FSX Flight Simulator X -tråden!

Permalänk
Medlem

Har nu varit på stan och inhandlat fsx gold edition. Så ni får väldigt gärna berätta vad man ska tänka på i början. Vilka addons är ett "måste" och bör installeras omgående? Kan ni rekommendera några? Gärna både gratis och betal addons. Kan man få en fin flygupplevelse genom enbart gratis addons?
Ser fram emot många härliga timmar uppe i luften

Permalänk

Härligt, då har du mycket skoj framför dig nu

Addons jag inte skulle vilja vara utan:

Active Sky Next för realistiskt väder
FS Global Ultimate för rätt form på terrängen
Ultimate Terrain X för rätt typ av terräng på rätt plats
FTX Global för snyggare texturer på marken

Ovan är "grunden" i min installation. Sen handlar det om vilken typ av flygning du är intresserad av, det blir ju det som styr ditt val av flygplan du vill köpa och på samma sätt beroende på var och vilken typ av flygningar du kommer göra blir det mycket roligare om du köper de flygplatser du kommer flyga till och från. Både när det gäller flygplan och flygplatser ingår ju enkla varianter när du köper FSX som kanske duger för dig att börja med tills du blivit lite varm i kläderna och märker vad du gillar men sen rekommenderar jag starkt att du skaffar lite mer sofistikerade både plan och flygplatser.

Sen finns det ju även mängder av andra slags addons som du kommer snubbla över tids nog.

Slutligen inget addon men det som höjt min glädje mest av allt i FSX...när jag började flyga online med andra riktiga människor istället för isolerad med massa AI-plan.

Mycket nöje

Permalänk

Glöm inte nyutkomna FTX Global Vector. Fixar kustlinjerna så dom faktiskt ser ut som kustlinjer!

Har nu ordnat så min joystick inte längre dör, tack för tipset om FSUIPC.
Ska nu börja trycka in FTX, UTX, Active Sky och försöka förstå mig på hur migration tool funkar FSX>P3Dv2... Har en Captain Sim C130 som väntar på mig.

Kul med lite aktivitet i tråden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Visserligen bör grafikkortet vara bra, men i FSX är det alltid CPU som är "flaskhalsen"
Om du skulle gå till tex en sandy bridge eller nyare CPU så blir det bättre, man blir dock inte riktigt nöjd ändå.

Dom mer avancerade planen man kan köpa belastar främst CPU mer jämfört med stockplan, inte direkt mer på GPU.

Du kanske kan lätta lite på en del inställningar, men att få ut mest av FSX och dess inställningar är en hel vetenskap.

Kikade runt lite och det verkar som att många kör "min" cpu i 3.8-4ghz. Tycker inte det låter som nån stor skillnad eller? För att nå det skulle jag behöva nytt moderkort.. men det blir nog billigare än att skaffa ny cpu + mb. Får väl skapa en tråd om det.

Planen tröttnade jag på för många år sen. För tillfället tror jag nog denna är mest krävande, kombinerat med grafikinställningar på max (som test) får jag ut ungefär 7-15 fps. Byter jag då flygetyg kan jag få 10-20 fps mer, trots samma inställningar.

Trodde överdrivet antal polygoner och högupplösta texturer gav arbete åt gpun men tydligen inte, eller så förstår jag inte hur det funkar.

Brukar normalt ha inställningarna på "lagom", men de är ju alla olika. Vissa går att maxa utan att det märks nåt alls.

Värst med grafiken är ju att man inte kan få välja AA som man vill. Ställer man på något annat än programkontrollerat så försvinner allt. Trots det är det ingen skillnad på fps oavsett om det är på fullt ös eller helt av :S

Nä, jobbigt att man ska behöva krångla så för en enskild programvara när allt annat funkar bra. Borde väl uppgradera till något annat (p3d, x-plane etc) men har köpt så mycket skit genom tiderna som jag antar inte längre fungerar då.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Udihow:

Kikade runt lite och det verkar som att många kör "min" cpu i 3.8-4ghz. Tycker inte det låter som nån stor skillnad eller? För att nå det skulle jag behöva nytt moderkort.. men det blir nog billigare än att skaffa ny cpu + mb. Får väl skapa en tråd om det.

Planen tröttnade jag på för många år sen. För tillfället tror jag nog denna är mest krävande, kombinerat med grafikinställningar på max (som test) får jag ut ungefär 7-15 fps. Byter jag då flygetyg kan jag få 10-20 fps mer, trots samma inställningar.

Trodde överdrivet antal polygoner och högupplösta texturer gav arbete åt gpun men tydligen inte, eller så förstår jag inte hur det funkar.

Brukar normalt ha inställningarna på "lagom", men de är ju alla olika. Vissa går att maxa utan att det märks nåt alls.

Värst med grafiken är ju att man inte kan få välja AA som man vill. Ställer man på något annat än programkontrollerat så försvinner allt. Trots det är det ingen skillnad på fps oavsett om det är på fullt ös eller helt av :S

Nä, jobbigt att man ska behöva krångla så för en enskild programvara när allt annat funkar bra. Borde väl uppgradera till något annat (p3d, x-plane etc) men har köpt så mycket skit genom tiderna som jag antar inte längre fungerar då.

Min laptop som har någon i5 i 2,5 Ghz och den maxar fsx, vet inte varför men för någon månad sen kunde den inte göra det, men helt plötsligt så kunde jag dra upp allt till högsta och fick 30 fps, detta gäller också i närheten av stora flygplatser, vet inte anledningen, men jag kör bara med freeware för jag håller på att spara till en "riktig" fsx dator och sparande tar tid när man bara är 14 år

Permalänk

Köpte mig en Yoke, quadrant och Saitek Switch Panel idag.. mhm ohboy.

Permalänk
Skrivet av Myrmeldjyr:

Köpte mig en Yoke, quadrant och Saitek Switch Panel idag.. mhm ohboy.

Nice! Köpte du online eller irl?

Permalänk
Skrivet av Eddiebooy:

Nice! Köpte du online eller irl?

Blocket, fann en jag inte kunde motså.. Inga pedaler dock, det får bli längre fram.

Permalänk
Medlem

Någon som flyger på VATSIM av er?

Permalänk

Flyger bara på VATSIM

Permalänk
Medlem

Tänkte börja med det när PMDG 737 kommit till prepar3d:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk

Ok, schysst

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Flyger bara på VATSIM

Joina här då
http://www.starlineairways.com

Permalänk
Skrivet av MrBoXon:

Tack men redan fullt upp med http://www.virtualpilots.org

Permalänk

Tänkte också ge mig in på VATSIM de kommande veckona. Lär mig det mesta från grunden genom Angle of Attack, som förövrigt är sjukligt bra om ni vill lära er allt om både single-engine och multi-engine flyg.
Efter det kommer jag gå vidare med jetflyg.

Just nu är det IFR-träning i Beechcraft Bonanza A36.

Har ni andra bara riktat in er på att lära er t.ex PMDG777 eller började ni med Single-engine och gick därifrån?

Permalänk
Medlem

Slutade med att jag köpte PMDG 777 tillslut. Började med en 14 timmars färd från Toronto till Hong Kong som fortfarande är igång. Det jag kan säga hitils är att det är ju ett stabilt flygplan och en jävel på att åka långt. Lite tråkigt är det dock att så mycket är automatiserat så det är inte så mycket man behöver göra. Utan blir mycket att sitta och kolla på... men men

Visa signatur

[I7 9700K @ 5.0Ghz | NH-D15 ][ASUS ROG STRIX Z390-F][G.Skill 3600MHz 32GB][Asus Strix 1070][Corsair HX 1000W][Cooler Master Storm Sniper Black Edition]

Permalänk

Ja, med en trippel 7a som ju normalt flyger längre flygningar är det klart att det blir en del tid när det inte händer så mycket. Därför jag flyger 737 istället där normal flygtid är allt från strax under en timme till 5-6 timmar och flyger du dessutom online när det finns mycket ATC håller du dig ganska sysselsatt även under cruise.

Permalänk
Medlem

Jo det är ju sant. Jag har funderat många gånger på att börja online. Men det blir aldrig av... Jag har PPL cert så är inte helt borta men tycker av det jag hört så är radiokommunikationen väldigt dålig många gånger till ATC

Visa signatur

[I7 9700K @ 5.0Ghz | NH-D15 ][ASUS ROG STRIX Z390-F][G.Skill 3600MHz 32GB][Asus Strix 1070][Corsair HX 1000W][Cooler Master Storm Sniper Black Edition]

Permalänk

Kvaliteten varierar självklart en del på ATCn. Min egen erfarenhet är att kvaliteten generellt är högre/mer seriös och professionell på VATSIM än IVAO så flyger numer bara på VATSIM.

Sen skiljer det en del beroende på var du flyger också. Den skandinaviska ATCn tycker jag är riktigt bra och även engelsk ATC på VATSIM är jättebra.

Skulle själv tycka det kändes väldigt ensamt och trist att flyga offline när man vant sig att flyga online. I mina ögon finns det få andra saker som höjer känslan av realism mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Tack men redan fullt upp med http://www.virtualpilots.org

Tack för länken. Ser ju rätt intressant ut. Har tokruttnat efter ett par veckor på varenda VA jag någonsin testat men här verkar det ju vara mycket GA-aktivitet så man kanske skulle ge det en chans.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Skrivet av MaxWarp:

Tack för länken. Ser ju rätt intressant ut. Har tokruttnat efter ett par veckor på varenda VA jag någonsin testat men här verkar det ju vara mycket GA-aktivitet så man kanske skulle ge det en chans.

Ja, varit medlem i många år och tycker det är riktigt trevligt! Du kan fritt välja dina destinationer och typ av flygplan och massor av duktiga och trevliga människor!

Permalänk
Medlem

Ni som har köpt P3D, är nöjda? Och vilken version köpte ni?

Är mycket intresserad att köpa P3D fast jag bara flyger PMDG 737 och 777 och dom är inte riktigt kompatibla med P3D som jag har förstått det eller var det EULA grej.

Permalänk
Skrivet av Specke:

Ni som har köpt P3D, är nöjda? Och vilken version köpte ni?

Är mycket intresserad att köpa P3D fast jag bara flyger PMDG 737 och 777 och dom är inte riktigt kompatibla med P3D som jag har förstått det eller var det EULA grej.

Köpte version 2 för en dryg månad sen och visst är det väldigt snyggt jämfört med FSX när man kollar på effekter med hur ljuset används på ett helt annat sätt och reflekteras extremt snyggt i flygplan, skuggor på marken osv men i mina ögon är inte P3Dv2 klart än utan behöver minst en uppdatering innan åtminstone jag känner att det är intressant på allvar.

Saker som inte alls fungerar bra är för att nämna några saker jag upptäckte medan jag testade det:

- anti aliasing funkar uselt med en hel del kantighet och en hel del "shimmering" både i virtual cockpit och terräng och Nvidia Inspector funkar inte
- ibland blev skärmen bara helt svart och enda att göra var att starta om
- många addons som inte funkar korrekt, PMDG NGX är ett exempel men även många airport sceneries t ex Aerosoft ESSA som gav USEL prestanda

Får se hur jag gör, finns ju en "money-back" garanti under 60 dagar och inte alls omöjligt att jag kommer utnyttja den möjligheten och sen kanske skaffa det på nytt längre fram när produkten hunnit mogna lite mer och när en större del av addon-marknaden är kompatibel med P3Dv2.

Kan även nämna att jag har en kraftfull burk jag testade det på så inget problem med hårdvaran.

Permalänk

Kör också P3Dv2.
Det är snyggt och överlag bättre än FSX. Men när du börjar slänga in lite addons så börjar jobbet.
Fortsätt med FSX tills vidare support är löst, fick slita som fan bara för att komma in på VATSIM.

Och som WebMaximus sa, Aerosoft ESSA gav mig 8 FPS

Permalänk
Medlem

Har flugit omkring lite nu i både free flight och missions, tycker det är roligt men jag har några frågor.

På vissa videor jag sett hör man en röst som räknar ner hur långt man har kvar tills man landar. Hur aktiverar man det? eller är det ett addons? isf vilket.

Samt om jag går in och kör free flight med flight planner. t.ex mellan Oslo och Stockholm. Hur hittar man då vägen? Det är inte som under missions när man har en grön pil att styra efter och en röst som säger fart, höjd, och riktning. Eller hur gör ni när ni tar er an en långflygning någonstans?

Permalänk

Installera inte addons som inte har officiellt stöd för P3Dv2, så slipper man allt krångel.

Permalänk
Skrivet av Sennaho:

Har flugit omkring lite nu i både free flight och missions, tycker det är roligt men jag har några frågor.

På vissa videor jag sett hör man en röst som räknar ner hur långt man har kvar tills man landar. Hur aktiverar man det? eller är det ett addons? isf vilket.

Samt om jag går in och kör free flight med flight planner. t.ex mellan Oslo och Stockholm. Hur hittar man då vägen? Det är inte som under missions när man har en grön pil att styra efter och en röst som säger fart, höjd, och riktning. Eller hur gör ni när ni tar er an en långflygning någonstans?

För att höra höjden räknas ned får du den funktionen i addons t ex PMDG's 737 NGX.

För att "hitta vägen" till din destination behöver du först ta fram en flight plan vilket du antingen kan göra via diverse online-tjänster men finns även addons för det. Använder själv ett addon som heter EFB av ett företag som heter Aivlasoft. Där finns en funktion inbyggd för att hjälpa dig ta fram en flight plan baserad på en freeware-tjänst men du får även mycket annat som kartor både för alla flygplatser som hjälper dig hitta rätt på stora flygplatser när du taxar men även när du är uppe i luften och du får även hjälp att hitta lämpliga fördefinierade rutter ut och in till/från flygplatser så kallade SIDs och STARs (Standard Instrument Departure och Standard Arrival Route). Den här programvaran kan du ladda ner en demo av som funkar i 30 dagar innan du behöver betala.

Hoppas det här gav dig lite hjälp på vägen och mycket nöje framöver!

Permalänk
Skrivet av MathNinja:

Installera inte addons som inte har officiellt stöd för P3Dv2, så slipper man allt krångel.

Är ju ett sätt men som det ser ut för stunden kommer den metoden begränsa dig väldigt mycket eftersom det än så länge är rätt dåligt med addons specifikt utvecklade/kompatibla med P3DV2.

Sen som jag skrev i mitt förra inlägg finns det utöver det här buggar som behöver fixas till innan jag anser att produkten är färdig och speciellt till det priset beroende på vilken version du är berättigad till om du vill vara ärlig och slippa vattenstämpel. Köpte själv Pro-versionen för ca 1200:-

Permalänk

Gjorde precis min första riktigt svåra IFR-landning.
Skolar mig i A36 Bonanza, är det bara jag eller är GPS:en i Carenadon så jäääävla dålig?

Valde RNAV-approach, valde vilken vector jag skulle börja på. Men likt förbannat satte den sig i holdpattern. Den följer inte höjden och jag har svårt att se på HSI:n vilken som är Glideslope indikatorn. Slutade med att jag avaktiverade GPS:en men kollade på den samt charts för att ta mig ner, vilket jag gjorde. Fan va snuskig känsla när man inte ser långt fram men ser marken.
Till slut kom landningsbanan och hade 2 vita samt 2 röda.

Dessutom har jag lyckats få mina texturer att överlappa sig, och APPCRS på charten stämde in överrens med GPS:en, stod 271 grader men var typ 281.
Använder FTX Global och FTX Global Vector.
Var inne och mixade med texture prioirty-listan, någon som kan kopiera sin så jag kan se om det är det som krånglar?

Permalänk
Medlem

Köpte ni professional eller academic?