Permalänk
Medlem

Elgitarr köp

Hejsan, har varit på diverse forum och frågat så varför inte fråga här med?

Iaf som ni nu fattar ska jag köpa en elgitarr och förstärkare, just nu har jag ett startpaket men känner att jag vill ha lite bättre saker

Jag har fått lite tips här och där och från kompisar. De började med att en kompis rekommenderade Epiphone SG Special men många säger att de är bättre att köpa den riktiga modellen och inte en kopia... dock såg går den på lite över 6k och de är för mycket^^

Sen så kollade jag bara runt och har hittat en gitarr som ser fräsigt ut och låter bra på youtube^^ Ibanez ADX120BK och hittat den för 2.995 kr i Göteborg. Något man kanske ska slå till på?

Sen så kanske enFender FM25 DSP förstärkare... så blir de drygt 5 tusen och de passar mig bra.

Eller vad säger ni här på sweclockers?

Visa signatur

pff

Permalänk

köp min vill inte ha kvar skiten, H strängen saknas men du behöver väl inte den?
Köpt på elgiganten, förstärkare ingår

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Re: Elgitarr köp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MurKAz
Hejsan, har varit på diverse forum och frågat så varför inte fråga här med?

Iaf som ni nu fattar ska jag köpa en elgitarr och förstärkare, just nu har jag ett startpaket men känner att jag vill ha lite bättre saker

Jag har fått lite tips här och där och från kompisar. De började med att en kompis rekommenderade Epiphone SG Special men många säger att de är bättre att köpa den riktiga modellen och inte en kopia... dock såg går den på lite över 6k och de är för mycket^^

Sen så kollade jag bara runt och har hittat en gitarr som ser fräsigt ut och låter bra på youtube^^ Ibanez ADX120BK och hittat den för 2.995 kr i Göteborg. Något man kanske ska slå till på?

Sen så kanske enFender FM25 DSP förstärkare... så blir de drygt 5 tusen och de passar mig bra.

Eller vad säger ni här på sweclockers?

Finns en del premiumbyggen av epiphone också(det är la gibsons budgetmärke eller har jag fel?).

Jag gillar personligen ibanez sköna halsar och helt okej ljud för pengen

Permalänk
Medlem

Har sj en Yamaha RGX A2. Tycker det är ett ganska rent ljud och den väger nästan ingenting. Gick på 4.000 å¨4sounds har jag för mig

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att du köper en Vettig förstärkare istället för en Ny gurra?

Visa signatur

Motherboard:Asus Prime B550-Plus
Cpu:AMD Ryzen 5 5600X
Memory: Corsair Vengeance LPX 32Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Gitarr för över 2000 är faktiskt lite onödigt. Lite skillnad i ljud men är man glad amatör gör ens teknik hundra gånger mer för ljudet.

Förstärkare gör mycket mer än gitarren när det rör sig om mindre pengar. Om man sitter ensam och spelar hemma tycker jag Roland Micro Cube är skitbra. Billig också. Du får en för 1000:-.
Lyssna:
http://www.youtube.com/watch?v=0qSf0mYO3R4

Permalänk
Medlem

Åk till en musikhandlare och spela på lite gitarrer i det tänkta prisklassen. Kolla på typ Squier, Ibanez, Epiphone m.m. Yamaha har en del hyfsade nybörjargitarrer för billig peng också. Begagnat kan vara en bra ide, det är många som köper och tröttnar.

Permalänk
Medlem

Fick låna en killes squier fender stratocaster standard som han skulle sälja, fick med förstärkare och sånt. Låter ju fräsigt som bara den

Citat:

Ursprungligen inskrivet av _tekken_
Är det inte bättre att du köper en Vettig förstärkare istället för en Ny gurra?

Jag vet inte^^ har ingen aning om hur de funkar

Ska ju in till gbg i helgen och testa gitarrer kanske, får se hur de blir.

Visa signatur

pff

Permalänk

Jag säger som så här.

Har du ett genuint brinnande intresse för att spela gitarr så snåla inte.
Det är även väldigt viktigt att ha en bra förstärkare, oavsett vad man har för gitarr.
Bra gitarr + dålig förstärkare = skitljud hur man än gör
Lite sämre gitarr + bra förstärkare = det kan låta bra.

T.ex så lät den andra gitarristens ljud i bandet bättre än mitt trots att jag hade en SG (riktig) och han hade en noname LP kopia.
Detta berodde på att jag hade en skitförstärkare och han hade en Marshall.
Nu har jag dock införskaffat en fin ny 100w Marshall så nu låter det som det ska ;>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apspektakel
Jag säger som så här.

Har du ett genuint brinnande intresse för att spela gitarr så snåla inte.
Det är även väldigt viktigt att ha en bra förstärkare, oavsett vad man har för gitarr.
Bra gitarr + dålig förstärkare = skitljud hur man än gör
Lite sämre gitarr + bra förstärkare = det kan låta bra.

T.ex så lät den andra gitarristens ljud i bandet bättre än mitt trots att jag hade en SG (riktig) och han hade en noname LP kopia.
Detta berodde på att jag hade en skitförstärkare och han hade en Marshall.
Nu har jag dock införskaffat en fin ny 100w Marshall så nu låter det som det ska ;>

Okej... säger mig dock inget om vad jag ska köpa för gitarr. Sen så snålar jag heller tills jag vet att ja inte kommer sluta^^

Visa signatur

pff