Minnena vill inte köra i DUAL-channel! (DDR2-1066Mhz)

Permalänk
Medlem

Minnena vill inte köra i DUAL-channel! (DDR2-1066Mhz)

Har problem med minnen till ett system jag sätter ihop vid sidan om.

Moderkortet är ett Asus P5K Premium, och minnena är 2x2GB corsair dominator 1066mhz. Datorn startar när jag kör 2x2gb stickorna i singel-channel mode, men såfort jag sätter dem i samma färg (aka Dual-channel) så startar den inte alls. Det blir ingen signal till skärmen, datorn snurrar på men skärmen blinkar bara.

Några förslag?

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

Hej! Har du kollat om det finns några bios uppdateringar för moderkortet?
Det brukar ju komma ett antal bios uppdateringar som hanterar problem med minneskompabilitet.

Permalänk
Medlem

Har uppdaterat till senaste BIOS, men ingen förändring.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

Vad kör du för volt ?
De skall väl ha 2,1 V vid de farterna.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Har du provat att sätta minnena i slot 2 och 4? Mitt P5KC funkar inte med 1066 om jag kör i slot 1 och 3, bara om jag kör 800 minnen.

Permalänk
Medlem

Jag har två svarta portar, samt två gula portar. Jag har testat att köra minnena i båda. Jag har testat ställa ner hastigheten till 800Mhz i bios innan jag provar, dock ingen skillnad. Jag ska testa sätta volten manuellt till 2,1v och köra dem i dual. Frågan är: Om man kör 2x2 GB singel channel, drar det mindre än att köra 2x2 GB Dual channel?

Tack för alla svar!

EDIT: Körde nu manuellt 2,1V i bios, ingen skillnad alls. Skärmen bara blinkar standby.

Mvh Jakob

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Avstängd

jag tror på vedmas svar faktist .. en polare körde ett Asus striker o efter ett tag sluta minnerna funka på dual channel på slot 1,3 men då han sen flytta dom till slot 2,4 då funka det och även detta va med dominator pc8500

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem

Som jag skrev i posten över så har jag provat minnena både i slot 1,3 samt 2,4, utan resultat.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |