Kan Universal Telecom kräva dessa pengar

Permalänk
Hedersmedlem

oggan:

Jag tror att det kan finnas en annan anledning till varför PayEx går vidare med detta. De har ju "köpt" fakturan av universal vilket innebär att PayEx ligger ute med de pengarna. De villl ha tillbaka dem, och med all denna extra ränta är det en slant. Det brukar uppenbarligen fungera ganska bra att skrämma kunder jämfört med att bråka juridiskt med företagen de köpt fakturan av, så varför inte fortsätta skrämma kunden?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
oggan:

Jag tror att det kan finnas en annan anledning till varför PayEx går vidare med detta. De har ju "köpt" fakturan av universal vilket innebär att PayEx ligger ute med de pengarna. De villl ha tillbaka dem, och med all denna extra ränta är det en slant. Det brukar uppenbarligen fungera ganska bra att skrämma kunder jämfört med att bråka juridiskt med företagen de köpt fakturan av, så varför inte fortsätta skrämma kunden?

Tror du har rätt. Varför går de inte annars till kronofogden för att driva in denna skuld om det är solklart, kronofogden är den enda instans som kan driva in skulden lagligen om de fastställer att skulden existerar. Eller gå vidare till domstol för att få pengarna. De går ju aldrig vidare utan bara hänvisar till samma svar hela tiden om ett utslag från kronofogden. De tar inte reda på mer fakta heller antar jag då det är för dyrt.....

Ngn av mina kollegor nämnde att man kunde gå till handelskammaren, ge dem beloppet det gäller så avgör dem om det är skäligt. Är det skäligt så får bolaget skulden är det inte skäligt får man tillbaka pengarna.

Visa signatur

DjKool

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

Får lite Baltic inkasso vibbbar om PayEx.

Permalänk
Medlem

Nu har vi fått brev från kronofogden som vill driva in pengarna. Hon skall prata med dem imorrn om att hon aldrig fått något brev från kronofogden så hon inte har kunnat bestrida det, att hon aldrig skrivit på avtal och att kronofogden sagt att det inte finns något i deras system eller varit preskribrerat. Får se vad de säger men vill de inte släppa det får vi la betala. Sjukt det fungerar så i Sverige.

Visa signatur

DjKool

Permalänk

Det är något som inte stämmer i den här historien...

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Det är något som inte stämmer i den här historien...

Precis!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjKool
De ligger inte hos kronofogden. De gjorde en delgivning 2004 men drev inget och då gick det tillbaka till PayEx, kronofogden har alltså bara gjort en delgivning, inte försökt driva in ngt. Kanske för sent ändå men. Då e ngt sjukt....Skall jag teckna grejjer åt folk o bara se till att de inte får räkningar eller delgivningar så är det inte mitt problem o de får betala.

Så kronofogden gjorde en delgivning 2004, som "gick tillbaka till PayEx" (?) och nu försöker de driva in skulden fyra år senare. Processen vid ett betalningsföreläggande (se Betalningsföreläggande och handräckning) verkar inte ha något utrymme för att kronofogden ska lämna tillbaka ärendet till uppdragsgivaren. Om delgivningen skett så tvivlar jag starkt på att de tagit fyra år på sig att fastställa utslaget.

Jag tror att flickvännen inte säger som det är, antingen för att hon inte förstår läget eller för att hon inte vill. Tyvärr.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjKool
Nu har vi fått brev från kronofogden som vill driva in pengarna. Hon skall prata med dem imorrn om att hon aldrig fått något brev från kronofogden så hon inte har kunnat bestrida det, att hon aldrig skrivit på avtal och att kronofogden sagt att det inte finns något i deras system eller varit preskribrerat. Får se vad de säger men vill de inte släppa det får vi la betala. Sjukt det fungerar så i Sverige.

Har du fått historien att det är preskriberat någon gång och inte i deras system en annan så har någon dragit en vals för dig..

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Hedersmedlem

Inte så svårt att få bekräftat om det finns något. Ring Kronofogden och fråga om de har något på hennes personnr.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Nu har vi pratat med kronofogden och det säger att det finns en delgivning som är påskriven 2004, detta enligt handläggare via telefon, men de har inte kvar denna delgivning i deras system eller vart den skickats. För mig säger detta direkt fel, de måste ju ha bevis på vart de skickat något och att det finns en underskrift om de hävdar detta. Enligt handläggare skall vi skicka in ett bestridande till Kronofogden vilket vi gjort men inte fått svar ännu vad vi vet, om de säger de skall driva in pengarna skall vi kontakta länsrätten och hävda alla fel som gjorts, från tecknandet av abonnemanget, vart allt har skickats samt alla uppenbara detaljer som visar att hon ej tecknat ett abonnemang. Polisanmälan mm. Det nu som gör mig mest irriterad är hur Kronofogden som skall vara oberoende inte kan se hur fel detta är eller hur fel de gör då de inte ens har kvar papper på någon delgivning samt alla andra detaljer om fel som gjorts. Får se vad de svarar på de papper vi skickat och om vi måste till länsrätten. Det verkar dock vara såhär det fungerar i Sverige, man är livegen och kan inget göra om någon utnyttjar en, man blir så less på Sverige, oavsett om det är lagarna som gör detta eller något annat. PM:a gärna om ni har mer tips osv..

Visa signatur

DjKool

Permalänk
Hedersmedlem

Less på Sverige? Hur kom vi dit? Känns som en väldigt märklig kommentar i sammanhanget.

Det finns många länder i världen att flytta till om det är själva landet Sverige som du anser vara problemet.

Har man valt att leva i ett visst land (född eller inflyttad) måste man acceptera de lagar och regler som finns, även om detta ibland innebär att man känner sig orättvist behandlad eller måste jobba 300% för att få rätten på sin sida. Lyckas man inte med det är det bara att acceptera faktum och gå vidare utan att skylla på ett helt land för den orätt man anser är begången.

Gott Nytt År!:)

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Less på Sverige? Hur kom vi dit? Känns som en väldigt märklig kommentar i sammanhanget.

Det finns många länder i världen att flytta till om det är själva landet Sverige som du anser vara problemet.

Har man valt att leva i ett visst land (född eller inflyttad) måste man acceptera de lagar och regler som finns, även om detta ibland innebär att man känner sig orättvist behandlad eller måste jobba 300% för att få rätten på sin sida. Lyckas man inte med det är det bara att acceptera faktum och gå vidare utan att skylla på ett helt land för den orätt man anser är begången.

Felet i Sverige är väl att många myndigheter ser det som att medborgarna är till för staten snarare än tvärt om. Lägg ner alla opinionsbildande myndigheter bums.

I det här fallet är det uppenbart att en underskrift på en delgivning som inte finns kvar inte kan åberopas, och tjänstemannen måste väl förstå detta också, men försöker mörka att han/hon klantat sig. Testa att hota med lokalpressen.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Less på Sverige? Hur kom vi dit? Känns som en väldigt märklig kommentar i sammanhanget.

Det finns många länder i världen att flytta till om det är själva landet Sverige som du anser vara problemet.

Har man valt att leva i ett visst land (född eller inflyttad) måste man acceptera de lagar och regler som finns, även om detta ibland innebär att man känner sig orättvist behandlad eller måste jobba 300% för att få rätten på sin sida. Lyckas man inte med det är det bara att acceptera faktum och gå vidare utan att skylla på ett helt land för den orätt man anser är begången.

Gott Nytt År!:)

Kanske fel uttryckt, menar givetvis inte landet Sverige utan många regler/lagar som inte är konsekvent där inte ens myndigheterna har koll. Vi får vd som händer, vi skall nu skicka in till Länsrätten samt prata med en handläggare på kronofogden. Dock kan ju alla se tt fel begåtts av företaget som vill ha pengarna och alla andra efter.

Visa signatur

DjKool

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjKool
Nu har vi pratat med kronofogden och det säger att det finns en delgivning som är påskriven 2004, detta enligt handläggare via telefon, men de har inte kvar denna delgivning i deras system eller vart den skickats. För mig säger detta direkt fel, de måste ju ha bevis på vart de skickat något och att det finns en underskrift om de hävdar detta. Enligt handläggare skall vi skicka in ett bestridande till Kronofogden vilket vi gjort men inte fått svar ännu vad vi vet, om de säger de skall driva in pengarna skall vi kontakta länsrätten och hävda alla fel som gjorts, från tecknandet av abonnemanget, vart allt har skickats samt alla uppenbara detaljer som visar att hon ej tecknat ett abonnemang. Polisanmälan mm. Det nu som gör mig mest irriterad är hur Kronofogden som skall vara oberoende inte kan se hur fel detta är eller hur fel de gör då de inte ens har kvar papper på någon delgivning samt alla andra detaljer om fel som gjorts. Får se vad de svarar på de papper vi skickat och om vi måste till länsrätten. Det verkar dock vara såhär det fungerar i Sverige, man är livegen och kan inget göra om någon utnyttjar en, man blir så less på Sverige, oavsett om det är lagarna som gör detta eller något annat. PM:a gärna om ni har mer tips osv..

Om kronofogden "slarvat" bort ett ärende så är det helt klart en anmälan till JO som gäller. Fogdens diarie ska upprätthållas i 10 år, inte 4. Sedan är det givetvis en polisanmälan som gäller. Vad gäller handel över internet och ångertider, diarietider för fakturor etz, så är det vad som gäller i det landet som du handlar som är gällande inte Svensk lagstiftning. Men tråkigt att du ska behöva gå igenom detta. Lite konstig verkar hela historien.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camel-en
Om kronofogden "slarvat" bort ett ärende så är det helt klart en anmälan till JO som gäller. Fogdens diarie ska upprätthållas i 10 år, inte 4. Sedan är det givetvis en polisanmälan som gäller. Vad gäller handel över internet och ångertider, diarietider för fakturor etz, så är det vad som gäller i det landet som du handlar som är gällande inte Svensk lagstiftning. Men tråkigt att du ska behöva gå igenom detta. Lite konstig verkar hela historien.

Efter att hon pratat med någon handläggare direkt på kronofogden och inte bara via telefon då det kan vara en handläggare som inte kan så mycket kanske man kan nämna att vi även tar vidare det till JO enligt information vi fått då de tappat bort information de skall ha och utifrån denna information de ej har kvar begär indrivning. Svårt med allt detta, exakt vilka steg man skall ta då ingen verkar bry sig eller vill göra det som är rätt. Från början förstår man la felet då inget avtal finns, fakturor inte skickats till adressen personen bor på.

Visa signatur

DjKool

Permalänk
Medlem

Har ni fått utslaget?

Verkar som att ni skulle behöva hjälp av en jurist för att reda ut begreppen här...

Vad har ni fått för papper utöver ett kravbrev från PayEx?

Finns det ett utslag mot din flickvän så är slaget förlorat (i princip).

Hon kan ju inte i sådant fall varit ovetande om att hon har haft en betalningsanmärkning.

För lättillgänglig information om den summariska processen se

http://sv.wikipedia.org/wiki/Summarisk_process

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freco
Har ni fått utslaget?

Verkar som att ni skulle behöva hjälp av en jurist för att reda ut begreppen här...

Vad har ni fått för papper utöver ett kravbrev från PayEx?

Finns det ett utslag mot din flickvän så är slaget förlorat (i princip).

Hon kan ju inte i sådant fall varit ovetande om att hon har haft en betalningsanmärkning.

För lättillgänglig information om den summariska processen se

http://sv.wikipedia.org/wiki/Summarisk_process

Från Pay Ex har vi bara fått kravbrev i Maj i år men det gäller från 2004. Detta har skickats till en adress i Stockholm hon bott på innan men ej varit folkbokförd på då de skickat alla inkassokrav utan i Göteborg samt Örebro. Kronofogden har då vi kontaktat dem sagt att det inte finns något i deras system eller så är det preskribretar. Nu säger de att det finns en delgivning men de har inte kvar den så de kan inte säga att det finnsn ågon påskrift. Det verkar om jag får anta att den skickats till Stockholm där min flickvän inte är folkbokförd och antingen inte skrivits på eller någon förfalskat underskrift. Hoppas denna info hjälper. Jag vet bara vad jag tycker om någon kan beställa på internet utan avtal och sedan skall någon annan betala. Offtopic men då skulle ju jag kunna beställa en bil i min fars namn, be att alla räkningar skickas till en adress, bilen till min och han får betala. det är ju liknande som skett nu. Han kan ju inte veta om att någon köpt en bil i hans namn.

*redigerad*

Nu har Kronofogden givit utslag då bestridandet gått till dem. Det kommer inte att verkställas och nu mitt ex har fått sina pengar och skall PayEx ha dem får de ta detta till rätt.

Visa signatur

DjKool

Permalänk
Medlem

Kan meddela att kronofogden avskrev ärendet då de ansåg det vara preskribretat och felaktigt. Mitt nu ex fick tillbaka sina pengar..

Visa signatur

DjKool

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjKool
Kan meddela att kronofogden avskrev ärendet då de ansåg det vara preskribretat och felaktigt. Mitt nu ex fick tillbaka sina pengar..

Ni borde få ersättning för allt ni fått utstå. Glad att det löste sig tillslut iaf

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk

Kul att det löste sig med pengarna, trist att det sket sig med bruden.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Har nu suttit och läst igenom alla poster i den här tråden och jag kan inte fatta hur de kan ha gjort så från första början.
Jag blev faktiskt riktigt glad nu när jag såg att du skrev att ärendet var avskrivet.

Permalänk
Hedersmedlem

Ohh! Skönt. Jag har väntat i månader på att få reda på hur det gick här. Försvann verkligen papper från kronofogden? JOanmälan på dem i så fall.
Har payex bett om ursäkt? Skicka ett mail till dem och säg åt dem att be om ursäkt för hur de behandlat er. Gärna med länk hit, alternativt till fairshopping.se där hela problemet lagts ut. Förstår visserligen om ni bara vill lägga detta bakom er, men låt dem inte komma undan för tusan!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Ohh! Skönt. Jag har väntat i månader på att få reda på hur det gick här. Försvann verkligen papper från kronofogden? JOanmälan på dem i så fall.
Har payex bett om ursäkt? Skicka ett mail till dem och säg åt dem att be om ursäkt för hur de behandlat er. Gärna med länk hit, alternativt till fairshopping.se där hela problemet lagts ut. Förstår visserligen om ni bara vill lägga detta bakom er, men låt dem inte komma undan för tusan!

Jag hade gärna gjort det då jag håller med dig. men tyvär så är ju inte ärendet gällande mig och mitt ex pratar jag inte direkt om detta med. Hade hon velat göra ngt vidare är det upp till henne. Men tack för alla synpunkter och stöd..

Tack för det trista med bruden, i agree, inget tack fick man heller för allt man gjort för att vara lite bitter, men gjorde ju det mkt för jag tyckte allt var fel..

Visa signatur

DjKool