För gammal för studier!

Permalänk
Medlem

För gammal för studier!

Hej!

Jag skriver en tråd därför att jag känner mig deppad.

Jag känner att jag är för gammal för att studera på högskola eftersom jag dragit ut på tiden och legat och latat mig.

Förvisso har jag jobbat till och från på ett företag och tjänat hyfsat bra (mellan 15-18k efter skatt) för att vara ett standardjobb utan krav på diverse examen.

Jag har jobbat timme och enbart periodvis (m.a.o inte fastanställd).

Jag valde att inte göra som de flesta andra jag kände (kusiner,vänner från skolan m.fl) dvs hoppa på en utbildning på högre nivå.

Jag var skoltrött och kände att jag inte ville slösa några år och göra halvdant av mig, utan ville vänta tills jag kände mig sugen på studera igen.

Vilken jag nu gör, men detta fyra år senare.

Jag är nu 22 år gammal och känner att jag slösat fyra år på ingenting, vänner och släkt har snart studerat klart och kan antagligen hitta ett välbetalt jobb som dom trivs på, eller studera vidare med något annat.

Jag ligger liksom kvar på "dagis".

Hur ska jag vända detta till något positivt?

Jag måste ha Matte C för att komma in på det jag vill studera, men jag har endast matte A eftersom jag är väldigt dålig på matte, jag har dock beställt matte A plus B böcker för att repetera samt träna matte B för att sedan söka till matte B och fixa betyg i det, sen gå vidare till matte C och tillslut förhoppningsvis söka in till programmet, även om det känns som om det är försent pga åldern.

Men jag vill veta av någon, är det försent? har jag gjort bort mig och får nöja mig med ett "vanligt" jobb?

Tacksam för svar!

Visa signatur

skönhet förfaller med åren men en vacker personlighet består hela livet..
Mer CO-OP åt folket.

Permalänk
Medlem

Jag har precis börjat på KTH medelåldern i min "klass" är nog runt 22 så jag tycker absolut inte det är för sent för dig.

Beror väl i och för sig på vad du vill studera men kanske kan tekniskt basår vara något för dig? Då läser man i stort sett det man behöver för att komma in på en utbildning året efter t.ex. då Matte C och liknande. (Om jag nu minns rätt. )

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem

Vadå för gammal?
Jag är 25 och funderar på att dra igång studierna igen. Hade för mig att hela karusellen med att byta jobb/utbildning till saker inom helt andra områden inte var något ovanligt idag.

Vill du plugga så gör det tycker, se bara till att hitta nått du gillar och vill plugga.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem

När man läste rubriken trodde man att du skulle vara i 50-årsåldern eller liknande, är du under 30 år kommer du förmodligen inte sticka ut alltför mycket från medelstudenten. 4 år är ingenting, kanske har du till och med fått lust att studera igen.

Permalänk

Jag har läst med folk som var runt 40år då de började och de som jag "känner" till, har nu ett arbete som de utbildade sig för. Iofs utbildade vissa till elkraftingenjör och liknande, vilket det är brist på. Vissa av dessa var kvinnor och hade barn i runt 10års ålder, det gick bra för de också.
(jag har läst med en förbaskat massa personer, då jag har prövat på många program)

22år det är däremot normalt, så det behöver du inte vara rädd för. Och de där åren så har du väl lärt dig något? T.ex. hur många arbeten är och varför utbildning är bra?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Haha. jag trodde ju att du skulle vara lite äldre och inte fortfarande en ungdom"

Plugga om du vill och känner för det. dock behöver man inte högskola för att lyckas med sitt liv:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Re: För gammal för studier!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweman2k
Jag var skoltrött och kände att jag inte ville slösa några år och göra halvdant av mig, utan ville vänta tills jag kände mig sugen på studera igen.

Vilken jag nu gör, men detta fyra år senare.

Din plan funkade helt perfekt med andra ord. Du har jobbat några år och är sugen på att plugga. Gör det!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweman2k
Jag måste ha Matte C för att komma in på det jag vill studera, men jag har endast matte A eftersom jag är väldigt dålig på matte, jag har dock beställt matte A plus B böcker för att repetera samt träna matte B för att sedan söka till matte B och fixa betyg i det, sen gå vidare till matte C och tillslut förhoppningsvis söka in till programmet, även om det känns som om det är försent pga åldern.

Kolla utbudet för vuxenutbildningar: https://vux.yourvoice.se/open24/edu/Default.aspx Just nu har inte vårens kurser kommit in, men de ska presenteras senast 9 oktober. Satsa på att göra upp en plan. Du kan ju t ex läsa in matte B på egen hand under hösten för att sen läsa matte C på våren och sikta på höstintagningen till högskolan 2009.

Säg att din utbildning är så lång som fem år, då är du klar när du är 28 och har fyra års arbetslivserfarenhet. Jag skulle påstå att det är ett mycket bra utgångsläge.

Om du tycker nu att du har slösat bort fyra år - hur ska det då inte kännas om 40 år när du har "slösat bort" hela livet?

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Tycker Jerka förklarar det hela mycket bra.

Kan själv tillägga att jag gjorde ett studieuppehåll mellan komvux och högskolan på 3 år. Började plugga på högskolan först när jag var 23. Så nej du är inte gammal.

Permalänk
Medlem

Har flertalet kompisar som pluggat vidare efter dom fyllt 30 så din "fjuttiga" 22år är ett skämt

Permalänk

Man är aldrig för gammal för att lära sig.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Skulle nog rekommendera alla att "slösa bort" ett par år efter gymansiet innan man börjar läsa högre utbildning. För att kunna tillgodogöra sig högre utbildning på ett bra sätt behöver man vara betydligt mer mogen än vad majoriteten av alla 18 åringar är.

Kanske inte lika viktigt om man läser naturvetenskapliga/tekniska ämnen där ämnena i sig inte kräver mognad, men skall man läsa humanistiska eller samhällsvetenskapliga ämnen är det ju bra om man hunnit bli lite vuxen innan, lärt sig ett och annat om världen och människorna och upplevt något annat än skolans värld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Woland
Kanske inte lika viktigt om man läser naturvetenskapliga/tekniska ämnen där ämnena i sig inte kräver mognad, men skall man läsa humanistiska eller samhällsvetenskapliga ämnen är det ju bra om man hunnit bli lite vuxen innan, lärt sig ett och annat om världen och människorna och upplevt något annat än skolans värld

Härlig diss mot tekniska högskolor glömde lägga in den i mitt inlägg.
Medelåldern där är garanterat lägre och det är synd.

Permalänk
Medlem

Du är 22 år gammal och därmed knappast för gammal för något, förutom möjligen bajsa i byxorna. Jag började studera på högskolan när jag var 25 (en av mina kurskamrater var 65). Idag är jag 33 och känner att jag möjligen är för gammal för att bli fotbollsproffs.

Vem som helst kan känna sig deppig ibland, men låt det inte gå överstyr bara. Du är purung och bor i ett land där i princip alla får en chans om man bara försöker. Du har alla möjligheter att lyckas. Om det dessutom är så att du känner dig sugen på att börja plugga, då har du ju all anledning att vara glad. Det roliga är ju framför dig.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Ilja: jag tror på dig. Vi vill se dig på planen när nästa VM närmar sig.

Permalänk
Medlem

Jag bor på ett studentområde och tro mig, det är snudd på att de äldsta studenterna här skulle kunna ha bytt blöjor på dina föräldrar.

Inte försent med andra ord!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Perfekta åldern att börja studera igen är just mellan 20-25år

Dels har du arbetslivserfarenhet dels är ju sugen på att göra annat.. efter att jobbar 4år så vet du vad marknaden har att erbjuda.

Kan lova dig att medelåldern på de flesta ingenjörsprogram är över 22år

är själv 23 och hoppat in i studierna efter flera års arbete och det är skönt att få det gjort, nästan en fjärde del av klassen är äldre än mig många är runt min ålder och några är färskingar direkt från gymnasiet som inte har någon erfarenhet alls.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Jag får väl se mig slagen och ta in det ni säger, att jag inte alls är för gammal, och bara se framåt istället.

Jag behöver bara fixa matte B och C, sen kan jag söka in och hoppas på det bästa

Tack för alla inlägg.

Visa signatur

skönhet förfaller med åren men en vacker personlighet består hela livet..
Mer CO-OP åt folket.

Permalänk
Medlem

Jag är nyss fyllda 23 år och ska läsa upp SvB och MaB innan jag kan söka in till LUs tekniska basår, om jag inte väljer att ta en annan utbildning.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Vad arg jag blir när du ens tänker tanken att du är för gammal vid 22. Vafan... TJUGOTVÅ? Du är ju inte ens torr bakom öronen!

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

22 är ingenting som ny på universitet eller högskola.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera KY-utbildningar. (Kvalifcerad Yrkesutbildning)

Det finns verkligen en hel hög med intressanta sådana. Det ger dig en god utbildning som kommer att ge dig jobb så länge du är något så motiverad och inte totalt socialt pantad.

Fördelen med KY framför Högskolestudier är som jag har förstått det att du kommer betydligt närmare näringslivet genom KY. En tredjedel av utbildningen är "Lärande I Arbete", dvs att en stor del av det du lär dig är på ett företag som du själv väljer. Du har ofta stor möjlighet att rikta in dig på det som passar dig.

Det som också är roligt med KY är att det är oftast högre medelålder än på högskolan. Dvs, allt från personer som precis tagit studenten till 50åringar som arbetat hela livet. Alla kan något sedan tidigare och en god sammanhållning skapas då man kompletterar varandra.

Kraven för att komma in på en KY-utbildning är att du har grundläggande högskolebehörighet. Detta kan dock ofta kompletteras med viss arbetslivserfarenhet i det område som utbildningen syftar till.

Gå in och kolla på www.ky.se och navigera fram till listan med utbildningar. De är många.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Haha killen är 22 år och tycker att han är för gammal för högskolan...

Gullig kille...

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

Klart du ska plugga Själv är jag 19 och känner mig väldigt ung bland alla andra. Medelåldern på mitt program är runt 22, men vissa är 25-30, ja till och med en som är 40.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Född 85 eller 86? Jag själv hoppade på att plugga förra året. Är 23 i år. Kändes absolut inte sent. Var inte ett dugg sugen på att börja tidigare. Finns flera i min klass som är närmare 30 och över. Går en ingenjörsutbildning.

Permalänk
Medlem

22 år? Bara lägga sig ner och dö. Du står ju med ena foten i graven. Ingen idé att starta något nytt projekt så här sent i ditt liv...

Permalänk
Medlem

Jag pluggar Byggnadsteknik i Norrköping. Började nu i höst. Meddelåldern i klassen är 87´or.

Alltså sticker en 86´a eller 85´a inte ut.

Permalänk
Medlem

Det är absolut inte för sent att börja plugga, det är bara en fördel att du fått lite livserfarenhet först. Det finns inget värre än att sitta på seminarier eller föreläsningar där det precis kommit in någon nysnuten gymnasist som tror att högskolan är precis som gymnasiet och som inte fattar någonting.

Börja plugga!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

hahaha, najs tråd nu gav du mig ångest, jag är 26 och är ett år in i min 5-åriga utbildning. Du är ju bara barnet! Efter diverse turer på olika universitet har jag äntligen hittat rätt och jag kommer vara 30 när jag är klar. Jag är med och håller i nollningsaktiviteterna för de nya ettorna och där är en tjej som är 34! Igår visade det sig dessutom att det går en en till flicka på 42 vårar i samma klass (civ.ing. interaktion&design) sug på den du. Alvarligt talat så spelar det ingen roll hur gammal du är när du pluggar. Jag har ibland känt mig lite stressad över att börja plugga som 25-åring men sen en dag kom jag på ett sätt att tänka som gjort mig lugn sedan dess. Jag började jämföra pluggandet med ett jobb och jag kom fram till att det är grymt mycket roligare att jobba med att lära sig nya saker än att stå och kränga hamburgare på donken eller sitta i nån datorsupport. Plugga är faktiskt riktigt roligt känner jag för första gånget i livet och jag ser fram emot fyra år till på universitetet!

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem

Risken är ju att du blivit för gammal för att lära dig något nytt överhuvudtaget. Rådfråga närmaste vårdcentral innan du söker. Vad säger de på PRO?

Permalänk
Medlem

22-24 är ju medelåldern på högskolan Trodde du skulle vara 40+ när jag läste rubriken (fast vi har 3st 40 plusare i klassen)
Lycka till med dina studer!