Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Moraliskt fel att avsluta graviditeter p.g.a. t.ex. downs eller andra syndrom?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce
Man har väl ingen vidare kognitiv förmåga första tiden utanför livmodern, så man är nog ganska mycket en grönsak som förvisso kan reagera på yttre stimuli.

Skulle själv inte vilja ha ett handikappat barn. Varför? För jag vill kunna föra vettiga och intellektuella samtal med det. Se det växa som person. Jag jobbar med handikappade barn, älskar det jobbet, men ser även den mörka sidan med att ha ett svårt handikappat barn.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Något större medvetande har den inte och då kan det vara moralisk okej att döda det i ett visst samhälle. Moralism är som religion och oftast baserad på densamma, vad som är moralisk okej eller inte beror bara på vilken sed samhället har.. Alltså kan det vara moralisk rätt i ett visst samhälle att döda sjuka vuxna människor, likaså att det i andra barbariska samhällen är rätt att döda djur till föda när det inte behövs. Samma sak med abort, dödsstraff, dödshjälp o.s.v.

Så frågan är tråden är egentligen, om folket idag i samhället tycker det är okej att döda sjuka foster för att de troligen kommer få det svårt i livet? När folket tycker detta så är det också moralisk rätt att göra det enligt folkets moral.

Jag tycker för övrigt folk i allmänhet är trångsynta på vad just moral är och de utgår att den moralen som de har är den enda riktiga moralen. När de ser folk med en annan moral som skiljer sig mycket, så kallar de dem för psykisk sjuka med skev verklighetsuppfattning.

Okej, tackar för svaren.
Jag är nog för abort..

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk

Det är definitivt inte fel.
Ett foster är inte alls värt lika mycket som ett fött barn (enligt mig så har foster inget "objektivt" värde alls (som gör att det är moraliskt fel att döda det enligt exempelvis humanismen), det enda värde det har är det föräldrarna vill ge det), därmed är det givetvis rätt att ta bort foster som i framtiden kommer att utvecklas på ett sätt som inte är önskvärt (för föräldrarna i huvudsak).

Men eftersom det finns vissa människor som ger foster ett större värde, utan att de för den sakens skull är helt inne i gammaldags moral, så är det bästa såklart om man ser till att ta bort det som skapar downs syndrom från fostret. På så sätt kan t.om. människor som är mot abort stödja att man ser till att foster inte utvecklas till människor med egenskaper "vi" (samhället, föräldrarna, mänskligheten, ur vilken synvinkel man nu ser det) inte vill ha.

Tyvärr så finns det ett ännu större motstånd mot genmanipulation på foster än vad det finns på det här. Det är väldigt synd.

Gentekniken ger oss möjligheter som aldrig tidigare varit möjliga - då gäller det givetvis att vi använder dess fördelar när det är möjligt.

Författaren till aftonbladetkrönikan skulle exempelvis kunna få sitt foster modifierat så att det blev till ett barn med downs syndrom.
Här sätter visserligen även jag stopp - jag anser inte att föräldrar bör ha rätten att skapa barn med vissa sjukdomar (däremot får man självklart modifiera foster, bara man inte låter dem växa upp till en människa).

Argumentationen som många använder mot detta är verkligen inhuman. Man menar i princip att man borde ge människor allvarliga sjukdomar/syndrom bara därför att människor tidigare inte har haft något val. Det är om något i allra högsta grad moraliskt fel.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sparvy
Hela diskussionen är ganska flytande och kan väldigt lätt föra med sig rent nazistiska drag om man inte tänker efter, och jag menar inte det från något överdrivet politiskt korrekt perspektiv utan helt historiskt. Det var precis så här fascism uppstod, man ansåg sig med vetenskapens och ekonomins hjälp kunna bestämma värdet på en människa, t.ex. att en utvecklingsstörd människa var värd mindre än en fullt frisk, med andra ord, ditt värde berodde på hur mycket skattepengar du tillförde eller förbrukade från staten eller andra medmänniskor.

Det handlar för de flesta knappast om att värdera människor. Om jag inte vill ägna mitt liv och alla mina resurser till att ta hand om ett gravt handikappat barn, så handlar det knappast om människovärde, annat än möjligtvis mitt eget.

Tror du att de som väljer att avbryta graviditeten p.g.a. hög risk för diverse handikap generellt gör det för att de inte anser att barnet kommer att bidra staten/mänskligheten med tillräckligt mycket?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Abort direkt! Inte för min skull... utan för barnets skull.

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
Abort direkt! Inte för min skull... utan för barnets skull.

Sånt här förstår jag inte. Det är ju knappast så att alla med downs är självmordsbenägna, vilket tyder på att de är tillräckligt nöjda med sitt liv för att inte vilja slippa det. Dessutom har det där argumentet bara en chans att fungera när man jämför handikappade med icke handikappade.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Sånt här förstår jag inte. Det är ju knappast så att alla med downs är självmordsbenägna, vilket tyder på att de är tillräckligt nöjda med sitt liv för att inte vilja slippa det. Dessutom har det där argumentet bara en chans att fungera när man jämför handikappade med icke handikappade.

Nej jag snackar inte om självmord nu. Vem skulle egentligen vilja leva med downs syndrom?
Jag sa innan "inte för min skull", nu när jag tänker efter så är det lite för min skull med, men mest för barnets! Jag vill bara att mitt barn ska leva ett normalt liv, det är allt.

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
Nej jag snackar inte om självmord nu. Vem skulle egentligen vilja leva med downs syndrom?
Jag sa innan "inte för min skull", nu när jag tänker efter så är det lite för min skull med, men mest för barnets! Jag vill bara att mitt barn ska leva ett normalt liv, det är allt.

Valet ligger ju inte mellan att leva med down eller utan down, utan att leva med down eller inte alls. Om folk med downs syndrom finner livet värt att leva så kan du ju inte påstå att du räddar barnet från ett liv med downs eftersom det uppenbart inte är alltför hemskt. Att påstå att man gör det för barnets skull blir då nån slags bisarr rationalisering till aborten, vars egentliga syfte är att underlätta ens eget liv.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Valet ligger ju inte mellan att leva med down eller utan down, utan att leva med down eller inte alls. Om folk med downs syndrom finner livet värt att leva så kan du ju inte påstå att du räddar barnet från ett liv med downs eftersom det uppenbart inte är alltför hemskt. Att påstå att man gör det för barnets skull blir då nån slags bisarr rationalisering till aborten, vars egentliga syfte är att underlätta ens eget liv.

Fast nu finns det ju inget "val" för personen med downs, eftersom personen inte existerar. Istället finns en annan person (när nästa foster utvecklats till en person) som slipper downs.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Fast nu finns det ju inget "val" för personen med downs, eftersom personen inte existerar. Istället finns en annan person (när nästa foster utvecklats till en person) som slipper downs.

Javisst, men du gör det ju fortfarande inte för barnet du aborterars skull, utan för din egen skull.

Vad jag försöker göra är att sätta lite perspektiv på barmhärtighetsaborten, eller iaf. argumentet att det skulle vara av barmhärtighet man gör aborten. Jag tycker det argumentet är helt befängt och saknar verklighetsanknytning. Man måste ju se på hur deras liv är enskilt, inte i förhållande till vårt liv.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Valet ligger ju inte mellan att leva med down eller utan down, utan att leva med down eller inte alls. Om folk med downs syndrom finner livet värt att leva så kan du ju inte påstå att du räddar barnet från ett liv med downs eftersom det uppenbart inte är alltför hemskt.

"Uppenbart inte är alltför hemskt". Allt som altså inte är så pass allvarligt att man vill avsluta sitt liv, är inte alltför hemskt?

Jag håller med om att det knappast bara handlar om barmhärtighetsabort, men det är det väl ingen som har påstått heller. Det handar till en stor del om sin egen livskvalitet. Men att abort av barmhärtighet skulle "sakna verklighetsanknytning" är skitsnack. Du resonerar farligt likt barn som just har hört talas som abort som koncept, och berättar att de skulle vara jätteledsna om de aldrig fick födas. Att de minsann skulle vilja födas ändå!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
En liten fråga bara: Ett foster som är i magen, tänker det? Eller är det bara en kropp där, vars dess enda syfte är att... växa?
Ska inte trolla, jag lovar.

Kort svar nej. Ett foster har inget medvetande, jag eller rumsuppfattning och minnen i vanlig mening kan inte bildas. Dessa funktioner utvecklas i olika hastigheter och faser under barnaåren. Verkliga minnen som vi kan återkalla i vuxen ålder börjar inte komma förrens barnet är 3-5 år gammalt. Det finns massor av folk som säger sig minnas allt möjligt från t.ex. 1 eller 2 års ålder, men det är enkom efterhandskonstruktioner och förvrängda minnen av vad vuxna (föräldrar) har berättat om händelser från den tiden. Minnet, för övrigt, är även hos en vuxen väldigt otillförlitligt med hög felfrekvens och eferhandskonstruktion. Vi börjar mer och mer förstå minnen och den moderna neurologin kan förklara varför minnen hela tiden ändras och blandas med andra och kontinuerliga sensoriska input. Ett "nytt" minne alternerar äldre sådana.

De hjärnfunktioner som gradvis skapas i fosterlivet rör främst basal kroppskontroll och även denna är allt annat än fullbordad. Det är just inte mycket mer än ett komplext system av PID-regulering av olika organ.

Jaget kommer långt senare och rumsuppfattningen är obefintlig hos nyfödda och gravt förvanskad under de första levnadsåren. Storlek och avstånd, t.ex, är något små barn har extremt svårt för. Det är därför de försöker sätta sig i små leksaksbilar eller dockskåpsstolar...

Färdigväxt är hjärnan först i 20-årsåldern och med en gång börjar åldrandet.. Å andra sidan ska man givetvis komma ihåg att nervceller visst, under speciella omständigheter och platser (t.ex. troligen amygdala), kan nyskapas under hela livet. På ett foster eller t.o.m nyfödd är den del av storhjärnan som tillslut faktiskt gör oss till människa en i det närmaste ouppkopplad klump av nervceller.

Edit: Observera att allt detta rent tekniskt inte behöver betyda så mycket för den rent etiska frågan om abort och när den kan ske och på vilka grunder. Givetvis påverkar vetenskapen frågan, men är mer en utgångspunkt än ett ställningstagande.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

oj, vilket avancerat svar Kul att du alltid svarar ordentligt MBY, det är nog många som lärt sig mycket av dig här.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Tyvärr så finns det ett ännu större motstånd mot genmanipulation på foster än vad det finns på det här. Det är väldigt synd.

Det går ju faktiskt inte.

Det är långt tidigare man tillför genmanipulerade celler, tillför man dem när det klassas som ett foster lär chimeran som resulterar innehålla alldeles för få genmanipulerade celler för att man ska förvänta sig att gameter skulle ha blivit genmanipulerade.

Nåja, det var väll lite OT.

Själv ser jag inte de etiska problemen med abort, det är om något vi tänkande individer som förtjänar rättigheter.
Hur man gör med nyfödda barns rättigheter till liv är jag lite kluven till, jag har svårt att rationellt försvara varför de skulle ha liknande rättigheter som vi fullvuxna, men av estetiska skäl är jag motvillig att acceptera att man skulle få avsluta deras liv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
"Uppenbart inte är alltför hemskt". Allt som altså inte är så pass allvarligt att man vill avsluta sitt liv, är inte alltför hemskt?

Jag håller med om att det knappast bara handlar om barmhärtighetsabort, men det är det väl ingen som har påstått heller. Det handar till en stor del om sin egen livskvalitet. Men att abort av barmhärtighet skulle "sakna verklighetsanknytning" är skitsnack. Du resonerar farligt likt barn som just har hört talas som abort som koncept, och berättar att de skulle vara jätteledsna om de aldrig fick födas. Att de minsann skulle vilja födas ändå!

Skitsnack? Vi har två fall.

1. Man räknar det ofödda barnet som en individ. Som individ kan man vara barmhärtig mot det. Men om det man ska rädda barnet ifrån inte är tillräckligt hemskt så att de om de hade ett val hade valt att leva, så anser jag inte man kalla det barmhärtighet att göra abort. Alltså, det är inte av barmhärtighet man gör aborten.

2. Man räknar inte det ofödda barnet som en individ. Då finns det ingen att vara barmhärtig mot, och alltså kan man inte göra en abort av barmhärtighetsskäl. Alltså, det är inte barmhärtigt att göra aborten.

Så, hur du än vänder på det så är det knappast för barnets skull som man gör abort om inte missbildningen är sådan att barnet kommer vilja ta livet av sig när det får en faktiskt valmöjlighet.

Och jag har svårt att tolka "Abort direkt! Inte för min skull... utan för barnets skull." som nått annat är en samvetsrationalisering att man gör det av barmhärtighet. Dessutom kräver jag inte att man ska argumentera för att det BARA är av barmhärtighet, utan jag vänder mig mot att det öht. skulle vara barmhärtigt. Aborten är ENDAST för de levandes skull i detta fall.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Storlek och avstånd, t.ex, är något små barn har extremt svårt för. Det är därför de försöker sätta sig i små leksaksbilar eller dockskåpsstolar...

Jag hade för mig att det var för att munnen är ett bra redskap att undersöka saker med, inte för att de inte fattar att det är för stort för att svälja.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
...
Jag hade för mig att det var för att munnen är ett bra redskap att undersöka saker med, inte för att de inte fattar att det är för stort för att svälja.

Munnen är ett bra sätt att undersöka saker med, speciellt för att se om det är ätligt. Men små barn tycks utöver detta inte kunna förstå vad storlek är. Om ett barn tuggar på en soffa kan det alltså vara både för att veta hur den smakar och avsaknad av insikt hur stor en soffa är. Men, viktigt är förstås att barn har vissa beteenden i vissa åldrar och andra i beteenden i andra åldrar. Om smaka-på-allt-fasen sker exakt samtidigt som begreppen om storlek inte finns är det kanske svårt att "upplösa" vad som är vad. Men jag tror inte att det sker exakt samtidigt. Jag har för mig att barn slutar äta på allt möjligt innan de till fullo förstår att och varför man inte kan sitta på en dockskåpsstol eller nå till taket. Tänk också på att detta med rums- storlek- och avståndsuppfattning är relativt ny forskning och att kunskapen om att barn försöker äta allt möjligt och omöjligt är en gammal observation, så om det senare även kan [bidra till att] förklara det förra är nog för tidigt att säga.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Ja. Jag tycker inte att det är rätt någonstans. Hela idén att man ska kunna testa och därefter välja känns smått befängd.
Bestämmer man sig för att abortera pga. exempelvis en förhöjd risk för att barnet kommer diagnostiseras med Downs, så är det precis samma sak som att tydligt proklamera ett lägre värde hos dessa individer. Vad man använder sig av för svepskäl, "det var för barnets skull", "vi skulle aldrig klara av att ta hand om ett sånt barn" spelar ingen roll.

Poängen är att som blivande förälder, där du valt att bli det, ska du inte ha någon som helst rätt att vara godtycklig bödel. Blotta möjligheten öppnar upp för ett äcklande elitistiskt tänkande, där i framtiden vissa människor kommer betraktas som oönskade och rena misstag i större utsträckning. Bättre framtida testmetoder kan få effekten att aborter genomförs av vad idag skulle kallas för löjliga orsaker. Spekulationer, men definitivt inte otänkbart.

En abort i mina ögon kan bara rättfärdigas om graviditeten är resultatet av en våldtäkt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olegh
Ja. Jag tycker inte att det är rätt någonstans. Hela idén att man ska kunna testa och därefter välja känns smått befängd.
Bestämmer man sig för att abortera pga. exempelvis en förhöjd risk för att barnet kommer diagnostiseras med Downs, så är det precis samma sak som att tydligt proklamera ett lägre värde hos dessa individer.

Vad är problemet, det "värsta" som kan hända är att det i framtiden kommer finnas färre som lider av medfödda sjukdomar. Inte så mycket att tveka om. Var det fel att utrota smittkoppor också (ok, det kanske inte är någor riktigt bra liknelse, men i alla fall)?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olegh
En abort i mina ögon kan bara rättfärdigas om graviditeten är resultatet av en våldtäkt.

Så här får man alltså vara bödel, är det inte lite hyckleri?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
Nej jag snackar inte om självmord nu. Vem skulle egentligen vilja leva med downs syndrom?
Jag sa innan "inte för min skull", nu när jag tänker efter så är det lite för min skull med, men mest för barnets! Jag vill bara att mitt barn ska leva ett normalt liv, det är allt.

Läs boken "Aprilhäxan" av Majgull Axelsson.

Varför skulle inte barn/vuxna med downs eller någon sorts cp skada inte kunna vara lyckliga? Vem är du att säga att de ska tycka synd om sig själva...

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
Läs boken "Aprilhäxan" av Majgull Axelsson.

Varför skulle inte barn/vuxna med downs eller någon sorts cp skada inte kunna vara lyckliga? Vem är du att säga att de ska tycka synd om sig själva...

Om man har chansen att göra abort i tidig stadie, varför inte? Eller är du som hon i artikeln, föredrar att ha en handikappad unge framför en fullt frisk unge?

Sen måste du peka ut för mig var jag skrev att handikappade människor inte kan vara lyckliga... var fick du det ifrån? Jag skrev att JAG vill att MITT barn ska leva ett NORMALT liv. Snälla nån... kom inte nu och påstå att handikappade kan leva ett normalt liv.

Lyckligt liv? Ja, det är fullt möjligt. Normalt liv? Nej.

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
Om man har chansen att göra abort i tidig stadie, varför inte? Eller är du som hon i artikeln, föredrar att ha en handikappad unge framför en fullt frisk unge?

Sen måste du peka ut för mig var jag skrev att handikappade människor inte kan vara lyckliga... var fick du det ifrån? Jag skrev att JAG vill att MITT barn ska leva ett NORMALT liv. Snälla nån... kom inte nu och påstå att handikappade kan leva ett normalt liv.

Lyckligt liv? Ja, det är fullt möjligt. Normalt liv? Nej.

Du sa att du tänkte göra abort för BARNETS SKULL. Det är ett rätt tydligt sätt att visa att man anser att de inte kommer leva ett lyckligt liv.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Du sa att du tänkte göra abort för BARNETS SKULL. Det är ett rätt tydligt sätt att visa att man anser att de inte kommer leva ett lyckligt liv.

Inte nödvändigtvis.

Allternativet till ett foster som skulle bli ett barn med Downs syndrom är ju inte nödvändigtvis inget barn alls, utan kan lika gärna vara att man "försöker igen" och då får ett friskt barn.
I praktiken ersätter varje foster med Downs syndrom ett friskt barn man skulle kunna ersätta det med.

Så det räcker med att de med Down syndrom är mindre lyckliga/har mindre möjligheter i livet/ etc för att det ska vara motiverat.

Permalänk
Medlem

Tycker att det skulle bli omoraliskt om man gjorde det i sen graviditet, helst ska man göra det så fort som möjligt... Då det fortfarande är i stadiet där man kan säga att den inte känner eller tänker något....
Sen kan det ju leda till, som andra redan skrev uppe, att man gör abort för att barnet har fel kön eller fel utseende. Man skulle då kunna selektera barn.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Javisst, men du gör det ju fortfarande inte för barnet du aborterars skull, utan för din egen skull.

Ja? Men det kan omöjligt påverka barnet, eftersom barnet inte existerar. Vem är det du försöker skuldbelägga, och varför?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Det går ju faktiskt inte.

Det är långt tidigare man tillför genmanipulerade celler, tillför man dem när det klassas som ett foster lär chimeran som resulterar innehålla alldeles för få genmanipulerade celler för att man ska förvänta sig att gameter skulle ha blivit genmanipulerade.

Jag var nog lite otydlig. Du har säkert rätt i att man måste påbörja modifieringen tidigare.

Blir förresten verkligen fostret en chimera bara för att man modifierar det som leder till downs syndrom? Jag trodde att definitionen var lite snävare än så. Vilken definition använder du? Biologi och kemi är tyvärr inte min starka sida.

Jag antar att du menar att en modifiering hade inneburit att man använder en till zygot (från andra människor) för att korrektera felet?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
Om man har chansen att göra abort i tidig stadie, varför inte? Eller är du som hon i artikeln, föredrar att ha en handikappad unge framför en fullt frisk unge?

Sen måste du peka ut för mig var jag skrev att handikappade människor inte kan vara lyckliga... var fick du det ifrån? Jag skrev att JAG vill att MITT barn ska leva ett NORMALT liv. Snälla nån... kom inte nu och påstå att handikappade kan leva ett normalt liv.

Lyckligt liv? Ja, det är fullt möjligt. Normalt liv? Nej.

Jag har inte sagt att den kan leva ett normalt liv, vad det nu innebär, då de är väl högst subjektivt. Jag anser tex att har man inkomst på mindre än 30k i månaden så kan man inte leva ett normalt liv...

Även fast man inte lever ett "normalt" liv så kan man leva ett "fullkomligt" liv och vara glad.

Det jag syfta på att du fick det att verka som att alla handikappade skulle hellre vara döda...

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person

Blir förresten verkligen fostret en chimera bara för att man modifierar det som leder till downs syndrom? Jag trodde att definitionen var lite snävare än så. Vilken definition använder du? Biologi och kemi är tyvärr inte min starka sida.

Jag tänkte inget specifikt för Downs syndrom utan allmänt när man modifierar gener på djur.
Min förståelse av dagens genteknik är att man inte kunnat lösa problemet att man bildar en chimera när man introducerar genmanipulerade befruktade äggceller eller stamceller in i en befruktad hona. (en chimera av både genmanipulerade celler och icke-genmanipulerade celler)
Man har förhoppningen om att de celler som har ursprung från de genmanipulerade cellerna ska utgöra åtminståne en del av gameterna, så att nästa generations avkomma ska utgöras av enbart genmanipulerade celler.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Jag antar att du menar att en modifiering hade inneburit att man använder en till zygot (från andra människor) för att korrektera felet?

Det tror jag inte hade hjälpt, och skulle antagligen bara orsaka komplikationer som autoimmuna sjukdomar.

Jag känner inte till någon metod för att korrigera kromosomfel av den typ av fel som Down Syndrom orsakas av. Det mest rimliga vore ju att avbryta graviditeten och sätta igång en ny med helt nya celler utan kromosomfel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Inte nödvändigtvis.

Allternativet till ett foster som skulle bli ett barn med Downs syndrom är ju inte nödvändigtvis inget barn alls, utan kan lika gärna vara att man "försöker igen" och då får ett friskt barn.
I praktiken ersätter varje foster med Downs syndrom ett friskt barn man skulle kunna ersätta det med.

Så det räcker med att de med Down syndrom är mindre lyckliga/har mindre möjligheter i livet/ etc för att det ska vara motiverat.

Jag har aldrig sagt att man inte kommer skaffa andra ungar sen. Men för barnet som blir aborterat, det som man låtsas vara barmhärtig mot, är alternativet down eller inte leva alls. Alltså handlar det inte om barmhärtighet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Ja? Men det kan omöjligt påverka barnet, eftersom barnet inte existerar. Vem är det du försöker skuldbelägga, och varför?

Om barnet inte existerar så kan det ju inte handla om någon slags barmhärtighetsabort, eftersom det inte finns någon att vara barmhärtig mot, eller hur? Det här har jag redan förklarat innan. Läs lite längre upp på sidan.

Och det här med att skuldbelägga. Jag försöker inte skuldbelägga någon, men däremot stör jag mig på att folk försöker rationalisera och gömma sina egoistiska motiv bakom nån slags mercy kill-argument. Om du vill göra abort för att du inte vill ha en unge med down, fine, gör det. Det skulle jag göra. Men stå för det också!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Jag har aldrig sagt att man inte kommer skaffa andra ungar sen. Men för barnet som blir aborterat, det som man låtsas vara barmhärtig mot, är alternativet down eller inte leva alls. Alltså handlar det inte om barmhärtighet.

Om barnet inte existerar så kan det ju inte handla om någon slags barmhärtighetsabort, eftersom det inte finns någon att vara barmhärtig mot, eller hur? Det här har jag redan förklarat innan. Läs lite längre upp på sidan.

Och det här med att skuldbelägga. Jag försöker inte skuldbelägga någon, men däremot stör jag mig på att folk försöker rationalisera och gömma sina egoistiska motiv bakom nån slags mercy kill-argument. Om du vill göra abort för att du inte vill ha en unge med down, fine, gör det. Det skulle jag göra. Men stå för det också!

Säg att du får det konstaterat att med 100% säkerhet kommer din avkomma lida av rätt svår smärta genom hela sitt liv. Ungen kommer att se normal ut och kunna fungera relativt normalt. Dom flesta av oss är nog överens att avstår från att skaffa egna barn då, är inte det barmhärtighet mot någon som inte existerar?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Jag har aldrig sagt att man inte kommer skaffa andra ungar sen. Men för barnet som blir aborterat, det som man låtsas vara barmhärtig mot, är alternativet down eller inte leva alls. Alltså handlar det inte om barmhärtighet.

Det kan mycket väl handla om barmhärtighet. Det finns personer som har tvingats att avliva sina djur mot deras vilja, just för att detta anses vara mest barmhärtigast för djuret. Och jag tror att de flesta håller med om att det finns fall där avlivningen är det bästa.
Skillnaden på människor och djur är dock våran moral, man avlivar inte människor. Däremot foster/embryon som man får abortera, så är deras liv inte lika mycket värda enligt våran moral. Och jag ser inget problem med att ta deras liv innan de har fått ett tillräckligt "stort värde".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Jag försöker inte skuldbelägga någon, men däremot stör jag mig på att folk försöker rationalisera och gömma sina egoistiska motiv bakom nån slags mercy kill-argument. Om du vill göra abort för att du inte vill ha en unge med down, fine, gör det. Det skulle jag göra. Men stå för det också!

Det behöver inte vara enbart egoistiska skäl utan kan vara barmhärtighetsskäl.
T.ex. Jag fick avliva min hund för ett antal år sedan, det hade då tusan inget med att jag inte ville ta ansvar, utan det var för hennes eget bästa. Precis samma sak tänker jag på foster, ju yngre de är ju mindre skuldkänslor har jag.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Säg att du får det konstaterat att med 100% säkerhet kommer din avkomma lida av rätt svår smärta genom hela sitt liv. Ungen kommer att se normal ut och kunna fungera relativt normalt. Dom flesta av oss är nog överens att avstår från att skaffa egna barn då, är inte det barmhärtighet mot någon som inte existerar?

Nej.

bud, du missförstår mig. Jag säger inte att det inte finns tillfällen då det är lämpligt med avlivning av barmhärtighetsskäl. Vad jag menar är om personen (eller djuret) kommer leva ett relativt lyckligt liv resterande delen av sitt liv så är det inte barmhärtigt. Minsta lilla defekt berättigar inte argumentet mercy kill. Jag menar, det är ju inte barmhärtigt av mig att blåsa skallen av nån med nageltrång. Var gränsen går för att det ska bli barmhärtigt är flytande, men nånstans börjar vi alla anse att det är barmhärtigt att ta liv istället för att spara liv. Problemet här tycker jag är att man gömmer sin bekvämlighet bakom barmhärtighetsargumentet bara för att stilla sitt samvete för att man drar gränsen väldigt tidigt. Jag tycker man ska vara konsekvent. Anser man att det är barmhärtigt att avliva en vuxen människa för den orsaken så kan man argumentera för att en abort av samma orsak är en barmhärtighetsabort. Annars kan man det inte.

P.S. Skuldkänslorna har väl inget med argumentets giltighet att göra eller rättfärdigandet av dödandet öht? Konstig kommentar, men förklara gärna! D.S.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Problemet här tycker jag är att man gömmer sin bekvämlighet bakom barmhärtighetsargumentet bara för att stilla sitt samvete för att man drar gränsen väldigt tidigt.

Självklart är detta ett stort problem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Jag tycker man ska vara konsekvent. Anser man att det är barmhärtigt att avliva en vuxen människa för den orsaken så kan man argumentera för att en abort av samma orsak är en barmhärtighetsabort. Annars kan man det inte.

Men då tycker jag att man har gett fostret ett lika stort värde som den vuxna människan, vilket gör att ingen abort alls ska vara okej vid den veckan.

Det är just detta som jag tycker är ett stort problem. I sverige är abort tillåtet ändå upp till vecka 18. Och jag tror att dessa foster kommer få ett "bestämt medvetande". Alltså hade någon dödat mig vecka 18 så hade min chans till livet med mitt medvetande varit borta/kört för all framtid.
Och då skulle jag allt kunna stå ut med väldigt mycket besvär i livet för att få leva, varav jag inte skulle ha hållit med om att de hade dödat mig av barmhättighet.
Men samtidigt så hade jag inte heller varit glad om någon hade dödat mig vecka 18 när jag var helt frisk, bara för att mina föräldrar ångrade sig. Så jag tycker dessa aborter helt hänger ihopa. För när man ger ena fostret ett värde, så får automatisk ett lika gammalt foster som aborteras av en annan orsak samma värde.
*edit*
Om man däremot pratar om abort p.g.a. sjukdom när abort annars inte är lagligt, då kommer de moraliska problemen för mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
P.S. Skuldkänslorna har väl inget med argumentets giltighet att göra eller rättfärdigandet av dödandet öht? Konstig kommentar, men förklara gärna! D.S.

Jag ser moral som något påhittat, varav jag borde ha skrivit att jag tycker det är mindre moralisk fel. Nu blev det skuldkänslor som dock hänger ihop med min moral.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".