Permalänk

.rar filer i Ubuntu 8.0.4

Jag har testat lite olika program för att packa upp .rar filer men inget tycks funka.

När man väljer " packa upp här " så startar processen men det händer absolut inget.

Någon som har lite hjälp att dela med sig av?

Permalänk
Medlem
Permalänk

Installera bara paketet "unrar".

sudo aptitude install unrar

Finns även en fri version men tror inte den fungerar bra.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Den fria versionen kan nog bara packa upp rar filer, men inte skapa dem. Det kanske räcker iofs.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Man brukar använda rar för att packa filerna och unrar för att packa upp dem.

Permalänk

unrar -e filnamn.rar* /plats/där/den/uppackade/filen/ska/ligga

*.r00 fungerar lika bra, packar upp från nästa del i arkivet om så behövs

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal
Installera bara paketet "unrar".

sudo aptitude install unrar

Finns även en fri version men tror inte den fungerar bra.

Unrar verkar vara fritt och används vid uppackning medans rar kommer från skaparna av Winrar och är stängt.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394
Unrar verkar vara fritt och används vid uppackning medans rar kommer från skaparna av Winrar och är stängt.

Nä, det finns "unrar" och "unrar-free". Den är inte fri.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

öppna en terminal och skriv: sudo apt-get install rar
när det är klart är det bara att skriva: rar e rar-filens-namn.rar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maaxxii
öppna en terminal och skriv: sudo apt-get install rar
när det är klart är det bara att skriva: rar e rar-filens-namn.rar

Eller använda arkivhanteraren som följer med ubuntu, den känner av att du har installerat rar och använder den för att packa upp.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Letat efter detta! Nu funkar det mer ordinarie arkivhanterare, tack!

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Medlem

rar - Kommer från "RARLAB" och kostar pengar, med rar kan man både packa upp och packa ner RAR-filer.

unrar - Kommer även det från "RARLAB" och är gratis, man kan endast packa upp RAR-filer.

unrar-free - Det är "Gna!" som ligger bakom detta paket som är släppt under GPL-licensen. Hanterar allt utom vissa RAR 3.0 arkiv.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

ifall du vill packa upp med terminal kan jag rekommendera unp. Ett riktigt smidigt verktyg som kan packa upp allt. Tror det är ett python script bara som väljer rätt verktyg och flaggor osv. Har du en massa nedpackade filer i en katalog, zip-filer, tar.gz-filer, rar-filer, whatever, så är det bara att köra "unp *"

sudo apt-get install unp

Permalänk
Medlem

att installera unrar är som det sagts tidigare i den här tråden det smidigaste.

Annars så om du har wine installerat, så fungerar faktiskt winrar utmärkt i linux, om du vill ha ett grafiskt verktyg.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raxxor
att installera unrar är som det sagts tidigare i den här tråden det smidigaste.

Annars så om du har wine installerat, så fungerar faktiskt winrar utmärkt i linux, om du vill ha ett grafiskt verktyg.

Varför gå över ån för vatten?
Det är ju bara att dubbelklicka på .rar-filen. Funkar default i 8.04 iaf.

Visa signatur

Hellre dö än fega.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hund-ONE
rar - Kommer från "RARLAB" och kostar pengar, med rar kan man både packa upp och packa ner RAR-filer.

unrar - Kommer även det från "RARLAB" och är gratis, man kan endast packa upp RAR-filer.

unrar-free - Det är "Gna!" som ligger bakom detta paket som är släppt under GPL-licensen. Hanterar allt utom vissa RAR 3.0 arkiv.

Går jag in i add/remove och söker på" rar" (osäker på vad paketet heter) kan jag även packa upp och skapa rar arkiv. Inte haft ett enda problem med den än. Klarar även av .r00 osv...

Citat "This is the RAR archiver from Eugene Roshal. It supports multiple volume archives and damage protection. It can also create SFX-archives. There are versions which run on DOS, Windows (3.1x,95,NT), FreeBSD, BSDI.
This program is shareware and you must register it after 40 days of use."

Efter mer än 40 dagar har jag inte behövt registrera...

Visa signatur

--
Tompa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tompalaz
Går jag in i add/remove och söker på" rar" (osäker på vad paketet heter) kan jag även packa upp och skapa rar arkiv. Inte haft ett enda problem med den än. Klarar även av .r00 osv...

Citat "This is the RAR archiver from Eugene Roshal. It supports multiple volume archives and damage protection. It can also create SFX-archives. There are versions which run on DOS, Windows (3.1x,95,NT), FreeBSD, BSDI.
This program is shareware and you must register it after 40 days of use."

Efter mer än 40 dagar har jag inte behövt registrera...

Du behöver bara betala om du vill komma åt alla funktionerna. Vilka man går miste om har jag ingen koll på alls.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nasso
ifall du vill packa upp med terminal kan jag rekommendera unp. Ett riktigt smidigt verktyg som kan packa upp allt. Tror det är ett python script bara som väljer rätt verktyg och flaggor osv. Har du en massa nedpackade filer i en katalog, zip-filer, tar.gz-filer, rar-filer, whatever, så är det bara att köra "unp *"

sudo apt-get install unp

extract() { if [[ -z "$1" ]] ; then print -P "usage: \e[1;36mextract\e[1;0m < filename >" print -P " Extract the file specified based on the extension" elif [[ -f $1 ]] ; then case ${(L)1} in *.tar.bz2) tar -jxvf $1 ;; *.tar.gz) tar -zxvf $1 ;; *.7z) 7z x $1 ;; *.bz2) bunzip2 $1 ;; *.gz) gunzip $1 ;; *.jar) unzip $1 ;; *.rar) unrar x $1 ;; *.tar) tar -xvf $1 ;; *.tbz2) tar -jxvf $1 ;; *.tgz) tar -zxvf $1 ;; *.zip) unzip $1 ;; *.Z) uncompress $1 ;; *) echo "Unable to extract '$1' :: Unknown extension" esac else echo "File ('$1') does not exist!" fi }

Läggs i .bashrc (om man nu använder det) eller .zshrc om man använder zsh. Och sen om man inte vill logga in igen för att göra det så source .bashrc för at uppdatera. Sen skriver man bara extract terroristplaner.zip eller extract kissbomb.7z så fixar den det. Naturligtvis måste verktygen finnas för detta. Och det är lätt att lägga till flera.

Visa signatur

"I thought I was someone else, Someone good."
μ, en åsikt i tiden

Permalänk
Medlem

File roller som är installerat by default i Ubuntu fixar ju .rar-filer. Jag har aldrig behövt installera något extra.

Permalänk
Medlem

Xarchiver är ett snabbt gui man kan andvända om man gillar sånt.
http://xarchiver.xfce.org