OpenSolaris 2008.11 är här!

Permalänk
Medlem

Du har kanske rätt saddam att det funkar med lite RAM, har kollat mera och för opensolaris säger de att 512 MB är minimum för ZFS och 1 GB rekommenderat. I min gamla server har jag just 512 MB RAM och funderar på att köra med MilaX som faktiskt ska fungera med 128 MB RAM om man kör utan GUI och 256 MB med GUI. Men MilaX verkar vara en äldre version jämfört med opensolaris 2008.11.

Hittade också en blogg hur man kan installera ett minimalt opensolaris 2008.11, men det verkade för komplicerat för mig. Hur ska man veta vilka paket som behövs för just min hårdvara och var finns beskrivningar på vilka paket som finns tillgängliga och vad dessa innehåller?
http://alexeremin.blogspot.com/2008/12/minimum-opensolaris-20...
http://alexeremin.blogspot.com/2008/12/opensolaris-life-witho...

Permalänk
Medlem

saddam drar hela tiden företags-serverhallen som exempel (där dock Microsoft tar över mer & mer). Dessvärre har man oftast inte sådana maskiner hemma, eller orkar ha det för den delen.

saddam: Hur hanterar Solaris energisparfunktioner? Klarar ZFS att en eller flera diskar går ner i spindown för spara el utan att flippa ur? Det är ett fullkomligt måste för mig.

Permalänk
Avstängd

RONNYLOV,

Jag vet faktiskt inte. Så goda kunskaper i Solaris har jag inte. Men, varför vill du installera en minimal installation? Vad är det som stör dig?

Om du är rädd för att dra onödigt med RAM; SMF stänger av de tjänster du bestämmer, och Solaris vet vilka tjänster som beror av vilka tjänster. Detta betyder att om du stänger av X11 så kommer (helt automatiskt) inga grafik tjänster laddas in. Så SMF gör /etc/initrc filerna helt obsoleta, och de ska helst inte användas längre. SMF talar om för Solaris vilka tjänster som beror av varandra och vilka som är oberoende. Detta leder även till att Solaris automatiskt startar flera tjänster parallellt vid boot, om den kan. Däremot, vanliga initrc filer kör inte parallellt, de kör en i taget.

Om du är rädd för att fylla upp din hårddisk och fragmentera den; det är inget problem med ZFS. Skapa lite snapshots då och då, så kan du backa när du vill.

Eller vill du bara sitta och pula lite?

MADA,
Jepp, visst drar jag paralleller till server hallar! Men Solaris är ju till för stora saker; drifta hela nordiska aktiebörsen t.ex. Visst duger Windows utmärkt för mindre saker, men när det gäller saker som inte får krascha, då vill man helst köra något säkrare? Skulle du våga sätta dig i ett flygplan där hela mjukvaran drevs av Windows XP? Vad händer när WinXP blåskärmar mitt uppe i luften? Det finns verksamheter som INTE får krascha, vad som än händer. Det är till såna verksamheter som man föredrar lite stabilare Server OS. Det är då man väljer t.ex. Solaris. Om du endast vill filserva lite, websajta lite, så duger Windows utmärkt, absolut. Skulle du välja windows för att drifta ett kärnkraftverk? Inte? Vilket OS väljer du då? Problemet är att såna kritiska OS har traditionellt kostat multum och krävt stora maskiner med nån konstig CPU arkitektur. Men nu börjar såna OS släppas gratis och de börjar dessutom portas till x86. Det har aldrig gått förrut, att testköra såna system hemma. Men nu går det. Men seriöst, Windows räcker utmärkt för vanligt desktop bruk. Windows duger utmärkt för vanligt arbete. Linux och Solaris är egentligen till för nördar, tycker jag. Såna som vill pula med sina datorer. Hur ofta driver du något extremt kritiskt hemma? Hur ofta driver du ett kärnkraftverk hemma? Aldrig. Alltså duger Windows alltid till allt för vanligt hemmabruk.

Solaris har inte vidare bra energispar funktioner. Föreställ dig att du driftar hela nordiska aktiebörsen, vill du då att diskarna ska varva ned? Stora enterprise maskiner för milj kr, vill man inte ska stänga av sina diskar. Såna maskiner stängs faktiskt aldrig av. Du byter CPU och RAM under drift. Återigen, Solaris är ett Enterprise OS. Men det håller på att arbetas på energisparfunktioner i OpenSolaris, men det kommer först senare. Det har inte vidare hög prioritet. Dessutom misstänker jag att Solaris inte stänger av någon disk alls, per default.

Här står lite om man vill övervaka hårddisk temperaturer.
http://breden.org.uk/2008/05/16/home-fileserver-drive-temps/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Linux och Solaris är egentligen till för nördar, tycker jag. Såna som vill pula med sina datorer.

Mja, hela Unix-konceptet byggde ju på: "av programmerare, för programmerare", så det stämmer ju på sitt sätt

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Mja, hela Unix-konceptet byggde ju på: "av programmerare, för programmerare", så det stämmer ju på sitt sätt

Inte mer: Det blir aldrig färdigt för att vi börjar om på nytt hela tiden?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Avstängd

Här står det om Time Slider, dvs Solaris variant av Apple OS X Time Machine (som tydligen var ganska meckig, det verkar som den kräver en separat hårddisk?):

http://weblog.infoworld.com/enterprisedesktop/archives/2008/1...

Permalänk
Citat:

Här står det om Time Slider, dvs Solaris variant av Apple OS X Time Machine (som tydligen var ganska meckig, det verkar som den kräver en separat hårddisk?):

Jag sitter i OpenSolaris nu och kan rapportera att Time Slider fungerar finfint, bara att aktivera att köra på.

Vet dock inte hur ofta den gör snapshots. Men tillräckligt ofta iaf, min opt mapp har 10 snapshots att gå tillbaks till, många snapshots ligger på exakt samma tid dock. Kanske beror på att jag installerat program och att den gör en snapshot när den märker att filer lagts till/tagits bort?

Kul att det fungerar iallafall.

EDIT: Verkar dock inte som om det är lätt att montera ntfs-partitioner. Vilket är väldigt viktigt för mig, kanske fungerar lättare i Nexenta som ska vara mer likt Ubuntu?

EDIT2: Wine var verkligen inte det lättaste att installera, fan. =/

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Anledningen att jag vill ha ett minimalt system är att jag inte vill dra onödiga resurser eller onödigt minne. Men om det är som du säger saddam att det finns något som heter SMF som kan ändra om uppstarten till en bantad version såska jag testa det. Så man kan alltså enkelt ställa in så att den automatiskt vid boot inte startar X11? Jag är inte jättehaj på det här med Unix/Linux/Posix men försöker lära mig och just genom att pilla så lär jag mig.

Hur som helst, nu har jag beställt delar till en ny filserver. Kände att min hårdvara ändå inte kan utnyttja gigabitnätverket fullt ut vilket jag helst skulle vilja för mina stora videofiler. Har beställt ett AMD 780G moderkort, Athlon 64 X2 4850e processor, 4 GB RAM (så jag kan virtualisera lite också) samt 5 stycken WD Green terrabytediskar som jag tänkt köra i RAIDZ. och så ska jag återanvända två 250GB hårddiskar (varav en IDE) från gamla servern som ZFS mirror att boota på. Hoppas kunna få det ganska energisnålt genom underklockning/undervoltning och om möjligt stänga ner hårddiskarna vid inaktivitet...

Permalänk
Medlem

Jag har, faktiskt, installerat OpenSolaris nu efter många om och men i min skalle. Är nöjd hittills, dock har jag bara skrapat lite på toppen då jag installerade det imorse.
Mitt enda problem med drivisar var att ljudet inte funkar out-of-the-box. Detta hjälptes med att ladda hem en fil och installera det. Allt annat har funkat fint, blir till att ställa om sig bara från Ubuntu som jag kört ett antal år men det kommer nog gå fint
Känns skönt att sitta på ZFS iaf, lite säkrare på något sätt

Permalänk
Medlem

Jag installerade OpenSolaris i en VM nu och det verkar ganska trevligt, jag har inte kört så mycket utan kan bara säga att standardtemat var okej hehe.

Det är ganska roligt att det finns lite nya saker i OpenSolaris om man jämför med Ubuntu som jag kört lite innan, till exempel ZFS och det här Time Slider som jag ska testa sen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C22H28N2O
EDIT: Verkar dock inte som om det är lätt att montera ntfs-partitioner. Vilket är väldigt viktigt för mig, kanske fungerar lättare i Nexenta som ska vara mer likt Ubuntu?

EDIT2: Wine var verkligen inte det lättaste att installera, fan. =/

Jag har inte heller lyckats montera ntfs partitioner på ett bra sätt. Det finns ntfs-3org eller vad den heter, portad till Solaris. Men när jag installerade den, så fick jag typ 3MB/sek. Kanske har du bättre tur med din dator? Här hittar du ntfs-3org och andra paket, t.ex. wine.
http://ocean1.ee.duth.gr/SolarisX/

Så det jag gör nu, är att mellan kopiera allting till en Windows maskin via cifs/samba. Sen går jag in i windows och kopierar det jag vill ha. Eller ha en slask partition som är FAT32. Den kan Solaris mounta med full speed. Det görs i vfstab filen. Men annars är CIFS trevligt, den gör din ZFS raid till en fullvärdig windows filserver. Och iSCSI kan hjälpa till. Konfa CIFS på din solaris:
http://blogs.sun.com/icedawn/entry/bondin
Sätta upp Solaris NAS:
https://rebby.com/blog.php?detail=34

RONNYLOV,
läs på om "svcadm". Den slår av services permanent, t.ex. X11. Solaris har mycket bra dokumentation och manualer på SUN.com. Det är enklare att Solaris slår av services åt dig, än att du försöker installera en minimal Solaris dist?

Shit vilka rediga grejor du beställt! Nu blir jag lite avis faktiskt. Jisses, du kommer få bra prestanda. Du kan väl berätta lite sen vad du får för prestanda i ZFS?

Tänk på att varje hårddisk drar 10 watt. Och varje minnessticka drar nästan 10 watt. Så 7 hårddiskar och två stickor är 90 watt, bara dom. Jag tror det blir svårt att komma undan strömmässigt, när du bygger en sån redig server. Ok om du tar två st Terabyte diskar i mirror och intel Atom, men nu har du faktiskt en helt shysst server. Såna kostar ström? Jag tror inte du kommer undan strömmässigt, tyvärr.

Can0n,
Om du kört Ubuntu i många år, så kommer du snabbt komma upp på banan med Solaris. Och tröttnar du på Solaris så bara switchar du tillbaka till Linux utan problem. Men då har du en bredare syn eftersom du nu kan ett riktigt Unix oxå. Du blir en bättre admin helt enkelt. Jag tror du fixar det bra. Vad hade du för problem med ljudet och hur löste du det? Kanske finns det andra som har exakt samma problem, och vill veta hur man löser det? Alla har inte kört Linux/Unix i många år, som du gjort. Jag t.ex. är nog ganska färsk på finliret. Kan inte alls Solaris lika bra som du kan Linux. Du kommer nog gå om mig snabbt.

Jag får ganska mycket PM med Solaris frågor. Tyvärr är jag inte så haj på Solaris så jag kan det utan och innan. Jag tror det vore bättre om ni postade alla Solaris frågor här istället? Kanske finns någon Linux-räv som kan svara på frågan, Solairs och Linux är ju ganska lika och kan man Linux bra, så lär man sig Solaris mycket snabbt.

Permalänk
Medlem

Hårddiskarna jag har beställt är Western digital Green Power WD10EACS. I viloläge drar dessa 3,8 Watt styck, vilket ger knappt 5 Watt styck på vägguttaget om nätagget har 80% effektivitet så de fem lagringsdiskarna drar alltså ca 25 Watt från väggen. Sedan har jag två gamla Samsung 250GB diskar jag ska sätta in så jag får addera 20 Watt till dessa så alla hårddiskar drar väl ungefär 50 Watt från vägguttaget när de är uppvarvade men inte jobbar. Vid filöverföringar går detta förstås upp eftersom WD10EACS drar dubbelt så mycket ström när de är aktiva och då kan det ju bli uppemot 80 Watt för bara hårddiskarna.

Men det verkar faktiskt som att OpenSolaris stödjer funktionen att varva ner hårddiskarna. Så om hårddiskarna är inaktiva en längre tid så skulle jag kunna få dem att automatiskt varva ner och spara ganska mycket ström. Det går även att göra suspend to RAM (som man förhoppningsvis kan väcka med Wake on LAN). Även vissa processorer stödjer power management (tyvärr inte min AMD64 X2): http://www.opensolaris.org/os/community/pm/FAQ/

Jag tror inte minnena ska dra mer än kanske 5 Watt totalt från vägguttaget med tanke på att DDR2 är ganska strömsnålt:
http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=43797

Min förhoppning är att komma ner under 50 Watt från vägguttaget när hårddiskarna är nervarvade efter längre inaktivitet, under 100 Watt med snurrande hårddiskar men inte arbetande och under 150 Watt vid full load på processor och hårddiskar. Dessutom tror jag inte att servern måste vara igång dygnet runt så med hjälp av Wake on LAN kanske man kan väcka den från S3 suspend to RAM.

Jag har tänkt om, jag kommer att installera fullt OpenSolaris 2008.11 efter att lyssnat på dina råd saddam, förutsat att det funkar problemfritt med drivrutiner och annat förstås. Jag hoppas få lite tid att få igång servern i mellandagarna så kanske framåt nyår skulle jag kunna rapportera lite prestanda och strömförbrukningssiffror.

Allt som allt kostade servern ca 8700 kr i inköp och ska ge 4 TB utdelat lagringsutrymme. Inköpspriset för lagringen blir alltså ca 10 kr för ett utrymme motsvarande en proppfylld DVD-skiva. Men bränner man skivor så blir de ju sällan proppfyllda (jämfört med att lagra dem som iso-filer t.ex.).

Verkar som det finns två metoder att göra windowsutdelningar, CIFS och Samba. Jag får väl testa lite vilket som funkar bäst.

Permalänk
Medlem

Hittade ett schysst inlägg över NTFS-diskar i OpenSolaris, observera att jag inte testat detta på någon NTFS disk eftersom jag inte har någon sån, har dock testat det på en Ext3 disk. Om du ska mounta en ext3 disk så byt ut ntfs mot ext2fs bara. Nu blir det en riktigt fin ZFS-pool =D

http://blogs.sun.com/ajaykumar/entry/access_ntfs_partition_fr...

Permalänk
Avstängd

RONNYLOV,

Oj, tack för informationen! Det visste jag inte.

4TB tror jag räcker ett litet tag i alla fall?

Jag tror CIFS är bättre för att dela ut filer, i alla fall om du delar ut till Windows maskiner, som jag skrivit om i tråden om "Stora hårddiskar problematiska. Framtidens filsystem ZFS".

Can0n,
Den länken du gav, har jag för mig är den gamla versionen av ntfs-3org. När ntfs-3org var gammalt, så tog någon den koden och portade till Solaris. Och du länkar till hans gamla portning. Tror jag.

Jag tror att det är ntfs-3org som gäller nu. Men jag fick dåliga prestanda, jag tror det beror på min hårdvara. Jag har ett av de absolut första P45 mobo som tillverkades. Den strular lite ibland; nätverket känns inte igen, etc. Det är möjligt att du får full speed med ntfs-3org? Jag tror jag ska byta mobo. Och jag tror jag ska köpa ett passivt kylt kort istället för min ATI4850. Kanske gå över till Nvidia, pga 3D drivare till Solaris? ATI har inga 3D drivare till Solaris än.

Permalänk
Medlem
Citat:

MADA,
.... massa text ...[/url]

Du behöver inte undervisa mig. Har erfarenhet inom sjukvårdssystem och flygtrafik, jag vet hur viktigt stabila system är, och Windows inte har något att komma med där (egentligen)

Dock ska vi inte glömma att Microsoft är på hugget på även den branschen. Det handlar bara om att sälja in till rätt chef så, och sånt finns det mutor för. Sammla mina ord.

Okej. men då fick jag svar på min fråga. Solaris duger inte/är olämpligt för min hemmaserver. Verkar lite smådåligt att man inte kan installlera utan X11/Gnome med. Kör man verkligen det på Enterprise-maskiner, eller det är en annan Solaris?

Permalänk
Medlem

Hittade lite länkar om virtualisering i opensolaris:

http://www.freesoftwaremagazine.com/articles/virtualization_i...

http://en.wikipedia.org/wiki/OpenSolaris_Network_Virtualizati...

Så man skulle t.ex. kunna virtualisera en webbserver inuti en zone och ge den ett eget virtuellt nätverkskort med en egen ip-adress så om webservern hackas ska systemet i övrigt inte kunna påverkas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Verkar lite smådåligt att man inte kan installlera utan X11/Gnome med.

Vill bestämt minnas att man får valet att installera en textbaserad variant när du bootar från cd/dvd med Solaris 10. Minns dock inte hur det förhöll sig med OpenSolaris.

Permalänk
Medlem

Okey, så detta är säkert en skitdum fråga. Men hur gör man egentligen en till "pool" till zfs?
Jag har en ext3 disk som jag såklart vill ha zfs på istället. Är det bara att köra en "zfspool create disk"?

Edit: Fick tips på en bra pdf-fil:
http://docs.sun.com/app/docs/doc/819-5461?l=en

Permalänk
Citat:

Jag har inte heller lyckats montera ntfs partitioner på ett bra sätt. Det finns ntfs-3org eller vad den heter, portad till Solaris. Men när jag installerade den, så fick jag typ 3MB/sek. Kanske har du bättre tur med din dator? Här hittar du ntfs-3org och andra paket, t.ex. wine.
http://ocean1.ee.duth.gr/SolarisX/

Länken fungerar tyvärr inte, skulle annars vara väldigt uppskattat. :/

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Inte mer: Det blir aldrig färdigt för att vi börjar om på nytt hela tiden?

Den dagen en OS-utvecklare betraktar sitt system som "färdigt", den dagen blir hans fall.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Du behöver inte undervisa mig. Har erfarenhet inom sjukvårdssystem och flygtrafik, jag vet hur viktigt stabila system är, och Windows inte har något att komma med där (egentligen)

Dock ska vi inte glömma att Microsoft är på hugget på även den branschen. Det handlar bara om att sälja in till rätt chef så, och sånt finns det mutor för. Sammla mina ord.

Okej. men då fick jag svar på min fråga. Solaris duger inte/är olämpligt för min hemmaserver. Verkar lite smådåligt att man inte kan installlera utan X11/Gnome med. Kör man verkligen det på Enterprise-maskiner, eller det är en annan Solaris?

Jovisst vill MS in där, men det blir svårt. Oavsett hur mycket de mutar, så måste systemen faktiskt klara av de extrema kraven till sist ändå. Antagligen kan Windows klara av de kraven, men då krävs massa special mjukvara för klustring, etc. Och extramånga PC maskiner för redundans. Massa special lösningar som kostar mycket pengar och expertis. Vanliga Windows duger inte. Det blir någon super duper extra trimmad variant med massa klustringsmjukvara och annat. Då är frågan, är det inte lite lättare och billigare att dra igång standardlösningen för Solaris?

Fast när Nasdaq OMX ganska nyligen ville göra sin nästa version av aktiesystem, så började de utveckla för Windows och C#, men det strulade. MS hade flera av sina bästa Windows experter där under lång tid, men det gick inte. Så halvvägs i utvecklingen så tvingades de byta, de valde Linux + Java. Själv tycker jag att de borde kört Solaris därför att mha DTrace kan man snabbt hitta fel i produktionsservrar som är helt omöjliga att finna annars. Vanligtvis måste man bygga upp en exakt kopia av servern vilket tar lång tid, och sen testa mot kopian för att försöka hitta felet, vilket är svårt. Detta tar lätt en vecka eller mer. Mha DTrace tar det oftast några timmar eller max en hel dag, typ. På maskiner i produktion.
http://www.enterprisenetworkingplanet.com/linux_unix/article....

Nej, Solaris duger inte som hemmaserver än eftersom det inte har väl utvecklad funktionalitet för strömsbesparning än. Själv tycker jag mina data är viktigare än att spara 20watt, så jag kör Solaris hemma ändå.

Självklart kan man installera Solaris utan X11 om man vill. Varför tror du man inte kan det? Vem som än sa det till dig, har fel. Han verkar inte kunna mycket om Solaris.

På Enterprise maskiner är det Solaris 10 som gäller. En del företag kör OpenSolaris eller Solaris Express med framgång. Men när det verkligen gäller, typ en aktiebörs, så är det S10 som är the shit.

C22H28N2O
Konstigt att länken inte funkar för dig. Strunt samma. Du hittar till länken via www.winehq.org och välja Download och klicka på Solaris.

Nu har jag testat OpenSolaris i VB på min jobb laptop, IBM thinkpad T60p. Och det gick så trögt så det var oanvändbart. Så min jobblaptop dög inte, måste prova en annan dator.

EDIT:
Här är en länk för Linux och FreeBSD folk, som talar om vad kommandon motsvarigheter heter för Solaris:
http://www.enterprisenetworkingplanet.com/netsysm/article.php...

Permalänk

Bytade tillbaks till Ubuntu då strömsparfunktioner i princip saknas helt. Inte bra på en laptop alltså. Kunde inte ens köra ner den i "hibernate" eller nåt, fanns bara stänga av eller starta om som alternativ.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem
Citat:

Riktigt najs det där.

Time Machine kräver ju också en separat hårddisk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poka64
Riktigt najs det där.

Time Machine kräver ju också en separat hårddisk.

Inte för att jag är något större fan av Time Machine men ni verkar missa att de inte uppfyller samma funktion. Att jämföra Time Slider och Time Machine är som att jämföra Subversion och Bacula.

Permalänk

Okej, för andra gången.

Time Slider kräver icke en separat hårddisk. Om den gör det så skulle jag gärna vilja veta vart den hittade en andra hårddisk i min laptop.

Fungerade perfekt att slida mellan olika tidpunkter, pröva själva.

EDIT: Aha, ni menade att Time Machine krävde separat hårddisk. Sorry, missuppfattade lite.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NakedApe
Inte för att jag är något större fan av Time Machine men ni verkar missa att de inte uppfyller samma funktion. Att jämföra Time Slider och Time Machine är som att jämföra Subversion och Bacula.

Ok, jag känner inte till Time Machine vidare mycket. Jag trodde att det bara var versionshantering på bitnivå. Men du menar att Time Machine är versionshantering på bitnivå + backup? Och Time Slider är bara versionshantering?

C22H28N2O
Jo det gjorde du nog rätt i. En laptop ska kunna somna på ett enkelt sätt. Dock jobbar SUN med laptops och har explicit sagt att OpenSolaris ska funka bra på laptops. T.ex. 2009 ska nån stor datorleverantör (kommer ej ihåg vem) sälja laptops med OpenSolaris förinstallerat. Men tills vidare är nog Ubuntu ett mycket bra val på desktop. Solaris är trots allt ett Server OS. Inte klientOS. Därför suger det på strömsparning, traditionellt. (Ett långsökt alternativ vore att köra OpenSolaris på laptopen, inuti VirtualBox kanske. Då kommer laptopen fungera strömsparmässigt, eftersom WinXP är host och hosten kan strömspara en laptop på korrekt sätt.)

En fråga till hårdvaru proffsen där ute: Angående att spara strömmen till ZFS raidet. Jag tänkte om man kunde stänga av strömmen till alla diskar, rent fysiskt. Typ, koppla en strömbrytare till varje hårddisk och stänga av/sätta på strömmen till varje disk. Då kan man göra "zpool export minZFSraid" innan man stänger av strömmen. Och sen göra "zpool import" efter man satt på strömmen. Om hårdvaran inte stödjer hot-plug, så kan jag i värsta fall reboota mellan varje access till ZFS raidet. Så jag tänkte ha en stor Solaris systemdisk på 250GB där jag kan cacha det vanligaste och ha ZFS raidet normalt avstängt. När jag behöver någon data, så startar jag upp ZFS raidet och kopierar till systemdisken, och stänger av ZFS raidet. Så jag har ingen Solaris server. Jag har istället en workstation, där jag kopplat in ZFS raidet. Jag använder alltså ZFS raidet för säker lagring bara. Vanligtvis, så är det onödigt att ha alla diskar igång hela tiden, när jag klarar mig med en 250GB cache - för mina behov.

Alternativet vore ett hårddisk rack/chassi som man kopplar ut och in, när man behöver access till ZFS raidet. Typ, via eSata, men eSata har jag inte en aning om hur det funkar med Solaris. Däremot vet jag att portduplikering strulade förrut för Solaris: dvs, man kan inte koppla in ett hårddisk rack, och koppla in en enda sladd mellan hårddisk chassit till Solaris serverns styrkort. Man måste istället koppla in en sladd för varje hårddisk i chassit, till Solaris serverns styrkort. Jag hörde att portduplikering var low-prio funktionality i Solaris för 2 år sen. Jag vet inte statusen just nu. Annars vore det shysst med ett stort rack som man bara kopplade in mha hotswap under drift.

Så min fråga är, hur kopplar man in en strömbrytare till varje hårddisk på bästa sätt? Några tips? Är det bara att klippa och löda sladdarna? Jag tänkte ha en strömbrytarsladd till varje disk och låta dem hänga ut genom ett hål i mitt Antec P182. Finns det någon färdig lösning man kan köpa, där man stänger av och sätter på strömmen till varje hårddisk vagga? Typ, löstagbar disk vagga? Eller en sladd med inbyggd strömbrytare? Kan man köpa såna nånstans eller kan någon här löda såna sladdar åt mig för en billig penning? Hur får man tag på såna sladdar? Tips?

Jag blir oxå lite sugen på att köpa 5 st Terabyte diskar. Jag har ett
http://www.supermicro.com/products/accessories/addon/AoC-SAT2...
SATA kort. Det kostar 1000kr på mullet.se. Det har 8 st SATA portar och Solaris stödjer chipsetet, känns igen direkt vid installationen. Har ingen raidfunktionalitet, tack och lov. Det är PCI-X kort, som finns på server mobos och ger då runt 1GB/sek. Jag har ett vanligt P45 chipset + intel Q9450 och vanliga PCI platser. Då ger kortet vanlig PCI hastighet: dvs 150MB/sek. Det räcker för mig. Om jag byter mobo, så följer kortet med mig så vet jag att Solaris alltid får ett SATA kort med många uttag som Solaris gillar.

Jag har nu 4 st 500GB diskar, vilket ger mig 3x500GB = 1.5TB ZFS raid storlek. Och jag har 4 Sata platser lediga på kortet, men jag behöver 5. Så jag kopplar loss en 500GB disk så jag får 5 platser lediga. Nu kan jag koppla in alla 5 st terabyte diskar och kopiera alla data från min gamla ZFS raid till den nya ZFS raidet. Eftersom min konfig av ZFS funkar bra utan en disk, dvs jag har en raidz1 konfig. Om man väljer raidz2 config, så kan man krascha 2 diskar utan fara.

Men ska jag ha 5 st Terabyte diskar så vore det först bra om jag kunde stänga av strömmen manuellt till diskarna på nåt sätt.

Jag provade att koppla loss en disk från min 4 disk ZFS raid och boota med bara 3 diskar, det gick bra. Jag kunde läsa och skriva mot raidet, fastän den klagade lite på att en disk var borta, vid boot. När jag kopplade in min 4e disk igen så kunde jag reparera poolen med ett kommando, så alla ändringar spreds ut över alla 4 diskar igen och mina data var säkra igen.

EDIT: Can0n, din gamla ntfs länk kanske är bättre än min nya ntfs-3org länk. Skälet är att min länk, tror jag patchar Solaris kärnan med fuse eller nåt sånt. Din länk tillåter ntfs stöd genom user space. Så vill man hellre köra i user space så är det bättre med din länk.

Permalänk
Medlem

Saddam: Du har ingen IDE-kanal ledig då så att du kan byta en 500 GB SATA mot en 500 GB IDE och på så sätt befria en SATA-kontakt till din 5:e terrabyte-disk? Verkar annars lite omständigt det där med strömbrytare, men jag är nog lite för trött just nu för att förstå exakt hur du menar. Du vill ha en urkopplingsbar bunt av hårddiskar i en RAIDZ antar jag?

Annars finns ju blilliga PCI-kort med två eller fyra SATA-kontakter som kanske kan funka. Som jag fattat det med ZFS så ska man kunna flytta hårddiskarna i en RAIDZ till en annan kontroller utan större problem. Jag konstaterade att mitt Sunix SATA4000 PCI-kort med fyra SATA-platser i gamla servern finns med på Suns HCL (Sil3114-baserat) men att man behöver flasha om bios för att få det att funka med Solaris (samt för att det ska funka med stora hårddiskar). Jag har flashat om bios på SATA-kortet till icke-raid funktionalitet men inte lagt in någon solarisversion ännu. Verkade g bra att flasha i alla fall, nya versionsnumret syntes vid boot och det stod inget om raid längre och de inkopplade diskarna fungerade.

Verkar vara ett bra pris annars för ett kontrollerkort som stödjer 8 diskar (inte mycket dyrare än att köpa två 4-portars och man sparar en PCI-plats).

Permalänk
Medlem
Citat:

Så min fråga är, hur kopplar man in en strömbrytare till varje hårddisk på bästa sätt? Några tips? Är det bara att klippa och löda sladdarna? Jag tänkte ha en strömbrytarsladd till varje disk och låta dem hänga ut genom ett hål i mitt Antec P182. Finns det någon färdig lösning man kan köpa, där man stänger av och sätter på strömmen till varje hårddisk vagga? Typ, löstagbar disk vagga? Eller en sladd med inbyggd strömbrytare? Kan man köpa såna nånstans eller kan någon här löda såna sladdar åt mig för en billig penning? Hur får man tag på såna sladdar? Tips?

En sån här hade nog löst ditt proglem. De kostar dock en slant.
Fyndade själv precis en sådan (samt två 1TB diskar) på Datorbutiken.com/JME Data's konkurs-utförsäljning idag. Första byggstenarna till min OpenSolaris/ZFS hemmaserver.

Sen snubblade jag även på denna länk om Sun xVM Server. Såg väldigt intressant ut.
Någon som vet mer om detta samt när och hur (läs: vilken licens?) det kommer släppas?

Visa signatur

01001000 01100001 01110010 00100000 01100100 01110101 00100000 01110100 01110010 10000110 01101011 01101001 01100111 01110100 00111111 00100000 00111010 00101001

Permalänk
Medlem

Du har inget modulärt PSU ? Isf är det rätt enkelt att plugga ur en kabel till diskarna.

Eller så gör du som jag gjort, på mina satadiskar här; en egen kabel, som du lätt kan dra ut, om du vill.

http://puppe.se/bilder/rig.jpg

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Avstängd

RONNYLOV,

Antalet lediga SATA platser är inget problem. Jag har fria SATA platser på mitt mobo oxå.

Problemet är att jag vill spara ström, genom att manuellt stänga av strömmen till diskarna, mha en strömbrytare. Så normalt är mina diskar avstängda, sen när jag vill ha access till diskarna så släpper jag på strömmen igen. Och stänger av strömmen direkt efteråt.

Alternativet är ett löstagbart rack som man kopplar in till servern vid behov, och kopplar loss igen. Precis som fotot TWAN länkar till. Verkar ju assmutt lösning. En löstagbar ZFS raid, som man kan koppla in till andra ZFS datorer, typ Mac. (ZFS är ju endian neutral, så det spelar ingen roll vilken endian cpu arkitekturen använder. Man kan ta ZFS diskar till SPARC och stoppa in i x86 utan problem - trots de har olika endian). Dock, TWAN, hur har du tänkt koppla in racket till servern? Racket har 5 diskar. Alltså måste du ha 5 st sladdar mellan racket och servern. Du kan inte ha en enda sladd mellan racket och servern (tror jag).

SCHRIMP
Jag begriper inte riktigt. Kan du förklara lite? Jag ser bara massa sladdar. Jag är inte så haj på att bygga ihop datorer, min kompis brukar göra det åt mig.