Windows Vista 32-Bit Stödjer 4 GB ram i SP1 ?!?!?

Permalänk
Medlem

Windows Vista 32-Bit Stödjer 4 GB ram i SP1 ?!?!?

iom SP1 kommer man kunna se 4 GB ram i Windows Vista 32-Bit

Ja det va precis vad supporten på inet.se sa till mig nyss stämmer detta verkligen ?

Visa signatur

Dator 1 : Gigabyte EP35 DS4 | E8400 | 4GB PC6400 | 8800GTS | Corsair 650W | 150 GB RAPTOR | 2x 500GB CAVIAR | HP w2207

Dator 2 : ASUS A8N SLI | AMD 3500+ | 2gig Pc3200 | 2x 6800GT SLI | tagan 580W | 19" tjockis

Permalänk
Medlem

det går ett sådant rykte som mycket väl kan stämma, men bara för att det står att du har 4GB ram så betyder det inte att du verkligen kan använda dig av allt minne. Så man kan säga att det är microsofts sätt att slippa allt gnäll, man kan säga att det är en form av bedrägeri från deras sida.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

ok ska bli intressant å se hur det blir jag har velat som fan mellan 32 och 64 bit men jag valde tillslut 32-bit så det hade vart fint om detta stämmde

Visa signatur

Dator 1 : Gigabyte EP35 DS4 | E8400 | 4GB PC6400 | 8800GTS | Corsair 650W | 150 GB RAPTOR | 2x 500GB CAVIAR | HP w2207

Dator 2 : ASUS A8N SLI | AMD 3500+ | 2gig Pc3200 | 2x 6800GT SLI | tagan 580W | 19" tjockis

Permalänk
Medlem

och varför då menar du? den enda skillnaden är att det står att du har 4gb ram, du har i verkligeheten inte mer ram än tidigare.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

alltså... det är fortfarande ett 32 bitars OS, så det borde inte nej. någon med SP1 som kan bekräfta? ^^

Permalänk
Medlem

Ja det står att man har 4GB med SP1, men du kan INTE använda mer än ca 3,3GB. Allt är som vanligt dvs. 32 bit är 32bit.

Permalänk

Nej man utnyttjar inte allt minne, det är bara Windows som ändrat från att skriva från hur mkt minne som verkligen används till att skriva ut hur mycket minne man har installerat.

Permalänk
Medlem

aha ok då är det inte mer än kosmetisk skillnad alltså, skitsamma tror nog jag klarar mig med 3,3 Gb iaf

Tack för snabba svar

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Om man tittar på aktivitetshanteraren (task manager) under prestanda, visas hela mängden tillgängligt fysiskt minne där? Jag har ingen 32-bit Vista med 4 GiB RAM att testa på.

Btw drog jag ett test med win server 2003 R2 enterprise edition x86 (32-bit alltså). Det såg alla mina 8 GiB minne (inte ens det som döljs av MMIO försvann, memory remappingen funkade alltså).
Jag gjorde inget närmare undersökning, installerade bara och drog in några drivruitner för nätverk etc.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Att man inte kan använda mer än ca 3.3 GByte i ett 32 bit OS har inget med att det inte går utan att MS helt enkelt har programerat det så...

Så visst skulle ett SP fixa att man har mer än 3.3 GBYte i 32 bits version av Vista. Sedan tvivlar jag ju på att MS har gjort det.
Och förövrigt så är det ju bara bra om 32 bits OS försvinner...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Att man inte kan använda mer än ca 3.3 GByte i ett 32 bit OS har inget med att det inte går utan att MS helt enkelt har programerat det så...

Så visst skulle ett SP fixa att man har mer än 3.3 GBYte i 32 bits version av Vista. Sedan tvivlar jag ju på att MS har gjort det.
Och förövrigt så är det ju bara bra om 32 bits OS försvinner...

Ett 32 Bitars system kan max adressera 4 gigabyte minne.

2^32
Därav problemet med att det inte går att köra mer än 4 gigabyte minne på ett 32 bitars system.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghosty
Ett 32 Bitars system kan max adressera 4 gigabyte minne.

2^32
Därav problemet med att det inte går att köra mer än 4 gigabyte minne på ett 32 bitars system.

Man kan säga att ett 32 bitars system inte direkt kan addressera mer än 4GB hårdvara.
I hårdvaran ingår förutom minne en massa andra kretsar.
Inte så konstigt att alla dessa andra kretsar tar en hel del addresser från minnet, därför få man nöja sig med max ~3GB med 32 bitars OS.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Man kan säga att ett 32 bitars system inte direkt kan addressera mer än 4GB hårdvara.
I hårdvaran ingår förutom minne en massa andra kretsar.
Inte så konstigt att alla dessa andra kretsar tar en hel del addresser från minnet, därför få man nöja sig med max ~3GB med 32 bitars OS.

Du har helt rätt så klart. , grafikkortet tar ju mest av allt egentligen pga dess eget minne.

Jag har både vista x64 och windows XP på datorn och när man kör XP så visas det att jag bara har 3.5 Gb ram. Inget kan ändra på det

2^32=4 294 967 296 = 4096 Mb

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghosty
Du har helt rätt så klart. , grafikkortet tar ju mest av allt egentligen pga dess eget minne.

Jag har både vista x64 och windows XP på datorn och när man kör XP så visas det att jag bara har 3.5 Gb ram. Inget kan ändra på det

2^32=4 294 967 296 = 4096 Mb

Inget kan ändra på det för XP
32-bitars system kan i hårvaran adressera 36-bitar (64 GiB) och det införde Intel från Pentium Pro-tiden.
XP med SP2 har PAE på slaget för att kunna använda no-execute bit (hänger ihop där lite), men vågar inte använda det för att få mer RAM tillgängligt. Som vida känt fungerar det med server-versioner som jag visade.
Det ska bli intressant med lite benchmark när jag får lust. Jag måste dock först utöka storleken på partitionen Man hade ju trott att 5,81 GiB skulle räcka för server 2003 R2 men icke (och då lade jag inte ens in delarna från CD2). Jag började köra windows update som uppdaterade till SP2 och med lite andra saker (som dot net) var det helt och hållet uppfyllt på partitionen

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Om man kör ett 64-bitars operativsystem kan man då köra 32-bitars applikationer? Det vore bra om det är bakåt kompatibelt.
Enda nackdelen då är väl att just den appen kan utnyttja max 4GB?

EDIT: Så då har man alltså inget allt förlora på att gå över till 64-bitar?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Om man kör ett 64-bitars operativsystem kan man då köra 32-bitars applikationer? Det vore bra om det är bakåt kompatibelt.
Enda nackdelen då är väl att just den appen kan utnyttja max 4GB?

EDIT: Så då har man alltså inget allt förlora på att gå över till 64-bitar?

Nej, inget att förlora...

Visa signatur

Acer Aspire: WinXPHomeSP3 | iMac DV SE: Mac OS X Tiger 10.4.11

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hackerpro94
Nej, inget att förlora...

Man förlorar däremot stödet för 16-bitars program. Men dessa är ju inte alltför vanliga numera.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Man förlorar däremot stödet för 16-bitars program. Men dessa är ju inte alltför vanliga numera.

Precis!

Visa signatur

Acer Aspire: WinXPHomeSP3 | iMac DV SE: Mac OS X Tiger 10.4.11

Permalänk
Medlem

Det måste gå åt lite cpu-kraft till att emulera 32-bitars program under ett 64-bitars OS, eller är jag helt ute och snurrar?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallor
Det måste gå åt lite cpu-kraft till att emulera 32-bitars program under ett 64-bitars OS, eller är jag helt ute och snurrar?

nej eftersom den inte emulerar något, cpun "ställer om" till 32 bitar och kör på som en sådan. Vad jag förstått.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudburst
nej eftersom den inte emulerar något, cpun "ställer om" till 32 bitar och kör på som en sådan. Vad jag förstått.

Exakt. Inte mjukvarutolkning av koden utan processor ställer om sig.
Precis som 32-bitars processorer (IA-32 ISA:n) alltid gjort för 16-bitarsprogram och det har väl fungerat fint.

Kan noteras att AMD64 och Intel64 instruktionsuppsättningarna stödjer att köra 16-bitarsprogram under ett 64-bitars OS men Windows gör det inte då microsoft hade stora problem att få WoW (Windows on Windows) att fungera på så vis.

Visa signatur