Fractal Design Define [bilder]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shaaban
Överhettning är inget problem men jag är ändå intresserad av att sänka mina temps. Ett insug på sidan (vid processorn) är något jag vill fixa och även bättre fläktar på alla ställen. Kan nog bli en grym låda med lite modning.

Jo en fläkt vid processorn skulle göra susen, enkelt att fixa också. Lycka till, lägg gärna upp en bild när det är klart

Permalänk

Det följer med två 120 fläktar va? Jag köper nog ett sånt här chassi nästa vecka...

edit: Någon som har fler bilder?
edit2: I första inlägget så står det att bara en fläkt följer med

Permalänk
Medlem

En fläkt är inte så dyr, beställ med en extra

Permalänk

Har skaffat ett Define chassi jag med. Jag valde den grå/titan versionen. Jag är väldigt nöjd med köpet

edit:
Hur många fläktar kör ni i erat chassi?
Jag har just nu två stycken 120mm fläktar. En bak som blåser ut och en i fronten som blåser in. Sen så har jag ju en liten på grafikkortet och en på processorn. Tror ni att det räcker? Har fått lite lust att modda chassit och sätta in en 120mm fläkt på sidan, men är inte riktigt säker än...Kanske kan sätta en i "taket" också. Vi får se...

edit: fan vad jag gillar att det är starka magneter som håller i luckan

edit igen: Fläkten som följde med låter ju ingenting på 12v Härligt.
Har en 120mm ADDA fläkt som jag tog ut ur mitt nätagg som började brinna igår, den fläkten låter mycket mer på 12v. Jag kör den fläkten på 7v och den låter mer än den medföljande fläkten. Är det något fel på den medföljande fläkten? När jag tog av chassisidan för en stund sen så såg jag att fläkten inte snurrade. Den lixom snurrade till men stannade efter ett halvt varv och upprepade det lite då och då. Det var då jag kopplade in den på 12v. Nu snurrar den iaf... Men den verkar inte blåsa ut så mycket.

Borde man kanske dremla bort det där "fläktgallret" eller vad man nu ska kalla det?

Permalänk
Medlem

Är det aluminium i fronten eller är det nån slags plast med "aluminiumlook"?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lotcek
Är det aluminium i fronten eller är det nån slags plast med "aluminiumlook"?

Aliminium är det

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk

Jag har dremlat bort fläktgallrena i fronten och där bak, och jag måste säga att det blåser mycket bättre nu. Förut när jag höll handen bakom fläkten så kännde jag nästan ingenting, men nu känner jag faktiskt att det blåser. Har också dremlat upp ett hål i chassisidan, nu behöver jag bara skaffa en till 120mm fläkt som jag kan sätta där. Jag gillar verkligen chassit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elaajten.
Jag har dremlat bort fläktgallrena i fronten och där bak, och jag måste säga att det blåser mycket bättre nu. Förut när jag höll handen bakom fläkten så kännde jag nästan ingenting, men nu känner jag faktiskt att det blåser. Har också dremlat upp ett hål i chassisidan, nu behöver jag bara skaffa en till 120mm fläkt som jag kan sätta där. Jag gillar verkligen chassit

Skulle du kunna lägga upp lite bilder?

skulle vara skit nice!

Permalänk
Medlem

Stilig låda med helt okej finesser för priset, men jag är också skeptisk till dom små fjuttiga utblåshålen bak, kostar det verkligen så mycket mer att göra det mer öppet kan man fråga sig, lådan är väl kanske inte riktad till high-end användare men ändå, bra luftflöde borde vara A och O oavsett prisklass.

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Lådan räcker ju för en helt vanlig datoranvändare som vill ha det stilrent... Ser ju ut att vara lätt moddat också för oss klockare

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Kan man få in ett 8800gts?

Visa signatur

Intel E6320 | 2046 mb ram | 400 gb hdd | 8600 gts 512 mb

Permalänk

"Kan man få in ett 8800gts? "

Ja med lätthet.

Fick hem mitt i förgår, använder det som server. Riktigt bra chassi till riktigt bra pris!

5 av 5!

Slänger upp lite bilder på det senare.

Visa signatur

GA-P35-DS4 | E8500 3160 MHz @ 4303 MHz | Ultra-120 Extreme | 3x Noctua | GeForce 8800GTS 512MB | http://www.minhembio.com/Kneeclass

Permalänk

härligt

Visa signatur

Intel E6320 | 2046 mb ram | 400 gb hdd | 8600 gts 512 mb

Permalänk

Ni som använder det som server eller har riktigt många hårddiskar:

1. Får det plats med totalt 6st hårddiskar?

2. Hur många hårdiskar får det plats i den nedre vaggan?

3. Är det någon vibrationsdämpning på alla dem?

4. Finns det plats för någon fläkt för att kyla ner hårddiskarna?

5. Tystar lådan ner om ni jämför med era gamla lådor?

Visa signatur

No one wants to die but some just love war.

Permalänk
Medlem

Hur mycket låter denna låda om man har tysta fläktar ... hur är det med resonans osv. ?
Funderar på att köra den som server och har den på mitt rum vill därför komma ner till så tyst som möjligt.
Har funderat på ett Antec P182 men det kostar ju lite mer.

Hur många diskar får man plats med?

Visa signatur

weeeee

Permalänk

Fler bilder!
http://www.minhembio.com/Kneeclass/

Ligger under Müsli Cod4 server

Visa signatur

GA-P35-DS4 | E8500 3160 MHz @ 4303 MHz | Ultra-120 Extreme | 3x Noctua | GeForce 8800GTS 512MB | http://www.minhembio.com/Kneeclass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av John von KTH
Ni som använder det som server eller har riktigt många hårddiskar:

1. Får det plats med totalt 6st hårddiskar?

2. Hur många hårdiskar får det plats i den nedre vaggan?

3. Är det någon vibrationsdämpning på alla dem?

4. Finns det plats för någon fläkt för att kyla ner hårddiskarna?

5. Tystar lådan ner om ni jämför med era gamla lådor?

1. Ja det går att klämma in 6st hårddiskar utan några större problem.

2. Det får plats 5st, men jag skulle inte rekommendera mer än 3 för annars sitter dom väldigt tajt.

3. Det finns gummilister på alla platser i den nedre vaggan.

4. Finns plats för 120mm fläkt i fronten.

5. Ja lite tycker jag det märks, men jag hade en skräplåda förut och det som låter överlägset mest är nätagget och den fläkten sitter vid utblåset bak och kommer att låta lika mycket oasvett chassi skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

jag skulle behöva lite bättre 120 fläktar som flyttar lite mer luft samt ta bort gallret för nu efter en tids användande så går all varmluft upp i nättagget och då stiger fläkten i nätagget tok mycket och låter som ett jettplan när man spelar. annars ökar den bara lite grann.

Visa signatur

Gigabyte Ga-p35-ds3, q6600@3,2 8800gt, 4gb ocz pc6400.

Permalänk

Ser ut att vara ett trevligt chassi, men för en tyst burk så skulle jag nog hellre tagit Antec Solo (kostar ju ungefär lika mycket). Solo't verkar ha bättre tänk för tyst bygge, med gummiupphängning eller gummikuddar för hårddiskar. Define-chassits verktygslösa snäppfästen verkar vara en sämre lösning då vibrationer från hårddiskarna lättare fortplantar sig i chassit.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shaaban

3. Det finns gummilister på alla platser i den nedre vaggan.

4. Finns plats för 120mm fläkt i fronten.

Tack så mycket för svaren shaaban, det gjorde det hela mycket lättare. Jag tror att dte bir en sådan på torsdag till mitt nya bygge! Lite följdfrågor bara.

1. Skulle den sjätte hårddisken sitta ovanför vaggan? Där finns inget som dämpar kjud och vibrationer då?

2. Den där 120mm fläkten som får plats där fram, kyler den ner hårddiskvaggans sidoplåt (så ser det ut på bilder) eller bakifrån så att luften kommer åt hårddiskarna (finns det plats för en fläkt där?)?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack så mycket för svaren shaaban, det gjorde det hela mycket lättare. Jag tror att dte bir en sådan på torsdag till mitt nya bygge! Lite följdfrågor bara.

1. Skulle den sjätte hårddisken sitta ovanför vaggan? Där finns inget som dämpar kjud och vibrationer då?

2. Den där 120mm fläkten som får plats där fram, kyler den ner hårddiskvaggans sidoplåt (så ser det ut på bilder) eller bakifrån så att luften kommer åt hårddiskarna (finns det plats för en fläkt där?)?

1. Ja den sjätte disken skulle behöva sitta någon annanstans. Smidigaste sättet skulle nog vara göra om en av 5,25" platserna med hjälp av nått sånt här:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=100731.
En av 5,25" platserna går ändå inte att komma åt från fronten. Finns säkert ramar som är ljuddämpade också.

2. Fläkten kyler sidan på vaggan och det finns inte (enligt mig) plats för någon fläkt som kyler direkt på hårddiskarna. Kanske går att fixa för den händige dock.

Permalänk

Men kan inte inte hårddisken sitta i en av de två pltserna som sitter precis ovanför vaggan? Är de redan ljuddämpade?

Visst är det lite ont om håligheter i vaggan för luften från frontfläkten att komma igenom till hårddiskarna i vaggan? Eller tror du att det funkar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Men kan inte inte hårddisken sitta i en av de två pltserna som sitter precis ovanför vaggan? Är de redan ljuddämpade?

Visst är det lite ont om håligheter i vaggan för luften från frontfläkten att komma igenom till hårddiskarna i vaggan? Eller tror du att det funkar?

Det går att sätta hårddiskar i de 3,5" platserna som är precis över den nedre vaggan men då måste man bända bort en liten utstickande metallbit som gjorde det omöjligt för mig att få in mina samsung diskar där. Det är ingen ljuddämpning där dock.

Det är nog för ont om hål för att luften ska nå in till diskarna på ett bra sätt men nog hjälper det lite allt.

Permalänk

I chassit följde det med några "papp" ringar som bilden här visar:

Någon god själ som skulle kunna förklara vad de ska användas till?

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Medlem

Dem stoppar du mellan MB och skruven.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaffer

Varför ska man göra det?

Permalänk
Medlem

coolt?

antagligen skydda moderkortet.

Visa signatur

Gigabyte Ga-p35-ds3, q6600@3,2 8800gt, 4gb ocz pc6400.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaffer

Moderkortsskruven passar inte i hålet...
Någon annan aning?

Permalänk
Avstängd

förmodligen agerar de repskydd på valfri skruv

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Verkar fortfarande väldigt dumt. Finns ju ingen som helst anledning ju.