9600GT-tråden - [ALLT; problem, klock osv]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ovard
Din CPU är för dålig, tyvärr.

ATI Geforce 9600 GT?

Mmm blev lite fel ändrat..
men jo misstänker att cpun lackar, men isf är det bra för jag använder en av dom sämsta processorerna för min socket.

Permalänk

clock: 810Mhz
mem: 1066Mhz
shader: 2025

tempratur idle: 38 , load: 41

har en e8400 som jag kör i 3.8ghz lite drygt.
får 4585 3dmark vantage.

va e sannolik score sli på ett likadant 9600 me samma clock?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av filosofis
clock: 810Mhz
mem: 1066Mhz
shader: 2025

tempratur idle: 38 , load: 41

har en e8400 som jag kör i 3.8ghz lite drygt.
får 4585 3dmark vantage.

va e sannolik score sli på ett likadant 9600 me samma clock?

9000

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk
Medlem

Hej, jag har ett 9600gt som jag skulle vilja klocka fast nu är det ju så att jag inte kan ett smack om detta. Hur gör man? Är det svårt? Kan en nybörjare sopm jag klara av det? alla sånna frågor skulle jag vilja bli hjälpt med Hoppas ni har förstående och tålamod för att kunna hjälpa mig.
Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ryppel
Hej, jag har ett 9600gt som jag skulle vilja klocka fast nu är det ju så att jag inte kan ett smack om detta. Hur gör man? Är det svårt? Kan en nybörjare sopm jag klara av det? alla sånna frågor skulle jag vilja bli hjälpt med Hoppas ni har förstående och tålamod för att kunna hjälpa mig.
Tack på förhand

Tanka "EVGA precision" och dra upp frekvenserna tills saker börjar krascha, då sänker du lite i taget tills allt funkar

Du kan inte ha sönder något just bara för att du klockar för mycket, det är bara att starta om datorn om den hänger sig en massa och börja om

Om du har några frågor mer så svarar jag gärna på dem då du stavade ditt inlägg helt bra och dessutom var riktigt trevlig

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Okej, Tack så mycket Ovard. Ska se över detta när jag kommer hem till datorn igen Blir nog tidigast måndag. Tackar för extremt snabbt och trevligt svar, du gjorde precis sweclockers till min startsida

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej, Tack så mycket Ovard. Ska se över detta när jag kommer hem till datorn igen Blir nog tidigast måndag. Tackar för extremt snabbt och trevligt svar, du gjorde precis sweclockers till min startsida

Aaaaw Det var så lite så, kul att hjälpa till när folk tar åt sig råden. Jag har tråden under bevakning så det är bara att skriva en rad här när du får för dig att börja överklocka. PM går bra annars också men det är ju bra om det står en massa info i forumet tänker jag.

God fortsättning!

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Hej igen, Är vid den datorn jag tänkte utsätta för klockning, Är dock väldigt väldigt försiktig då jag inte vill ha sönder kortet eftersom jag inte har gjort detta innan. Nån som kan skriva/länka en _ENKEL_ guide eller nåra tips på hur jag ska gå tillväga för att inte ha sönder kortet direkt.

En sak jag undrar över är ifall det hjälper mycket att klocka kortet? Eller är det inte någon märkbar skillnad.
Tack på förhand
Mvh Ryppel

Permalänk
Medlem
Citat:

Hej igen, Är vid den datorn jag tänkte utsätta för klockning, Är dock väldigt väldigt försiktig då jag inte vill ha sönder kortet eftersom jag inte har gjort detta innan. Nån som kan skriva/länka en _ENKEL_ guide eller nåra tips på hur jag ska gå tillväga för att inte ha sönder kortet direkt.

En sak jag undrar över är ifall det hjälper mycket att klocka kortet? Eller är det inte någon märkbar skillnad.
Tack på förhand
Mvh Ryppel

EVGA precision laddas ner ifrån http://downloads.guru3d.com/EVGA-Precision-1.7.1-download-225... det programmet överklockar du med.

Installera programmet och starta om datorn om det krävs.

Ladda hem Furmark http://www.ozone3d.net/benchmarks/fur/#download och installera. Du kommer att stabilitetstesta kortet med det här programmet initiellt.

I EVGA precision så kommer du se tre frekvensreglage och ett fläktreglage, GPU och Shader är "linkade" som standard och jag rekommenderar att du kör på det tills du lärt dig lite mer Fläkten skall stå på auto helst.
-

NU börjar du överklocka den översta frekvensen 10-20 MHZ i taget och kör 3dmark/Furmark mellan varje "apply/ökning av frekvens som du gör, när kortet blir irriterat på dig och hänger din dator så sänker du till det föregående stabila värdet.

Upprepa med minnesfrekvensen också
-

Notera också att temperaturen i Furmark kommer ligga väldigt högt, det är hemskt normalt. Blir du orolig över det så kan du stabilitetstesta med 3dmark06 eller Vantage istället.

Frågor? Fråga på!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mitt kort lämnar bara 1.3gb ram ifred...

Tjosan, igår bytte jag upp mig från 2gb ram till 4gb. Innan bytet lästes alltid mitt gainward 9600 gt 1gb med 1.7gb! Nu efter bytet läses det in med 2.7gb?! Visserligen är det shared memory, men jag märker att datorns prestanda när det gäler spel osv ändras inte alls sen jag bytte upp mig: 2 duo e4500+2x1gb 800mhz minnen ----> 2 duo e7500+2x2gb 1066mhz minnen. Moderkortet läser in minnena korrekt men grafikkortet snor en gib extra sen uppgraderingen vilket endast ahr gett mig 1 gb mer att använda (?)...
Sammanfattningsvis så vill jag bara säga att det känns som att kortet slukar min uppgradering när det gäller ram-minnena och jag vill helst ta bort allt detta shared memory eftersom jag absolut klarar mig med de ursprungliga 1gb i grafikkortet. Hur gör jag så att kortet inte snor 1.7gb av mitt totala på 4gb?

Länk till ett av testen: http://cdn.solidfiles.net/i/L2M6.jpg

och början på en ganska buggad dxdiag:

------------------
System Information
------------------
Time of this report: 1/14/2010, 07:08:43
Machine name: DAWIDSDATOR
Operating System: Windows 7 Ultimate 64-bit (6.1, Build 7100) (7100.winmain_win7rc.090421-1700)
Language: Swedish (Regional Setting: Swedish)
System Manufacturer: Gigabyte Technology Co., Ltd.
System Model: P35-DS3R
BIOS: Award Modular BIOS v6.00PG
Processor: Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E7500 @ 2.93GHz (2 CPUs), ~2.9GHz
Memory: 4096MB RAM
Available OS Memory: 4094MB RAM
Page File: 1387MB used, 6799MB available
Windows Dir: C:\Windows
DirectX Version: DirectX 11
DX Setup Parameters: Not found
User DPI Setting: 96 DPI (100 percent)
System DPI Setting: 96 DPI (100 percent)
DWM DPI Scaling: Disabled
DxDiag Version: 6.01.7100.0000 64bit Unicode
DxDiag Previously: Crashed in system information (stage 3). Re-running DxDiag with "dontskip" command line parameter or choosing not to bypass information gathering when prompted might result in DxDiag successfully obtaining this information

------------
DxDiag Notes
------------
Display Tab 1: No problems found.
Sound Tab 1: No problems found.
Input Tab: No problems found.

--------------------
DirectX Debug Levels
--------------------
Direct3D: 0/4 (retail)
DirectDraw: 0/4 (retail)
DirectInput: 0/5 (retail)