Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@anon301768:

Låter inte som du uppfyller villkoren för a-kassa ändå så karensen för egen uppsägning spelar nog ingen roll

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trigger:

@Guggen64:

Låter inte som du uppfyller villkoren för a-kassa ändå så karensen för egen uppsägning spelar nog ingen roll

Har haft a kassa fram tills de jag började på sommar jobbet, Karensen fick jag för att jag hoppade av jobbett, fick de förklarat över telefonen, kommer få a kassan igen om ca 30 dagar, har 91 stämplingsdagar kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

gick in i väggen direkt efter bara 2 dagar, slutade direkt

Vad jobbade du med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Ledig sedan 1,5 år, före de sjukskriven och jobbade bara 50%, har inte jobbat heltid på 2,5 år nu.
Började på ett sommarjobb för en månad sedan och gick in i väggen direkt efter bara 2 dagar, slutade direkt och jag blev straffad med 45 dagars avstängning från a kassan så nu har jag 2,5 månad utan inkomst, tur att man har sparade pengar, klarar mig bra ändå.

Gick du in i väggen efter 2 dagar på ett jobb?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

24300 Brutto

E-Handel. Lager arbete, påfyllning, inleverans och struktur/optimering. Följer "normen" men känner att jag har mer att ge (och få).

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SanTeoX:

Gick du in i väggen efter 2 dagar på ett jobb?

Skickades från m.sweclockers.com

De stämmer, gick in i väggen december 2016, sjukskriven helt i 3 månader, sedan 25% fram till mitten av sommaren då gick jag upp på halvtid och jobbade året ut, började förra året med 75% men insåg i början på februari att jag inte kunde vara kvar på mitt jobb, blev uppsagt och har inte jobbat sedan dess förän nu i maj, och som sagt 2 dagar räckte för att jag skulle rasa ihop igen, problemet var att jag gick in på heltid direkt och de orkade jag inte, bara att inse att de tar tid innan man blir frisk och helt frisk blir man aldrig när man väl gått över gränsen, nu blir de till att hitta nått jobb på halvtid, inte säkert man någonsin kommer orka med heltid, många kommer aldrig tillbaka på heltid, de enda viktiga är hälsan, går före allt annat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pre-dator:

Vad jobbade du med?

Jobbade med samma jobb som jag blev utbränd i från början, fastighetsskötare och trädgårdsmästare, är snart 56 och kroppen börjar ta slut efter mer en 35 års slit.

Permalänk
Medlem

Sjukt vad lönerna inom IT bara skjuter i höjden kommer ihåg min ingångslön efter högskolan.. 22500kr idag snart 9 år senare är den mer än dubbelt så hög. Ska inte klaga.

Det är bara sjukt haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbzor:

Sjukt vad lönerna inom IT bara skjuter i höjden kommer ihåg min ingångslön efter högskolan.. 22500kr idag snart 9 år senare är den mer än dubbelt så hög. Ska inte klaga.

Det är bara sjukt haha

Jag gick in på ett antal tusenlappar mer än du när jag började för 9 år sen och har också nästan dubblerat lönen sen dess. Men å andra sidan presterar man ju något nuförtiden, jämfört med när man var ny

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbzor:

Sjukt vad lönerna inom IT bara skjuter i höjden kommer ihåg min ingångslön efter högskolan.. 22500kr idag snart 9 år senare är den mer än dubbelt så hög. Ska inte klaga.

Det är bara sjukt haha

Framförallt verkar det som att det finns en rimlig löneökning i förhållande till kunskap och ansvar. Vilket är glädjande, lägre ingångslön är helt ok om man har en bra löneökning när man blir mer erfaren.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Uppmaning kan vi försöka hålla oss till ämnet istället för spekuleringar om andra?
Har raderat flera inlägg som inte handlar om trådens ämne §1.3, personliga ärenden/debatter kan ni ta i pm.

Mvh

Tiamat/Moderator

Permalänk
Avstängd

0:-

Sa upp mig nu ska jag vara ledig, måla huset, dricka öl, gå och fiska etc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klubba:

0:-

Sa upp mig nu ska jag vara ledig, måla huset, dricka öl, gå och fiska etc

Låter härligt, är underbart att vara ledig, speciellt på sommaren.

Permalänk
Medlem

Jag är integrationshandledare i Kristianstads kommun. 33000 brutto. Har jobbat här i lite mer än 3 år nu och började som boendevärd på en visstidsanställning.
Pluggade IT-media på gymnasiet, omvårdnad med inriktning psykiatri på Komvux och sedan IT-drifttekniker med inriktning systemmanagement på högskola.

Tanken är att jag ska tillbaka till skolbänken igen så fort sambon är klar med sina studier. Hon läser teoretisk fysik i Lund och har ett år kvar 😑

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk

Ska strax glida in i branschen som trafiklärare för b-kort. Ingångslön mellan 21.000-26.000 där jag landar på 22.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har precis börjat på mitt nya jobb där jag har 45000 brutto.
5% årlig bonus baserad på prestation och annat.
25 dagars semester.
stor möjlighet för övertid som då är baserad i utlandet så då kan lönen skjuta i höjden ganska bra.

Jobbar som automations ingenjör inom food/beverage med 9 års erfarenhet.
Är i projekt där vi utvecklar nya maskiner för företaget så det innebär kodning i HMI/PLC/Databaser/Högnivå programmering såsom C#.

Permalänk
Medlem

@Lodisen: Sorry för mycket sent svar.

Hittade den via WeChat grupp I området. Men det andra projektet som just nu ligger och kokar, kommer via meetups i Shanghai.

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk

28.500 i ingångslön, 25 år
- 30 semesterdagar
- 3000 friskvård
- mobil, dator
- 5 privata läkarbesök betalda av firman/år

IT-tekniker/konsult hos Göteborgs stad. Ingångslön så börjat nu i år. Tidigare erfarenhet inom data ~3 års arbete och motsvarande 3 år på yrkeshögskola med inriktning datasäkerhet. Har även en hel del Cisco certifikat om det nu är något att ha ens. Mest självlärd och frammåt. Tycker det är alldeles för mycket SLASHASAR på dom flesta ställen jag varit på hittils. Personer som är ansvariga, chefer, andra konsulter etc som inte tar tag i något utan bara kastar problemen vidare och skyller på "systemen" och att allting måste gå via "officiella vägar" som tar TID. Så får se vad man begär nästa år eller om man går vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Jag har en halv termin kvar på utbildning till systemutvecklare. Bestämde mig för att ändå söka jobb och fick en tjänst som väldigt väldigt junior fullstack-utvecklare.

Fick 26000kr/mån under provanställningen och 31000 efter, förutsatt att de vill ha kvar mig. Resonemanget för lägre lön under provanställningen var att jag har mycket att lära,så blir mycket utbildning. Vilket stämmer.
Lite andra förmåner som dubbel insättning på tjänstepensionen, telefon och två friskvårdstimmar/veckan.

Jobbar på ett litet företag med väldigt många kunder. Trivs väldigt bra och är jävligt glad att jag tog mig i kragen och faktiskt utbildade mig inom ett område som jag har såpass stort intresse för.

Skickades från m.sweclockers.com

Fick prövotiden borttagen och min nya lön, 31.000, från och med den första juni. Meningen var att det skulle vara den 18e augusti.

Lönerevision i december igen, då förväntas ytterligare en höjning till närmare 35.000 enligt chefen.

Hur nöjd som helst, med lön, arbetsplats och bransch. Älskar att få betalt för att göra någonting som jag ändå hade gjort hemma!

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Utvecklare/IT-konsult i Stockholm
1 års erfarenhet
2 års YH-utbildning inom webbutveckling
37 000kr/mån
25 semesterdagar, 4000kr i friskvård, mobil, dator, aktiviteter, utbildningar mm.

Permalänk

Teknisk rådgivare/dimensionering av värmesystem
examensarbete kvar för ingenjörsexamen
26000 kr provanställning
28000 kr efter 6 månader

Permalänk
Medlem

Hade utvecklingssamtal förra veckan och det landade i ny tjänst som jag påbörjar efter semestern.
Utbildad civilingenjör inom mekatronik med ett års erfarenhet.
Jobbar med industriella styrsystem.

Tidigare
Teknisk support
33 000kr (ingångslönen)

Nu
Applikationsingenjör
40 500kr

Alla på företaget har följande förmåner
2000 i friskvårdsbidrag
Mobiltelefon
Massage en gång i veckan (väldigt uppskattat)
Årliga hälsoundersökningar

Permalänk
Medlem

26782Kr efter årets revision. Upp från 25450Kr så rätt OK lyft procentuellt.

Jag jobbar i ett mindre produktteam på ett större IT-företag och har hand om testledning, hjälper till med test, sköter ett ärendehanteringssystem, våra servrar och lite annat smått. Är 34 år.

Möjlighet att jobba hemma 3-4 dagar i veckan, ny laptop och telefon vartannat år som får användas privat (telefonen alltså). 3000Kr i friskvård per år samt upp till en månadslön per år i bonus baserat på företagets och teamets resultat.

Lönen är inte jättebra men friheten att jobba hemma och själv kunna utforma sina arbetsuppgifter gör ändå att jag trivs.

Tror inte jag skulle vilja byta det mot ett jobb med säg 35 000Kr i månaden med krav på närvaro på kontoret varje dag och hårdare press och stress. Men lönen hade jag såklart gärna tagit

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

IT Business Analyst.
Fantastiska 2,4% påslag i år så landar på 36 967:-

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

och telefon vartannat år som får användas privat

That's how they get ya Bossen fortsätter fråga mig om jag inte har WhatsApp, för vi har en kund som tydligen kommunicerar mycket via det. "Nope! WhatUp, vad är det?"

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

That's how they get ya Bossen fortsätter fråga mig om jag inte har WhatsApp, för vi har en kund som tydligen kommunicerar mycket via det. "Nope! WhatUp, vad är det?"

Indeed. Separat jobbtelefon är nödvändigt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

That's how they get ya Bossen fortsätter fråga mig om jag inte har WhatsApp, för vi har en kund som tydligen kommunicerar mycket via det. "Nope! WhatUp, vad är det?"

Skrivet av GLaDER:

Indeed. Separat jobbtelefon är nödvändigt!

Skickades från m.sweclockers.com

Har räknat ut att tar man med data och röstsamtal, samt om jag skulle köpa en egen telefon vartannat år så skulle min snittkostnad bli 800-1200 i månaden, så det går ju och se det som en skattefri löneförmån om man vill. Har varit på företaget i 10 år och aldrig haft några andra krav än att man skall vara nåbar kontorstod samt ha mail installerat och aktivt, så det känns soft. Nu är detta ett stort företag så kan ju finnas andra policys i andra team, men krav på nåbarhet under kontorstid samt att man skall kunna läsa mailen tycker jag är helt rimligt för en "lönehöjning" på 800-1200 per månad

"Ja men hade du haft telefon privat så hade du kanske nöjt dig med en Galaxy J istället för en S10+". Nej, tyvärr inte. Foto med mobilen tycker jag är väldigt kul och jag vill kunna ha en ganska bra kamera i mobilen. Kräver inte att den skall vara "bäst", men ganska bra.

Sedan blir det också många promenader med Pokemon Go och jag snittar väl på 20-30GB data i månaden, så abonnemang som skulle täcke mina krav känns dyra, så jag är helnöjd med den här lösningen faktiskt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Har räknat ut att tar man med data och röstsamtal, samt om jag skulle köpa en egen telefon vartannat år så skulle min snittkostnad bli 800-1200 i månaden, så det går ju och se det som en skattefri löneförmån om man vill. Har varit på företaget i 10 år och aldrig haft några andra krav än att man skall vara nåbar kontorstod samt ha mail installerat och aktivt, så det känns soft. Nu är detta ett stort företag så kan ju finnas andra policys i andra team, men krav på nåbarhet under kontorstid samt att man skall kunna läsa mailen tycker jag är helt rimligt för en "lönehöjning" på 800-1200 per månad

"Ja men hade du haft telefon privat så hade du kanske nöjt dig med en Galaxy J istället för en S10+". Nej, tyvärr inte. Foto med mobilen tycker jag är väldigt kul och jag vill kunna ha en ganska bra kamera i mobilen. Kräver inte att den skall vara "bäst", men ganska bra.

Sedan blir det också många promenader med Pokemon Go och jag snittar väl på 20-30GB data i månaden, så abonnemang som skulle täcke mina krav känns dyra, så jag är helnöjd med den här lösningen faktiskt

Alla har olika åsikter om vad som är ok och inte.

Jag har (privat) köpt en telefon med dubbla simkortsplatser och satt in jobb-sim:et i den ena. Även om jag sällan stänger av det nummret i växel-appen (utom på semestrar) så är det skönt att kunna göra det och veta att alla jobb-samtal filtreras bort.

Skrivet av Calsoe:

Men du verkar ha lagt dig ganska mycket under taket för max-pension. Taket på allmänpensionen ligger väl på strax över 43 000kr, så om du vill maximera pensionen så bör du ligga där uppe. 23 400 kr efter skatt är väl ungeför 30 000 före?

---------------------------------

Och för att mitt inlägg inte ska bli helt off-topic så kommer min lön här:

Systemutvecklare (inhouse-konsult på ett mindre bolag) C#/.Net, Göteborg med ca 5,5 års erfarenhet: 36 500 kr före skatt (förra årets lön, har inte haft lönesamtal i år än), samt beredskapsersättning på ytterligare ca 7,5% = 2700 kr/månad, så en slutlön på ungefär 39 300).

Vanlig tjänstepension/försäkring ingår, men inga andra förmåner ger en slutlön efter skatt på ca 29 000kr.

Ny lön är 38500 kr innan beredskapsersättningen. En löneökning på 2000kr/5,5% är väl ganska ok.

Visa signatur

[Fractal Design R5] [Intel i7 4790k + CM 212 Evo] [8Gb DDR3] [Asus Z97-A] [MSI GTX 970]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Samsung Chronos 7] Intel i5-3210M (2,5Ghz), 6Gb DDR3, 1Tb, nVidia GT 640M 1024Mb GDDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calsoe:

Alla har olika åsikter om vad som är ok och inte.

Jag har (privat) köpt en telefon med dubbla simkortsplatser och satt in jobb-sim:et i den ena. Även om jag sällan stänger av det nummret i växel-appen (utom på semestrar) så är det skönt att kunna göra det och veta att alla jobb-samtal filtreras bort.

Så är det ju. Grejen är att man "får", inte "skall" använda telefonen privat, så man får välja hur man vill göra, men nåbarheten på kontorstid på jobbnumret är ett krav. Det betyder ju dock inte att man måste använda jobbnumret även privat, och då t. ex S10+ har dual-sim så kan man ha privat nummer i samma telefon

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

så jag är helnöjd med den här lösningen faktiskt

Skrivet av Ozzed:

då t. ex S10+ har dual-sim så kan man ha privat nummer i samma telefon

Det är ju gött att du hittat en lösning du gillar. Jag har själv varit på två större bolag och det jag ogillat mest med tanken på att kombinera jobbtelefonen med privata telefonen (förutom att vara konstant nåbar) är de sypware appar företagen kräver att man ska installera för att kunna ha mail och nå interna resurser (Confluence, Jira, etc.) på telefonen.

Mobile Iron och VM Fusion tror jag att jag har stött på än så länge. Jag hade aldrig installerat endera på min privata telefon, men jag är helt ok att dra hem dem på jobbtelefonen.

Edit: Men här lämnar vi ämnet. Låt oss släppa detta, eller skapa en tråd för att diskutera mobilförmåners vara eller icke vara!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕