Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Lagen angående schemaläggning?

Permalänk

Lagen angående schemaläggning?

Hejsan!

Jag vet inte om denna tråd hamnade under rätt kategori men vi testar.

Min fråga är hur långt i förväg har man rätt att få reda på sitt kommande schema nästa månad om man är fast anställd?

Är det okej av chefen att komma ut med schema en vecka innan den nya månaden börjar?

Har googlat ihjäl mig men det hjälpte inte, hoppas ni kan hjälpa mig.

Tack & godnatt!

Visa signatur

..counting all the assholes in the room, well I'm defenitly not alone..

Permalänk
Medlem

Har du testat att kolla på ditt facks hemsida?

Enligt min erfarenhet så är det där det mesta styrs med regler osv. Sedan så finns det oftast en massa kryphål som arbetsgivare kan använda några enstaka gånger, men inte regelbundet... detta är iaf min uppfattning än så länge, men någon annan kan säkert ge bättre information.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

den enda lag som, mig veterligen, generellt styr arbetstid är arbetstidslagen (1982:673). lagens 12 § stadgar följande:

Alla arbetsgivare som anlitar arbetstagare till arbete annat än tillfälligt skall lämna arbetstagarna besked om ändringar i fråga om den ordinarie arbetstidens och jourtidens förläggning minst två veckor i förväg. Sådant besked får dock lämnas kortare tid i förväg, om verksamhetens art eller händelser som inte har kunnat förutses ger anledning till det.

frågan är dock vad ordinarie arbetstid ska anses vara om ditt arbete schemaläggs månad för månad. det är inte heller en alltför vågad gissning att ditt arbete faller inom ramen för verksamhet vars art ger anledning till att bestämmelsen bortses ifrån. dessutom kan arbetstidslagens regler inskränkas eller utvidgas genom kollektivavtal.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla med facket. Säg till chefen att du uppskattar lite längre framförhållning.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk

Ja ska se vad facket säger, tack för att ni tog er tid!

Visa signatur

..counting all the assholes in the room, well I'm defenitly not alone..

Permalänk
Medlem

handels har att du alltid ska ha reda på ditt schema 4 veckor i förväg den dagen du jobbar och framåt.

Visa signatur

Har en fet ny dator