Permalänk

Två grafikkort

Hejsan!

Har ett htpc bygge på gång där chassit har en inbyggt skärm.
Jag vill dessutom koppla in en tv och en projektor till htpc:n så det är ont om utgångar. Tänkte att man kunde köpa ett fint grafikkort och ett lite enklare till skärmen i chassit (då den endå kommer gå på ganska låg upplösning)

Hur funkar det om jag vill ha två separata kort i datorn? Vad måste man tänka på vid moderkorts val?

Hur kan jag konfigurera utgångarna? (klona, utökat skrivbord, osv.)

Tacksam för svar
MVH / Christian

Permalänk
Avstängd

Jag har kört med fyra skärmar tidigare och det har gått bra. Grafikkort är så pass billiga idag att det kan vara billigare med pci-e grafikkort än med pci- grafikkort. För att undvika drivrutinstrassel så är väl min rekommendation att välja två grafikkort från ATI eller Nvidia, blanda inte. För själva bilden så är Windows lätt begränsat i den form att du kan bara klona bilden om upplösningen är densamma. Kör du utökat skrivbord får du bara startmenyn på den primära skärmen, för att få upp bild på de andra monitorerna så måste man själv dra bilden dit. Ultramon är ett program som kan vara värt att titta på, det löser många av dessa problem. Enklast är dock att hitta en upplösning som alla tre monitorerna kan visa och i värsta fall själva skala om.

Permalänk

Ok, det vore jättebra om man kunde köra samma upplösning på alla skärmar men det kommer inte gå då tv:n är en 42" full-hd och skärmen i chassit visserligen klarar full-hd men allt blir för smått med full-hd på 7".

Men räcker det att moderkortet har två pci-e portar?
Det måste inte stödja något annat?

Tack för ditt svar
MVH / Christian

Permalänk
Avstängd

Normalt så visar väl den där lilla skärmen bara 1024x768 om inte än mindre. Så förhoppningsvis skalar den om rätt bra. Är lite osöker på om du kan välja att skala om enbart en skärm i drivrutinsinställningarna. Vet inte hur du har tänkt lösa själva mjukvarudelen i din htpc men ska du inte köra Media Center eller liknande utan bara Windows så kan du via Ultramon välja att vissa program ska starta på en specifik monitor. Eventuellt kan du skapa en 1080p- profil och en desktopprofil i grafikkortsinställningarna och bara byta mellan dem med ett knapptryck när du ska nyttja tvn eller chassiskärmen. Jag har svårt att se att du vill använda den lilla skärmen när antingen tv eller proj är igång ändå

Det ska räcka med att moderkortet har två pci-e portar. Har alltid gjort det för mig åtminstone. När du väljer grafikkort, om du inte redan gjort det, så välj strömsnåla saker som Radeon Hd2600XT/Hd3450 eller Nvidia 8600GT (jag förespråkar ATI för HTPC- bruk) för att slippa dra extra strömkablar till det nedersta grafikkortet, mitt nätagg når t,ex nätt och jämt ned till den övre porten. Men så länge du inte kopplar ihop dem i SLI eller Crossfire behandlas de som individuella grafikkort och du kan nyttja maximalt fyra skärmar.