Nytt Xonar-ljudkort från Asus

Permalänk
Melding Plague

Nytt Xonar-ljudkort från Asus

Under CeBIT förra året visade Asus upp sina första ljudkort i Xonar-serien, och nu är det dags för ännu ett. Asus Xonar DX PCI Express 7.1 som är dess fullständiga namn är ett PCI-express-ljudkort som till specifikationerna ser mycket lovande ut.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Var är mina standardiserade spdif utgångar?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Ja det undrar jag också.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Var är mina standardiserade spdif utgångar?

På moderkortet? Spdif är ju digitalt, kvittar fullständigt vad du använder för ljudkort för att spruta ut det.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
På moderkortet? Spdif är ju digitalt, kvittar fullständigt vad du använder för ljudkort för att spruta ut det.

Är inte ett löst grafikkort mindre processorkrävande än integrerade? SP/DIF är nog det minsta jag tycker man kan kräva för ett så pass dyrt ljudkort i dagsläget.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
På moderkortet? Spdif är ju digitalt, kvittar fullständigt vad du använder för ljudkort för att spruta ut det.

Men om jag har ett externt ljudkort kopplat via USB 2.0 och ett internt surround ljudkort så vill jag ju köra ut digitalt från interna ljudkortet (PCI/PCIe) till surround förstärkaren. Jag vill aldrig blanda in ett integrerat ljudkort på moderkortet.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
På moderkortet? Spdif är ju digitalt, kvittar fullständigt vad du använder för ljudkort för att spruta ut det.

Nja, kanske inte riktigt så enkelt. Visst skickar ett internt ljudkort digital data via S/PDIF men är då oftast begränsat till stereo ut förutom från vissa mediaspelare som även kan skicka DD5.1 via S/PDIF. ASUS-kortet har ju Dolby Digital Live (DDL) vilket kan skicka allt datorljud i DD5.1 via S/PDIF men om kortet saknar S/PDIF-utgång är det tyvärr värdelöst förutom att de analoga utgångarna på papperet har väldigt fina värden.

Tiitar man på ASUS egen pressrelease http://www.asus.com/news_show.aspx?id=10219 så står där dock längst ner att kortet har S/PDIF ut. Frågan är bara var i pipsvängen de har gömt kontakten?

Tillägg:
Kan säga att när det kommer ut i Sverige är jag nog bland de första som köper ett. Kontaktproblemet går garanterat att lösa mha en RCA-kontakt, en bit sladd och den trogna gamla lödpennan. Eller denna: http://www.kjell.com/?item=38824

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara så enkelt att dom har en separat "bakplåt" med S/PDIF utgången på som du kopplar in på ljudkortet...?

Permalänk
Avstängd

Eller som de bärbara (som ASUS också är hyfsat duktiga på) där de har en gemensam kontakt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Eller som de bärbara (som ASUS också är hyfsat duktiga på) där de har en gemensam kontakt?

Det kan det vara, men jag vill ha toslink och rca så jag slipper köpa massa specialkablar när jag ska koppla in det i min förstärkare.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Äntligen !

Ett kort som har stöd för EAX 5.0 och kan encoda allt ljud i realtid till DolbyDigital för en rimlig summa.

Varit nära på att köpa ett kort från Auzentech, fast det har känts lite dumt med tanke på att dom enda funktionerna man vill åt är EAX stödet och encod:ningen för recivern och inte den fina kvaliten på ljudet som kommer ut.

Frågan är bara hur jobbigt det kommer bli när jag inte har kvar min frontpanel från ett creative kort med analog reglerbar hörlurs utgång och jack "sensing" för att ställa om EAX motorn för hörlurar.. :S

Iaf blir ett sånt för mig !

Permalänk

Asså jag är inte helt hemma på det tekniska vad gäller datorljud. Jag är nöjd om det låter och inte brusar. Men vad är egentligen S/PDIF för något. Har sett kontakten men inte fattat hur den ska användas? Vad är fördelarna med denna kontakt?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Sammanfattning ;)

S/PDIF (Sony/Philips digital interface) lanserades i stenåldern när CD:n var ny som ett sätt att transportera ljudet i digitalform (Etter och nollor ) mellan spelare och förstärkare. Digital ljud har ett antalfördelar:

Kvalitets förlusterna är inte lika känsliga, antaglien kommer det en etta fram eller inte om det blir störingar så märks det bara om det blir tillräckligt mycket. Tillskillnad från analogt där allt märks då allt förstärks sen. Man behöver inte ha lika bra sladdar för vanliga avstånd då det inte gör något ifall det blir lite störing då en etta kan inte bli dåligare än en etta. Sen slipper man att ha en sladd för varje kanal, dvs 6 "RCA-sladdar" för 5.1 ljud.

På den tiden det började så användes bara stereoljud så det var det S/PDIF var anpassat för.

Så småning om började folk inse att vi vill ha mer kanaler och för att inte gör något nytt gränssnitt (kontakt) använde man samma kontakt som för S/PIDF och skickade digitalt flerkanaligt ljud detta digitala ljud använde/använder sig av massor av DolbyDigital/DTS tekniker för att kunna göra det möjligt.

Så när man idag vill spela tex Battlefield med 5.1 ljud och skicka det digitalt så måste man använda sig av ett digtalt gränssnitt alltså spidf. Spidf som vi nämde ovan i sen orginal form kunde ju bara sända 2 kanaler (stereo) så då måste man konvertera om ljudet till en DolbyDigital eller DTS ström. Detta har tyvärr inte Creatives ljudkort varit kapabla till så man har bara fått nöjt sig med stereo ljud. Men nu när Creative tydligen öppnat upp sinna standader för EAX 5.0 så har andra tillverkare gjort kort med en DolbyDigital kodare som gjort det möjligt att använda 5.1 + EAX i en digital ström.

Och angående vart S/PIDF kontakten sitter på kortet så är den inslängd i en av 3.5 telekontakterna. Som kan innehålla så mycket som 3 kanaler men oftast 2.

Så då får man använda någon form av förgrenare för att få utkanalerna:

3.5 tele till 2 RCA (Röd höger/Vit Vänster)

http://www.kjell.com/content/media/images/items/39588.jpg

Så hoppas jag inte rörde till eran bild av verkligeheten för mycket med minna åsikter och min brutalt dåliga svenska.

//Sked

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Jag börjar bry mig om att faktiskt köpa ett ljudkort när dom inte är så jävla dyra. 720kr? aldrig

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Vill man ha bra grejer så får man ju betala lite för det också. Man kan ju inte förvänta sig att ett ljudkort ska kosta 200 kr och prestera i toppklass.

När kommer ljudkort med inbyggd dekoder för DD+, Dolby TrueHD och DTS HD-Master?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Jag börjar bry mig om att faktiskt köpa ett ljudkort när dom inte är så jävla dyra. 720kr? aldrig

Nå, om du sparar barnbidraget så har du råd.
Jösses, vilka dumma kommentarer. Skulle 720kr vara dyrt för ett bra ljudkort?

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Avstängd

Har testat mitt inbyggda och jämförde det med mitt X-fi kort.Vilket piss ljud det inbyggda hade emot x-fi kortet lät som dag och natt.Så 720kr för att få mycket bättre ljud i datorn är värt varenda krona.fast iofs beror ju vad man har för högtalare med...

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Trevligt i alla fall med PCI-express. Vanliga PCI-platser börjar ju bli bristvara på dagens moderkort.

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyligen ett av de dyrare Xonar korten, och det avbelastar processorn mycket i Processorkrävande spel vid högsta ljudkvaliteten med diverse surroundlösningar.

í FEAR med denna dator:

ECS NFORCE4M-A socket AM2
AMD Athlon64 X2 4400+ @ 2.2GHZ
Corsair XMS2 PC2-5400 2048MB (2*1024)
Gainward GeForce 7950GT 256MB gddr3 (GPU/MEM, 675/1200)

Fick jag 104-107 FPS i 1600*1200 max grafik ingen AA eller AF.
Med Xonar ljudkortetkortet bidde det 109-114 FPS. Bara för att Processorn inte belastades av ljudemuleringen när den redan är 100% belastad av spelet. Ljudkvaliten var Något mycket bättre än med det inbyggda AC97 ljudet också. Om nu undrar vilken surround-anläggning jag spelade med så kan jag ta bilder vid intresse .

Så jag tycker att det är värt att köpa ett bra ljudkort om man har ett grymt ljudsystem och är ute efter riktigt bra ljud. Det är positivt att processon slipper en del belastning, men prislapparna är som sagt väldigt höga, men har man pengarna är det väl inte snack om saken?

Permalänk

Själv vill jag ha ett nytt då jag vill ha DTS ut ur kortet (mitt inbyggda på mitt ABIT AW9D-MAX klarar bara av DD).
Men en feature bör vara att det klarar av att mata S/PDIF via Toslink (alternativt till graffet och via HDMI).

Och 700spänn är ganska saftigt för att få det...

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Jag köpte nyligen ett av de dyrare Xonar korten, och det avbelastar processorn mycket i Processorkrävande spel vid högsta ljudkvaliteten med diverse surroundlösningar.

í FEAR med denna dator:

ECS NFORCE4M-A socket AM2
AMD Athlon64 X2 4400+ @ 2.2GHZ
Corsair XMS2 PC2-5400 2048MB (2*1024)
Gainward GeForce 7950GT 256MB gddr3 (GPU/MEM, 675/1200)

Fick jag 104-107 FPS i 1600*1200 max grafik ingen AA eller AF.
Med Xonar ljudkortetkortet bidde det 109-114 FPS. Bara för att Processorn inte belastades av ljudemuleringen när den redan är 100% belastad av spelet. Ljudkvaliten var Något mycket bättre än med det inbyggda AC97 ljudet också. Om nu undrar vilken surround-anläggning jag spelade med så kan jag ta bilder vid intresse .

Så jag tycker att det är värt att köpa ett bra ljudkort om man har ett grymt ljudsystem och är ute efter riktigt bra ljud. Det är positivt att processon slipper en del belastning, men prislapparna är som sagt väldigt höga, men har man pengarna är det väl inte snack om saken?

haha kaxig kille typiskt borgare

visa lite bilder

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akn3
haha kaxig kille typiskt borgare

visa lite bilder

Datorn kostade 3281:- inklusive frakt (ny), ljudkortet 1735:- när jag köpte det . Och 5.1 anläggningen däremot kostade en 50K, men den lånar jag bara .

Och jag är ingen borgare, jag betalar gladeligen mer skatt bara för att få ha socialdemokratisk ledare av sverige .

Permalänk
Medlem

Det blir lätt ett sånt kort till löningen ..

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Det kan det vara, men jag vill ha toslink och rca så jag slipper köpa massa specialkablar när jag ska koppla in det i min förstärkare.

Precis, ge mig ett inbyggt ljudkort med TOSLINK istället så behövs inga ljudkort som ändå inte har en suck mot en riktig förstärkare, vill man ha bra ljud så lägger man betydligt mer pengar än 720kr på ett instickskort.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Trots att jag hatar Creative och deras usla support så tycker jag att deras X-fi serie fortfarande idag är ganska mycket i det fetaste laget för de mesta användsningsområden. Jag är ingen ljudenthusiast, men jag ser inget som faktiskt skiljer sig mellan ljudkorten förutom kartongen.

Synd att inte många spel idag använder modern ljudteknik. Det gör ju att ljudkort för att optimera spelprestanda och återgivning inte är särskilt välmotiverat till spelare längre, det var ju coolt när Battlefield 2 var nytt. Men det var ju ett tag sedan.

Skriver lite konstigt, skar mig på ISO-Skölden tidigare idag och har därav ett plåster på pekfingret, för de som undrar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Jag köpte nyligen ett av de dyrare Xonar korten, och det avbelastar processorn mycket i Processorkrävande spel vid högsta ljudkvaliteten med diverse surroundlösningar.

í FEAR med denna dator:

ECS NFORCE4M-A socket AM2
AMD Athlon64 X2 4400+ @ 2.2GHZ
Corsair XMS2 PC2-5400 2048MB (2*1024)
Gainward GeForce 7950GT 256MB gddr3 (GPU/MEM, 675/1200)

Fick jag 104-107 FPS i 1600*1200 max grafik ingen AA eller AF.
Med Xonar ljudkortetkortet bidde det 109-114 FPS. Bara för att Processorn inte belastades av ljudemuleringen när den redan är 100% belastad av spelet. Ljudkvaliten var Något mycket bättre än med det inbyggda AC97 ljudet också. Om nu undrar vilken surround-anläggning jag spelade med så kan jag ta bilder vid intresse .

Så jag tycker att det är värt att köpa ett bra ljudkort om man har ett grymt ljudsystem och är ute efter riktigt bra ljud. Det är positivt att processon slipper en del belastning, men prislapparna är som sagt väldigt höga, men har man pengarna är det väl inte snack om saken?

inte billigare/lättare att köpa en bättre CPU istället då?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
inte billigare/lättare att köpa en bättre CPU istället då?

Det handlar om en optimering av både prestanda och ljudkvalitet. Knappast något en CPU på egen hand kan göra, trots allt - sedan blir ju en ny CPU dyrare än ett instickskort.

I t.ex. FEAR gör det ofta ganska mycket att aktivera högre EAX-inställningar samt bättre mixing då ljudet kalkyleras mer realistiskt. Även om testningen av tekniken kunde varit bättre då den ibland faller iväg. Sedan har ju ljudkort ofta funktion för virtuellt surround i hörlurar, i mitt fall har jag CMSS-3D som faktiskt gör jäkligt stor skillnad från vanlig Stereo till virtuellt surround utan att låta fusk och funkar i samtliga titlar och under musikspelning (dock kan musik lätt lite burkigt under CMSS3D).

Permalänk
Medlem

Om man bortser från ljudkvaliten;

Kan ett ljudkort ge bättre allmän datorprestanda även om det är i väldigt liten skala? Eller vore det lika stor "påsfrestning" för datorn att behöva hantera ett till kort?

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,

Permalänk
Medlem

Inte så mycke pengar men överdrivet likaså. Gissar 295:- senare ändåså (rätt pris).
Hoppas creative får konkurrens iaff.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Jag köpte nyligen ett av de dyrare Xonar korten, och det avbelastar processorn mycket i Processorkrävande spel vid högsta ljudkvaliteten med diverse surroundlösningar.

í FEAR med denna dator:

ECS NFORCE4M-A socket AM2
AMD Athlon64 X2 4400+ @ 2.2GHZ
Corsair XMS2 PC2-5400 2048MB (2*1024)
Gainward GeForce 7950GT 256MB gddr3 (GPU/MEM, 675/1200)

Fick jag 104-107 FPS i 1600*1200 max grafik ingen AA eller AF.
Med Xonar ljudkortetkortet bidde det 109-114 FPS. Bara för att Processorn inte belastades av ljudemuleringen när den redan är 100% belastad av spelet. Ljudkvaliten var Något mycket bättre än med det inbyggda AC97 ljudet också. Om nu undrar vilken surround-anläggning jag spelade med så kan jag ta bilder vid intresse .

Så jag tycker att det är värt att köpa ett bra ljudkort om man har ett grymt ljudsystem och är ute efter riktigt bra ljud. Det är positivt att processon slipper en del belastning, men prislapparna är som sagt väldigt höga, men har man pengarna är det väl inte snack om saken?

Men med mitt kort blir effekten den motsatta, det blir <b>långsammare</b>
http://www.guru3d.com/article/sound/363/7/
http://www.guru3d.com/article/sound/363/8/

Däremot är jag riktigt nöjd med ljudkvaliteten när spelar musik, grannen har klagat flera gånger!

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8