Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Kul att veta att man snart också har mail från Tele2 i inboxen. Har dina tjänster förbättrats avsevärt de senaste gångerna de höjt priset? De ljuger - det är aldrig några förbättringar för kunden, det är förbättringar för Tele2's ägare varje gång priserna höjs.

Nä inga förbättringar - men så länge det inte blir sämre är jag "nöjd".

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Enligt Tele2 så kommer 1200 tjänsten att ersättas med Premium 1000

https://www.tele2.se/bredband

Balle... Jag har ju 1200/100 idag tappar jag ju 200mbit vid nästa förnyelse.

Visa signatur

PC - AR X870E-Nova | 98003DX 5.2GHz | 32GB | RTX5090 | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 9900K 5GHz | 64GB | LSI9211 | 80TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Det verkar inte gälla de som har "10G", dvs fiber in till fastigheten och koax ner från lägenheterna. Jag fick det för ett tag och har 1200/1200 och det finns kvar att välja på deras sida. Att routern (C4) sen bara har 1Gbit ethernet portar och att man tappar 200Mbit redan i routern är en annan sak (och inte bra). Speciellt inte när en av deras äldre routers har ett 2,5Gbit uttag.

Permalänk
Medlem

Funderar på att byta från mitt Telia "fiber" till Tele2 Coax. Är jag galen? Telia höjer priser hela tiden, jag har 100mbit. Samma pris (lägre första året dock) så ska jag få 1000mbit från Tele2. Jag kör lite random spel på min PS5 ibland, men inget som jag tror skulle strula för mycket mer några mer ms i ping.

Tänker att jag kanske ska dra iväg ett mail till föreningen och fråga varför bara Telia finns tillgängligt som val och se om det går att göra något. De har säkert signat något med dem någon gång, men man kan ju hoppas att det avtalet inte gäller i 50 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madmads:

Funderar på att byta från mitt Telia "fiber" till Tele2 Coax. Är jag galen? Telia höjer priser hela tiden, jag har 100mbit. Samma pris (lägre första året dock) så ska jag få 1000mbit från Tele2. Jag kör lite random spel på min PS5 ibland, men inget som jag tror skulle strula för mycket mer några mer ms i ping.

Tänker att jag kanske ska dra iväg ett mail till föreningen och fråga varför bara Telia finns tillgängligt som val och se om det går att göra något. De har säkert signat något med dem någon gång, men man kan ju hoppas att det avtalet inte gäller i 50 år.

Låt priset avgöra

På en teknisk nivå är såklart coax sämre, marginellt högre risk för störningar, och nästan garanterat att inte nå upp i angiven hastighet (du bör dock få hälften av de 1000 annonserade)

Jag skulle lätt byta om det blev billigare, framförallt kan det kanske trigga rabatter från telia för att behålla dig när du försöker säga upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av madmads:

Ring hellre och säg att du skall säga upp tjänsten men innan det vad erbjuder dem för att behålla dig som kund.
Och nöj dig inte med första erbjudandet. Säg ifrån att bättre kan ni.

Jämför med alla nykundserbjudanden först.

Tänk också på att Tele2 1000 har ett intervall på 500-1000Mbit ned och 50-100Mbit upp.

Efter 18 år har jag äntligen själv fiber och lämnar Tele2/Comhem för evigt.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Låt priset avgöra

På en teknisk nivå är såklart coax sämre, marginellt högre risk för störningar, och nästan garanterat att inte nå upp i angiven hastighet (du bör dock få hälften av de 1000 annonserade)

Jag skulle lätt byta om det blev billigare, framförallt kan det kanske trigga rabatter från telia för att behålla dig när du försöker säga upp

Skrivet av iller:

Ring hellre och säg att du skall säga upp tjänsten men innan det vad erbjuder dem för att behålla dig som kund.
Och nöj dig inte med första erbjudandet. Säg ifrån att bättre kan ni.

Jämför med alla nykundserbjudanden först.

Tänk också på att Tele2 1000 har ett intervall på 500-1000Mbit ned och 50-100Mbit upp.

Efter 18 år har jag äntligen själv fiber och lämnar Tele2/Comhem för evigt.

Tack!

Ja, jag tänker nog inte direkt att jag kommer ha 1gbit. Men 500 är ju hyfsat snabbare än 100. Ska bli intressant att se vad Telia säger när jag ringer. Jag knappade in en annan lägenhet här när jag kollade på deras sida om att signa upp, innan valet fanns det högre hastigheter men det verkar maxa på 100 där jag bor, men om de ger ett lägre pris så är det inte orimligt att jag släpper dessa tankar. Oklart om jag behöver mer än 50-100 upp. Sällan jag skickar iväg några större filer, kanske någon bisarrt stor excel-fil eller så, men ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madmads:

Det är ofta rättså mycket "sämre" 1000Mbit. 100/100 via fiber är oerhört mycket robustare och stabilare.

Det kan vara så att man teckna ett exklusivitetsavtal för en 7-10 år om Telia stod för installation.

Permalänk
Medlem

Tekniskt sett är fiber in till lägenheten förstås bättre än koax på alla sätt, men skulle akta mig för hyperboladjektiv i stil med "oerhört".

Föreningen håller i plånboken och vill inte dra in fiber till lägenheterna, vilket är tråkigt. Men de har i alla fall bjudit på koax. Just nu betalar jag 0kr för 1200/1200 koax som har mycket få tekniska problem. Skulle fiber innebära +500kr/mån blir det ett svårt val.

Permalänk
Medlem

Hej tänkte jag kanske kan fråga här istället för att skapa ny tråd.
Bodde innan i hyrselägenhet med fiber, hade då bahnhoff. alla sidor funkar för bahnhoff blockerar inte "pirat"sidor.

Nu har jag flyttat till bostadsrätt och har fiberkoax, så jag måste ha Tele2. det funkar fint för övrigt men dom blockar en del sajter som jag använde lagom flitigt.

Jag trodde det bara skulle vara att byta DNS så kan jag nå dom igen men icke! sidorna funkar däremot om jag slår på VPN (jag har Keepsolid VPN unlimited, lifetime jag köpte via xda för massa år sedan).

Slå på och av VPN blir lite smått irriterande så undrar om det finns ett enklare sätt att kringå blocken?
Tack på förhand.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk

Hej! Jag har bredband via tre hål i väggen och en C4 (har jag för mig) och skulle vilja ha ett separat nätverk (Wifi) för IP-kameror som jag kommer åt från mitt "huvudnätverk" där jag har datorer etc. Detta separata nätverk vill jag inte har åtkomst till internet. Går det att lösa?

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Hej tänkte jag kanske kan fråga här istället för att skapa ny tråd.
Bodde innan i hyrselägenhet med fiber, hade då bahnhoff. alla sidor funkar för bahnhoff blockerar inte "pirat"sidor.

Nu har jag flyttat till bostadsrätt och har fiberkoax, så jag måste ha Tele2. det funkar fint för övrigt men dom blockar en del sajter som jag använde lagom flitigt.

Jag trodde det bara skulle vara att byta DNS så kan jag nå dom igen men icke! sidorna funkar däremot om jag slår på VPN (jag har Keepsolid VPN unlimited, lifetime jag köpte via xda för massa år sedan).

Slå på och av VPN blir lite smått irriterande så undrar om det finns ett enklare sätt att kringå blocken?
Tack på förhand.

Är det inte Tele2 som hela tiden gör reklam om att de är "Obegränsade" !? Och så begränsar de ändå?
Det är väll falsk marknadsföring eller.

Hur problemet ska lösas vet jag dock inte. Och vet häller inte hur de blokerar. Men det är inte något sådant som att din ip inte är public? Den kanske ligger bakom Tele2 s . Vet att vissa bolag har så. Och då är det ju bara att ringa och och be om det det.
Men om det är det vet jag absolut inte.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

Någon som har c3 ? Har 1200 men tele2 skickad ut en gävla c4...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadow2730:

Misstänker att de inte har C3 på lager längre. Har en kompis som håller hårt i sin C3 av den anledningen.

Personligen tycker jag att det är falsk marknadsföring att sälja en tjänst som man i praktiken inte kan leverera med hårdvaran man har tillgänglig för kund. Just koax-modem är ju inte lika lätt att ersätta med egen utrustning heller tyvärr.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadow2730:

Även om någon skulle ha en övers så kan du inte använda den eftersom att de är låsta.

Jag var tvungen att byta modem när sambon sa upp vårt bredband och jag tecknade det i mitt namn på samma adress.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av blunden:

Misstänker att de inte har C3 på lager längre. Har en kompis som håller hårt i sin C3 av den anledningen.

Personligen tycker jag att det är falsk marknadsföring att sälja en tjänst som man i praktiken inte kan leverera med hårdvaran man har tillgänglig för kund. Just koax-modem är ju inte lika lätt att ersätta med egen utrustning heller tyvärr.

De säljer de inte längre då det är sälj stop* de säljer häller inte 1200/100 längre...
Rent idioti

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det nämnts tidigare men den enda fördelen med att de gått över från Bredband 1200 till Bredband Premium är att ordinarie månadspriset sänkts från 899kr till 599kr.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyllet83:

Jag vet inte om det nämnts tidigare men den enda fördelen med att de gått över från Bredband 1200 till Bredband Premium är att ordinarie månadspriset sänkts från 899kr till 599kr.

För nya eller existerande kunder?

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om man kan få byta ut sin C2-router till en C4 kostnadsfritt om man har pissigt coaxial?

/Lindhan

Visa signatur

Lenovo Legion 5 15" - AMD Ryzen™ 7 5800H - Nvidia GeForce RTX 3070 (W)130 - 16 GB DDR4 3200MHz - M.2 PCIe NVMe SSD 1000 GB - ASUS VG259QM 240hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lindhan:

Är det någon som vet om man kan få byta ut sin C2-router till en C4 kostnadsfritt om man har pissigt coaxial?

/Lindhan

C4 ingår med de snabbaste hastigheterna så att gå upp i hastighet innebär ju även att du får en sådan men det blir kanske inte inte intressant för dig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

C4 ingår med de snabbaste hastigheterna så att gå upp i hastighet innebär ju även att du får en sådan men det blir kanske inte inte intressant för dig.

Tack för svar! Har ett gruppavtal via min BRF där det ingår i hyran och verkar visst landa där, att uppgradera och lägga till ytterligare kostnad för att få en C4 eller behålla C2an.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 15" - AMD Ryzen™ 7 5800H - Nvidia GeForce RTX 3070 (W)130 - 16 GB DDR4 3200MHz - M.2 PCIe NVMe SSD 1000 GB - ASUS VG259QM 240hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lindhan:

Tack för svar! Har ett gruppavtal via min BRF där det ingår i hyran och verkar visst landa där, att uppgradera och lägga till ytterligare kostnad för att få en C4 eller behålla C2an.

En gissning är att du inte behöver byta in C4an om du senare nedgraderar hastigheten, det skulle ju bara innebära en kostnad för Tele 2 så det rimliga är att man får fortsätta med den om man väl fått den.
Vet dock inte om de agerar så men vill de vinstmaximera så är det så man gör.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En gissning är att du inte behöver byta in C4an om du senare nedgraderar hastigheten, det skulle ju bara innebära en kostnad för Tele 2 så det rimliga är att man får fortsätta med den om man väl fått den.

Smart tips! Kanske värt att göra så

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

För nya eller existerande kunder?

499kr/mån för nya i ett år och därefter 599kr/mån. Jag utgår ifrån att 599kr/mån därmed är ordinarie pris.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk

Efter att inte kommit någonstans med support skickade jag ett brev till Tele 2 kista. Angående detta och de skickar utt en c3 😀

Har 1200/C4

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nej de skiter i. Pratade med de och de skickar utt nytt oavsett...
Hade tidigare uppgraderat och fick yttligare ett

Permalänk
Skrivet av Lindhan:

/Lindhan

Ring tele2???...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadow2730:

Efter att inte kommit någonstans med support skickade jag ett brev till Tele 2 kista. Angående detta och de skickar utt en c3 😀

Har 1200/C4

Vill du komma nånvart med nåt företag idag så är det uppsägning eller kundrelationer som gäller annars får du troligast kontakt med nån som inte får/kan avvika från sin punktlista.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindhan:

/Lindhan

Jag chattade nyss med support där. Verkar inte som att existerande kunder som har C2-routern får en C4 även fast de uppgraderar till det nya 'Bredband Plus'. Det står dock på hemsidan att en sådan ska ingå som "Lån av router: 0kr".

Det verkade bara vara om man tecknade 12-månaders bindningstid som man kunde få den nyare routern. Men tecknar man sig så har man även samma månadspris dvs. 499kr (för 250-500Mbit ner och 30-50Mbit upp). Frågan är vilka som då skulle välja att binda sig?

Permalänk
Medlem

Någon som kan förklara varför abonnemanget blir billigare utan bindningstid än med 12 månaders bindningstid, det normala är väl att man får ett bättre pris om man väljer att binda upp sig?
Vi har ju 300kr grupprabatt i vår BRF.

12 månaders bindningstid: 299kr per månad

Utan bindningstid: 249kr per månad