För gammal för studier!

Permalänk
Medlem

Ja du är inte för gammal i alla fall. Medelåldern på folket i min klass låg på 20-21 när jag började. Ingen fara för dig

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk

är alla dessa basår likadant när det gäller ämne. Jag har ingen koll alls på läget. Jag skulle vilja plugga mer matte, engelska, svenska, kemi, fysik(kanske) än de grundläggande som fanns på min utbildning. Alldeles för många elämnen. Dock har jag bra betyg men skulle vilja ha det i mer. Har ju planer för läkare om 10 år:)

Hjälp sökes!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan ha fel, men tyvärr tror jag inte att basåret gör det lättare att komma in på läkarprogrammet (förutom att du får kurser du nu eventuellt saknar). Ofta garanterar universiteten utbildningsplatser efter basåret, men det brukar typiskt vara till civilingenjörsutbildningar och liknande, inte läkare. Vidare är det inte meningen att man skall kunna använda basår för att höja sitt jämförelsetal.

Permalänk
Medlem

Själv började jag ny utbildning nu den 1a September och jag är 23. I klassen är det väl 3 nyutgånga från gymnasiet, resten är mellan 20-25

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.umu.se/umu/om_umu/univ_siffror.html

Antal studenter inkl. forskarstuderande (2007): 28 464 (60 % kvinnor)
Medelålder studenter på grundutbildning: 29,9 år

Återkom när du har lite hår på könet pojkspoling.

Själv är jag 27, dvs nästan 3 år under medelåldern.

Permalänk
Medlem

När jag började plugga var jag 19 år och alla andra var runt 21-22 i klassen.

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem

Du har 43 år kvar till pensionen, då kan du börja tänka på att slappa lite, men slutar man att stimulera hjärnan blir man snabbt en grönsak, så plugga kan man göra tills man dör...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

24 är väl ingen fara. Det är nog ingen nackdel att ha jobbat ett par år innan man läser vidare. Så upplevde jag det i alla fall.
De i min klass som kom direkt från gymansiet har ingen som helst verklighetsförankring och framstår som otroligt naiva när något ska diskuteras eller beslutas.
Din ålder kommer enbart vara en fördel om du väljer att läsa vidare nu.

Visa signatur

"This message was transmitted on 100% recycled electrons"

Permalänk
Medlem

Hahaha vad är det för satans gnäll? Var och varannan på universitetet är ju 40-50 bast. Och du är -tjugotvå-. Saknar du helt verklighetsuppfattning?

Visa signatur
Permalänk

Jag skulle vilja påstå att det kan vara smart att inte hoppa på en utbildning direkt efter gymnasiet. Att istället försöka arbeta några år och vidga sina vyer.
Så har man fått lite distans ifrån det hela och så kommer man lättare på vad man vill läsa.
Istället för att hoppa på någon utbilding direkt efter gymnasiet för att sedan ångra sig när man läser sista året på programet.

Och precis som CoJnIz skrev, så märker man direkt vilka som började Jag har samma erfarenheter av sånna människor som CoJnIz.

Permalänk
Hedersmedlem

har du varit på en högskola någon gång? Rätt vanligt med 30+

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Jag började plugga direkt efter gymnasiet och såhär i efterhand så skulle jag nog väntat ett år eller tre innan jag gav mig på det. Tänkte att det var lite bra att fortsätta när man hade ångan uppe, men det resulterade rätt snart i tappad motivation och ett överdrivet bruk av sprit och tjejer. Nu var ju inte det helt fel det heller, klarade mig rätt bra ändå och har haft både ett och två bra jobb efter det, konsnyltar (IT/EL) förfullt idag. Tror ju dock att jag hade lyckats ännu bättre om jag hade mognat lite mer innan jag gav mig på pluggandet. 22 är absolut ingen ålder, du kommer att vara bland de yngsta

Oavsett vad så har jag rätt starka tankar på att komplettera med ca 2 år till, 27 när jag är klar då. Det enda som tar emot med det är att leva på CSN igen...

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Hedersmedlem

Jag jobbade 3.5 år innan jag bestämde mig för Konvux och senare kom in på högskola, var 22-23 också.

Min kursare som började samtidigt är 32, jobbat i 10+ år och projektledare men bestämde sig för att skaffa sig en fin utbildning att ha i ryggen.. både av intresse och för bättre jobbmöjligheter. Han har då inte gett upp än

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Sötast

Jag är 23 år gammal och KÄNDE exakt samma sak som du.

Ska jag börja skola nu? Men då är jag inte färdig förräns jag är 100 år.
Så kändes det iallafall för mig, men så satte jag mig ner och tänkte.

Ska jag spendera resten av mitt liv och jobba med saker jag inte gillar, gå till jobb med klumpen i halsen för att jag verkligen vantrivs? det är c:a 40 år av vantrivelse, och sedan är det dags för mig att pensioneras eller dö.

Riktigt dystert med andra ord, så jag bestämde mig, att även om jag skulle vara tokgammal när jag var färdig med mina studier, så kan jag iallafall (förhoppningsvis ) njuta av de åren som jag jobbar med det jag önskar.

Permalänk
Medlem

Bra skrivet Allexz!

Jag tycker att det är positivt när man hör äldre (35+(?)) personer som väljer att lära sig något nytt eller ge sig in på en helt annan yrkesgren. Ofta har de mycket nyttiga livserfarenheter och har ett annat tankesätt än andra, vilket är mycket positivt.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Jag började min 4-åriga utbildning när jag var 21, och då kände jag mig ganska ung i jämförelse med kurskamraterna. De flesta var något eller några år äldre.