Permalänk
Medlem

tog en titt i modemet och såg detta:

WAN Primary DNS 193.150.193.150
WAN Secondary DNS 83.255.245.11

är detta rätt dnser?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergLake:

tog en titt i modemet och såg detta:

WAN Primary DNS 193.150.193.150
WAN Secondary DNS 83.255.245.11

är detta rätt dnser?
193.150.193.150 är väl Facebook?

http://www.ip-adress.com/ip_tracer/193.150.193.150

Nope.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergLake:

tog en titt i modemet och såg detta:

WAN Primary DNS 193.150.193.150
WAN Secondary DNS 83.255.245.11

är detta rätt dnser?

Ja, de stämmer.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av lejonel:

Tjo gott folk! Har lite problem med min uppkoppling. Sitter på 100Mbit från comhem. Köpte ny Xbox 360 Slim igår. Kopplade in tp-kabeln i boxen och i port 2 på modemet/routern. Men saken är den att jag blir nedkopplad från Live! titt som tätt. Kan då välja att logga in på nytt men samtidigt så är det ju sjukt drygt att kopplas ned när man spelar. Någon som vet vad jag ska ställa in i routern för att få det att fungera? I dagsläget så är den inställd som den var när jag fick den. Kan även tillägga att nätet på datorn dör ibland. Försvinner i några sekunder för att sedan fungera igen.

Tacksam för all hjälp med detta bekymmer!

Har du över 25mbit i hastighet och under 4 enheter uppkopplade samtidigt bakom modemet kan du testa slå av NAT. Fungerar det då har det med mjukvaran i modemet/inställningar i modemet eller defekt på modemet att göra.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Tele2

Ny mjukvara till EPC2425

Tidigare under veckan började vi rulla ut en ny mjukvara till vårt modem EPC2425. Mjukvaruuppdateringen finns än så länge tillgänglig för de av våra kunder i Stockholm som sitter i före detta UPC:s nät. Inom de närmsta veckorna kommer vi att rulla ut mjukvaruuppdateringen i hela vårt nät. Vi återkommer här i tråden när utrullningen utvidgas.

Uppdateringen är lik den vi nyligen sköt ut till modemet EPC2434 och innebär att ett par nya funktioner introduceras:
• Möjlighet att växla mellan router mode och bridge mode (NAT on och off).
• Nytt webbgränssnitt för aktivering av trådlöst nätverk.

Vi har också åtgärdat följande buggar:
• MSN:s fjärrstyrningsfunktion kan ej startas till eller från dator kopplad till modemet.
• UPnP orsakar sporadiska stopp i trafiken.
• SONOS ljudsystem går ej att styra genom PC-mjukvara då datorn är inkopplad på det trådlösa nätverket.
• Nummerpresentation på Panasonics DECT-telefoner fungerar ej alltid.
• I vissa lägen kan användaren ej aktivera trådlöst nätverk genom webbgränssitt.

För att få den nya mjukvaran behöver du starta om modemet genom att dra ur strömmen i 20 sekunder. Detta givetvis under förutsättning att du befinner dig i nätet där vi har rullat ut uppdateringen. Om du inte vill prova i onödan så vänta tills vi här i tråden meddelar att uppdateringen finns tillgänglig i hela vårt nät.

Om du skulle uppleva problem efter att du fått den nya mjukvaran så är första steget att göra en factoryreset på modemet.

Med vänlig hälsning
Magnus Hansson
Kundservice

Permalänk
Medlem

Beställde bredband, samt telefoni från ComHem i slutet av mars.
Då bindningstiden hos BBB gick ut den första maj(vilket jag nämnde när jag beställde), så blev jag lovad att få ett fungerande nät i BÖRJAN av maj.

Nu till själva problemet;

Jag får hem ett papper från ComHem där det står att jag får en fungerande anslutning och telefoni den 8: de maj?!??!?! Hur i H*vete får man den 8 maj till i början av maj?

Nu blir jag utan internet och hemtelefoni i 7-8 dagar(vilket kommer ställa till det en hel del).........................

Kan jag på något sätt överklaga detta?

Permalänk

Har länge haft comhems 24/8 tjänst hemma. Uppgraderade förra vecka till 100/10 då det handlade om mer eller mindre samma pengar i måndasavgift plus att jag den senaste tiden haft sketen download på mina torrents. Har hela tiden trott att det handlat om mina dåliga laptop med urgammalt windows som pajat skiten. Hursom, fick idag min cg3100 och kopplar in den efter alla konstens regler. Allt funkar. Får 40-50mbit trådlöst och 100mbit trådat.

Men efter att städat min dator har jag nu förstått att COMHEM fipplar med min torrent trafik. Trots massiva mängd seeders är hastigheten sjukt seg i början. Tar ofta 1 minut innan man är ovanför 100k. Sedan långsamt långsamt segas hastigheten upp. Ibland klätrar den stegvis. Tillslut når jag ca 4mb/s trådlöst vilket motsvarar max den vägen.

Efter mycket felsökande och läsande om olika inställningar hit och dit är jag nu mer eller mindre säker på att comhem är boven i dramat. Jag menar, hastigheten når tillslut upp i det jag vill ha vilket inte borde kunna ske om det var något fel i settings eller liknande. Men ffs, jag vill ha full hastighet direkt! Vad är det för skit ni har hittat på COMHEM? Jag skulle uppskatta ett svar, typ: -"Nä, vi gör på detta sättet för att jävlas med fildelarna". Fine, då får jag byta leverantör. Men satan vad sur jag blir om man nu bara möts med tystnad eller lögner.

Om ni nu inte får svara pågrund av någon satans kommukations policy kan ni väl iallafall hälsa teknik avdelningen att skiten (throttlingen) får dras ner!

Visa signatur

Amd64 3000+@2400Mhz - 1024mb OCZ - Sapphire X800pro@16pipes 475/450 - zalman 300A-APF - 3Dmark03=11500

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonzichrille:

Har länge haft comhems 24/8 tjänst hemma. Uppgraderade förra vecka till 100/10 då det handlade om mer eller mindre samma pengar i måndasavgift plus att jag den senaste tiden haft sketen download på mina torrents. Har hela tiden trott att det handlat om mina dåliga laptop med urgammalt windows som pajat skiten. Hursom, fick idag min cg3100 och kopplar in den efter alla konstens regler. Allt funkar. Får 40-50mbit trådlöst och 100mbit trådat.

Men efter att städat min dator har jag nu förstått att COMHEM fipplar med min torrent trafik. Trots massiva mängd seeders är hastigheten sjukt seg i början. Tar ofta 1 minut innan man är ovanför 100k. Sedan långsamt långsamt segas hastigheten upp. Ibland klätrar den stegvis. Tillslut når jag ca 4mb/s trådlöst vilket motsvarar max den vägen.

Efter mycket felsökande och läsande om olika inställningar hit och dit är jag nu mer eller mindre säker på att comhem är boven i dramat. Jag menar, hastigheten når tillslut upp i det jag vill ha vilket inte borde kunna ske om det var något fel i settings eller liknande. Men ffs, jag vill ha full hastighet direkt! Vad är det för skit ni har hittat på COMHEM? Jag skulle uppskatta ett svar, typ: -"Nä, vi gör på detta sättet för att jävlas med fildelarna". Fine, då får jag byta leverantör. Men satan vad sur jag blir om man nu bara möts med tystnad eller lögner.

Om ni nu inte får svara pågrund av någon satans kommukations policy kan ni väl iallafall hälsa teknik avdelningen att skiten (throttlingen) får dras ner!

Om din dator är full med skit så borde du formatera.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Skrivet av Ajjt:

Nu till själva problemet;

Jag får hem ett papper från ComHem där det står att jag får en fungerande anslutning och telefoni den 8: de maj?!

...

Kan jag på något sätt överklaga detta?

Ring dem, det kan väl inte vara något problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleevechoke:

Ring dem, det kan väl inte vara något problem.

Har du redan fått modemet så ska de kunna aktivera det direkt.

bonzichrille: comhem kör inte med trottling, finns flera här som inte har problem.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonzichrille:

Har länge haft comhems 24/8 tjänst hemma. Uppgraderade förra vecka till 100/10 då det handlade om mer eller mindre samma pengar i måndasavgift plus att jag den senaste tiden haft sketen download på mina torrents. Har hela tiden trott att det handlat om mina dåliga laptop med urgammalt windows som pajat skiten. Hursom, fick idag min cg3100 och kopplar in den efter alla konstens regler. Allt funkar. Får 40-50mbit trådlöst och 100mbit trådat.

Men efter att städat min dator har jag nu förstått att COMHEM fipplar med min torrent trafik. Trots massiva mängd seeders är hastigheten sjukt seg i början. Tar ofta 1 minut innan man är ovanför 100k. Sedan långsamt långsamt segas hastigheten upp. Ibland klätrar den stegvis. Tillslut når jag ca 4mb/s trådlöst vilket motsvarar max den vägen.

Efter mycket felsökande och läsande om olika inställningar hit och dit är jag nu mer eller mindre säker på att comhem är boven i dramat. Jag menar, hastigheten når tillslut upp i det jag vill ha vilket inte borde kunna ske om det var något fel i settings eller liknande. Men ffs, jag vill ha full hastighet direkt! Vad är det för skit ni har hittat på COMHEM? Jag skulle uppskatta ett svar, typ: -"Nä, vi gör på detta sättet för att jävlas med fildelarna". Fine, då får jag byta leverantör. Men satan vad sur jag blir om man nu bara möts med tystnad eller lögner.

Om ni nu inte får svara pågrund av någon satans kommukations policy kan ni väl iallafall hälsa teknik avdelningen att skiten (throttlingen) får dras ner!

Ja. Mina erfarenheter stämmer överrens med dina.
Ett exempel är att jag fick >100KBsec på samtliga nerladdningar jag hade igång.
När jag sen körde proxy mot en dator kopplad till SAMMA modem fast med ett annat externt IP så fick jag helt plötsligt "full" nerladdningshastighet.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om USB uttaget i netgear modemet CG3100 går att använda till USB diskar? verkar inte som det så jag inte hittar någon meny för det i admindelen över huvud taget. Nån som vet säkert? Står i manualen att du kan "koppla in USB diskar" i usb uttaget men det står inte om man kan använda den hehe

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Tele2
Skrivet av Oneone:

Någon som vet om USB uttaget i netgear modemet CG3100 går att använda till USB diskar? verkar inte som det så jag inte hittar någon meny för det i admindelen över huvud taget. Nån som vet säkert? Står i manualen att du kan "koppla in USB diskar" i usb uttaget men det står inte om man kan använda den hehe

Hej,

USB-uttaget uppfyller i dagsläget ingen funktion. Den fungerar dock utmärkt till att ladda saker med som tex en mobiltelefon då porten är aktiv.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Permalänk
Medlem
Skrivet av spuzz:

Jag har ett problem med mitt modem som upprepar sig efter allt från 1-36h. Jag har provat stänga av NAT och kört min DIR-655 som router men det löser inte mitt problem med att jag fryslaggar så fort modemet varit igång en längre stund och blivit belastad.

Kan detta vara relaterat till att modemet är defekt? För så fort jag startar om modemet så försvinner fryslagget och uppkopplingen flyter som vanligt i fps-spel som normalt sett är ganska pingkrävande...

Felanmälde mitt Internet idag och självklart blir man dumförklarad. Skickade en hel drös med loggar och får som svar av Johan Wester i supporten att det är fullt normalt. Förklara för mig vilken operatör som tycker att följande värden mot ens gateway är normala värden?!

Skickar ping-signal till 80.217.176.1 med 32 byte data:
Svar från 80.217.176.1: byte=32 tid=27ms TTL=255
Svar från 80.217.176.1: byte=32 tid=16ms TTL=255
Svar från 80.217.176.1: byte=32 tid=13ms TTL=255
Svar från 80.217.176.1: byte=32 tid=36ms TTL=255
Svar från 80.217.176.1: byte=32 tid=10ms TTL=255
Svar från 80.217.176.1: byte=32 tid=41ms TTL=255
Svar från 80.217.176.1: byte=32 tid=26ms TTL=255
Svar från 80.217.176.1: byte=32 tid=47ms TTL=255
Svar från 80.217.176.1: byte=32 tid=53ms TTL=255
Svar från 80.217.176.1: byte=32 tid=9ms TTL=255
Svar från 80.217.176.1: byte=32 tid=9ms TTL=255
Svar från 80.217.176.1: byte=32 tid=14ms TTL=255
Svar från 80.217.176.1: byte=32 tid=12ms TTL=255
Svar från 80.217.176.1: byte=32 tid=27ms TTL=255

Det enda jag bett om är ett nytt modem, då problemet dragit igång för några månader sen och inte är relaterat till min kringutrustning. Teknikern påstod att byta modem inte skulle vara en lämplig lösning, jag själv som kund ser väl inte detta som någon omöjlighet? Pingar man gatewayen utifrån en annan operatör så är det normala värden i jämförelse med de jag får.

Nä fyfan med denna uppkoppling så kommer jag vända mig till konsumentvägledningen och få mitt abbonnemang uppsagt pga att tjänsten inte motsvarar mina förväntningar och byta till en konkurrent. Jag kör hellre Telia minsta ADSL abbonnemang än att jag ska behöva härda ut den här tjänsten!!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 9700k@4.9 Ghz | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Ram: 2x8 GB DDR4 Corsair 3000Mhz | GPU: Gigabyte Windforce 2X OC RTX 2060 | Chassi: NZXT H500i | PSU: Corsair HX750i | CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Skrivet av spuzz:

Felanmälde mitt Internet idag och självklart blir man dumförklarad. Skickade en hel drös med loggar och får som svar av Johan Wester i supporten att det är fullt normalt. Förklara för mig vilken operatör som tycker att följande värden mot ens gateway är normala värden?!

Skickar ping-signal till 80.217.176.1 med 32 byte data:
Svar från 80.217.176.1: byte=32 tid=27ms TTL=255
Svar från 80.217.176.1: byte=32 tid=16ms TTL=255
Svar från 80.217.176.1: byte=32 tid=13ms TTL=255
Svar från 80.217.176.1: byte=32 tid=36ms TTL=255
Svar från 80.217.176.1: byte=32 tid=10ms TTL=255
Svar från 80.217.176.1: byte=32 tid=41ms TTL=255
Svar från 80.217.176.1: byte=32 tid=26ms TTL=255
Svar från 80.217.176.1: byte=32 tid=47ms TTL=255
Svar från 80.217.176.1: byte=32 tid=53ms TTL=255
Svar från 80.217.176.1: byte=32 tid=9ms TTL=255
Svar från 80.217.176.1: byte=32 tid=9ms TTL=255
Svar från 80.217.176.1: byte=32 tid=14ms TTL=255
Svar från 80.217.176.1: byte=32 tid=12ms TTL=255
Svar från 80.217.176.1: byte=32 tid=27ms TTL=255

Det enda jag bett om är ett nytt modem, då problemet dragit igång för några månader sen och inte är relaterat till min kringutrustning. Teknikern påstod att byta modem inte skulle vara en lämplig lösning, jag själv som kund ser väl inte detta som någon omöjlighet? Pingar man gatewayen utifrån en annan operatör så är det normala värden i jämförelse med de jag får.

Nä fyfan med denna uppkoppling så kommer jag vända mig till konsumentvägledningen och få mitt abbonnemang uppsagt pga att tjänsten inte motsvarar mina förväntningar och byta till en konkurrent. Jag kör hellre Telia minsta ADSL abbonnemang än att jag ska behöva härda ut den här tjänsten!!

Jag hade liknande problem tidigare, då hjälpte det att fabriksåterställa modemet genom att trycka in knappen på baksidan med en penna i ca. 10 sec. Men det kanske du redan har testat.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kabelkillen:

Jag hade liknande problem tidigare, då hjälpte det att fabriksåterställa modemet genom att trycka in knappen på baksidan med en penna i ca. 10 sec. Men det kanske du redan har testat.

Har testat men tåls att testa igen! Tack för tipset

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 9700k@4.9 Ghz | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Ram: 2x8 GB DDR4 Corsair 3000Mhz | GPU: Gigabyte Windforce 2X OC RTX 2060 | Chassi: NZXT H500i | PSU: Corsair HX750i | CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av spuzz:

Har testat men tåls att testa igen! Tack för tipset

Långsökt men det fungerade faktiskt. Hade inte en tanke på att en nollställning skulle hjälpa routern trots att man bara kör den i modemläget. Tack för hjälpen!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 9700k@4.9 Ghz | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Ram: 2x8 GB DDR4 Corsair 3000Mhz | GPU: Gigabyte Windforce 2X OC RTX 2060 | Chassi: NZXT H500i | PSU: Corsair HX750i | CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Skrivet av bonzichrille:

Har länge haft comhems 24/8 tjänst hemma. Uppgraderade förra vecka till 100/10 då det handlade om mer eller mindre samma pengar i måndasavgift plus att jag den senaste tiden haft sketen download på mina torrents. Har hela tiden trott att det handlat om mina dåliga laptop med urgammalt windows som pajat skiten. Hursom, fick idag min cg3100 och kopplar in den efter alla konstens regler. Allt funkar. Får 40-50mbit trådlöst och 100mbit trådat.

Men efter att städat min dator har jag nu förstått att COMHEM fipplar med min torrent trafik. Trots massiva mängd seeders är hastigheten sjukt seg i början. Tar ofta 1 minut innan man är ovanför 100k. Sedan långsamt långsamt segas hastigheten upp. Ibland klätrar den stegvis. Tillslut når jag ca 4mb/s trådlöst vilket motsvarar max den vägen.

Efter mycket felsökande och läsande om olika inställningar hit och dit är jag nu mer eller mindre säker på att comhem är boven i dramat. Jag menar, hastigheten når tillslut upp i det jag vill ha vilket inte borde kunna ske om det var något fel i settings eller liknande. Men ffs, jag vill ha full hastighet direkt! Vad är det för skit ni har hittat på COMHEM? Jag skulle uppskatta ett svar, typ: -"Nä, vi gör på detta sättet för att jävlas med fildelarna". Fine, då får jag byta leverantör. Men satan vad sur jag blir om man nu bara möts med tystnad eller lögner.

Om ni nu inte får svara pågrund av någon satans kommukations policy kan ni väl iallafall hälsa teknik avdelningen att skiten (throttlingen) får dras ner!

Dagen efter att jag skrev mitt inlägg började mina torrents att bete sig normalt. Hastigheten accelerar snabbt och jag når min speccade hastighet. Såhär har det banne mig inte vart på månader! Antingen är jag en pajas eller så skruvade de ner sin fruktansvärda throttling.

Hursom, jag är nu nöjd. Tack comhem.

Visa signatur

Amd64 3000+@2400Mhz - 1024mb OCZ - Sapphire X800pro@16pipes 475/450 - zalman 300A-APF - 3Dmark03=11500

Permalänk
Skrivet av spuzz:

Långsökt men det fungerade faktiskt. Hade inte en tanke på att en nollställning skulle hjälpa routern trots att man bara kör den i modemläget. Tack för hjälpen!

Jag har nästan hela tiden kört med NAT avstängt. Problemet återkom någon gång och det hjälpte med en fabriksåterställning igen. Nu har det fungerat bra några månader. Jag var precis som du i kontakt med supporten men de gav aldrig detta som alternativ för att lösa problemet utan det var något jag testa på egen hand. Trodde själv det berodde på belastningsproblem i Comhems nät då det var värre på kvällar och helger.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk

det har varit mycket rykten på nätet om att comhem ska införa en 200/50 tjänst. är 50 tjänsten bara ett rykte? eller finns det planer på att ÄNTLIGEN höja den hastigheten vi vill ha?

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonzichrille:

Dagen efter att jag skrev mitt inlägg började mina torrents att bete sig normalt. Hastigheten accelerar snabbt och jag når min speccade hastighet. Såhär har det banne mig inte vart på månader! Antingen är jag en pajas eller så skruvade de ner sin fruktansvärda throttling.
Hursom, jag är nu nöjd. Tack comhem.

It will be back..... Det jojjar fram och tillbaka en del för mig.

Permalänk
Medlem

Är det fler än jag som får Event 1014 i Windows Loggbok om för mig okända webbadresser som inte svarar på NS lookup på sistone.
Min hastighet på mitt 25/10 har sjunkit idag dessutom.
Kan det vara "skit-trafik" på G i comhems DNS servrar?

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Skrivet av bonzichrille:

Dagen efter att jag skrev mitt inlägg började mina torrents att bete sig normalt. Hastigheten accelerar snabbt och jag når min speccade hastighet. Såhär har det banne mig inte vart på månader! Antingen är jag en pajas eller så skruvade de ner sin fruktansvärda throttling.

Hursom, jag är nu nöjd. Tack comhem.

Vad använder du får torrent program? Har du testat med nån annan torrent program än dem du kör med? Kan lika gärna vara fel i programmet. Något säger säger mig att du använder Utorrent.

Permalänk
Skrivet av NassePuh1:

Vad använder du får torrent program? Har du testat med nån annan torrent program än dem du kör med? Kan lika gärna vara fel i programmet. Något säger säger mig att du använder Utorrent.

Kör med en som heter Tixati v.157. Kvällen jag skrev mitt agro-inlägg hade jag precis avinstallerat utorrent och stoppat in tixati men det var fortfarande dålig/underlig hastighet. Det var då bägaren rann över. Jag misstänkte alltså också själva programmet som källan till mina problem. Idag fungerar det iallfall fortfande bra, inga konstiga dips. Comhem måste ha pausat sin throttler....

Visa signatur

Amd64 3000+@2400Mhz - 1024mb OCZ - Sapphire X800pro@16pipes 475/450 - zalman 300A-APF - 3Dmark03=11500

Permalänk
Skrivet av bonzichrille:

Kör med en som heter Tixati v.157. Kvällen jag skrev mitt agro-inlägg hade jag precis avinstallerat utorrent och stoppat in tixati men det var fortfarande dålig/underlig hastighet. Det var då bägaren rann över. Jag misstänkte alltså också själva programmet som källan till mina problem. Idag fungerar det iallfall fortfande bra, inga konstiga dips. Comhem måste ha pausat sin throttler....

Jag har aldrig hört talas om Tixati v.157. Testat med vuze?
I tråden kan man se folk med samma problem som dig, dock notera att många säger också att dom inte har sådana problem som dig, och dom använder just specifikt utorrent.
En kille i den här tråden hade just problem med att ladda ned i höga hastigheter via sitt FTP program, han ändrade någon inställning där (nån buffer värde tror jag) och så gick det upp.
Testat med att inaktivera brandväggen i routern? I mjukvarubrandväggen? Starta datorn i felsäkert läge och testat? Eller testat med en annan dator?

Permalänk
Skrivet av NassePuh1:

Jag har aldrig hört talas om Tixati v.157. Testat med vuze?
I tråden kan man se folk med samma problem som dig, dock notera att många säger också att dom inte har sådana problem som dig, och dom använder just specifikt utorrent.
En kille i den här tråden hade just problem med att ladda ned i höga hastigheter via sitt FTP program, han ändrade någon inställning där (nån buffer värde tror jag) och så gick det upp.
Testat med att inaktivera brandväggen i routern? I mjukvarubrandväggen? Starta datorn i felsäkert läge och testat? Eller testat med en annan dator?

Ehha, alltså, min hastighet är idag bra. Jag har inget att klaga på.

Visa signatur

Amd64 3000+@2400Mhz - 1024mb OCZ - Sapphire X800pro@16pipes 475/450 - zalman 300A-APF - 3Dmark03=11500

Permalänk
Skrivet av bonzichrille:

Ehha, alltså, min hastighet är idag bra. Jag har inget att klaga på.

Idag ja, men framöver om problemet dyker upp igen :D. Speciellt med tanke på denna kommentar: "Såhär har det banne mig inte vart på månader!", men kanske jag som misstolkade?

Permalänk
Medlem

OnDemand-boxen med DIR 655

Skaffade nyligen OnDemand-boxen (Motorola) och dar sedan tidigare en D-Link DIR 655 router. JAg har även ett ädre kabelmodem från Comhem utan router. Tvingas man använda Netgear CG310 som enda router om man ska använda Onädemandboxen? Mitt övriga nätverk och är trimmat och anpassat för DIR 655 (om är en mycket bra router)

Prövade att koppla Ondemand-boxen kopplad till mitt gamla kabelmodemet och DIR-655, men då fungerar inte vissa streams (play-funktionen)

Tacksam för input.

Permalänk
Skrivet av Marlow:

Skaffade nyligen OnDemand-boxen (Motorola) och dar sedan tidigare en D-Link DIR 655 router. JAg har även ett ädre kabelmodem från Comhem utan router. Tvingas man använda Netgear CG310 som enda router om man ska använda Onädemandboxen? Mitt övriga nätverk och är trimmat och anpassat för DIR 655 (om är en mycket bra router)

Prövade att koppla Ondemand-boxen kopplad till mitt gamla kabelmodemet och DIR-655, men då fungerar inte vissa streams (play-funktionen)

Tacksam för input.

Det beror på vilket bredbandshastighet du har. Om du har 10mbit eller neråt så får du bara tillgång till en publik IP-adress. Om du har 25, 100 eller 200 så får du fyra stycken.

Om du loggar in i Netgearroutern och bockar ur NAT, så kan du utan problem fortsätta med din D-Link. Men när NAT är avslaget så får du bara en publik IP och leka med, om du har 10mbit dvs. Då kommer Motorolan och D-Linken bråka om den = Inget internet och On Demand samtidigt.

Tror det bara är Com Hems routermodem som är kompatibel med On Demand, så du kan inte köra med de gamla modemen.

Så, uppgradera till en högre bredbandshastighet om du inte redan har det, eller kolla om routerfunktionen i Netgearen lever upp till dina krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marlow:

Skaffade nyligen OnDemand-boxen (Motorola) och dar sedan tidigare en D-Link DIR 655 router. JAg har även ett ädre kabelmodem från Comhem utan router. Tvingas man använda Netgear CG310 som enda router om man ska använda Onädemandboxen? Mitt övriga nätverk och är trimmat och anpassat för DIR 655 (om är en mycket bra router)

Prövade att koppla Ondemand-boxen kopplad till mitt gamla kabelmodemet och DIR-655, men då fungerar inte vissa streams (play-funktionen)

Tacksam för input.

Efter att ha skaffat OnDemand med ComHem fick jag det inte att fungera när jag kopplade bort NAT på Netgear CG3100 och kopplade in min DIR-655 router. Efter lite granskande av loggar i 655:an så prövade jag att öppna port 41495 både på TCP och UDP och vips så fungerade allt!