P3 kylar problem

Permalänk
Avstängd

P3 kylar problem

Jag undrar hur man får bort kylarn på intel P3, har 3st (450, 500 & 800MHz) och alla är av slot2 typ samt kylarn sitter med samma fästen.
Problemet är att jag får inte av dom hur jag än bänder och vrider, P2 med Slot1 är ju inga problem.

Måste byta kylarna då dom blir överhettade och datorn stängs av efter ca 10min

Ider?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Sitter inte fläkten bara med skruvar? Annars så clip på baksidan eller något inne i kasetten, det är längesedan nu...

Permalänk
Medlem

Är det modellen där fläkten är integrerad i en duct över flänsarna ?

Sitter med 4st snäppfästen. rengör flänsen och fläkten noga så ska du nog se att det kyler igen. Det är ju knappast så att flänsen i sig inte fungerar längre..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

Yep, snäppfästen är det.

Har rengjort kylarn och fläkten men tyvärr stängs datorn av och när jag startar den igen står det "Termal falior" eller liknande och kylaren är verkligen stekhet.
Samma problem med en passivt kyld P3 450MHz.

Men hittade bland skroten jag samlat på under åren en slotket eller vad dom kallades, man kan ha en socket370 CPU på en Slot2 (& 1?) moderkort.
Kanske stoppar in en P3 800 som kommer att nerklockas av moderkortet.

Något måste vara galet då orginal CPU:n blir överhettad med orginal kylaren.. kanske för att det är en Dell OptiPlex GX1, jävligt litet desktop.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Snurrar fläkten då ?

Rätt cpu till det moderkortet ?

Om cpu får fel spänning blir den ju lite friterad.

Kan ju vara fel på moderkortet också.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Har du fortsatta problem så kan jag ha liknande hårdvara du kan få för frakten.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

Fläkten snurrar rätt så sakta och kylarn ser väldigt klen ut.

Lite bilder på bräket:

Ska testa med att göra en tunnel över flensen och vända på fläkten så den blåser ut värmen.

Är bara intresserad av att få den här att fungera då den tar lite plats och är döds tyst, inte ens disken hörs (urplockat på bilderna dock)

Tack Fullmoon för erbjudandet men jag är en harcore prylbög så jag har bråte så jag kan bygga av dom, men det är standard ATX storlek

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Skulle kunna funka med en till fläkt på andra sidan flänsen.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Skulle kunna funka med en till fläkt på andra sidan flänsen.

Om du tittar på bilderna ser du att en fläkt på andra sidan förmodligen inte skulle få plats...

Så som fläkten är satt på den där kylaren så går mycket av luftflödet på andra ställen än över kylflänsens avkylningsyta. En kåpa för fläkten/kylflänsen borde räcka men du kanske måste ta av kylaren och applicera ny bättre kylpasta... hade en glöttigt liten kylfläns till min gamla P3 450 men den klockade fint till nästan 600 utan att få värmeproblem, men sen satt det ju också i ett vanligt chassi.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Tycker inte du borde få problem om allt är i sin ordning med den kylaren.

Man hade faktiskt inte så stora kylare förr.

Testa o byt fläkt bara o koppla den på 12V direkt så den inte är temperaturstyrd.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

Datorn höll sig påslagen några timmar längre efter att jag fixa "tunnel" över flänsen som tvinga luften genom hela kylaren.. bra med gaffa tejp

Dock så krulla tejpen efter ett par dagar...

Fast det kanske är skit samma då jag hade tänkt att ha det som filserver men tyvärr stödjer inte moderkortet/BIOS mer än 32GB HDD (eller om det var 16GB) och det finns bara plats med ett HDD

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.