9600GT-tråden - [ALLT; problem, klock osv]

Permalänk
Medlem

Om man får med en fläkt man kan montera, tror ni det skulle funka i min Sonata III burk då? Jag har endast 1 fläkt i chassit och är lite sugen att byta ut mitt Gigabyte 9600GT mot det fläktlösa. Är det mycket bättre prestanda på det fläktlösa?

Visa signatur

E2160 @ 2,9 ghz | GA-P35-DS3 | Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 | mm.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ac3R
Nu har ju den dagen kommit då man ska kasta ut sitt sunkiga 8600 GT och köpa sig nåt bättre. Duellen står mellan Geforce 9600 GT och 8800 GT för orkar inte lägga ut pengar på nåt dyrare då de är tid för bil och dylikt. Som ja har förståt är ju Geforce 8800 GT ungefär 10 % bättre än 9600 GT... Dock är Geforce 8800 GT varmt och låter mer än flygplan. vart hos polaren och hans geforce 8800 gt hördes. Medans folk säger att 9600 GT är svalt och tyst. Vilket ja tycker låter underbart orkar inte ha nåt som låter som ett flygplan. Sedan ifall man inte skulle nöjja sig med prestandan går de ju köra 9600 GT SLi på mitt modekort. Vad säger ni om saken ?

Hur mycket 8800GT beror ju på vilken kylare som används och om den kylaren går att varvtalsreglera (en del tillverkare har tagit bort varvtalsregleringen för att spara ned lite på produktionskostnaden och därmed priset)

En variant som jag tyckte verkade lite intressant var att köpa ett aktivt kylt Sparkle 8800GT 512MB för 1550kr:
http://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/sparkle-geforc...
därefter skruvar man av den underdimensionerade och högljudda fläkten för att sätta dit en 92mm eller 120mm nexus istället. Riktigt bra kylning och tyst blir det om man får tro dem som testat (kylflänsen är ju väldimensionerad på det kortet.)

Så för en kostnad på 1650kr, så har man ett tyst välpresterande 8800GT med låga temperaturer.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

[/B][/QUOTE]Ac3R: Jag tycker att du resonerar HELT rätt! 10% i boost är inte mycket! 8800gt kostar dessutom ca 20% mer än 9600GT. Skulle du ändå mot ALL förmodan inte bli nöjd så presterar 9600GT i SLI grymt bra! Om du kollar runt lite här på forumet så finns det trådar om just 9600GT i SLI. Sett siffror på att prestandan i spel ökar med 88% i snitt, vilket är riktigt bra SLI resultat!

Till råga på allt så upptäckte jag nu (när jag hjälpte Pie! Tackar!) att jag med RivaTuner kan sänka fläkthastigheten till hela 25%, med EXPERTtool fick jag bara ner fläkten till 50% och då lät den ändå ganska mkt (om man ska sova och resten av huset är knäpptyst).
Nu när fläkten går i 25% så tror jag inte ens att jag kan höra den. Suveränt! Kortet blir inte direkt varmt nu heller, ca 35-38 grader (när fläkten går på 25% under idle.)

Hoppas jag har kunnat hjälpa till med något för er. Fråga på annars bara! Jag tycker det är roligt att läsa och hjälpa till. Det är så man lär sig bäst själv också... genom att hjälpa andra. [/B][/QUOTE]

Tackar så mycket för svaret om ändå alla vore som dig Ja det är ju sant man lär sig grymt mycket att hjälpa andra. Tankar även Wrongtarget för sitt svar på min fråga..

Känns som de blir ett 9600 GT billigt och bra. Plus beöver ingen monster prestanda nu i sommar ändå. Känns inte så man kommer vilja spela så hemskt mycket i sommar när de finns så mycket annat.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Hur mycket 8800GT beror ju på vilken kylare som används och om den kylaren går att varvtalsreglera (en del tillverkare har tagit bort varvtalsregleringen för att spara ned lite på produktionskostnaden och därmed priset)

En variant som jag tyckte verkade lite intressant var att köpa ett aktivt kylt Sparkle 8800GT 512MB för 1550kr:
http://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/sparkle-geforc...
därefter skruvar man av den underdimensionerade och högljudda fläkten för att sätta dit en 92mm eller 120mm nexus istället. Riktigt bra kylning och tyst blir det om man får tro dem som testat (kylflänsen är ju väldimensionerad på det kortet.)

Så för en kostnad på 1650kr, så har man ett tyst välpresterande 8800GT med låga temperaturer.

Tror jag också vore schysst att göra. Gjorde något liknande på mitt MSI 9600GT. Tog bort kåpan och på med en 80mm Everflow (1500rpm). Det är faktiskt en riktigt tyst fläkt ändå, men skillnaden mot att köra standard i 25% är minimal.
Angående det där om att fläktkontrollern plockats bort, så tror jag att det även är för att ge 8800GTS ännu en fördel gentemot GT. Hade blivit rejält förvånad om man kan sänka priset nämnvärt bara för den lilla detaljen. Det är nog snarare ATI's kort som fått 8800GT att bli så mkt billigare nu än vid release.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Verkligen sugen på Gigabytes fläktlösa! Finns det nån vänlig själ som skulle kunna mäta längden på grafikkortet? Tror nämligen detta kan bli det perfekta kortet för ett litet projekt att tysta ner datorn (och dessutom kunna spela TF2 på mer än low

Permalänk

Får det vid en snabb mätning (linjal mot kortet i datorn i halvmörkret under skrivbordet) till att själva PCB:n är 192 mm lång. Sedan blir det ju några mm för plåten samt så sticker ju strömkabeln ut en bit också...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ah, tack så mycket! Tror kortet kommer funka perfekt, det är nämligen kortare än mitt nuvarande 6800GT.

Permalänk
Medlem

Jag har ett icke överklockat och icke fabriksklockat (tror jag) Gainward 9600GT. Däremot har jag överklockat min processor Xeon X3350 till 3 GHz.
Enligt ATI Tool går core i 650 MHz och memory i 900 MHz. Köpte det för 1224 kr på TBH.se men nu verkar de gått upp i pris lite.
Detta är kortet jag har:
http://www.gainward.com/product/product_detail.php?products_i...

Jag får följande resultat i 3DMark06: 11472 poäng
http://service.futuremark.com/resultComparison.action?compare...

Är det för jag har quad core jag får så pass mycket poäng?
Hamnar nära medelsystemet på futuremark som i så fall kör E8400 och 8800GT men mitt grafikkort är väl rätt så mycket sämre. Klockfrekvensen på E8400 är densamma som jag kör, alltså 3 GHz.

Permalänk

Japp, 3DMark06 tar hänsyn till de fyra kärnorna i mycket större utsträckning än dagens spel gör.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Jag har ett icke överklockat och icke fabriksklockat (tror jag) Gainward 9600GT...

Men för bövelen ronnylov! Upp med hastigheten på kortet!

Nej, men allvarligt. Det är riktigt busenkelt att klocka kortet. Jag hade aldrig gjort det innan (har exakt samma som dig) och jag löst kanonenkelt. Ladda bara hem RivaTuner (länk finns tidigare i tråden.) och dra i spakarna för klockhastigheterna. Hittar du dem inte så säg till.

Börja med att Core och shader är "linked" och höj med 10Mhz i taget. När du hittar max (3Dmark06 går felfritt), gå tillbaka 10Mhz och klicka av "linked". Höj Shader på samma vis (Shader ger riktigt mkt prestanda). När du hittat maxklock för Core och Shader så ställer du tillbaka dem i originalklock och börjar höja Memoryklocken istället på samma vis (kanske öka 5Mhz i taget).

Klocka på egen risk, men inget borde kunna hända. Finns massor av trådar som behandlar ämnet (grafikkortsklockning). Vore roligt att se vad du får för resultat eftersom att du och jag har likadana kort från samma tillverkare.

Du kan kolla mina resultat i inledningsinlägget i denna tråd. Det ger rätt mycket extrakrut att klocka. Framförallt är det roligt!

Visa signatur

Dator: MacBook Air 13" 2012 & Raspberry Pi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Jag tog och köpte mig ett ex av Gigabytes fläktlösa 9600GT (fabriksklockat till core 720/shader 1800/mem 1000) och har nu fått in det i burken (blir sannolikt ett till i SLI i framtiden) och här är en snabb rapport om temperaturer: Min P180 har inte så hög luftgenomströmmning. Inget inblås, en 120 Noctua (low) på Ninjan och en till Noctua (på low) som utblås alldeles bakom Ninjan. Topphålet är igensatt. Med denna uppsättning låg kortet idle på 55–56 grader och efter tio minuter i Test Drive Unlimited på 1920x1200/4X/HDR så visade Everest 89 grader – hoppsan!

Jag pillade därför in en av TriCool-fläktarna som följde med lådan under grafikkortet (riktat snett uppåt bakåt) och på "low" ger den inte mycket ljud ifrån sig. Idle nu ligger på 45 grader och efter en stund bakom ratten på Oahu igen låg det på ~65 grader. Känns lite bättre nu...

Läste i HT4U's test att man kan sätta olika klock på 2D och 3D – är detta unikt för just Gigabytes kort eller funkar det på alla 9600GT (min tyska är inte vad den borde vara )?

Skrewie,
Vad har du för låda/fläktar om ditt kort inte kommer över 50°C i load? – Avis.

Jag har också detta kort. Kör det i min Antec Sonata III. Har en Nexus insugsfläkt i fronten, en Scythe Sflex på processorkylaren (Mugen) och den medföljande tricoolfläkten där bak som utblås. Kortet idlar runt 40 grader och som max har det nått 55 grader efter ett par timmar Crysis.

Tror bara man behöver ett bra blås rakt över kortet så kyler det riktigt bra! Presterar dessutom mycket fint med

Visa signatur

Fractal Define Node 304 | Intel 2500k + Noctua U9B | MSI Z77IA-S01 | Corsair 8GB VENGEANCE | ASUS GTX770 DCUII | FSP 650W 80+ Gold | Intel 320 SSD 120 GB | WD 2TB Green x2

Permalänk

Rakt över? Menar du underifrån eller "inifrån" riktat mot baksidan?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blow
Jag har också detta kort. Kör det i min Antec Sonata III. Har en Nexus insugsfläkt i fronten...

Blow: Hur är det med utrymme för dig? Har du moddat ditt Sonata III något för att få plats med en extra insugsfläkt i fronten. Antar att du har den extra fläkten mellan grafikkortet och hårddiskarna, eller?
Om du inte moddade: Gick det lätt att få dit den extra fläkten?

Jag sitter nämligen också med ett SONATA III och har endast TriCool-fläkten, som följde med, i chassit. Har funderingar på att köpa en fläkt till, men tänkte då köra insug i bak och utblås i fram, eftersom att jag har chassits baksida mot ett mindre ventilationsfönster på huset.

Vad jag förstått så är det i princip standard att chassifläktarna suger in i fram och ut i bak. Varför är det så?

Visa signatur

Dator: MacBook Air 13" 2012 & Raspberry Pi

Permalänk

På ATX-kort sitter CPU:n högt upp i bakkant på moderkortet.

Vanligtvis har man CD/DVD högt upp i fronten så där går det inte att ha ett utblås.

Varm luft stiger. Insugsluften är kallare än utblåsluften och värms upp på väg genom lådan.

Om du sög in bak skulle du få tvinga luften ner över moderkortet innan det skall ut där fram vilket skulle kräva starkare (= högljuddare) fläktar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kjell Brell:

Om du ser hur luftflödet är tänkt i Sonatan här ovanför, så ser du att luften går från insugsfläkten till höger "rakt över" kortet mot vänster. Riggen som jag har ser likadan som den ovanför, bortsett från att jag har kylaren vänd 90 grader (mer optimalt). Hur som haver så ger insugsfläkten så pass bra blås över GPU:n så att den inte blir varmare än 55 grader antar jag

razkie:

Jag har den omoddad, altså fläkten mellan grafikkortet och hårddiskarna. Detta är nästan ett måste i Sonatan för att få ett bra luftflöde. Och det är inga svårigheter att sätta dit den själv, bra med plats tycker jag också. Det följer med skruvar till chassit och det är bara att skruva dit den!

Visa signatur

Fractal Define Node 304 | Intel 2500k + Noctua U9B | MSI Z77IA-S01 | Corsair 8GB VENGEANCE | ASUS GTX770 DCUII | FSP 650W 80+ Gold | Intel 320 SSD 120 GB | WD 2TB Green x2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razkie
Men för bövelen ronnylov! Upp med hastigheten på kortet!

Nej, men allvarligt. Det är riktigt busenkelt att klocka kortet. Jag hade aldrig gjort det innan (har exakt samma som dig) och jag löst kanonenkelt. Ladda bara hem RivaTuner (länk finns tidigare i tråden.) och dra i spakarna för klockhastigheterna. Hittar du dem inte så säg till.

Börja med att Core och shader är "linked" och höj med 10Mhz i taget. När du hittar max (3Dmark06 går felfritt), gå tillbaka 10Mhz och klicka av "linked". Höj Shader på samma vis (Shader ger riktigt mkt prestanda). När du hittat maxklock för Core och Shader så ställer du tillbaka dem i originalklock och börjar höja Memoryklocken istället på samma vis (kanske öka 5Mhz i taget).

Klocka på egen risk, men inget borde kunna hända. Finns massor av trådar som behandlar ämnet (grafikkortsklockning). Vore roligt att se vad du får för resultat eftersom att du och jag har likadana kort från samma tillverkare.

Du kan kolla mina resultat i inledningsinlägget i denna tråd. Det ger rätt mycket extrakrut att klocka. Framförallt är det roligt!

Skulle väl vara för att få upp 3DMark-poängen då men jag känner egentligen inget behov av bättre grafikprestanda. Håller mest på med videoredigering med datorn och spelar ganska sällan datorspel men visst är det skoj att se vad prylarna går för. Jag vet att det är enkelt att ställa in klockhastigheterna men det är rätt tradigt att stabilitetstesta mellan varven... Vi får se helt enkelt.

EDIT: När jag körde ATI Tool artifact scan samtidigt som jag belastade processorn med OCCT gick tempen på grafikkortet uppåt 64 grader. Men jag kör med långsamma fläktar i lådan för datorn ska vara tyst så det kan hända att det är ganska varmt i datorlådan. Men så länge allt är stabilt så struntar jag i några grader extra värme.

Permalänk

Så här ser insidan av min låda ut:

Håller fortfarande på och testar vad som ger bäst kylning varför fläkten fortfarande ser lite ghettomonterad ut samt slotarna på baksidan är halvtäckta med tejp. Frågan är väl vad är så uppenbart fel med luftflödet här att jag hade 78°C på GPU:n efter ett par timmar COD4 igår natt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Pröva och sätt fläkten längst till höger vid insuget istället? Kanske är så att med din nuvarande setting så blåser du bara runt varm luft och får inte in någon kall?

Bara en tanke

Visa signatur

Fractal Define Node 304 | Intel 2500k + Noctua U9B | MSI Z77IA-S01 | Corsair 8GB VENGEANCE | ASUS GTX770 DCUII | FSP 650W 80+ Gold | Intel 320 SSD 120 GB | WD 2TB Green x2

Permalänk

Hm, fattar inte riktigt. "Inte får in någon kall"? Om Noctuan uppe till vänster blåser ut x mycket luft så måste väl motsvarande mängd komma in (går enbart genom fronten samt under grafikkortet) – Annars blir det väl vakuum?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Hm, fattar inte riktigt. "Inte får in någon kall"? Om Noctuan uppe till vänster blåser ut x mycket luft så måste väl motsvarande mängd komma in (går enbart genom fronten samt under grafikkortet) – Annars blir det väl vakuum?

Bara en tanke. Men jo det stämmer väll som du säger, att det måste bli insug om det finns ett utblås.

Det är ju skumt för att P180 är ju kännt för dess bra kylegenskaper, medan Sonata III ska vara mest tyst och rätt så varm...

Pröva att sätta fläkten längst till höger och se om det blir någon skillnad.

Annars kan det ju bara grafikkortet har en felmonterad kylare från fabriken?

Bara tankar. Du får nog pröva dig fram tills du hittar en bra lösning!

Visa signatur

Fractal Define Node 304 | Intel 2500k + Noctua U9B | MSI Z77IA-S01 | Corsair 8GB VENGEANCE | ASUS GTX770 DCUII | FSP 650W 80+ Gold | Intel 320 SSD 120 GB | WD 2TB Green x2

Permalänk

så nu har man beställt en fläktlös gigabyte:D jag beställde före 4 på inet
å det står att man får den 1-2 dagar efter. tror ni jag hinner få den till på fredag?
ps. bor i kiruna:P

Visa signatur

Men tjeeeeeena!

Permalänk
Medlem

Okej...här pratas det om 9600GT...

Kortet presterar mycket bra för pengarna, MEN det finns ju uppenbarliga problem med det. Jag inhandlade ett Gainward 9600GT för ett par veckor sedan men har precis börjat prova spela ordentligt med det. Spelar just nu Crysis, Assassin's Creed och NFS Pro Street med det och får i alla tre spel frysningar.
Det kan ta två timmar, men det kan också ta 10 minuter, men datorn fryser och jag blir tvungen att reboota. Känns jävligt surt då kortet presterar precis så bra som jag förväntade mig när det väl fungerar. Jag har surfat runt på lite olika forum på nätet och problemet är uppenbarligen återkommande.

Vad säger folk här som har erfarenhet av 9600GT? Många skriver "inga fel här" eller "funkar perfekt", men det är för många som har problem för att det ska kunna vara enstaka kort som inte fungerar.

Jag misstänker att tillverkarna kommer få ta tillbaka en massa kort, såvida man inte kommer med någon firmware uppdatering väldigt snart....

Visa signatur

GA-P35-DS4 ll E8400@3,51 Zerotherm Nirvana ll 4096mb Corsair xms2 6400 800mhz cl5 ll Powercolor HD3870 OC 512mb DDR4 ll WD Caviar 660GB 7200rpm

Permalänk

Skulle ju kunna fixas i uppdaterade drivisar också...

*hoppas*

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Så här ser insidan av min låda ut:

http://pici.se/pictures/QNssCyhJk.jpg

Håller fortfarande på och testar vad som ger bäst kylning varför fläkten fortfarande ser lite ghettomonterad ut samt slotarna på baksidan är halvtäckta med tejp. Frågan är väl vad är så uppenbart fel med luftflödet här att jag hade 78°C på GPU:n efter ett par timmar COD4 igår natt?

Är 78 grader för varmt för att det ska fungera bra? Har för mig grafikkort kan gå rätt högt i temperatur utan några större problem. Ett alternativ du kan testa är annars att sätta fläkten direkt mot grafikkortets kylflänsar med hjälp av buntband t.ex. Å andra sidan tycker man ju inte det egentligen ska behövas någon fläkt till ett fläktlöst grafikkort men enligt sweclockers recension så krävs det rätt mycket luftflöde för det där grafikkortet. Antar att det inte hjälper att öppna slottarna på baksidan eftersom du tejpat igen dom.

SebHjo: Kör du Vista eller XP, 32 eller 64-bit?
Själv har jag endast kört en runda 3DMark06 med mitt kort, inga spel ännu...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SebHjo
...Jag inhandlade ett Gainward 9600GT för ett par veckor sedan men har precis börjat prova spela ordentligt med det. Spelar just nu Crysis, Assassin's Creed och NFS Pro Street med det och får i alla tre spel frysningar. Det kan ta två timmar, men det kan också ta 10 minuter, men datorn fryser och jag blir tvungen att reboota...

SebHjo: Jag har haft/har exakt samma problem som dig. Fast för mig fryser datorn bara i Crysis, inte i AssCreed eller ProStreet. Sitter också just med Gainward 9600GT.

Jag löste dock problemet genom att, när jag spelar de spel som "fryser", sätta fläkten på max.

Jag sökte också runt på nätet/forum osv. och fann att det var mest 8800gt som led av frysningar i Crysis, men även 9600gt. De är väl uppbyggda kring samma arkitektur (G92)?

Utseendet på frysningarna, bilden låser sig och vissa nyanser blir blåa, gula eller röda, dök även upp när jag provade att klocka grafikkortet. Dessa blå-gul-röda frysningar dök då upp när jag letade max för minnesklocken i 3Dmark06. Förvrängningarna såg annorlunda ut vid Shader och Core:s maxklock.

Min gissning är därför att minnet helt enkelt blir för varmt. Kan det kanske vara så att kylningen inte ens kyler minnena speciellt? Jag är ingen höjdare på grafikkorts PCB-design, men någon med dessa kunskaper (och dessa frysproblem) kanske kan ta sig en titt på sitt 9600gt och se efter om kylningen ens täcker minnena.

Temperaturavläsningen ligger väl också bara på GPUn, vilket jag fått för mig är kärnarn+shader och inte minnena på PCB:t (eller?), Därför höjs inte heller fläkthastigheten när fläkten är inställd på "dynamiskt" för att blåsa på mer när kortet blir varmt.

En lösning, som jag dock inte provat, kan väl vara att underklocka minnshastigheten om man inte klarar av ljudet vid spelande. Vet inte hur mycket det påverkar prestanda. Men det som främst påverkade prestanda mest för mig var ändå Core- och framförallt Shaderclock när jag klockade och benchade i 3Dmark06 (se första inlägg i tråden).

Mycket av det jag skrivit är gissningar. Någon som är mer insatt får gärna bekräfta eller dementera mina påståenden/gissningar.
Kan även vara intressant att se vilka tillverkare som lider av dessa "frysproblem". Kanske är det så att vissa tillverkare sätter extra kylning på vissa komponenter (minnena) medan andra inte gör det.

Hittils har vi listat Gainward - icke-GS

Visa signatur

Dator: MacBook Air 13" 2012 & Raspberry Pi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov

SebHjo: Kör du Vista eller XP, 32 eller 64-bit?
Själv har jag endast kört en runda 3DMark06 med mitt kort, inga spel ännu...

Jag kör med xp 32-bitars. 3DMark har fryst en gång för mig, men då hade jag klockat en del. Annars har det aldrig fryst med originalklock i 3DMark. Det är just i spel som detta händer.

Visa signatur

GA-P35-DS4 ll E8400@3,51 Zerotherm Nirvana ll 4096mb Corsair xms2 6400 800mhz cl5 ll Powercolor HD3870 OC 512mb DDR4 ll WD Caviar 660GB 7200rpm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SebHjo
Jag kör med xp 32-bitars. 3DMark har fryst en gång för mig, men då hade jag klockat en del. Annars har det aldrig fryst med originalklock i 3DMark. Det är just i spel som detta händer.

SebHjo: se inlägg ovan ditt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ac3R
Tackar så mycket för svaret om ändå alla vore som dig Ja det är ju sant man lär sig grymt mycket att hjälpa andra. Tankar även Wrongtarget för sitt svar på min fråga..

Roligt som sagt. Har tidigare alltid varit "den tysta forumläsaren" som aldrig skriver ett enda inlägg. Kikat runt här på SweClockers och andra forum utan att posta ett enda inlägg i princip. Det är först nu när jag börjat på ett heltidsjobb som är huuuur lugnt som helst med tillgång till eget rum och dator som det börjar släppa loss. Riktigt skoj faktiskt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blow
razkie:
Jag har den omoddad, altså fläkten mellan grafikkortet och hårddiskarna. Detta är nästan ett måste i Sonatan för att få ett bra luftflöde. Och det är inga svårigheter att sätta dit den själv, bra med plats tycker jag också. Det följer med skruvar till chassit och det är bara att skruva dit den!

Tack för svaret. Riktigt sugen på att skruva in en extrafläkt! Får se vad det blir för någon. Funderar starkt på denna "Noctua NF-S12-1200 120mm" och kanske t o m att jag byter ut den medföljande TriCoolfläkten mot en sån här. Någon åsikt om denna fläkt? Låter den mer eller mindre än TriCoolfläkten när TriCool är inställd på LOW? Flyttar kanske Noctua NF-S12-800 120mm tillräckligt med luft om jag har två sådana, en vid insug och en ut?

Visa signatur

Dator: MacBook Air 13" 2012 & Raspberry Pi

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som INTE har problem med 9600GT? Jag har spelat de flesat nya spelen, Crysis, Cod4, Rainbow Six Vegas 6 etc utan några som helst problem.

Har Gigabytes 9600GT MED fläkt...

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem

Dessa problem med 9600 GT verkar ju bara vara vissa av 9600 GT´s modeler och märken för vissa personen har ju inga problem och andra har ju världes problem. Noctua NF-S12-1200 120mm är en tyst och bra fläkt har själv haft en sådan i före detta pc var mycket nöjd och har även polare som har såna och dom klagar inte. Det borde räcka ifall du har 2 såna fläktar.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem

Jag tycker att razkies inlägg angående varma minnen låter vettigt och ganska troligt... Jag har också läst någonstans på nätet om det. Det är ju så att temperaturerna vi ser bara gäller gpu och inte alls minnena. Vem vet, minnena kanske är kokheta. Det kan då ha att göra med vilket luftflöde man har i sitt chassi. Har man ett väldigt välkylt chassi så kanske minnena klarar sig med luften som cirkulerar i lådan, medan om luftflödet är sådär så kanske minnena blir för varma och datorn låser sig. Vad tror ni?

Visa signatur

GA-P35-DS4 ll E8400@3,51 Zerotherm Nirvana ll 4096mb Corsair xms2 6400 800mhz cl5 ll Powercolor HD3870 OC 512mb DDR4 ll WD Caviar 660GB 7200rpm