Firefox långsam start

Permalänk
Medlem

Firefox långsam start

Nån som vet varför mitt firefox är så segt att starta? tar ungefär 5-10s innan den startar, och på på min jobbpc så startar den på under 1s. Var lika snabbt på min stationära förr. Har inget virus vad jag vet, har både kört med avast samt kaperskys online scanner.

Sen så verkar det suga grymt med prestanda om jag har både wow + firefox igång, och det lustiga är att cpu% på wow sticker iväg till 95+ ibland då.
Den enda extraplugin jag har till firefox är eg. en sökplugin till wowhead, och det har jag på båda datorerna så det borde det inte heller vara.

Permalänk
Medlem

Nej, jag vet inte heller vad det kan bero på. Men eftersom du inte fått något svar på frågan, så vill jag bara instämma i vad du skriver. FF startar betydligt långsammare än IE. På vissa burkar. (När den sedan är igång så går det ju snabbt förstås). Jag har även märkt att jag kan stänga av brandväggen, dvs kontakten med internet, alltså spärra tillgängligheten dit, med FireFox igång. Då innebär det att Firefox "hänger" sig. När jag öppnar internet igen, då går inte Firefox att starta/köra vidare. Utan måste stängas helt först. Och när jag gör det (stänger FF alltså), då finns det fortfarande kvar som process i datorn. Syns i TaskManager. Men inte som application. Lite mystiskt, ..eller.. Jag måste alltså stänga den som process också, sedan kan jag starta om Firefox igen, och då funkar det som vanligt. InternetExplorer har inga sådana egenheter för sig. Utan startar alltid snabbt.
På en äldre dator med win95 körde jag också Firefox till "slutet", typ. Dvs alla prestanda på den burken understeg flerfaldigt de minimala kraven som alla programtillverkare angav typ. Men det gick ändå rätt bra. (Möjligen för att den hade snabba scsi hårddiskar, och någorlunda skapligt grafikkort). Men just Firefox vart i stort sett helt oanvändbart mot slutet. Varje bild som skulle laddas ner tog exempelvis en rent otroligt lång tid. Inte alls så i IE. (Även opera gick snabbt).
Det tyder ju på att programmen har rejält olika teknik någonstans. Jag kan också se i mitt firewall program att FF alltid startar något som heter "loopback", typ. Vilket inte IE gör. Och en känsla av att någonting cachas eller filtreras i FF på ett annat sätt än i IE, det har jag nog. Men det vore intressant att höra fler teorier.

-pG

Permalänk

Jag märkte en tydlig skillnad när jag uppdaterade från firefox 1.5 till 2, det tar några sekunder innan programmet startar.

Permalänk
Hedersmedlem

Finns det någon anledning att inte köra verson 3 beta 5?
Ibland får firefox för sig att det är lämpligt att söka efter uppdateringar vilket kan fördröja uppstarten med ett par sekunder. Detta går dock att stänga av bland inställningarna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Finns det någon anledning att inte köra verson 3 beta 5?
Ibland får firefox för sig att det är lämpligt att söka efter uppdateringar vilket kan fördröja uppstarten med ett par sekunder. Detta går dock att stänga av bland inställningarna.

Mouse gestures funkar inte, det är en väldigt bra anledning...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rose Brass
Mouse gestures funkar inte, det är en väldigt bra anledning...

Det fungerar visst. FireGestures, https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/6366 , fungerar direkt. Annars får man ta till standardlösningen: ladda ned .xpi-filen, öppna den i winzip eller motsvarande och redigera filen install.rdf. Ändra sedan det som står under maxVersion till något högre, till exempel "4.0".

Permalänk

Tack, det funkade...

Permalänk
Medlem

Firefox lagrar ju en hel del cache och dylikt, så en rensning av sånt kan säkert göra webbläsaren snabbare. Sen har Firefox 2 och äldre mycket problem med minnesläckage som gör att den tar upp mer minne ju längre den är igång, vilket kan vara störande när man kör exempelvis WoW.

I Firefox 3 är minneshanteringen mycket förbättrad (ska vara iaf) så en lösning kan vara att prova senaste betan (den färdiga versionen verkar inte vara långt borta ändå). På http://blog.pavlov.net/2008/03/11/firefox-3-memory-usage/ kan man läsa att Firefox 3 använder 60% (140 mb) mindre minne än Firefox 2.

Visa signatur