Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Det jag menar är att det var en överdrift och säga att det är 6000 kr i friskvårdsbidrag när det verkar vara nettolöneavdrag på 160 kr per månad och det är låst till någon speciell anläggning. Är nog väldigt många som skulle vilja använda det till annat.

Ja själv har jag fri tillgång till en fritidsanläggning med allt man kan önska sig, vattengympa, spinning, gym, idrottshallar, hockey osv. men åker kollektivt så har problem att ta mig dit (speciellt hem). Jag hade gärna hellre haft friskvårdsbidrag istället som jag faktiskt kan utnyttja till gymkort där jag bor.
Har också telefon som ingår, men alltså inget friskvårdsbidrag och jag jobbar för en arbetsgivare med 16k anställda i Sverige, inom privata sektorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Dom betalar 1/3 av de totala priset, billigaste om du går privat per år är nästan 6500.

Nej, inte om man ser till arbetsgivaravgifter och annat (förutsatt att avtalet kring detta ser någorlunda normalt ut) samt att kommunen rimligtvis betalar ett klart lägre pris per gymkort jämfört med normalt listpris styckvis. Sen kan ev moms påverka också beroende på om man arbetar i en affärsmässig verksamhet. Berätta gärna vilken kommun det handlar om.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Nej, inte om man ser till arbetsgivaravgifter och annat (förutsatt att avtalet kring detta ser någorlunda normalt ut) samt att kommunen rimligtvis betalar ett klart lägre pris per gymkort jämfört med normalt listpris styckvis. Sen kan ev moms påverka också beroende på om man arbetar i en affärsmässig verksamhet. Berätta gärna vilken kommun det handlar om.

Är ett bruttolöneavdrag så de blir billigare för alla.

Permalänk
Medlem

Här finns en lite mer detaljerad genomgång av olika kommuners faktiska friskvårdsbidrag för den som är intresserad

https://media.visma.se/pressreleases/fyra-av-fem-kommuner-erb...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Är ett bruttolöneavdrag så de blir billigare för alla.

Så det är ännu värre. Lägre pension, sjukförsäkring, osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Så det är ännu värre. Lägre pension, sjukförsäkring, osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det beror på om man redan passerat taket eller inte, är man redan över är nog bruttolöneavdrag att föredra (skiljer sig så klart beroende på ens personliga förutsättningar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Är ett bruttolöneavdrag så de blir billigare för alla.

Trots alla dina förklaringar är fortfarande nedanstående påstående falskt:

Skrivet av anon301768:

Jobbar du åt kommunen där jag bor har du friskvård för 6000kr per år

Vilket är vad det handlar om, inte hur bra erbjudandet är. Trådens syfte är ju just jämförelse, och då är det viktigt att man är tydlig. Nedanstående är ju också falskt, men det har andra redan pekat ut.

Skrivet av anon301768:

Friskvård på 3000 och telefon har du i typ alla yrken, inget ovanligt.

Permalänk
Medlem

@pre-dator: Det skulle iof kunna vara så att det man får har en kostnad på ca 6000 kr om man skulle köpa den privat för skatttade pengar, det är dock inte samma sak som att det är kommunen som bjudit på 6000 kr enligt tidigare diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Fast det beror på om man redan passerat taket eller inte, är man redan över är nog bruttolöneavdrag att föredra (skiljer sig så klart beroende på ens personliga förutsättningar).

Jovars, men jag antar att Guggen pratar om generiska kommunanställda. I mina öron rimmar inte kommunanställd per definition med 43 309 SEK/månad, men det kanske är en kommun med bara seniora IT-folk!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

28000, vilket iofs är ett hopp från 21500 som jag hade på förra jobbet men en bit under medellönen för yrket.

Blev en höjning till 29500. Höjning med ca 5.3-5.4%.

Nöjd med höjningen, blir en revision efter semestern då jag fått lite andra arbetsuppgifter. Hoppas på att kunna höja till 35000 då.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

@Mirialia: Vad jobbar du med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

@Mirialia: Vad jobbar du med?

Administrativt ingenjörsjobb inom F&U. Tycker att jag kom in lågt men förhoppningsvis ska lönerevisionen fixa till det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klurrs:

Inne på andra året nu. 34 500:-

Årets förhandling avklarad.
36 000:-

Permalänk

Programmerare, 35 år, gick från 40 till 41000 i år så mer en lönejustering än en höjning kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Programmerare, 35 år, gick från 40 till 41000 i år så mer en lönejustering än en höjning kanske.

Hur länge har du jobbat som programmerare? Känns lågt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Hur länge har du jobbat som programmerare? Känns lågt

Skickades från m.sweclockers.com

Hur länge vederbörande har jobbat är nog mindre intressant än var. 41 000 SEK för en utvecklare som knackar kod på ett litet företag i Åsele är nog inte så dåligt, även om man har 10 års erfarenhet.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av nickhe:

Hur länge har du jobbat som programmerare? Känns lågt

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av GLaDER:

Hur länge vederbörande har jobbat är nog mindre intressant än var. 41 000 SEK för en utvecklare som knackar kod på ett litet företag i Åsele är nog inte så dåligt, även om man har 10 års erfarenhet.

12 år, Stockholm, på ett större företag så lönerna är kanske inte de högsta. Men jag har misstänkt att jag ligger lågt, jag har inte precis löneoptimerat och har legat på samma företag lite för länge.

Permalänk

Bytte tjänst inom företaget från kalkyl till arbetsledare inom el.

40 000kr/månad, betald övertid, friskvårdsbidrag, telefon osv osv.

Har väl 6månader erfarenhet nu.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

12 år, Stockholm, på ett större företag så lönerna är kanske inte de högsta. Men jag har misstänkt att jag ligger lågt, jag har inte precis löneoptimerat och har legat på samma företag lite för länge.

på större företag där de oftast kör lönerevisioner via fack etc så är det absolut lättaste sättet att få en större lön är att begära ett extra lönesamtal med din chef. Det är något du bör göra i samband med nya arbetsuppgifter och ansvar. t.ex. tar du på dig teamlead, eller en arkitekt roll eller också en business analyst roll.

Så som löneökningarna fungerar annars är ju att linjecheferna får en pott att fördela på alla sina anställda så det finns inte riktigt rum i de "normala" lönesamtalen att öka någon signifikant utöver de procent de har.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

12 år, Stockholm, på ett större företag så lönerna är kanske inte de högsta. Men jag har misstänkt att jag ligger lågt, jag har inte precis löneoptimerat och har legat på samma företag lite för länge.

Prova söka annat och se va du får, 60+ borde inte vara några problem. De nyexade jag känner får/fick runt 31-34 I sthlm området som utvecklare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Prova söka annat och se va du får, 60+ borde inte vara några problem. De nyexade jag känner får/fick runt 31-34 I sthlm området som utvecklare.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med. Har bekanta som sitter i sthlm på ~48k med två-tre års erfaranhet på efter att ha bytt till olika företag med ~100 pers, det är dock vassa personer.

Permalänk

Tackade just ja till ett jobb som testare och automatiserare inom IT, med 56 000 kr fast lön, 5000 kr friskvård, bra tjänstepension (4.5% sen 30%), 6 veckors semester och lite annat smått och gott.
Kan även välja 52 000 kr fast med 7 veckors semester. Vad hade ni valt?

Ett annat erbjudande jag fick va 40 000 kr fast med en rörlig komponent som baserat på 1000 kr i timpris, 95% beläggningsgrad och 6 veckors semester skulle bli 20 000 kr till brutto i snitt per månad. Så totalt 60 000 kr före skatt, med möjlighet till övertid förstås som skulle öka lönen en hel del men jag slipper gärna övertid. Förmåner va mer eller mindre samma som andra erbjudandet, men inte riktigt.

Vad tror ni, valde jag rätt där om man bara ser till lön, semester och förmåner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Tackade just ja till ett jobb som testare och automatiserare inom IT, med 56 000 kr fast lön, 5000 kr friskvård, bra tjänstepension (4.5% sen 30%), 6 veckors semester och lite annat smått och gott.
Kan även välja 52 000 kr fast med 7 veckors semester. Vad hade ni valt?

Ett annat erbjudande jag fick va 40 000 kr fast med en rörlig komponent som baserat på 1000 kr i timpris, 95% beläggningsgrad och 6 veckors semester skulle bli 20 000 kr till brutto i snitt per månad. Så totalt 60 000 kr före skatt, med möjlighet till övertid förstås som skulle öka lönen en hel del men jag slipper gärna övertid. Förmåner va mer eller mindre samma som andra erbjudandet, men inte riktigt.

Vad tror ni, valde jag rätt där om man bara ser till lön, semester och förmåner?

Jag hade valt 7 veckors semester alla dagar i veckan. Det beror såklart på hur de extra 2k efter skatt förändrar din ekonomi men generellt på den lönenivån börjar många värdera ledighet. Jag har själv försökt förhandla till mig mer semester men blivit nekad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Inaktiv

Semester är de viktigaste för mig, är viktigare en lönen, numera är de viktigaste för mig ledighet, ju mer desstå bättre.

Permalänk
Medlem

Semester alla dagar i veckan, Ledighet över pengar.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Tackade just ja till ett jobb som testare och automatiserare inom IT, med 56 000 kr fast lön, 5000 kr friskvård, bra tjänstepension (4.5% sen 30%), 6 veckors semester och lite annat smått och gott.
Kan även välja 52 000 kr fast med 7 veckors semester. Vad hade ni valt?

Ett annat erbjudande jag fick va 40 000 kr fast med en rörlig komponent som baserat på 1000 kr i timpris, 95% beläggningsgrad och 6 veckors semester skulle bli 20 000 kr till brutto i snitt per månad. Så totalt 60 000 kr före skatt, med möjlighet till övertid förstås som skulle öka lönen en hel del men jag slipper gärna övertid. Förmåner va mer eller mindre samma som andra erbjudandet, men inte riktigt.

Vad tror ni, valde jag rätt där om man bara ser till lön, semester och förmåner?

Grattis! Jag skulle valt semestern personligen, och kan du få 56' garanterat istället för kanske 60' känns det som att du gjorde rätt val.

Jag blir lite fundersam när du säger att 4.5% och sedan 30% är bra tjänstepension. Det är exakt matchning av kollektivavtalen som finns på IT-sidan. Jag påstår inte att det är dåligt, men det är väldigt vanligt att matcha kollektivavtalsvillkoren även om bolaget i sig inte har kollektivavtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Tackade just ja till ett jobb som testare och automatiserare inom IT, med 56 000 kr fast lön, 5000 kr friskvård, bra tjänstepension (4.5% sen 30%), 6 veckors semester och lite annat smått och gott.
Kan även välja 52 000 kr fast med 7 veckors semester. Vad hade ni valt?

Ett annat erbjudande jag fick va 40 000 kr fast med en rörlig komponent som baserat på 1000 kr i timpris, 95% beläggningsgrad och 6 veckors semester skulle bli 20 000 kr till brutto i snitt per månad. Så totalt 60 000 kr före skatt, med möjlighet till övertid förstås som skulle öka lönen en hel del men jag slipper gärna övertid. Förmåner va mer eller mindre samma som andra erbjudandet, men inte riktigt.

Vad tror ni, valde jag rätt där om man bara ser till lön, semester och förmåner?

Spontant tycker jag att det låter som en väldigt dyr extra-vecka.
De tar alltså 4 000 * 12 = 48 000 kr från din bruttolön, samt 48 000 * 0,3 = 14 400 kr från din tjänstepension för 5 dagars extra ledighet? Jag kanske missar något, men det låter vansinnigt dyrt. Du skulle nästan behöva jobba en hel månad, för att täcka upp för en veckas ledighet. Det borde vara billigare att med en vecka tjänstledigt, så du kanske istället kan fråga om det finns möjlighet till det om du något år skulle känna att du behöver lite extra ledigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Tackade just ja till ett jobb som testare och automatiserare inom IT, med 56 000 kr fast lön, 5000 kr friskvård, bra tjänstepension (4.5% sen 30%), 6 veckors semester och lite annat smått och gott.
Kan även välja 52 000 kr fast med 7 veckors semester. Vad hade ni valt?

Ett annat erbjudande jag fick va 40 000 kr fast med en rörlig komponent som baserat på 1000 kr i timpris, 95% beläggningsgrad och 6 veckors semester skulle bli 20 000 kr till brutto i snitt per månad. Så totalt 60 000 kr före skatt, med möjlighet till övertid förstås som skulle öka lönen en hel del men jag slipper gärna övertid. Förmåner va mer eller mindre samma som andra erbjudandet, men inte riktigt.

Vad tror ni, valde jag rätt där om man bara ser till lön, semester och förmåner?

56k i månaden så tjänar du 12,9k i veckan.
Du tappar 48k i årslön för en extra vecka, bättre att ta tjänstledigt isåfall om det är möjligt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Tack alla för er feedback!

Jag tog upp med bolaget att 4000 kr för en vecka va lite saftigt, lyckades få ner skillnaden till 3000 kr istället. Så 53000 kr med 7 veckors semester, det känns värt det istället för 56000kr med 6 veckors semester. Tjänstledigt kan man ju inte räkna med tyvärr annars hade det så klart ändå varit bättre.

Sedan framöver behöver jag inte tänka på att förhandla fram mer semester, det kommer förenkla lönesamtalen framöver.

Nu ska jag njuta av att kunna sluta tänka på allt det här. Tack igen för er hjälp!

Permalänk

@Penguin:
Ja precis 4.5% upp till 7.5 pbb sen 30% är ju "standard" inom IT men jag är nöjd med det.