Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Säker på att det är riktig fiber?

Edit: Men pris sänkning på 250kr är nog oavsett svårslaget. Vad kosta det & kostar nu?

Tele2 har fiberkunder också. Det är bara att de fortsätter att sälja koax till hus där fiber eller CAT5e/6/6a inte redan finns draget.

Nja, Koax kan ju lätt vara 250 kr dyrare än fiber normalt så förvånande är det egentligen inte.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Säker på att det är riktig fiber?

Edit: Men pris sänkning på 250kr är nog oavsett svårslaget. Vad kosta det & kostar nu?

Yes har tydligen uttag bredvid "3 hål i väggen" som är fiber. Har alltid trott det varit gammalt telefonuttag så kunde fixat fiber för flera år sen.

Betalar 579:- skulle ringa och förhandla priset och klaga på hastighet så erbjöd dom fiber inkl router för 349:- per månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashGordon:

Yes har tydligen uttag bredvid "3 hål i väggen" som är fiber. Har alltid trott det varit gammalt telefonuttag så kunde fixat fiber för flera år sen.

Betalar 579:- skulle ringa och förhandla priset och klaga på hastighet så erbjöd dom fiber inkl router för 349:- per månad.

Du får nog dubbelkolla detta med Tele2 så du inte blir lurad. Verkligen ringa & uttryckligen fråga: Är detta KOAX?

Vi har också 3 hål i väggen(som är Tele2's hål). Men vi har också 1(ETT) hål i väggen som är nätverkskabel rakt in i väggen. Sistnämda är fiber. Förstnämda är Tele/Teve/Internet på kopparlina(ADSL/KOAX).

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Du får nog dubbelkolla detta med Tele2 så du inte blir lurad. Verkligen ringa & uttryckligen fråga: Är detta KOAX?

Vi har också 3 hål i väggen(som är Tele2's hål). Men vi har också 1(ETT) hål i väggen som är nätverkskabel rakt in i väggen. Sistnämda är fiber. Förstnämda är Tele/Teve/Internet på kopparlina(ADSL/KOAX).

Vet inte varför de skulle leverera koax-internet via ett TP-uttag?

Jaså, så ni har redan fiber i fastigheten trots allt? Trodde att er BRF var fast på enbart koax baserat på diskussionen tidigare. Då vore det väl inte så konstigt om erbjudandet från Tele2 (som ni fortfarande bör prismatcha mot andra ISP:ers offerter) är fiber det också? Finns redan fiber indraget och föreningen äger nätet i fastigheten så är det gissningsvis både enklare och billigare för Tele2 att erbjuda fiber än att erbjuda koax.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Vet inte varför de skulle leverera koax-internet via ett TP-uttag?

Jaså, så ni har redan fiber i fastigheten trots allt? Trodde att er BRF var fast på enbart koax baserat på diskussionen tidigare. Då vore det väl inte så konstigt om erbjudandet från Tele2 (som ni fortfarande bör prismatcha mot andra ISP:ers offerter) är fiber det också? Finns redan fiber indraget och föreningen äger nätet i fastigheten så är det gissningsvis både enklare och billigare för Tele2 att erbjuda fiber än att erbjuda koax.

Skulle tro att han har dessa 3 hål i väggen. När vi hade Koaxnät var Tele2 routern kopplad i dessa.

Situationen hos mig är den att BBB hade fiber kopplat i byggnaden. Vet inte hur länge Telenor har haft möjlighet att leverera Fiber här, men det har dessutom varit Tele2 i hyran en period tidigare.

Vet inte om Telenor plötsligt kunde leverera Fiber här & bokstavligt talat kom springandes med Säljare i byggnaden, eller om dom visste när Tele2 kontraktet tog slut & Telenor säljare dök upp i samband med det.

EDIT: Missade helt att han skrev *Brevid* 3 uttagen

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Situationen hos mig är den att BBB hade fiber kopplat i byggnaden. Vet inte hur länge Telenor har haft möjlighet att leverera Fiber här, men det har dessutom varit Tele2 i hyran en period tidigare.

Vet inte om Telenor plötsligt kunde leverera Fiber här & bokstavligt talat kom springandes med Säljare i byggnaden, eller om dom visste när Tele2 kontraktet tog slut & Telenor säljare dök upp i samband med det.

EDIT: Missade helt att han skrev *Brevid* 3 uttagen

Förr i tiden var det vanligt att ISP:er byggde fastighetsnätet gratis åt BRF:er i utbyte mot ett visst antal års exklusivitet. Sedan tillföll fastighetsnätet BRF:en, som då kan låta andra ISP:er använda det. På den tiden BBB fanns kan det absolut ha varit så.

Låter med andra ord som att ni borde kunna få en offert från vilken fiber-ISP som helst med tanke på att ni redan har ett fastighetsnät. Måste helt ha missat det inlägget där du nämnde det förut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Förr i tiden var det vanligt att ISP:er byggde fastighetsnätet gratis åt BRF:er i utbyte mot ett visst antal års exklusivitet. Sedan tillföll fastighetsnätet BRF:en, som då kan låta andra ISP:er använda det. På den tiden BBB fanns kan det absolut ha varit så.

Låter med andra ord som att ni borde kunna få en offert från vilken fiber-ISP som helst med tanke på att ni redan har ett fastighetsnät. Måste helt ha missat det inlägget där du nämnde det förut.

Vi är dock inte kopplade på stadsnätet, så jag *tror* att vi endast kan få Telenor Fiber just nu. Även om det funkar prima så vill man kunna välja fritt

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Vi är dock inte kopplade på stadsnätet, så jag *tror* att vi endast kan få Telenor Fiber just nu. Även om det funkar prima så vill man kunna välja fritt

Så du vet inte vem som äger nätet? Att nätet är exklusivt för Telenor betyder inte per automatik att de äger nätet. Kan finnas en annan ägare och då kan man göra om det till öppet nät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Det påverkar inte er möjlighet att förhandla gruppavtal med andra ISP:er. Ingen ISP kommer ändå gå med på att ha en så dyr mellanhand i mitten vid ett gruppavtal. De kommer alla att koppla in er direkt på sitt nät utan något öppet stadsnät mellan, annars går det inte att få vettiga priser eftersom majoriteten av kostanden annars går till stadsnätet.

Det är mer troligt att ni äger nätet i huset och sedan kan få fibern fram till huset omkopplad i närmaste kopplingspunkt till den andra ISP:n. Jag är inte så säker på att Telenor själva dragit fibern fram till ert hus nämligen.

Om du inte får bra svar av styrelsen kan du ju alltid göra en liten fuling och begära in en offert on gruppavtal från Telenor som du vet kan leverera fiber. Även om du naturligtvis inte har något mandat rent juridiskt så kan du förmodligen få dem att ge dig en offert ändå.

https://www.telenor.se/fastighetsagare/gruppanslutning/

Ownit ägs ju även av Telenor så de kan du höra med också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hoppar in här en snabbis! Vet någon vilka priser de fått via grupp avtal till BRF? Gäller då 10G ”fiber”.

Har ett befintligt gruppavtal på 50/10 mbit för 93kr per lägenhet (25 st), där någon distributionsavgift är i princip halva kostnaden. Har nu pratat med vår så kallade KAM som erbjuder en totalkostnad på 170kr per lägenhet för 100/100mbit där bredbandskostnaden i princip tredubblas per hushåll - men distributionsavgiften är densamma.

Låter spontant dyrt och en dålig deal att få billigaste symmetriska hastighet för dubblering av priset på en redan existerande kopparledning? Tacksam för feedback!

Permalänk
Medlem

Jag pratade nyss med kundtjänst och band bredband i ett år.. men priset kommer då att öka efter bindningstiden till 699 från nu 299 vilket dom inte sa i telefon.. sen så pratade jag med kundtjänst via chatten,.han sa att det bara är att ringa om ett år och binda sig igen.. jag hoppas att det han sa stämmer för annars så kommer det att svida om ett år skickade även ett mail för att se var dom säger där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suna:

Jag pratade nyss med kundtjänst och band mitt precis i ett år.. men priset kommer då att öka efter bindningstiden till 699 från nu 299 och som han sa i telefon så är det bara att ringa om ett år och binda sig igen.. jag hoppas att det han sa stämmer för annars så kommer det att svida om ett år skickade även ett mail för att se var dom säger där.

Det står väl i beställningsbekräftelsen som du bör ha fått via mail? Där lär det stå både pris och rabatt och hur länge du är bunden.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det står väl i beställningsbekräftelsen som du bör ha fått via mail? Där lär det stå både pris och rabatt och hur länge du är bunden.

Jo det var där jag läste att det skulle öka till 699.. vilket dom inte sa i telefon.. visst jag trodde dom skulle öka lite men inte från 299 till 699.. det var då jag kontaktade dom via chatten och det var han som sa att det är bara att ringa och binda sig igen.

jag gjorde en ninjaedit så infon i mitt inlägg är mer korrekt.. var en liten tankavurpa då jag pratade med dom i chatten den andra gången och inte telefon...

Permalänk
Medlem
Skrivet av flakkz:

Hoppar in här en snabbis! Vet någon vilka priser de fått via grupp avtal till BRF? Gäller då 10G ”fiber”.

Har ett befintligt gruppavtal på 50/10 mbit för 93kr per lägenhet (25 st), där någon distributionsavgift är i princip halva kostnaden. Har nu pratat med vår så kallade KAM som erbjuder en totalkostnad på 170kr per lägenhet för 100/100mbit där bredbandskostnaden i princip tredubblas per hushåll - men distributionsavgiften är densamma.

Låter spontant dyrt och en dålig deal att få billigaste symmetriska hastighet för dubblering av priset på en redan existerande kopparledning? Tacksam för feedback!

Undersök möjligheten att dra fiber istället och skippa den gamla Koax-tekniken helt.

Vet inte vad priserna är i Trollhättan, men i Stockholm hade ni troligen fått 1000/1000 för samma eller lägre pris än så på ett gruppavtal över fiber.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Undersök möjligheten att dra fiber istället och skippa den gamla Koax-tekniken helt.

Vet inte vad priserna är i Trollhättan, men i Stockholm hade ni troligen fått 1000/1000 för samma eller lägre pris än så på ett gruppavtal över fiber.

Yes, bra förslag. Fick offert från Bahnhof där de erbjuder 1000/1000 för typ samma månadskostnad, dock en uppstart på 100k för att dra in det. Tveksamt ifall föreningen tycker det är värt :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av flakkz:

Yes, bra förslag. Fick offert från Bahnhof där de erbjuder 1000/1000 för typ samma månadskostnad, dock en uppstart på 100k för att dra in det. Tveksamt ifall föreningen tycker det är värt :/

Jaha, det finns kanske inte fiber framdraget till källaren redan? Då blir det givetvis lite dyrare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Jaha, det finns kanske inte fiber framdraget till källaren redan? Då blir det givetvis lite dyrare.

Det verkar inte så, men ska undersöka närmare. IT-kompetensen hos ansvariga har nog varit lite sisådär så jag får försöka reda ut soppan. 50/10 mbit är rena rama stenåldern i en förening 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flakkz:

Det verkar inte så, men ska undersöka närmare. IT-kompetensen hos ansvariga har nog varit lite sisådär så jag får försöka reda ut soppan. 50/10 mbit är rena rama stenåldern i en förening 2024.

Ja, det kan nog vara värt att göra det. Du kan säkert få ISP:n att specificera kostnaden tydligare om du vill också.

Ja, 50/14 är det ju nästan pinsamt att erbjuda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Funderar på att kanske gå tillbaka från fiber till tele2 koax. Har idag Bahnhof 250/250 men dom har blivit svindyra. Vet ni dom (tele2) kör med cgnat? Behöver en publik ip.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Funderar på att kanske gå tillbaka från fiber till tele2 koax. Har idag Bahnhof 250/250 men dom har blivit svindyra. Vet ni dom (tele2) kör med cgnat? Behöver en publik ip.

De kör inte CGNAT.
Jag sitter på 83.248.x.x

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Generellt kör ingen av de stora gamla ISP:erna (som oftast också är teleoperatörer) CGNAT eftersom de sedan gammalt har gott om IPv4-adresser. Mobilnätet kan ibland vara undantaget dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Vad har du för fiber idag? Mina föräldrar har Tele2 300/300 genom fiber. 299 kr/mån bundet i ett år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spindel:

Vad har du för fiber idag? Mina föräldrar har Tele2 300/300 genom fiber. 299 kr/mån bundet i ett år.

Har bahnhof 250 via iponly. 495kr/månad - fick sms att man snart höjer till 525/månad. En stor del av den kakan verkar vara höjda avgifter hos ip/only men verkar likväl högt jämfört med andra aktörer på på fibern.

Med koax alternativet från tele2 kan jag få 600/50 för 349kr vilket lockar.. hade com/hem koax innan dom drog in fibern för kanske 5 år sedan och vill minnas att det funkade bra då bortsätt från dålig upload. Men men ska försöka föhandla om priset hos bahnhof först.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Vår BRF har gruppavtal med Tele2 Coax och via har 300kr rabatt på alla nivåer för nyteckning förutom 100/10 som är kostnadsfritt.
Själv har jag 1200/100 sedan länge som jag i dagsläget betala 359kr/mån. för, och då ingår obegränsad molnlagring, mobilt bredband med 100GB data per månad, och Tele2 Play med alla kanaler som ingår i grundutbudet.
I vår förening är det 239 lägenheter.

Permalänk

lösenord till 192.168.0.1

Vet någon vart hittar lösenordet? admin eller password fungerar ej, och de två klisterlapparna på själva routerna hjälper mig inte.
Det är en C2 Hub

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronniejaay:

Vet någon vart hittar lösenordet? admin eller password fungerar ej, och de två klisterlapparna på själva routerna hjälper mig inte.
Det är en C2 Hub

Om routern har grundiställningar så är det lösenordet längst ner som används för inloggning i webgränssnittet.
Om inte det fungerar så kan får du nollställa routern först.

Lösenordet är unikt för varje router.

Permalänk
Medlem

Du kommer även åt din C2-router genom att logga in och styra den från portal.

https://www.tele2.se/logga-in-tele2

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Måste bara ge ett pluss till Tele2.

Förra året var min sambo bredbandskund, men de vägrade ge henne i närheten av det priset som erbjöds runt BF (med hänvisning till att det endast gällde för nya kunder). Därför sa vi upp det och jag fick teckna i mitt namn, vilket innebar extra kostnad i startavgift och frakt för modemet. Dessutom hål i huvudet att behöva byta ut ett fungerande modem som redan fanns på plats.

Idag ringde jag för att säga upp mtp. att abonnemanget snart övergår till ordinarie pris (det dubbla) och utan diskussion så erbjöds jag att få samma deal och samma pris i ett år igen. Enorm förbättring!

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Idag ringde jag för att säga upp mtp. att abonnemanget snart övergår till ordinarie pris (det dubbla) och utan diskussion så erbjöds jag att få samma deal och samma pris i ett år igen. Enorm förbättring!

Så har det fungerat sedan "stan brann" ringer du in och säger upp så kommer du få ett erbjudande för att förbli kund.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Så har det fungerat sedan "stan brann" ringer du in och säger upp så kommer du få ett erbjudande för att förbli kund.

Fungerar detta om man bor i hus med bara coax? Vågar inte ringa och hota med att säga upp något när Tele2 är den enda leverantören.