Permalänk
Medlem

4 GB ram (3)

Hej jag har en liten fundering.
Om jag kör 32bits OS och vill ha mer än 2 gb ram, kan jag sätta i 2 gb till utan att daton bråkar. men att bara 3 gb används.
Eller är det bättre att köra med 3 X 1 GB?
Anledning till problemet är att jag inte kan hitta 512 minnen av samma märke som dom 2 första minnena är av.
Hoppas ni förstår vad jag menar

Permalänk
Medlem

Kör du med 4 Gb, jag gjorde det i ett år innan jag började med vista 64.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Medlem

Ja du kan sätta in RAM så länge moderkortet har platser, enda som händer är ju att typ 3gb används bara.

Tror inte märkena spelar nån roll, bara de ligger i samma frekvens typ PC3200 och PC3200, inte säker dock så någon annan får fylla i.

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM

Permalänk
Inaktiv

Som sagt, det enda som krävs är att dom är i samma hastighet.
Är du osäker kollar du bara i CPU-Z så ser du vad du har

Permalänk
Medlem

du kan ha i 4gb i din burk med x32 utan några problem alls, dock så kommer den bara förbrukar 3.2 eller 3,5 eller vad det är.

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

AA nice då blir det nog så att de blir 2 gb till.
Jo jag har full koll på vad jag har för minnen och vill ha exakt lika dana om jag köper fler där av kom problemet att dom bara fans i 1 gb stickor.
1000 tack för hjälpen.
En liten fråga till bara:P
blir det 3.2 -3.5 gb om man har 4gb i daton? varför just den summan?

Permalänk
Medlem

32 bitar os kan ha 4 gig minne. en del används till grafik, en del till det vanliga ram minnet och så finns det lite grejer på moderkortet som har minne också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paulgr
32 bitar os kan ha 4 gig minne. en del används till grafik, en del till det vanliga ram minnet och så finns det lite grejer på moderkortet som har minne också.

Du menar att det används till annat då? Men windows uppger att de bara fins 3gb. Kommer grafikortet tro/ ha mer minne att utnytja? Vad är det på moderkortet som drar nytta av ram minnet?

Permalänk
Medlem

Mycket grovt funkar det väl som så att diverse systemadresser + Minnet på vardera komponent (graffe, ljudkort) + datorns minne läggs ihop efter varandra i en lista som processorn sen kan använda. För att komma åt dessa resurser kallar processorn på adressen till komponenten. Problemet är att en 32-bitars processor (eller 32-bitars OS på 64-bitars processor) kan bara ha en adress som når upp till 4GB (2^32). Därför kan den inte komma åt saker som ligger efter 4GB-gränsen

Har du t.ex. 512 MB på dit grafikkort å lite annat kul på ljudkortet osv så ligger det och tar plats från det andra minnet och Windows ser bara att du har t.ex. 3.4GB installerat ram. Det resterande outnyttjade minnet är helt obrukbart tills du installerar ett 64-bitars OS. Processorn kan helt enkelt inte nå så långt med ett 32-bitars OS.

Nu ska det finnas nån teknik som man kommer runt detta åtminstone i linux... säkert nån som kan tillägga/korrigera det jag skrivit.

Visa signatur

xfx 790i ultra | Intel C2D e8200 | Corsair 2x1gb ddr3 1333MHz | xfx 8800gtx | 1TB Seagate sata | SilverStone Zeus 850W | Antec P182B | Eizo FlexScan S2401W (TN)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pocoloco
Mycket grovt funkar det väl som så att diverse systemadresser + Minnet på vardera komponent (graffe, ljudkort) + datorns minne läggs ihop efter varandra i en lista som processorn sen kan använda. För att komma åt dessa resurser kallar processorn på adressen till komponenten. Problemet är att en 32-bitars processor (eller 32-bitars OS på 64-bitars processor) kan bara ha en adress som når upp till 4GB (2^32). Därför kan den inte komma åt saker som ligger efter 4GB-gränsen

Har du t.ex. 512 MB på dit grafikkort å lite annat kul på ljudkortet osv så ligger det och tar plats från det andra minnet och Windows ser bara att du har t.ex. 3.4GB installerat ram. Det resterande outnyttjade minnet är helt obrukbart tills du installerar ett 64-bitars OS. Processorn kan helt enkelt inte nå så långt med ett 32-bitars OS.

Nu ska det finnas nån teknik som man kommer runt detta åtminstone i linux... säkert nån som kan tillägga/korrigera det jag skrivit.

Jaha ja. Daton i fråga har 128 grafikminne och jag tror inte den har någont ljudkort instalerat. Så det betyder då att det skulle bli ca 3.8 gb ram? som Går att använda? av 4 gb är det juh inte så stor förlust:P
Tack för din förklaring:)

Permalänk

Om man vill ha 3 eller 4 gb minne, skulle jag rekommendera 4 gb och att man kör 2 x 2 gb-stickor. De är ändå så billiga nu. Man kan få ett svinbra set för runt 700-800 kr. Annars kan man också fynda nya på Tradera eller liknande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dosen
Jaha ja. Daton i fråga har 128 grafikminne och jag tror inte den har någont ljudkort instalerat. Så det betyder då att det skulle bli ca 3.8 gb ram? som Går att använda? av 4 gb är det juh inte så stor förlust:P
Tack för din förklaring:)

Nja skulle nog tippa på närmre 3.5 faktiskt... det är ju ändå windows vi snackar om j/k

Visa signatur

xfx 790i ultra | Intel C2D e8200 | Corsair 2x1gb ddr3 1333MHz | xfx 8800gtx | 1TB Seagate sata | SilverStone Zeus 850W | Antec P182B | Eizo FlexScan S2401W (TN)