Permalänk
Skrivet av Främling:

Kört en tracert på www.eu.darkfallonline.com , vet inte om det är spelservern. Servern står i tyskland i alla fall.
Fram till mitten av mars hade jag 40-50 ping. Nu stabilt på runt 950.

Jag får i medel en ping på 38 ms till den adressen.

Om du har kört en tracert borde du kunna se mellan vilka 2 servrar det tar extra lång tid.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Skrivet av distortion10000:

Jag får i medel en ping på 38 ms till den adressen.

Om du har kört en tracert borde du kunna se mellan vilka 2 servrar det tar extra lång tid.

Det var fel server, det är servern där deras forum är. Nedan en tracert mot rätt server.... verkar helt ok.

Spårar väg till foo.dafire.de [83.236.174.254]
över högst 30 hopp:

1 8 ms 7 ms 9 ms TO-DOC-1-Bu70.comhem.se [80.216.32.1]
2 7 ms 9 ms 113 ms 213-200-190-236.comhem.se [213.200.190.236]
3 9 ms 7 ms 6 ms mtc-pr-r-01-to-mtc-bb-r-02.comhem.se [83.255.252
.204]
4 6 ms 7 ms 7 ms s-b3-link.telia.net [213.248.99.85]
5 19 ms 8 ms 5 ms s-bb2-link.telia.net [80.91.253.227]
6 112 ms 59 ms 21 ms hbg-bb2-link.telia.net [80.91.247.147]
7 31 ms 39 ms 30 ms ddf-b2-link.telia.net [213.248.65.110]
8 25 ms 56 ms 26 ms core1.dus.qsc.de [213.248.73.2]
9 34 ms 31 ms 35 ms core1.ham.qsc.de [87.234.12.134]
10 42 ms 31 ms 34 ms core3.ham.qsc.de [87.234.12.118]
11 29 ms 32 ms 28 ms msr1.ham.qsc.de [87.234.11.98]
12 38 ms 46 ms 40 ms port-87-234-254-143.static.qsc.de [87.234.254.14
3]
13 36 ms 37 ms 37 ms foo.dafire.de [83.236.174.254]

Spårning utförd.

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|

Permalänk
Medlem

Hum, ja dendär tracerten visar inga problem alls. Är pingproblemet verkligen konstant? Annars får du köra en tracert då pingen drar iväg. Har du nått av comhems routermodem så testa utan firewallen i modemet. Pingtest.nu visar mycke jitter/loss om den är ibockad. Brukar dock inte visa sig i spel men vem vet.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Tele2

Ny mjukvara - EPC2434

Ny mjukvara - EPC2434

Buggfixar:

• MSN remote assistance fungerar.
• Det går nu att styra SONOS-ljudsystemets PC-program även om datorn är uppkopplad trådlöst till routern.
• Nummerpresentation fungerar nu även för Panasonic-telefoner.
• En UPnP-relaterad bugg som kunde orsaka frysningar i tjänsten är nu åtgärdad.

Nya funktioner:

• Du kan själv välja router- eller bridge-mode (NAT av eller på).
• En ny startmeny. Efter inloggning till webbgränssnittet visas de viktigaste Wi-Fi inställningarna först:

- Aktivera det trådlösa nätverket
- Ändra SSID
- Ändra krypteringsnivå
- Ändra lösenord

För att få den nya mjukvaran behöver du starta om modemet genom att dra ur strömmen i 20 sekunder.

Om du skulle uppleva problem efter att du fått den nya mjukvaran så är första steget att göra en factoryreset.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Permalänk
Skrivet av Phunky:

Hum, ja dendär tracerten visar inga problem alls. Är pingproblemet verkligen konstant? Annars får du köra en tracert då pingen drar iväg. Har du nått av comhems routermodem så testa utan firewallen i modemet. Pingtest.nu visar mycke jitter/loss om den är ibockad. Brukar dock inte visa sig i spel men vem vet.

Ja det är "läskigt" konstant. Jämnt och fint på 900-950 (tänk dig pvp i det). Testade för kul skull nyss WoW, Rift och LOTRO... alla låg på 30-45ms.
Frågan är var felet är? Har precis sänt en ny "ticket" till spelets support.... får se om dom reagerar.

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Främling:

Ja det är "läskigt" konstant. Jämnt och fint på 900-950 (tänk dig pvp i det). Testade för kul skull nyss WoW, Rift och LOTRO... alla låg på 30-45ms.
Frågan är var felet är? Har precis sänt en ny "ticket" till spelets support.... får se om dom reagerar.

Om det verkligen är deras spelserver du kör en tracert mot så existerar ju inga pingproblem what so ever. Provat att installera om spelet?

Btw, googlade lite och hittade detta: http://evilbastages.blogspot.com/2009/04/fixing-ping-bug-in-d...
Kanske inte är så mycket till hjälp dock.

Visa signatur

Asus MAXIMUS V FORMULA | Corsair AX 760W 80+ Platinum
Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | ASUS GeForce GTX 680 2GB DirectCII
Intel Core i7 3770K @ 4,6Ghz (Ivy Bridge) | Samsung SSD Kit 840-Series 250GB
Cooler Master HAF X | Corsair H70 | 1x Samsung S27B970 (27") + 2x BenQ G2412HD (24")

Permalänk
Skrivet av berreh:

Om det verkligen är deras spelserver du kör en tracert mot så existerar ju inga pingproblem what so ever. Provat att installera om spelet?

Btw, googlade lite och hittade detta: http://evilbastages.blogspot.com/2009/04/fixing-ping-bug-in-d...
Kanske inte är så mycket till hjälp dock.

Repair körde jag givetvis innan jag kontaktade först ComHem och sedan Aventurine.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mina prestandaproblem har löst sig efter att jag bytt ut koax-kabeln mellan vägguttaget och modemet, måste varit glapp i den. Nu rullar allt i normal fart igen

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

Frågar här då det känns mest lämpligast.

Går det att överföra tv signalen in till nätverkskabel och ut på andra änden?

Sovrum 1 i lägenheten har ingen antennuttag utan endast nätverk, som går till vardagsrummets router.

Det jag vill göra är på något sätt stoppa in tv signalen i nätverkskabeln och ta ut den i sovrummet för att kunna titta på tv samt surfa samtidigt?

Är detta möjligt?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Bara mig allt flyter på bra för? Eller kan det vara så att de som har problem skriver här, de som prylarna funkar för är tyst och tankar p*rr?

Haft 50mbitsmodemet från Com Hem och nuvarande Netgear CG3100 utan problem. Dessutom har jag haft dem i två olika städer.

Får ut 115 med kabel och 95 trådlöst. Modemets upptid snart två månader enligt modemets gränssnitt Blir tvåhundringen när fastighetsnätet är uppdaterat.

Permalänk
Skrivet av RoleX:

Frågar här då det känns mest lämpligast.

Går det att överföra tv signalen in till nätverkskabel och ut på andra änden?

Sovrum 1 i lägenheten har ingen antennuttag utan endast nätverk, som går till vardagsrummets router.

Det jag vill göra är på något sätt stoppa in tv signalen i nätverkskabeln och ta ut den i sovrummet för att kunna titta på tv samt surfa samtidigt?

Är detta möjligt?

Det enkla svaret är nej.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av FinurligFilur:

Bara mig allt flyter på bra för? Eller kan det vara så att de som har problem skriver här, de som prylarna funkar för är tyst och tankar p*rr?

Haft 50mbitsmodemet från Com Hem och nuvarande Netgear CG3100 utan problem. Dessutom har jag haft dem i två olika städer.

Får ut 115 med kabel och 95 trådlöst. Modemets upptid snart två månader enligt modemets gränssnitt Blir tvåhundringen när fastighetsnätet är uppdaterat.

Njae fungerar verkligen klockrent för mig också. Har i princip inte haft ett enda avbrott på 1.5år. Allitd 113/11 Mbit när jag mäter också, inga problem med torrents,ping, något. Har to.m mycket bättre pingtider/kapacitet jämfört med BBB's 100/10 tjänst som jag hade innan. Det enda problem som jag vet finns är att WiFi-delen kan sluta fungera varannan/tredje vecka och jag måste starta om modemet för att kunna ansluta och få IP igen. Som någon skrev tidigare verkar det enbart vara när man kör 40MHz(?) , inte orkat bekräfta detta dock. Får hoppas ComHem löser det i kommande mjukvara.

Tror mycket av den skit Comhem får är triggat från andra klagomål, då Comhem gjort floppar tidigare men faktiskt bättrat sig rejält både när det gäller tjänster/kundservice.. Så det kan faktiskt vara en klockren leverans från ISP:ns sida men kunden väljer att skylla på leverantören när minsta lilla problem dyker upp eftersom det är lättast, särskillt med Comhem. Kan vara allt från att deras dator strular till att WiFi krånglar, saker som man bör kunna felsöka utan ISP:ns hjälp till att börja med tycker jag.

Visa signatur

Cooler Master HAF X | Corsair H70 | 1x Samsung S27B970 (27") + 2x BenQ G2412HD (24")

Permalänk
Medlem

Fattar inte hur man ställer en fråga till COMHEM på twitter.

Ska man skicka DM verkar det krävas att de följer mig, men det gör de ju inte.

Så hur ställer man fråga?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Tele2
Skrivet av Larsp777:

Fattar inte hur man ställer en fråga till COMHEM på twitter.

Ska man skicka DM verkar det krävas att de följer mig, men det gör de ju inte.

Så hur ställer man fråga?

Hej,

Vi följer dig nu på Twitter så att du kan skicka ett DM med din fråga.

Med vänlig hälsning
Siméla Lidén
Kundservice

Permalänk
Medlem

Ok, tack.

Har skickat felanmälan nu.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Avstängd

Problem på hisingen/göteborg just nu ? mitt modem startar om sig var 5te min nu
(200mbit tjänsten)

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk

ComHem - Darkfall

Problemen med att spela Darkfall för oss med ComHem kvarstår.

Finns nu en tråd på deras forum där det är flera som uppmärksammat detta fenomen.
http://forums.darkfallonline.com/showthread.php?t=280475

Tracerts har körts mot IP man fått från Aventurine (spelutvecklaren)... modem och routers har resettats... allt har testats.
Jag har kört spelet från båda mina datorer....

Vi har alla snabba (dyra) uppkopplingar.... topp datorer mm.

Först var vi övertygade om att problemet låg hos AV... men det är bara vi som har ComHem som har problem.

Ändå hävdar ComHem envist att inga problem föreligger...

Vad måste till för att ComHem ska ta sina kunders problem på allvar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Troligen behövs ett bevis på att det sitter hos comhem för att de ska reagera. Det finns ju inte nu och är alltså tveksamt helt klart. Tracerten visade ju inget så då måste ni nog ha hjälp av DF's tech-support igen. Om en tracert är bra samtidigt som man har problem in game har man antingen fått fel ip av DF tech att kolla emot eller så myglar deras support. Dessutom behöver inte felet ligga hos comhem även om det är i nätet. Skulle pingen dra iväg någonstans ute i europa mellan tex telia internet carrier och isp'n där DF's server sitter kan comhem endå inte påverka skulle jag tro. Möjligen kan comhem routa om trafiken en aning men så länge tracerten är ok så finns det liksom inte mycket att ordna heller.

Dubbelkolla ip'n/hosten till spelservern och inget annat igen och igen med DF's tec-support och kör pingplotter mot destinationen nån timme runt då du brukar har problem. Observera att steg 2-3 i pingplotterloggen alltid ger hög ping/latency hos comhem vilket inte är något fel om efterföljande steg är ok. Deras backboneroutrar nedprioriterar direktping emot sig. Visar pingplotter konstant låg ping äre bara att skicka loggen till DF, visar den hög skicka den till comhem.

Tror man kan lista ut servern själv också genom att ansluta till servern i spelet och samtidigt hålla koll i netstat i commandotolken.

Inaktivera firewallen i modemet också om du har ett routermodem... eller varför inte inaktivera NAT helt och hållet för att helt utesluta nån inställning i modemet.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Skrivet av Phunky:

Troligen behövs ett bevis på att det sitter hos comhem för att de ska reagera. Det finns ju inte nu och är alltså tveksamt helt klart. Tracerten visade ju inget så då måste ni nog ha hjälp av DF's tech-support igen. Om en tracert är bra samtidigt som man har problem in game har man antingen fått fel ip av DF tech att kolla emot eller så myglar deras support. Dessutom behöver inte felet ligga hos comhem även om det är i nätet. Skulle pingen dra iväg någonstans ute i europa mellan tex telia internet carrier och isp'n där DF's server sitter kan comhem endå inte påverka skulle jag tro. Möjligen kan comhem routa om trafiken en aning men så länge tracerten är ok så finns det liksom inte mycket att ordna heller.

Dubbelkolla ip'n/hosten till spelservern och inget annat igen och igen med DF's tec-support och kör pingplotter mot destinationen nån timme runt då du brukar har problem. Observera att steg 2-3 i pingplotterloggen alltid ger hög ping/latency hos comhem vilket inte är något fel om efterföljande steg är ok. Deras backboneroutrar nedprioriterar direktping emot sig. Visar pingplotter konstant låg ping äre bara att skicka loggen till DF, visar den hög skicka den till comhem.

Tror man kan lista ut servern själv också genom att ansluta till servern i spelet och samtidigt hålla koll i netstat i commandotolken.

Inaktivera firewallen i modemet också om du har ett routermodem... eller varför inte inaktivera NAT helt och hållet för att helt utesluta nån inställning i modemet.

Ip'n jag fått från AV verkar stämma... får upp den i netstat. Körde tarcert några gånger på raken, 10jumps, medelsvartid på 30ms (top på 62) så det verkar ju fint.... men 950 ping i spelet.
Det konstiga är att detta problem är nytt (har spelat detta spel i 1,5 år utan problem). Har inte ändrat på något så... konstigt helt enkelt. har skickat loggar till båda företagen tillsammans med dxdiag så dom har all information dom behöver. Alla andra onlinespel flyter klockrent dessutom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Främling:

Ip'n jag fått från AV verkar stämma... får upp den i netstat. Körde tarcert några gånger på raken, 10jumps, medelsvartid på 30ms (top på 62) så det verkar ju fint.... men 950 ping i spelet.
Det konstiga är att detta problem är nytt (har spelat detta spel i 1,5 år utan problem). Har inte ändrat på något så... konstigt helt enkelt. har skickat loggar till båda företagen tillsammans med dxdiag så dom har all information dom behöver. Alla andra onlinespel flyter klockrent dessutom.

Låter mer som ip till själva login servern istället för spel servern.

prova ist att köra "netstat -a" när du är i spelet och se om det är något där som stämmer med dom som är ESTABLISHED.

netstat är ist för tracert i samma komandofönster.

Permalänk

Ny kund med problem

Jag är ny bredbandskund hos Comhem sedan 6 april 2011 och har nu plöjt igenom alla inlägg i denna tråd från i år men inte hittat några ledtrådar till mina frågor.
Vid installation av modem följdes ALLA instruktioner. Alla lampor som skall lysa på modemet lyser men hittills ingen internetkontakt ännu. Var, när och hur används det användarnamn och lösenord som jag fått mig tillsänt(står inte omnämnt någonstans i dokument eller på comhems egen hemsida)? Varför försöker datorn koppla upp sig via pppoe? var finns instruktioner om inställningar i Windows förutom att markera för dynamisk ip?
ps. Hade förut BBB och det var bara att plugga in och köra.
ps2. jag gjorde ett försök att ringa supporten men blev ombedd att ringa senare. Har inte orkat försöka igen.

Visa signatur

Kör windows och lär dig ominstallera, kör Linux och lär dig avinstallera

Permalänk
Skrivet av herman hero:

Jag är ny bredbandskund hos Comhem sedan 6 april 2011 och har nu plöjt igenom alla inlägg i denna tråd från i år men inte hittat några ledtrådar till mina frågor.
Vid installation av modem följdes ALLA instruktioner. Alla lampor som skall lysa på modemet lyser men hittills ingen internetkontakt ännu. Var, när och hur används det användarnamn och lösenord som jag fått mig tillsänt(står inte omnämnt någonstans i dokument eller på comhems egen hemsida)? Varför försöker datorn koppla upp sig via pppoe? var finns instruktioner om inställningar i Windows förutom att markera för dynamisk ip?
ps. Hade förut BBB och det var bara att plugga in och köra.
ps2. jag gjorde ett försök att ringa supporten men blev ombedd att ringa senare. Har inte orkat försöka igen.

Användarnamn och lösenord är nog bara för hemsidan och epost om du har det via ComHem.

Det ska inte behövas så mycket inställningar i Windows utöver dynamisk IP. Kan det vara så att du har kvar några inställningar från BBB? Eller så har kundtjänst glömt att aktivera ditt abonnemang kanske, fast då borde väl inte alla lampor lysa rätt...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av distortion10000:

Användarnamn och lösenord är nog bara för hemsidan och epost om du har det via ComHem.

Det ska inte behövas så mycket inställningar i Windows utöver dynamisk IP. Kan det vara så att du har kvar några inställningar från BBB? Eller så har kundtjänst glömt att aktivera ditt abonnemang kanske, fast då borde väl inte alla lampor lysa rätt...

Som sagt, några inställningar att tala om behövdes inte med BBB. Och jag förstår inte hur man ser om abonnemanget är aktiverat eller inte förutom lampan på modemet (om det nu behövs). Inga inställningar behövs alltså, och ändå så fungerar det inte alls än. OM det nu skall behövas justeringar i datorns program så borde det ha stått någonstans tycker man.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av herman hero:

Som sagt, några inställningar att tala om behövdes inte med BBB. Och jag förstår inte hur man ser om abonnemanget är aktiverat eller inte förutom lampan på modemet (om det nu behövs). Inga inställningar behövs alltså, och ändå så fungerar det inte alls än. OM det nu skall behövas justeringar i datorns program så borde det ha stått någonstans tycker man.

Ring kundtjänst. Eller twittra med ComHem, det går fortare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du måste ändra från pppoe till dhcp åtminstonde... om modemet lyser korrekt så är modemet troligen inte inloggat hos comhem om inte dhcpinställningen hjälper.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Fick till slut tag i supporten och det visade sig att mitt modem inte var aktiverat. ungefär som att sälja en ny bil och strunta i att skicka med startnycklar. Nu fungerar allt. Tack för svaren.

Visa signatur

Permalänk
Tele2
Skrivet av Tele2:

Ny mjukvara - EPC2434

Buggfixar:

• MSN remote assistance fungerar.
• Det går nu att styra SONOS-ljudsystemets PC-program även om datorn är uppkopplad trådlöst till routern.
• Nummerpresentation fungerar nu även för Panasonic-telefoner.
• En UPnP-relaterad bugg som kunde orsaka frysningar i tjänsten är nu åtgärdad.

Nya funktioner:

• Du kan själv välja router- eller bridge-mode (NAT av eller på).
• En ny startmeny. Efter inloggning till webbgränssnittet visas de viktigaste Wi-Fi inställningarna först:

- Aktivera det trådlösa nätverket
- Ändra SSID
- Ändra krypteringsnivå
- Ändra lösenord

För att få den nya mjukvaran behöver du starta om modemet genom att dra ur strömmen i 20 sekunder.

Om du skulle uppleva problem efter att du fått den nya mjukvaran så är första steget att göra en factoryreset.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

*UPPDATERING* Idag har vi släppt den senaste mjukvaran för EPC2434 i hela Sverige.

Med vänlig hälsning
Patrick Norberg
Kundservice

Permalänk
Medlem

Vilken är den senaste firmware versoinen för Netgear Cg3100 ? och hur funkar den för er som har 100/10 ?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skjulet:

Vilken är den senaste firmware versoinen för Netgear Cg3100 ? och hur funkar den för er som har 100/10 ?

3.9.21.8.V0023 är senaste firmwareversionen. Fungerar klockrent för mig iaf, haft tjänsten sedan release November 2009 (tror jag det var).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sen jag fick den har jag haft diverse små problem. Uppkopplingen går ner några sekunder till och från ibland. Detta är jävligt störande, då det brukar ske mest under perioder jag köpt något nytt online spel eller liknande.
Dessutom är jag inne på mitt tredje cg3100 modem eftersom de två tidigare gått sönder.

jag har inget ipflood aktiverat, har få portar öppna och inga speciella konstiga inställningar. väldigt störande.
Jag är sjukt missnöjd med com hem överlag och väntar tills den dagen (någon gång iår) som jag får fiber

Visa signatur

.