9600GT-tråden - [ALLT; problem, klock osv]

Permalänk
Medlem

9600GT-tråden - [ALLT; problem, klock osv]

Hej, såg att det inte fanns någon riktigt bra tråd som behandlar grafikkortet 9600GT riktigt bra. Tänkte därför att vi här på SweClockers som har erfarenheter av detta (underbara?) kort kunde dela med oss av dessa i denna tråd.

Som exempel tänkte jag att vi kunde ta upp:

- Eventuella problem

- Klockmöjligheter och prestanda

- Kylning samt temperatur

- Drivrutiner

- Allmänna åsikter

Specifikationer på 9600GT:

Stream Processors: .............. 64
Core Clock (MHz): ................. 650 MHz
Shader Clock (MHz): ............. 1625 MHz
Memory Clock (MHz): ............ 900 MHz
Memory Amount: .................. 512MB
Memory Interface: ................ 256-bit
Memory Bandwidth (GB/sec): 57.6
Texture Fill Rate (billion/sec): 20.8

--------------------------------------------------------------------------------

Jag får väl börja. Sitter själv på nyaste drivisarna och klockar lite nu. Kan säga att 9600GT-kortet är ett rejält lyft mot mitt föra x1950pro 256mb. Detta presterar riktigt bra. Fick hem kortet för drygt en vecka sen och har testat det lite grand i olika spel och så. Detta presterar ger mig minst dubbelt så mycket fps i spel jämfört med x1950pro gjorde med övrig spec enligt sign.

Satt och valde mellan 8800gt, 9600gt och 8800gts, men kom fram till att 88gts var för dyrt och 88gt hade problem med fläktstyrning osv. Inhandlade därför ett Gainward 9600gt med fläktstyrning. Det låter som en hårtork när fläkten går på 100% men är relativt tyst vid halvfart (50% är lägsta). Fläkten går inte snabbare än så (det behövs inte), eftersom att kortet är så pass svalt. Mitt kort idlar på ~35 grader och går upp mot 50-52 grader i load. Det är med andra ord svalt!

Sitter just nu och benchar med 3Dmark06. Då x1950pro inte gick att klocka och min enda klockerfarenhet är min cpu som jag har nu (alltså är jag i princip nybörjare på det) så är det också första gången jag klockar ett grafikkort. Sitter och fifflar med RivaTuner.
Har inte börjat klocka minnesfrekvensen ännu så lade den på 920 sålänge.

Med datorn i sign har jag nu fått dessa poäng i 3Dmark06:

9600gt @ stockspeeds: 10440

9600gt @ core/shader/mem

9600gt @ 670/1675/920: 10724

9600gt @ 679/1697/920: 10761

9600gt @ 690/1725/920: 10772

9600gt @ 724/1810/920: 11084

9600gt @ 724/1898/920: 11226

9600gt @ 724/1955/920: 11287

9600gt @ 724/1998/920: 11369

Edit: Jag kör xp pro, det kanske är skillnad om man kör vista med dx10, eller?

Jag vet inte alls om det är bra klock eller inte för ett grafikkort. Döm själva och kommentera gärna.
Körde för övrigt 3Dmark en gång till på högsta klocken som visat i tabellen och då hängde sig datorn, mao är det inte stabilt i 724/1998/920, men ska hitta nåt i närheten som borde vara det.

OffT:
Jag kommer att uppdatera lite grand här undet kvällens gång med minnesklock osv. Har inget annat för mig ändå... Försöker komma in på studera.nu och anmäla mig till de högskoler/universitet jag vill läsa på men det är masstillströmning där just nu, då det är sista anmälningsdag imorgon.

Visa signatur

Dator: MacBook Air 13" 2012 & Raspberry Pi

Permalänk

Ett eventuellt problem är att det är Problem med Splinter Cell Double Agent, det krashar när man har 9600gt

Permalänk

Min 9600GT rullar på bra. Klockar hyfsat och är sval med vf1000.

Lite klock, 24/7 stabilt:
770/2000/1050 - 11822p med 3DM06

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Mitt Gigabyte 9600Gt klockar rätt bra oxå....

770/1900/1100 -9200 3dmark06 (Sug amd propp)

Mkt 3vligt kort, helt utan fläkt och fabriksklockat

Visa signatur

Antec Three Hundred INTEL-i5-760 @ 4,1 Ghz / MSI P55M-GD45/ Radeon R9 280X / 8GB Corsair XMS3 1600mhz / Corsair TX 650W / Kingston SSDnow v300 120gb (old version) / Samsung Spinpoint F3 1TB / BenQ M2700HD 27" / SuperPI 10,249 Sek

Permalänk
Medlem

Vilka grymma klocks ni får på minnena! Jag kommer inte över 930 ens. Jag ska försöka lite mer när jag kommer hem sen. Kan det vara så att det t ex inte fungerar med 940Mhz i klock på minnena med med t ex 1100?

Med andra ord; kan det vara så att det inte fungerar med en lägre klock för att kortet inte "gillar" just den hastigheten och sen fungerar med en högre?

Eller är det så att när det börjar skita sig vid en klockhastighet så är det maxhastigheten?

BTW, det flyter på förvånansvärt bra i Assassins Creed. S*tan vad snyggt det spelet är och ändå så kör jag med detta "budgetkort" på max-inställningar i 1280+960 och det flyyyyyyyyyter. Ska prova att koppla datorn till HDTVn senare idag. Tyvärr inte med en ren HDMI-HDMI kabel (mitt kort har HDMI utgång) utan en DVI-HDMI sladd.

Visa signatur

Dator: MacBook Air 13" 2012 & Raspberry Pi

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razkie
Med andra ord; kan det vara så att det inte fungerar med en lägre klock för att kortet inte "gillar" just den hastigheten och sen fungerar med en högre?

Nej det funkar tyvärr inte så.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

Som Datanusse skriver ovan.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

har funderat på att köpa en fläkt lös 9600gt från gigabyte för 1280kr från databutiken. hur mkt poäng skulle jag få i 3dmark06?:P
system:
amd 5600+ 2.8 ghz
800mhz minnen 2gb
8600gts klockad
får 6800p just nu me dom här skakerna:P

Visa signatur

Men tjeeeeeena!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mafiatheman
...
hur mkt poäng skulle jag få i 3dmark06?:P
...

Exakt 10382.

Visa signatur

Asus P5E (X38) | E6850@3.8GHz, Tuniq Tower 120 i push-pull | 4GB crucial/ocz | 4870 voltmod.

Permalänk

okeej menar ju inte exakt men cirka?:P

Visa signatur

Men tjeeeeeena!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mafiatheman
har funderat på att köpa en fläkt lös 9600gt från gigabyte för 1280kr från databutiken. hur mkt poäng skulle jag få i 3dmark06?:P
system:
amd 5600+ 2.8 ghz
800mhz minnen 2gb
8600gts klockad
får 6800p just nu me dom här skakerna:P

Jag har ett ganska likt system, sign, långsammare minnen bara, och jag får ~9200p.

Permalänk
Medlem

en polare till mig har problem med sitt 9600gt med Cs det blir blackscreen och allt hänger sig har läst på nvidia forum och andra forum att det händer så för många

Visa signatur
Permalänk

okee:P ska väll bara vänta tills nästa barnbidrag kommer så ska jag köpa det:P tänkt på ett 8800gt lr gts men dom är för dyra å så ville jag ha en fläktlös modell och läst lite om den här å verkar vara perfekt för mig . har väldigt bra kylning i mitt chassie har en sharkoon rebel value med en 250 mm fläkt å två 120mm i frånten å en 120mm utblås väldigt sval:P sen har jag en fläktkontroller så jag kan få allt nästan knäpptyst:P bara grafikkortet som man hör ytters lite:D

Visa signatur

Men tjeeeeeena!

Permalänk
Medlem

Det som jag har problem med med detta kort är att Crysis fryser lite då och då, men har sökt runt lite på internet och hittat massor av trådar som behandlar det ämnet. Då är det främst de som har GeForce 8800 kort som har problem med Crysis-frysningar, dock har de inte kommit fram till någon lösning vad jag har sett. 9600GT är väl, om jag minns rätt, uppbyggd kring samma arkitektur som 8800gt/gts (G92).

Annars till er som har Gigabytes fläktlösa 9600gt-kort; Hur fungerar det för er? Blir det väldigt varmt i load?

mafiatheman: Varför köpa fläktlöst om du ändå har så pass många fläktar i ditt chassi? 9600GT har ju fläktkontroller, det går mao att få relativt ljudlöst.

SweClockers redaktion har faktiskt nyligen recenserat just detta fläktlösa kort. Ni finner recensionen här:

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6049&page=4

Visa signatur

Dator: MacBook Air 13" 2012 & Raspberry Pi

Permalänk

men jag har på datorn 24/7 så på natten låter den knappt nåt när jag drar ner på alla fläktar å då äre bara mitt 8600gts som låter lite grann så jag hade fått ännu tystare med fläktlös.

sen när jag spelar lr vad jag gör så har jag fläktarna på max å då kyler det väldigt bra så behöver nog inget kort med fläkt.

Visa signatur

Men tjeeeeeena!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razkie
Det som jag har problem med med detta kort är att Crysis fryser lite då och då, men har sökt runt lite på internet och hittat massor av trådar som behandlar det ämnet. Då är det främst de som har GeForce 8800 kort som har problem med Crysis-frysningar, dock har de inte kommit fram till någon lösning vad jag har sett. 9600GT är väl, om jag minns rätt, uppbyggd kring samma arkitektur som 8800gt/gts (G92).

Annars till er som har Gigabytes fläktlösa 9600gt-kort; Hur fungerar det för er? Blir det väldigt varmt i load?

mafiatheman: Varför köpa fläktlöst om du ändå har så pass många fläktar i ditt chassi? 9600GT har ju fläktkontroller, det går mao att få relativt ljudlöst.

SweClockers redaktion har faktiskt nyligen recenserat just detta fläktlösa kort. Ni finner recensionen här:

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6049&page=4

Jag har Gigabytes fläktlösa 9600gt, funkar klockrent. Blir vartm om man inte kör med någon fläkt. Har satt på en 80mm som knappt snurrar mindre än 5 volt ger jag till den. mao tyst

klockar rätt bra... 770 / 1900 / 1100
Har aldrig sett det komma över 50 grader i load.

Visa signatur

Antec Three Hundred INTEL-i5-760 @ 4,1 Ghz / MSI P55M-GD45/ Radeon R9 280X / 8GB Corsair XMS3 1600mhz / Corsair TX 650W / Kingston SSDnow v300 120gb (old version) / Samsung Spinpoint F3 1TB / BenQ M2700HD 27" / SuperPI 10,249 Sek

Permalänk

http://ht4u.net/reviews/2008/gigabyte_geforce_9600gt/index3.p...
varför är det sån skillnad på storleken fast båda är 9600gt?

Visa signatur

Men tjeeeeeena!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mafiatheman
http://ht4u.net/reviews/2008/gigabyte_geforce_9600gt/index3.p...
varför är det sån skillnad på storleken fast båda är 9600gt?

Den större är nVidias referens PCB storlek. Den andra, mindre är bara mer konpaktare ordnat och troligen billigare att tillverka. Min Gainward 9600GT lite större än Gigabyte kortet och har helt annat utlägg av konponenter på PCB.

Tillverkare har helt enkelt, för att spara pengar på tillverkning av PCB, gjort sina egna design av PCB vilka är mer kompakta helt enkelt. Dessa kort är varken sämre eller bättre än nVidia referens PCB design.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

ok tack så mkt för svar för har tänkt att köpa ett sånt här inom kort:P

Visa signatur

Men tjeeeeeena!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skrewie
Jag har Gigabytes fläktlösa 9600gt, funkar klockrent. Blir vartm om man inte kör med någon fläkt. Har satt på en 80mm som knappt snurrar mindre än 5 volt ger jag till den. mao tyst

klockar rätt bra... 770 / 1900 / 1100
Har aldrig sett det komma över 50 grader i load.

Har du satt fläkten på lådan eller på kortet?

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett Gigabyte 9600GT, för att det var några hundra billigare än 8800GT och fått bra recension. Men försökte byta i efterhand till 8800GT, men det var för sent. Så övertyga mig om att det är ett bra kort:P, för orkar inte skicka tillbaks och vänta på nytt när det kommer.
Jag köpte detta: https://www.inet.se/artikel/5407901
Hoppas att det är tyst och finns fläktkontroll.
Hur mycket skillnad är det mellan 9600gt och 8800gt i %? Vad jag sett så skiljer det max 5-10%.

Visa signatur

E2160 @ 2,9 ghz | GA-P35-DS3 | Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 | mm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Min 9600GT rullar på bra. Klockar hyfsat och är sval med vf1000.

Lite klock, 24/7 stabilt:
770/2000/1050 - 11822p med 3DM06

Tusan också att mitt klockar så dåligt? Det är första gången jag klockar grafikkort så jag är inte så duktig på det. Hur gör ni? Drar ni bara upp hastigheten på de olika "clocksen" i RivaTuner eller har ni gett mera volt till kortet också?

Jag får ju rätt värdelös klock jämfört med er andra här inne. Kommer endast upp i 720/1870/920 stabilt. Har som tidigare nämnt Gainwards kort som inte är fabriksöverklockat. Får jag kanske t o m normala klocks? Vill liksom pressa ur det där sista.

Mitt kort blir inte direkt varmt (max 52grader i Full Load), så det borde inte vara det som är problemet.

Det är farligt roligt att överklocka sina grejer när man väl har börjat
Man tjänar inte många procent, men ändå så måste man ta mig tusan bara nå den högsta stabila klocken som går.

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

Dator: MacBook Air 13" 2012 & Raspberry Pi

Permalänk

testa med att höja shader ganska mkt och linka inte fast den med core clocken
å dra ner på tex minnerna lr coren. för det är shader som gör mest har jag märkt allfall:P sen testar du dej fram så märker du vad som stoppar:D

Visa signatur

Men tjeeeeeena!

Permalänk

Nån som lyckats köra DVI -> HDMI till tvn och få ut ljud via RCA-kablar?!

Visa signatur

Desktop: EIZO 2431WK | Asus P8Z68-V PRO | Intel i7 2600K 3,4 GHz @ 4.2GHz | Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/16000 | Gigabyte 9800GX2 | Corsair Force 3 Series 120GB | Windows 7 Ultimate | Fractal design R3

Laptop: MBP retina 13" | Intel i5 2,4 GHz | 8 GB DDR3 | 512 GB Flash storage

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RolandGarros
Nån som lyckats köra DVI -> HDMI till tvn och få ut ljud via RCA-kablar?!

Nästan... Jag körde DVI -> HDMI till tvn (med mitt x1950pro, nu har jag HDMI utgång på 9600gt - har dock inte provat det ännu) och har sedan en optisk (toslink) utgång på moderkortet som jag kopplade till förstärkaren i mitt hemmabiosystem - Fungerade klockrent!!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mafiatheman
testa med att höja shader ganska mkt och linka inte fast den med core clocken
å dra ner på tex minnerna lr coren. för det är shader som gör mest har jag märkt allfall sen testar du dej fram så märker du vad som stoppar

Jepp, har provat just det. Kom upp i ca 1950 och märkte, precis som du sade, att shaderclock påverkade 3Dmark06-resultatet rätt så rejält. Påverkar det lika mycket i spel?

Vill ju så gärna komma upp mot 1000 på minnesklock. Ligger och nöter på 920, bläh...

Visa signatur

Dator: MacBook Air 13" 2012 & Raspberry Pi

Permalänk
Medlem

Vad använder ni för program för att sänka fläkten, är det svårt? Jag vill ställa fläkten lågt i idle, men att den höjs efter behov i load.

Visa signatur

E2160 @ 2,9 ghz | GA-P35-DS3 | Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 | mm.

Permalänk

joo shader påverkar mkt i spel:D

Visa signatur

Men tjeeeeeena!

Permalänk
Medlem

Nu har ju den dagen kommit då man ska kasta ut sitt sunkiga 8600 GT och köpa sig nåt bättre. Duellen står mellan Geforce 9600 GT och 8800 GT för orkar inte lägga ut pengar på nåt dyrare då de är tid för bil och dylikt. Som ja har förståt är ju Geforce 8800 GT ungefär 10 % bättre än 9600 GT... Dock är Geforce 8800 GT varmt och låter mer än flygplan. vart hos polaren och hans geforce 8800 gt hördes. Medans folk säger att 9600 GT är svalt och tyst. Vilket ja tycker låter underbart orkar inte ha nåt som låter som ett flygplan. Sedan ifall man inte skulle nöjja sig med prestandan går de ju köra 9600 GT SLi på mitt modekort. Vad säger ni om saken ?

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pie
Vad använder ni för program för att sänka fläkten, är det svårt? Jag vill ställa fläkten lågt i idle, men att den höjs efter behov i load.

Ladda hem RivaTuner:

http://downloads.guru3d.com/download.php?det=163

När det är installerat starta RivaTuner och under fliken "Main" klickar du på den lilla rutan med en pil (pekandes ner till höger) bredvid ordet Customize i rutan Target adapter.

Då kommer det upp en liten bildmeny -> klicka på bilden föreställande ett grafikkort (längst till vänster)

Nu är du inne i fan inställningarna! Bocka i rutan högst upp, i rutan som dyker upp klickar du "Detect Now". Tadaaaaa, nu kan du ändra fläkten som du vill.
För att ha fläkten på "dynamiska" inställningar, dvs den ändrar hastighet själv så använder jag Gainwards egna EXPERTtool, eftersom jag inte får det att fungera med RivaTuner.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ac3R
Nu har ju den dagen kommit då man ska kasta ut sitt sunkiga 8600 GT och köpa sig nåt bättre. Duellen står mellan Geforce 9600 GT och 8800 GT för orkar inte lägga ut pengar på nåt dyrare då de är tid för bil och dylikt. Som ja har förståt är ju Geforce 8800 GT ungefär 10 % bättre än 9600 GT... Dock är Geforce 8800 GT varmt och låter mer än flygplan. vart hos polaren och hans geforce 8800 gt hördes. Medans folk säger att 9600 GT är svalt och tyst. Vilket ja tycker låter underbart orkar inte ha nåt som låter som ett flygplan. Sedan ifall man inte skulle nöjja sig med prestandan går de ju köra 9600 GT SLi på mitt modekort. Vad säger ni om saken ?

Ac3R: Jag tycker att du resonerar HELT rätt! 10% i boost är inte mycket! 8800gt kostar dessutom ca 20% mer än 9600GT. Skulle du ändå mot ALL förmodan inte bli nöjd så presterar 9600GT i SLI grymt bra! Om du kollar runt lite här på forumet så finns det trådar om just 9600GT i SLI. Sett siffror på att prestandan i spel ökar med 88% i snitt, vilket är riktigt bra SLI resultat!

Till råga på allt så upptäckte jag nu (när jag hjälpte Pie! Tackar!) att jag med RivaTuner kan sänka fläkthastigheten till hela 25%, med EXPERTtool fick jag bara ner fläkten till 50% och då lät den ändå ganska mkt (om man ska sova och resten av huset är knäpptyst).
Nu när fläkten går i 25% så tror jag inte ens att jag kan höra den. Suveränt! Kortet blir inte direkt varmt nu heller, ca 35-38 grader (när fläkten går på 25% under idle.)

Hoppas jag har kunnat hjälpa till med något för er. Fråga på annars bara! Jag tycker det är roligt att läsa och hjälpa till. Det är så man lär sig bäst själv också... genom att hjälpa andra.

Visa signatur

Dator: MacBook Air 13" 2012 & Raspberry Pi

Permalänk

Jag tog och köpte mig ett ex av Gigabytes fläktlösa 9600GT (fabriksklockat till core 720/shader 1800/mem 1000) och har nu fått in det i burken (blir sannolikt ett till i SLI i framtiden) och här är en snabb rapport om temperaturer: Min P180 har inte så hög luftgenomströmmning. Inget inblås, en 120 Noctua (low) på Ninjan och en till Noctua (på low) som utblås alldeles bakom Ninjan. Topphålet är igensatt. Med denna uppsättning låg kortet idle på 55–56 grader och efter tio minuter i Test Drive Unlimited på 1920x1200/4X/HDR så visade Everest 89 grader – hoppsan!

Jag pillade därför in en av TriCool-fläktarna som följde med lådan under grafikkortet (riktat snett uppåt bakåt) och på "low" ger den inte mycket ljud ifrån sig. Idle nu ligger på 45 grader och efter en stund bakom ratten på Oahu igen låg det på ~65 grader. Känns lite bättre nu...

Läste i HT4U's test att man kan sätta olika klock på 2D och 3D – är detta unikt för just Gigabytes kort eller funkar det på alla 9600GT (min tyska är inte vad den borde vara )?

Skrewie,
Vad har du för låda/fläktar om ditt kort inte kommer över 50°C i load? – Avis.

Visa signatur