Skapa värme i bilen så man kan sova där i helgen?

Permalänk
Medlem

Jag har tältat i fjällen i 20 minusgrader utan några som helst värmekällor, bara en jäkla tjock sovsäck. Kan dom som bestiger berg sova i kyla och snöstorm i ett enkelt tält kan väl du sova i en bil med en sovsäck i centrala Uppsala?

Ha mjukisbyxor och en tröja på dig och en sovsäck som klarar ner till någon plusgrad i kyla så kommer det inte vara några problem alls.

Angående tomgång
Det drar en hel del bensin att ha en bilmotor på tomgång, vet inte exakt och det varierar säkerligen, men det drar en hel del.
Dessutom, tänk på miljön!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Fel, motorn drar mer bensin på tomgång än körning... låter konstigt men så får jag höra ofta.

hehe klart som f*n att motorn drar mindre bränsle per timme om den puttrar obelastat på 800rpm än om man belastar den dvs kör med bilen.

Däremot drar den ju jäkligt mycke soppa per mil om den står parkerad med motorn igång eftersom man inte kommer någonstans...

Permalänk
Medlem
Citat:

Fel, motorn drar mer bensin på tomgång än körning... låter konstigt men så får jag höra ofta.

Det syftas ju då såklart per körd mil, och puttrar den i tomgång kommer man ju ingenstans = oändlig bränsleförbrukning.

I verkligenheten drar bilen ca 2-4 liter i timmen beroende på hur mycket saker som är igång (AC drar en del).

Däremot är det inte så himla bra för motorn..

Permalänk
Medlem

ReToX <<< Bara av ren nyfikenhet, varför är det inte bra för motorn? Kylning får den ju ändå då bilen kommer att dra igång elfläkten på kylaren om vattnet blir för varmt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle mer säga att risken finns att man vaknar av att det stinker bensinångor om man sover med öppet fönster samtidigt som man tomgångskör. Om du inte blir väckt av polisen innan det, är i de flesta kommuner olagligt att tomgångsköra mer än 2-5 min.

Visa signatur

Dator 1. Intel i5 4690K, 8 GB ram, Gigabyte GTX 770, FD Integra R2 650 W, Fractal Design R4, CM Hyper 212 EVO
Dator 2: Intel core 2 duo e8400 @ 3.0 Ghz, 4 GB ram, Gainward 8800Gt 512 mb. 11697 p @ 3dmark 06

Permalänk
Medlem

Som andra sagt en vettig sovsäck lär du/ni klara er gott med.

Jag sov i en bil på en parkeringsplats i början av januari för några år sedan med bara jacka, inget att rekommendera direkt, tanten på pressbyrån kollade konstigt på mig på morgonen när jag kom och köpte kaffe.

Permalänk
Medlem

sov på dagen, ni får säkert lätt en 40-50 grader i bilen om solen ligger på

annars funkar ju sovsäck.

Permalänk
Avstängd

Angående tomgångkörning, första träffen på google bekräfta att det drar mer...

Citat:

Kör inte på tomgång. Bilen drar mer bränsle på
tomgång än man tror. På tomgång släpper bilen
dessutom ut betydande mängder farliga ämnen.

EDIT: gick inte att posta källa

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soulis
ReToX <<< Bara av ren nyfikenhet, varför är det inte bra för motorn? Kylning får den ju ändå då bilen kommer att dra igång elfläkten på kylaren om vattnet blir för varmt.

Pga att motorn inte belastas blir inte förbränningen särskilt effektiv, en massa oförbränt bränsle åker ut i katalysatorn tex och motorn riskerar sota igen. Det är klart att en bil kan stå i tomgång 100 timmar utan märkbart slitage, men det är ändå någon man får ha i åtanke. Om motorn redan är varmkörd innan man låter den stå i tomgång är det nog iaf en väsentlig skillnad i slitage jämfört med att varmköra den i tomgången.

Citat:

Angående tomgångkörning, första träffen på google bekräfta att det drar mer...

citat:Kör inte på tomgång. Bilen drar mer bränsle på
tomgång än man tror. På tomgång släpper bilen
dessutom ut betydande mängder farliga ämnen.

EDIT: gick inte att posta källa

Det är ju relativt, bränsleförbrukningen per körd mil är oändlig, därför är den i mångas ögon hög. Men ser man till antalet liter i timmen är det inte så mycket, många skulle gärna betala den summan för att få sova i en varm bil. Det som hindrar mig från att köra en bil i tomgång 10 timmar är inte bränslekostnaden, utan slitaget på motorn. En bilmotor är inte gjort för att stå och puttra obelastad i tomgång en längre tid.

Som exempel, även om nu dieselmotorer är mycket mer optimala på förbränningen, speciellt i tomgång, kan jag informera dig om att min 16 liters raka sexa på 480 hästar i lastbilen drar 2-3 liter diesel i timmen

Permalänk
Medlem

Sant man ska inte varmköra på tomgång pga att det tar mycket längre tid för motorn att bli varm och det medför ökat slitage.
Men att förbränningen inte skulle vara effektiv på tomgång köper jag inte riktigt, en modern bil bör väl teknikerna på bilfabriken ha optimerat i alla register. Enda nackdelen jag kan komma på är att oljekylaren (om man nu har en sån i bilen) inte kommer att kyla speciellt mycket eftersom man inte har någon fartvind.

bomber3 <<< du borde prova att tänka själv istället för att försöka googla dig fram till svaren, precis som ReToX säger så kommer ju bränsleförbrukningen per mil vara väldigt dålig men räknar du förbrukning per timme så blir det andra bullar...

Permalänk
Medlem

Min tjänstebil som går på diesel visar 0.6l/h när den står på tomgång. En golf jag hade en gång visade 0.8l/h.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-