Comhem är allvarligt skadade, internet går ner när den vill, 20+ gånger per månad. Har man datorn på över natten och loggar så ser man att den har gått offline 5-10 gånger under natten.

Så är det här iaf. På ALLA datorer som är kopplade till den. För övrigt fungerar det bra, ibland kan det tom gå 1 VECKA utan lagg eller annat djävulskap.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Modemet suger inte. Jag laddade hem i 11.7 MB/s igår (nytt rekord för mig) och det gick fin-fint att surfa samtidigt. Det är antingen fel på inställningar i modem eller windows, eller något annat program (antivirus) som spökar.

jag laddar också ner i 11+ mb/sek på min stationära så det är inte problemet, problemet är det trådlösa

Permalänk
Medlem

Med nya programvaran de har kört ut nu går det inte att ändra SSID eller något alls på det trådlösa? wtf? nån som har samma problem?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Hur ny firware då? för mig fungerar det att ändra (3.9.21.8.V0021)

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Har du nått antivirusprogram/brandvägg? Vet att AVG och nått till program kan orsaka samma fel.

använder avast.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Daemon85:

jag laddar också ner i 11+ mb/sek på min stationära så det är inte problemet, problemet är det trådlösa

Ok, jag kör ett D-Link DIR-855 för det trådlösa så den delen kan jag inte svara på. När du skrev modemet så trodde jag att du menade modemdelen.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Daemon85:

Gällande det trådlösa så kika på denna tråden http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...
En annan sak jag skulle vilja ta upp är detta då du skippar NAT och kör på de 4 ip adresser du får direkt genom CG3100:an. Jag har anslutet ett par routrar och får bara 10/10 Mb här medans jag får 100/10 direkt från en dator. Är det så att bandbredden är strypt till 10 om jag ansluter flera noder eller är det så att netgearen inte klarar en extra router?
Någon som har undersökt detta?

Visa signatur

BORT
- IT support för användaren

Permalänk
Skrivet av drivrutiner.net:

Gällande det trådlösa så kika på denna tråden http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...
En annan sak jag skulle vilja ta upp är detta då du skippar NAT och kör på de 4 ip adresser du får direkt genom CG3100:an. Jag har anslutet ett par routrar och får bara 10/10 Mb här medans jag får 100/10 direkt från en dator. Är det så att bandbredden är strypt till 10 om jag ansluter flera noder eller är det så att netgearen inte klarar en extra router?
Någon som har undersökt detta?

Själv har jag nästan alltid kört utan NAT och utnyttjar samtliga 4 publika IP-adresser jag har tillgång till. Jag får ut 100/10 på de enheter jag har kört test på (ej samtidigt). Kan tillägga att jag bara har en router i en av portarna och där får jag sämre hastighet. Men det beror på throughputen i den extra router jag anslutit.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivius:

använder avast.

Testat nått annat, var just AVG och AVAST jag tänkte på när det gäller detta problem...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

En säljare påstod att vi kunde prova på viasat utan extra kostnad när han ringde och min far svarade. Farsan frågade flera ggr ifall det verkligen inte skulle kosta något och säljare var helt hundra på det. Sedan kom fakturan och självklart ville de ha betalt för Viasat Premium.

Farsan ringde comhem och talade om hur det låg till. Några dagar senare återkom de med inspelningen av samtalet och eftersom min far vid flera ggr frågat och försäljaren försäkrat om att det var gratis har vi nu viasat premium i 12månader gratis!

Dvs de har allt inspelat och du borde stå på dig då du har rätt i det här fallet.

Ps. Nu är jag tänker efter så kostade abonnemanget just precis som för dig en krona.

Skrivet av Wooe:

Ah vad trött jag blir! Blev terroriserad av en försäljare tidigare i våras. De ringde säkert 15 gånger innan jag gav upp och svarade, hade klockat alla andra samtal. Började med att en kille gjorde en undersökning om hur jag har upplevt tjänsten etc, allt hade funkat bra för min del. Han säger då att han ringer för att vår nod har bråkat så de som är anslutna har klagat på dålig bild och kass internet. Därför skulle vi få något kompensations-paket pga av strulet. Först ville jag inte ändra något, men enligt honom så har jag inget val. Fine tänker jag och går med på det. Enligt honom skulle det bara bli en krona dyrare för mig.

Nu kollar jag på senaste fakturan och ser att de har lagt till TV-large, höjt internet från 24 till 25 och petat till telefoni. Genast blev min räkning mer än dubbelt så stor. Det var inte riktigt det som killen angav när han ringde först.

Jag hör av mig till supporten och får prata med någon bra kille som kollar lite på sakerna. Enligt honom så gör kompenserar de aldrig på det sättet. Samtalet jag fick kom från en vanlig säljare som la in mig på ett vanligt kampanjerbjudande. Får man kompensation för en tidigare dålig produkt så är det supporten som hör av sig och ingen annan. Han beställde i alla fall ljudklippet år mig så jag ska få lyssna på det, tror dock att det lutar till försäljarens fördel då jag var stressad och bara ville bli av med honom. Men han trodde ändå att det kunde gå bra att reklamera eller i alla fall nedgradera till en mindre tjänst då säljaren inte har varit helt ärlig. Ska vänta på ljudklippet nu så ska jag ta och skicka in en reklamation till dem så fort jag har lyssnat på vad inspelningen säger.

Han var snäll och bockade för så att jag inte kommer få några mer samtal från någon försäljare i framtiden i alla fall. Alltid något...

Permalänk
Avstängd

Ingen ny information eller så om ökad upload fart ?

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk

Hej jag har comhem 100/10 och jag är glad för att linan inte droppar som för många andra här. Men det jag däremot är irriterad över är att jag inte kan kolla på youtube med mer än 360p kvalite för den buffrar alldeles för sakta och att det tar väldigt lång tid att komma åt en del utländska hemsidor bland annat cnet, mlgpro och engadget och en del andra.vi klarar oss inte på 4 ip-adresser så NAT är fortfarande på men jag har stängt av alla services förutom multicast och använder googles dns men den verkar inte göra någon skillnad. Men jag kan fortfarande ladda ner torrenter i 13mb/s och speedtesten är normala och jag har port forwardat port:80. så jag fattar inte vad som är problemet ?

Permalänk
Skrivet av julpyntarN:

Hej jag har comhem 100/10 och jag är glad för att linan inte droppar som för många andra här. Men det jag däremot är irriterad över är att jag inte kan kolla på youtube med mer än 360p kvalite för den buffrar alldeles för sakta och att det tar väldigt lång tid att komma åt en del utländska hemsidor bland annat cnet, mlgpro och engadget och en del andra.vi klarar oss inte på 4 ip-adresser så NAT är fortfarande på men jag har stängt av alla services förutom multicast och använder googles dns men den verkar inte göra någon skillnad. Men jag kan fortfarande ladda ner torrenter i 13mb/s och speedtesten är normala och jag har port forwardat port:80. så jag fattar inte vad som är problemet ?

Använder du torrent så stäng av flood detection.

Visa signatur

BORT
- IT support för användaren

Permalänk
Medlem

Hejhopp, det så här att mitt comhem kopplar ner sig stup i kvarten och jag håller på bli vansinnig. Ibland kan det flyta en hel dag, för att sedan krascha flera gånger på några timmar. När det kraschat tar det ett par minuter sen fungerar det igen. Tänkte fråga här innan jag hör av mig till supporten för deras svar kommer väl vara "prova starta om routern". Är det någon annan som upplever samma problem? Har 24/1 och hastigheten är helt klart över förväntan när det fungerar, så även pingen.

Sen tänkte jag fråga, lite mer i intressesyfte, går det att byta IP på ett smidigt sätt då man kör Comhem? Eller dölja via någon bra proxy som inte sänker pingen avsevärt. Då man lanar via min router och Comhem då, så har alla deltagare samma IP utåt, vilket i vissa spel kan tolkas som att man fuskar (spelar på olika karaktärer samtidigt t.ex). Att kunna dölja och/eller byta IP då och då skadar ju inte säkerheten heller.