pr0xy,
Lite gammaldags hederlig Editor flamewar? Jag tycker VI är genialiskt. Tänk att man har menyalternativ för att flytta markören:
1. Flytta cursor fram till början av nästa ord
2. Flytta cursor bakåt, till början av nästa ord
3. Flytta cursor fram till slutet av nästa ord
4. Flytta cursor till nästa rad
5. Flytta cursor till nästa stycke
6. Till början av filen
7. Till slutet av filen
...
Sen har du lika många kommandon för cut&paste och för allt möjligt. Du har alltså flera hundra kommandon, ja, antagligen tusentals kommandon.
Men så många kommandon kan man ju inte styra med musen, det tar ju fetlång tid. Alltså har du hot keys till varje kommando. Men det är ju jobbigt att trycka ALT+w eller CTRL+w för varje kommando. Så man har bara själva tangenten kvar, dvs "w". Detta kommando "w" motsvarar menyalternativ 1, dvs flytta cursor till nästa ord. "j" betyder "gå ned en rad". Mycket kort och koncist. Som "ls" i Unix, kort och koncist.
Men du kan lägga till en siffra också, typ "3w" vilket betyder "flytta cursor till nästa ord x 3, dvs flytta fram 3 ord. Och du kan alltid kombinera siffror och förflyttningskommandon. Så om jag skriver "24w" så flyttas cursor fram till 24e ordet.
Och "d" betyder Delete. Så vad händer om jag trycker "dw"? Ja då deletar jag till nästa ord. Och vad händer om jag trycker "dw3"? Då deletar jag 3 ord.
Och "y" betyder Copy. Vad händer om jag trycker "yw"? Då kopierar jag nästa ord. Och "3yw" betyder kopiera 3 ord. Och "p" betyder Paste. "3p" betyder, pasta 3 ggr.
etc. Självklart känner du till dessa saker eftersom du använt VI. Men jag tycker det är en helt tokgrym inputmodel. Det blir inte snabbare än så här, det blir inte mer kortfattade kommandon än så här. Inlärningskurvan är brant, för du måste lära dig alla hots keys utantill (men de är ofta hyfsat vettiga "w" betyder Word "d" betyder Delete etc), men experter på VI kan med några få knapptryckningar utföra tokmycket arbete. Det är litet, några MB. Elegant. Smäckert. Effektivt. Snabbt. Följer Unix filosofi, "gör en enda sak bra men gör det tokbra". Emacs gör allt möjligt, förutom att editera text. Bloat. "Eight Megabytes And Constantly Swapping" = EMACS.
Mycket bra motivering till vad han gillar med VI:
http://blog.ngedit.com/2005/06/03/the-vi-input-model/
VI är grymt effektivt:
http://www.viemu.com/a-why-vi-vim.html
Ronnylov,
Jag får intrycket att i Linux så kompilerar de koden och släpper som binär ganska kort tid därefter. Typ. Så gör man inte i Solaris. Det viktiga är att testa allting. Solaris 10 som är det "riktiga" och stabila Solaris, toktestas mycket lång tid innan det släpps. Att få fram binärer är ju bara första steget, mycket arbete återstår. Man måste testa alla finesser och kombinationer av programvaror och se om det buggar nånstans, etc.
Kort sagt, jag tror "dev" grenen är helt ok att köra på. Själv kör jag Wine och sånt som inte är testat av SUN, med blandade resultat. Nuvarande version av Wine strular för mig i Solaris. Hade Wine hamnat i repositoryt, så skulle Wine funkat. Nu är detta OpenSolaris så allt toktestas inte minituöst som för S10, men det testas lite grand i alla fall. Och sånt tar tid. Så det som hamnar i det riktiga repositoryt uppdateras en gång i halvåret eller så. De andra brancharna uppdateras mycket oftare, men SUN supportar inte dem, gissar jag. Jag själv skulle helt klart köra på "dev" eftersom det är bara att göra rollback om det strular. Och hur ofta har man inte tagit hem en tarball och kompilerat och kört? SUN är bara nojjiga helt enkelt.
Schrimp,
Jag vet inte om det funkar att folda med Nvidia i OpenSolaris? Kolla upp det först? Angående ditt kort, det är lite tråkigt att det inte funkar, men du kanske kan sälja alla dina raid kort och köra bara rent? När BTRFS och alla andra nya filsystem kommer så tror jag HW raid minskar i betydelse. Själv kör jag ett AOC Micro...nånting PCI-X kort med 8 SATA portar, utan någon raid funktionalitet alls. Det sitter i mitt PCI slot och funkar bra. Solaris detekterar det automatiskt. Finns att köpa för 1000kr på www.mullet.se. Mycket serverhårdvara där.
Angående att splitta denna tråd, javisst kan vi göra det om ni vill. Själv tycker jag det är bra att allt hamnar i en tråd, men den kanske inte ska bli onödigt lång. Vi kan länka tillbaka hit när vi skapar nästa tråd. Jag har lärt mig otroligt mycket av folk i denna tråd. Mycket bra tips och råd. Jag tycker det är kul att någon nämner en teknologi, och vips så kommer ronnylov eller nån och berättar hur det funkar i praktiken. En minirecension.