9600GT-tråden - [ALLT; problem, klock osv]

Permalänk
Medlem

Mitt Asus 9600 GT idlar i 39 och i load runt 55 men nån topp upp mot 60-70
Tycker att det är rätt högt med tanke på att jag har en "big boy" 200 mm monterad rakt över kort och cpu

Visa signatur

ASUS M5A97 R2.0 AM3+ - AMD FX-6350 6-Core -ASUS GeForce GTX 650 2GB - Antec truepower 1000 w. Thermaltake 850 pro. Vista + XP. Allt i ett NZXT Tempest

Permalänk
Medlem

Har inte hittat några jämförelser mellan Asus 9600GT Silent och Gigabyte 9600GT Heatpipe. Någon som känner till någon jämförelse?

Har svårt att tro att det kan vara någon stor skillnad men men...är det värt 500:- extra för att få Asus 9600GT istället för Gigabyte's??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pttr
Jag har ett problem med sli med detta kort. När lillebrorsan ska spela CS 1.6 med sli aktiverat så släcks skärmen tvärt när spelet startas och sedan flimrar skärmen lite diskret hela tiden. Kvaliten på bilden blir ganska dålig och i framförallt mörka partier blir det rödaktigt och man ser att något inte är som det ska. Detta problem förekommer enbart om man har sli aktiverat!

Många tänker säkert "spela med sli-avaktiverat bara", men då kommer problem nummer 2. När man ska aktivera eller avaktivera så står det att rundll32.exe har stött på ett problem och måste avslutas vilket leder till att man måste starta om datorn och det är rätt jobbigt med tanke på att jag alltid har program och dokument uppe som jag inte vill stänga ner när brorsan ska låna datorn.

Det konstiga är att det fungerade att avaktivera och aktivera som man skulle innan jag förra veckan tvingades formatera om hårdisken.
Tilläggas bör att inga andra spel har testats.

Ingen som vet någon lösning på något av problemen? väldigt tacksam för hjälp.

Windows Vista-64 bit
Asus Striker II
Zalman 750 watt
Q9450
Kingston 4gb 800mhz minnen
Asus 9600gt 2st
Dell P990 crt

Allting oklockat.

Verkar som jag till viss del har löst problem nummer två, men fortfarande så är bilden skrämmande dålig i cs 1.6 när sli är aktiverat. Ingen som känner igen detta problemet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JockeII
Har inte hittat några jämförelser mellan Asus 9600GT Silent och Gigabyte 9600GT Heatpipe. Någon som känner till någon jämförelse?

Har svårt att tro att det kan vara någon stor skillnad men men...är det värt 500:- extra för att få Asus 9600GT istället för Gigabyte's??

Vet inte om du sett testet av Asus kort hos SilentPCReview – de var inte alltför imponerade och Gigabytes kort är ju överklockat en del...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har nu testat lite nyare spel i SLI med 9600gt och det är fortfarande samma problem. Spelen startas men skärmen flimrar till lite och sedan får hela bilden en lite rödaktig ton. Grafiken försämras avsevärt. Ingen som har någon idé på lösning till problemet?

Permalänk
Medlem

har du testat att uppgradera ditt bios på modekortet ? dom senaaste drivruitinera och ställt in så datorn känner av SLi och satt bryggan rätt och allt ?

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ac3R
har du testat att uppgradera ditt bios på modekortet ? dom senaaste drivruitinera och ställt in så datorn känner av SLi och satt bryggan rätt och allt ?

Alla senaste drirutinerna är installerade korrekt och bios är uppgraderat. Sli känns av eftersom att jag får högre poäng med det aktiverat när jag kör 3dmark 06 och då antar jag väl att bryggan inte kan vara fel heller.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Låter mer som du varnar för komplett.se – du (och brorsan) har ju bara provat ett enda ex av kortet. Med samma logik kan jag ju då "varna" för 8800GT eftersom det ECS 8800GT (med Accelero S1) jag fick mig tillskickat av en kompis i staterna vägrade funka ordentligt utan bara kraschar datorn. Mitt 9600GT funkar därmed perfekt hittills. Håller du med?

Att "många på internet" har problem med en viss pryl är ju inte direkt något bra bevis. Googlar man lite så kan man hitta "många med problem" med så gott som alla grafikkort.

Det är ju bra att ditt kort fungerar som det ska. Formulerade vissa saker i mitt inlägg lite konstigt, har fixat det nu.
"Håller du med?" - Hur ska jag kunna göra det?

Instämmer med att man kan hitta probs med allt på google och få vilken produkt som helst att verkar dålig. Fast det är ju alltid tråkigt när det drabbar en själv, och så vill man ju beklaga sig lite på forumen också

Jag "varnade" folk för det kortet, pga. mina dåliga erfarenheter av det. Det är väl inte mer än rätt? En känga åt komplett också för den delen.

Mvh.

Permalänk
Medlem

Har just köpt ett Leadtek 9600GT från datorbutiken för 1200 spänn på inrådan av Sweclockers.

Kortet funkar hur bra som helst i Insurgency, Medal of Honor: Airborne, 3dmark06(alla tester till och med) och CS. Datorn tvärhänger efter allt mellan 10-180 minuter i Crysis, CSS, Elder Scrolls, Fable och ja det mesta andra som jag prövat.

Prestandan är dock god, ca 40 FPS average i Crysis på första banan(fram till stranden CA), kan inte uttala mig om resten av spelet då jag inte hann spela särskilt långt innan jag tröttnade. MOH:A låter mig spela med allt maxat från launchern i upplösningen 1280x1024 i average 70-80 fps. Crysisinställningarna har allt maxat utom shader, AA och AF. CA 11000 poäng i 3dmark.

Jag är inte speciellt glad på kortet dock då det inte funkar som det ska :C Men det är svalt och tyst och jag SKA få det att funka med alla spel

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk

Mitt gamla X850XT PE har gått i graven och jag behöver en efterträdare. Jag har tittat lite på Gigabyte 9600GT med Heatpipe men har två frågor.

Finns det några tänkbara hinder att sätta ett 9600GT i ett tre år gammalt system bestående av S939 3500+ och ett Tagan 480? Förutom att CPU:n kommer flaska då förstås.

Tror ni tempen på kortet kommer hålla sig på en någorlunda rimlig nivå i ett ljudisolerat AcustiCase och med en 120mm Adda-fläkt som drar in och en likadan som blåser ut luft ur chassit, plus en Zalman på CPU:n?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ovard
Problem-med-Crysis-text...

Ovard: Precis det här problemet diskuteras lite tidigare i tråden. Jag hade samma tips och löste det. Kika gärna bakåt lite i tråden. Lycka till!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Köpa-ett-9600gt-frågor-och-råd...

Ska inte vara några problem på några av punkterna sålänge du har PCI-Express slot, förutom att cpu kommer att flaska som du sade.

Tempen för mig håller sig lågt! Sitter med ett Antec Sonata III med endast en utsugsfläkt inställd på lägsta nivå (5V), standardfläkten. Har alltså ingen insugsfläkt alls. Hoppas jag har kunnat hjälpa lite. Fråga mer om du undrar något.

Visa signatur

Dator: MacBook Air 13" 2012 & Raspberry Pi

Permalänk

Jag har ett Gainward 9600 GT som klockar skitdåligt. När jag överklockar minne får jag frysningar och likadant när jag skruvar upp core över 700. Dock tror jag att det är värmerelaterat.

Jag orkar inte börja meka med extrafläktar och ny kylning, och kortet preserar ju utmärkt även med orginalklock, så jag struntar i klockning den här gången. Det är lite trist, eftersom jag verkligen gillar att klocka, (blev "biten" när jag lyckades flasha om mitt gamla radeon 9800 till ett XT) och har sedan desss klockat allt jag kunnat lägga vantarna på

Nu var 9600-kortet ett "nödinköp" jag gjorde i vintras, och jag räknar med att uppgradera om något halvår ändå. Dessutom är det nog snarare min cpu som är flaskhals i systemet, och jag tvivlar på att det blir någon större skillnad i prestanda om jag så skulle lyckas få upp gpu till över 800.

Allt som allt är jag ändå nöjd. Det är extremt bra prestanda för en väldigt billig peng. Fläktstyrningen gör att kortet knappast hörs. Lyckas man dessutom överklocka blir det ju bara bättre.

Visa signatur

=[OG]=DaddyLongLeg / www.oldgents.se

Permalänk
Medlem

Mitt 9600GT beter sig underligt i Warcraft III & WoW. Problemet är helt random kan få det efter 3 timmar/3 minuter.

Kolla screen http://www.leethacker.com/images/zbl0s39bjbzmxp0nl5ct.jpg

Permalänk

Har du andra spel som funkar perfekt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Jag tog och köpte mig ett ex av Gigabytes fläktlösa 9600GT (fabriksklockat till core 720/shader 1800/mem 1000) och har nu fått in det i burken (blir sannolikt ett till i SLI i framtiden) och här är en snabb rapport om temperaturer: Min P180 har inte så hög luftgenomströmmning. Inget inblås, en 120 Noctua (low) på Ninjan och en till Noctua (på low) som utblås alldeles bakom Ninjan. Topphålet är igensatt. Med denna uppsättning låg kortet idle på 55–56 grader och efter tio minuter i Test Drive Unlimited på 1920x1200/4X/HDR så visade Everest 89 grader – hoppsan!

Jag pillade därför in en av TriCool-fläktarna som följde med lådan under grafikkortet (riktat snett uppåt bakåt) och på "low" ger den inte mycket ljud ifrån sig. Idle nu ligger på 45 grader och efter en stund bakom ratten på Oahu igen låg det på ~65 grader. Känns lite bättre nu...

Läste i HT4U's test att man kan sätta olika klock på 2D och 3D – är detta unikt för just Gigabytes kort eller funkar det på alla 9600GT (min tyska är inte vad den borde vara )?

Skrewie,
Vad har du för låda/fläktar om ditt kort inte kommer över 50°C i load? – Avis.

Har öppen låda Om du ska få fina temps, så "sätt på" en 80mm direkt på kortet. Min snurrar knappt har som sagt mindre än 5volt på den. Helt knäppt tyst.

Visa signatur

Antec Three Hundred INTEL-i5-760 @ 4,1 Ghz / MSI P55M-GD45/ Radeon R9 280X / 8GB Corsair XMS3 1600mhz / Corsair TX 650W / Kingston SSDnow v300 120gb (old version) / Samsung Spinpoint F3 1TB / BenQ M2700HD 27" / SuperPI 10,249 Sek

Permalänk

Hehe, nix, Öppen låda är inte ett alternativ hos mig. Både ghetto och dammsamlande.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razkie
Ska inte vara några problem på några av punkterna sålänge du har PCI-Express slot, förutom att cpu kommer att flaska som du sade.

Tempen för mig håller sig lågt! Sitter med ett Antec Sonata III med endast en utsugsfläkt inställd på lägsta nivå (5V), standardfläkten. Har alltså ingen insugsfläkt alls. Hoppas jag har kunnat hjälpa lite. Fråga mer om du undrar något.

Tack för svaret. Det blev ett passivt kylt 9600GT som jag är väldigt nöjd med. Fast jag var trots mina två 120mm ADDA-fläktar ganska orolig att tempen skulle bli hög under belastning. Som tur är har den än så länge aldrig gått över 50 grader. Å andra sidan har jag bara spelat WoW och kört 3DMark och jag vet inte hur hårt belastat grafikkortet blir av det.

Permalänk
Medlem

Hejsan

Jag sitter med ett Gigabyte 9600 512MB med fläkt. Det har hänt 2ggr att Colin Mcrae Dirt har fryst, en utav gångerna stannade allting upp och den andra blev skärmen... konstig, saker och ting hamnade fel och fick konstiga färger, lite av en picasso. Har aldrig haft problem med andra spel, där går allting kanon. Jag vet inte om det är för att kortet blir för varmt, är osäker på vad de bör ligga på eller om det hänger ihop med andra frys problem folk tycks ha med detta kort.

I idle ligger mitt kort på 50C, det stiger max till 67C men brukar ligga runt 60C. Ingen aning vad min fläkt snurrar på, vet inte hur jag kan se det. Programet HWMonitor som jag använder visar inte gpu fläkt. Tips?

Permalänk
Medlem

Har också ett Gigabyte med fläkt, inga temp problem för mig.
~45 idle och ~60 load.

Kan det vara något med ditt Colin McRae spel kanske? Testa att uppdatera drivrutinerna också, fick göra det med mitt kort.

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det låter som att Levians kort går ganska varmt. Första 9600GT-kortet (med fläkt) som jag hör går upp i nästan 70 grader under load. Känns rätt hett. Kanske är så att kortet helt enkelt inte pallar den värmen.

Prova att tanka RivaTuner och följ min "fläktstyrningsguide" lite tidigare i tråden.

För att hitta rivatuner: Googla "rivatuner" och klicka på första resultat.

Dra sen upp fläkten på max när du ska spela och se om problemen försvinner.
Lycka till!

Visa signatur

Dator: MacBook Air 13" 2012 & Raspberry Pi

Permalänk
Medlem

Man behöver bara sätta fläktarna rätt. Om du vill ha bra kylning ska du ha en fläkt så långt ner som möjligt som suger in kall luft och en så högt upp som möjligt som drar ut varm luft som stiger och kanske en på sidan som blåser in lite extra luft till graffet och proccesorn. Så har jag det, funkar great och jag har detta chassit, http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=CASA06BL4...

:D:D

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

jag har lite problem men jag vet inte varför men det händer i spel i windows jag tror det är graffet men inte säker jag har ett xfx 9600gt

så här blir det http://img166.imageshack.us/my.php?image=dsc00359tx3.jpg
hjälp snälla

Visa signatur

As a famous actor once said: ‘There can be only one…’

Permalänk

Lejjon,
Vad har du för temperaturer?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

gpu 47c
cpu 30c

Visa signatur

Permalänk

Idle eller när det ballar ur sådär (temp alltså)?

Är det bara spel det kraschar?

Har det funkat förut?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

det är i idle.

nej det händer i windows också kan hända när som helst.

har inte haft den så länge 3 dagar som max.

Visa signatur

Permalänk

Om du inte har ett sopigt nätagg som inte orkar med så skulle jag säga att det är läge att be att få byta ut det, men vi kan väl vänta tills nån annan haft en åsikt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

har ett corsair 550w

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razkie
Jag tycker att det låter som att Levians kort går ganska varmt. Första 9600GT-kortet (med fläkt) som jag hör går upp i nästan 70 grader under load. Känns rätt hett. Kanske är så att kortet helt enkelt inte pallar den värmen.

Prova att tanka RivaTuner och följ min "fläktstyrningsguide" lite tidigare i tråden.

För att hitta rivatuner: Googla "rivatuner" och klicka på första resultat.

Dra sen upp fläkten på max när du ska spela och se om problemen försvinner.
Lycka till!

Testade att köra 100% på fläkt och lirade colin mcrae i ca 30min. Hade nu iofs chassit öppet också men kortet gick inte över 50C så jag antar att auto fläkt kontrollen inte är så fräck. Kommer antagligen köra riva tuner en hel del i fortsättningen.

Permalänk
Medlem

Någon annan som också har problem i WoW med fpsen? Jag var tvungen att sänka multisampling till 2x istället för på 8, för annars så fps droppar det på endel ställen :S

Undrar även hur ni kan spela cod4? Jag kör på max inställningar i 1280 x 1024 med 2x aa. Känns ibland som att det smålaggar lite, får ni med så?

Visa signatur

E2160 @ 2,9 ghz | GA-P35-DS3 | Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 | mm.