Vinn nätagg från Seasonic

RDP-konstighet eller bara jag?

Permalänk
Medlem

RDP-konstighet eller bara jag?

Försöker ibland komma åt min server(Win11) från min laptop(Win10). Brukar gå bra, men ibland när laptopen går ner i strömsparläge och kommer igång igen så händer en av två saker. Antingen kommer den upp med vad som ser ut som låsskärmsbilden, men suddigt i bakgrunden. Eller så kommer den upp och fråga om lösenordet för det lokala administratörskontot på servern fast det inte är det jag anslutit med.
Går det på något sät att stänga av detta. När det händer behöver jag ändå stänga ner RDP-sessionen och sedan kan jag ansluta som vanligt igen.

Permalänk
Medlem

Prova RDCMan, suddigheten kan finnas där med men man kan göra "reconnect" med högerklick på servern.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna stänga av password login via Netplwiz.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Du skulle kunna stänga av password login via Netplwiz.

Tack men blir det inte problem då för jag vill ju kunna logga in med det MS-konto jag först anslöt med och där har jag ett lösenord. Det jag inte vill är att den kommer upp med administratörsinloggningen och vill ha lösenord för admin.

Permalänk

Om möjligt akippa rdp helt.

Har ajälv tröttnat på det och kör nu mer antingen vnc eller liknande alternativ och det funkar mycket bättre.

Ända nackdelen jag hittat är att en akärm måste va aktiv annars renderas inget i remoteanslutningen.

Men en 20:- hdmi dummy plugg funkar för det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows