OpenSolaris 2008.11 är här!

Permalänk
Medlem

pr0xy, jag hittade följande länkar angående installation av xvm i opensolaris. Vet inte riktigt vad du vill göra, men det kanske är till hjälp:

http://trevoro.ca/blog/2008/05/07/getting-xvm-to-work-in-open...

http://malsserver.blogspot.com/2008/08/installing-xvm.html

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Det där verkar ju lite skumt, eller? Har du en filbaserad eller raw disk som används till NTFS? Det bästa vore givetvis att dela ut en hel disk/partition till din XP VM, men en bra planerad virtuell disk borde fortfarande ge mer än 10MB/s (beroende på, såklart, hur mycket annan aktivitet det är på den disken - om du försöker kopiera från din virtuella disk till ditt ZFS system som delar samma fysiska disk har du såklart en flaskhals eftersom disken hoppar fram och tillbaka hela tiden).

Fortfarande inte helt säker på vilken post du pratar om, men räknar med det är den där du pratar om iSCSI över ZFS till klienter. Jodå det verkar ju smart men jag är lite förbryllad över en sak - i ena sekunden benämns ZFS som ett filsystem och i den andra som ett "disksystem". När du kör iSCSI delar du ju ut block device över nätet och om du ska köra Windows på disken behöver du ju köra NTFS - kan NTFS leva ovanpå ZFS så är ju allt frid och fröjd och du kan administrera din "pool" ifrån Solaris med alla snappy snapshots och rollbacks.

iSCSI är, tycker jag, det bästa alternativet för lagringslösningar just nu och om jag kan köra en GPT NTFS partition på toppen av ZFS över iSCSI har du möjligtvis lyckats övertala mig att hoppa på ZFS tåget själv. Det ville absolut lösa mitt nuvarande problem med att dela ut min HW RAID kontroller som PCI-e device till en HVM - köra allt som ZFS under Solaris och prova få till KVM eller Xen för mina gäst OS.

Angående ditt VB "problem" - Jag tittade på blogposten ronnylov linkade, men förstod mindre av vad som beskrevs Han sätter ju fortfarande upp en brygga, precis på samma sätt som jag gör i Hyper-V, Xen, KVM, Parallels etc. Detta är ju standard procedure med mindre man verkligen delar ut nätkortet direkt till gästen?! Iallafall, om du skapar en br0 i Solaris ska du kunna dela ut ett f.ex. "e1000" kort till din XP maskin (vilket är kopplat till bryggan) och allt kommer då fungera precis som om kortet sitter lokalt i din gäst. Om du sedan skickar data mellan din gäst och värd ska denna data inte engång röra det fysiska nätverket - allt sköts virtuellt och det enda som "hindrar" hastigheten är buswidth och det faktum att ditt virtuella kort endast är 1GbE. I Windows Server 2008, med Hyper-V kör jag en 10GbE brygga och 10GbE virtuella nätkort i varje gäst - dessa har då full hastighet till värds OSet [samtidigt] och hastighenet throttlas först när data ska längre ut på nätverket och det träffar på mina fysiska nätkort/kablar/switchar.

Iallafall, vilken hardware kör du på? Har du konfigurerat din VB XP VM som HVM eller är den paravirtualizerad? Har du testat net thruput genom att skicka dummy data iställetför disk read/writes? Kan det evnt vara en ide att installera _allt_ som VMs (altså även Solaris) under någon typ av Bare Metal OS (Parallels Server eller ProxMox exempelvis)? Då får du full fart på alla operativsystem (sålänge din HW är "bra" nog) samtidigt som du kan dela ut alla diskar som raw devices till Solaris ock fortfarande köra ZFS för allt det är värt. Det du förlorar (med mindre du har riktigt ny HW med VT-d) är "direkt" tillgång till din Solaris desktop - dvs. du märker att det körs genom en "konsoll" men om detta är en filserver och inte din normala day-2-day arbetsstation spelar det ingen roll eftersom du då kan administrera genom XWindows/RDP/SSH el.likn. ändå.

När jag mountar NTFS i Solaris med Linux drivaren "ntfs-3org" eller vad den nu heter så får jag taskiga prestanda. Jag har dock inte provat att accessa min riktiga NTFS partition på disken, från VB (VirtualBox) än. Återkommer.

Angående mitt VB problem så är det löst tack vare er. I VB har de skrivit om NIC funktionaliteten radikalt så det är bara att välja "Host Interface" så funkade allting rakt av. Klart.

Angående att du tycker ZFS + iSCSI verkar smidigt. Ja det kanske det är, men du kör ju lite seriösare verksamheter än oss andra med din feta server. Och du blandar diskar friskt. Så kanske är ZFS inget för dig, tills coercion mode har fixats - enligt diskussionen i "Lagring" - "ZFS vs HW raid". Det är lite jobbigt att tvingas köpa SUN hårdvara för att vara garanterad att allting funkar utan problem. Blandar man diskar som du hela tiden gör, är nog ZFS inte ett fullgott alternativ, eftersom det kan strula om man inte är försiktig. Precis som Apple vill att man bara använder Apples minne, så vill SUN att man bara använder SUN hårdvara för att garantera driftsäkerhet. Det låter som ett bra sätt att få total kontroll och garantera att det funkar, men det hjälper inte en hemmasnickare som kör ad hoc lösningar. Men säg gärna till om du hittar några fler problem med ZFS. Jag vill veta alla problem som finns med ZFS. Och hur man går runt problemen. Det är nog fler än bara jag som vill veta det.

Min hårdvara är Intel Q9450, 4GB RAM, ATI4850 (men det finns inga 3D drivrutiner till Solaris än, för ATI kort) och ett PCI-X SATA kort med 8 portar isatt en vanlig PCI slot. Och 5 st TB diskar.

Permalänk
Medlem

Roligt att du fått virtualbox att funka som du vill saddam!
Hur bra blir prestandan mot din RAIDZ via CIFS med windowsgäst i virtualbox saddam? Även om du endast kör mot virtuell NTFS-disk i virtualbox än så länge så är jag ändå nyfiken på hur bra detta blir.

Funderar själv på att försöka virtualisera windows på servern så att jag kan ansluta med fjärrskrivbord via lokala nätverket. Bra som extradator liksom och ofta står ju filservern och bara vilar i tomgång.

Därav min tidigare fråga hur man bäst fjärransluter mot skrivbordet i opensolaris. För ska jag installera operativsystem i virtualbox vill jag gärna kunna använda grafiskt gränssnitt under installationerna. Kör bara SSH-terminal till servern just nu via PuTTY. Jag vet att när väl gästoperativet är installerat och om man delat på host interface så kan man ju ansluta direkt mot virtuella datorn med fjärrskrivbord men vill som sagt även kunna göra det mot opensolarisvärden vid behov. Finns i och för sig även något remote desktop stöd i virtualbox som jag inte utforskat närmare.

Läste lite i virtualbox-manualen och såg att det även finns stöd för iscsi i virtualbox. Man kan alltså ansluta virtualbox direkt mot iscsi eftersom virtualbox har inbyggtd iscsi-initiator. Man kan alltså använda iscsi som vanliga hårddiskar inuti virtualbox-gästerna utan att gästerna behöver ha iscsi-klientstöd inlagt vilket gör det enklare att boota på iscsi-enheterna. Har för mig att man även ska kunna köra "raw disk access" mot ZFS-volymer på något sätt så att man slipper gå omvägen via iscsi om man kör zfs på hosten. Vet inte om detta är någon fördel jämfört med vanliga vdi filer.

Permalänk

Fjärranslutning till en VirtualBox VM gör du väl enklast via RDP från din Windows maskin?

Om maskinen redan är igång kör du VBoxManage modifyvm <VM> -vrdp on. Eller om du inte har startat den ännu kan du köra VBoxManage startvm <VM> -type vrdp eller VBoxHeadless -startvm <VM> (det sista är rekommenderat eftersom du då ser evnt felmeddelanden under uppstart iställetför att behöva klia dig i huvudet när det inte fungerar ).

Har du mer än en VM behöver du också lägga på en -vrdpport <PORT> eftersom varje VM behöver sin egen. Du kopplar då till dig genom IP:Port ifrån Remote Desktop Connection i Windows.

@saddam: Nja, jag byter väl diskar engång om året kanske - och då normalt sett till större ändå, så det är inget hinder. Det jag dock ser som ett hinder är att man inte kan köra en GPT NTFS partition "på toppen" av en iSCSI delad ZFS "disk"? Mina windows maskiner (VM's) kan ju inte accessera ZFS som filsystem, så frågan är; Om jag delar ut en ZFS disk som blick device genom iSCSI, behålls all ZFS läckerhet när min Windows maskin sedan partitionerar och formaterar denna till GPT/NTFS? (Med läckerhet menar jag såklart all denna säkerheten som alla strider så mycket om ).

Vet inte vilket huvudkort du kör på, men kolla om det har HW virtualiseringsstöd och prova dig fram med olika "bare metal" installationer. Med rätt hardware (och installation) märker du så att säga ingen skillnad på att köra OSet native eller virtualiserat, och du kan då dela ut dina diskar som du vill mellan Windows/Solaris. Visst behöver du fortfarande mounta din NTFS disk under Solaris, men vad jag har sett så är hastigheten inte spec dårlig på fysiska diskar.

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Fjärranslutning till en VirtualBox VM gör du väl enklast via RDP från din Windows maskin?

Jag vet inte, har aldrig gjort det så det var därför jag frågade. Jag får väl testa...

Citat:

Om maskinen redan är igång kör du VBoxManage modifyvm <VM> -vrdp on. Eller om du inte har startat den ännu kan du köra VBoxManage startvm <VM> -type vrdp eller VBoxHeadless -startvm <VM> (det sista är rekommenderat eftersom du då ser evnt felmeddelanden under uppstart iställetför att behöva klia dig i huvudet när det inte fungerar ).

Har du mer än en VM behöver du också lägga på en -vrdpport <PORT> eftersom varje VM behöver sin egen. Du kopplar då till dig genom IP:Port ifrån Remote Desktop Connection i Windows.

[/B]

OK, jag får lusläsa manualen till virtualbox. Verkar som jag egentligen inte behöver fjärransluta host-maskinens skrivbord utan kan göra allt via kommandoraden och remote desktop till själva virtualbox alltså.

Permalänk

Yup, sålänge du startar en RPD session samtidigt med VMen är allt frid och fröjd.

Visa signatur

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem

@ronnylov

Tack för tipsen (men det visste jag redan)!

När det gäller "rdp" så kanske jag missufattade frågan? Jag förutsatte att du ville koppla upp dig mot OpenSolaris! Om du menade M$ så fungerar mitt förslag inte!

Nu har jag iofs inte kört någon X-klient på några år så det kanske har hänt något på den fronten ... ?

Det fanns/finns? några "trevliga" lösningar som gör samma sak som rdp för M$, vill du har mer info så säg tilll!

/tobbe

Visa signatur

HW: PC, Mac & iPrylar

Permalänk
Medlem

Ursprungligen menade jag uppkoppling till opensolaris men största syftet var att kunna se vad jag gjorde i virtualbox. Är ändå intressant att få fjärrskrivbord till opensolaris också, särskilt som det här är en opensolaristråd så är det intressant att få med sådan info tycker jag.

Permalänk
Avstängd

Ronnylov,
Argh. Nu funkar inte DC++ längre. Jag switchade till ApexDC++ som verkar vara en trevligare klient, enligt folk. Den ger lite mer felmsg än DC++ klienten. Men nu funkar det inte längre. Om du testar ApexDC++, och får det att funka i aktiv mode och kan söka, så vore jag nyfiken på att veta hur du gjorde.

Angående CIFS hastighet mot VB winXP gäst, så vet jag inte. Jag återkommer om det. Men vid lite filkopieringar och sånt, så får jag typ 30MB/sek. Jag tror inte det blir mycket snabbare än så, för min setup. Min VB winXP laggar en del, när jag spelar MP3 filer så hickar låten till då och då. Jag kan inte kolla på video lagg fritt. etc. Om du installerar WinXP i VB, så kan du väl säga vad du får för värden, och om du kan kolla på HD video utan lagg. För det kan inte jag. Även vanlig video är segt, jag maximerar fönstret och det tar en sekund innan nåt händer. Jag trycker på "stop" och det tar en sekund innan det händer. etc. HD video är värre.

Jag börjar bli lite sugen på server hårdvara. Tror min nästa uppgradering ska bli sånt. Skälet är att mitt 8 portars SATA kort för 1000kr, är PCI-X men det är instoppat i en PCI slot. Så just nu får jag max 150MB/sek pga PCI. Men kör jag PCI-X så maxar den runt 1GB/sek. Och det verkar mycket trevligare. Problemet är dock att PCI-X hittar man bara på server mobos.

Skaffar jag ett server mobo, så skaffar jag kanske ett till PCI-X kort och kör typ 10-12 diskar i Raidz2. Och slänger på en SSD disk som ZFS cache. Då borde jag får nära 1GB/sek i bandbredd och latenser under millisekunden. Kör jag 64GB SSD disk som cache och iSCSI, så kan SSD disken cacha hela WinXP, MS Office, VS Studio, etc så om nån kör WinXP över iSCSI så kommer han få hela sin miljö cachad. Det kanske går snorsnabbt. Men detta är ett framtida projekt och inte alls säkert jag gör. Verkar dyrt för en privatperson. Och jag har inget behov av detta. Egentligen. Men det vore kul att ha en ursäkt att smälla upp en sån här lösning.

Men just nu suger det att min ZFS raid maxar på 150MB/sek.

Att du har massa intressanta diskussioner om VB och RDP och sånt i denna tråd är bara bra, tycker jag. Jag vill lära så mycket av er och det är bra om vi samlar allt OpenSolaris i en enda tråd? Istället för 37 olika trådar utspridda? Så räcker att läsa bara en enda tråd.

Emigrating12,
Jag visste inte att man kunde köra mot VB på så sätt. Ska läsa in mig och testa senare. Tack!

Angående ZFS och iSCSI. Här pratar dom om en sån lösning med diverse prestandasiffror, men då kan de max köra 2TB, dvs GPT NTFS funkar inte. Men denna post är några år gammal.
http://blogs.sun.com/constantin/entry/x4500_solaris_zfs_iscsi...
Jag vet inte hur det funkar numera. Kanske kan Ronnylov testa åt dig? Han har ju 4TB ZFS lagringsutrymme och kan slänga upp en iSCSI volym som är större än 2TB, snabbt. Kan hans WinXP maskin ens mounta en 3TB iSCSI volym? Mina 4TB är nästan fyllda (ska rensa bort 75% dock) så jag kan inte hjälpa dig med detta tyvärr. Vore intressant att se vilka siffror du kan pressa fram ur din hårdvara, om du testar senare.

EDIT: Här pratas om att slå ihop 2 st NIC till en enda i OpenSolaris:
http://breden.org.uk/2008/04/05/home-fileserver-trunking/
Verkar struligt. Switchen måste stödja trunking, vilket inte alla gör. Läs kommentarerna så ser ni, läs även sista kommentaren. Max verkar vara 120MB/sek mot en enda klient, om man inte har 10GBps NIC.

Permalänk
Medlem

När det gäller HD-video så är nog virtualbox begränsat på grund av grafikprestandan är ganska klen med virtualbox (kanske blir bättre om directX stöds framöver). Helst skulle man nog vilja ha direkt hårdvaruåtkomst mot grafikkortet för att få sådant att flyta bra. Du kanske kan testa aktivera/inaktivera "hårdvaruvirtualisering" för processorn och se om prestandan blir bättre eller sämre för mp3, eller om det är någon drivrutin som kan uppdateras i din windowsgäst. Har för mig det finns ett par alternativa ljudenheter man kan prova i inställningarna för den virtuella maskinen. Hur mycket minne ger du ditt XP förresten? SJälv tycker jag 512 MB är lite för klent. Har kört 768 MB eller 1 GB när jag kört XP i Virtualbox från Linux innan och då flyter det hyffsat.

DC++ och liknande använder jag inte, så jag har tyvärr inga tips där. Låter mer som något allmänt fel i setupen med nya klienten eftersom det funkade så bra innan.

30 MB/s låter rimligt, särskilt om du kör raiden på PCI-bussen och har din virtuella disk liggande på samma RAIDZ. Får se vad jag får när jag testar sedan.

Med Windows Vista och 3:e parts iscsi-initiatorn "Starport iSCSI initiator" i kombination med GPT istället för MBR så ska man kunna få stöd för >2 TB enligt denna länk:
http://forums.hexus.net/thecus-care-hexus/123287-2tb-iscsi-pr...
Jag återkommer senare om det funkar eller inte.

Permalänk
Medlem

@ronnylov

Nu har jag inte testat detta men jag är ganska säker (99%) på att det funkar.

Om du vill vill ha tillgång till "desktoppen" på OpenSolaris så installerar du CygWin på din PC (WinXP?) - gratis. Välj paketet XWin - om jag kommer ihåg rätt så "räknar" installationsprogrammet ut vilka "dependicies" som finns.
I OpenSolaris borde det finnas en option (ej testat, min laptop sitter på ett annat LAN som jag inte kan/får accessa) som tillåter xdmcp, "enabla" denna! Sedan finns det förmodligen en option för att enabla klippbordet? om du vill det.

Ok, nu har du tillgång till OpenSolaris i WinXP via XWin - coolt ;-)?

Om vi nu ändå är M$-slavar(?) så vill vi ju ha samma möjligheter som i rdp (vilket iofs Citrix uppfann), dvs. vi vill "hoppa in i en session" och det stödjer inte en X-klient!

Så vad gör vi nu?
Jo, det fanns/finns? en app som heter/hette X11VNC. Denna app gör att du kan ansluta med en X-klient precis som med rdp!

@saddam

Tips: Jag uppskattar dina inlägg MEN tänk dig för om vad du skriver om (DC++ ???)

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Ronnylov,
Jag ger min VB winXP 1GB ram. Och jag kör VB på min rpool systemdisk, dvs inte på ZFS raidet. Men 30MB/sek är vad jag får räkna med antagligen när jag kör CIFS inifrån VB mot ZFS? Det är inte vidare bra, men jag klarar mig på det.

pr0xy,
Intressant! Som alla andra måste jag också köra Windows. Men jag lagrar mina data på ZFS när jag kan. Vore bra att kunna logga in på Solaris servern från Windows och köra grafiskt.

Är det så du rekommenderar att man kör VNC mot OpenSolaris från WinXP? Via Cygwin? Är inte cygwin ganska stort? Jag vill helst installera så lite mjukvara som möjligt i Windows. Finns det nån mindre lösning? Vad föreslår du?

Permalänk
Medlem

@saddam

Nja, X*-protokollet har funnits i många år, jag minns inte riktigt men jag tror att jag körde det i början av 90-talet. Det är ju det som skiljer *nix ifrån WinDoz I *nix har du en kärna och ovanpå den applikationer t ex grafik - alltså _inte_ grafik i kärnan (än så länge i varje fall ...). För att använda grafik i *nix anväder du en X-server. Det är alltså inte VNC (som skickar bitmappar) utan ett protokoll. Är man sen lite säkerhetsnojjig så tunnlar man kommunikationen via t ex putty (SSH). Själv använder jag i princip aldrig grafiken i *nix, men ibland kan det vara bra. Du vet väl att du kan stänga av grafiken i alla *nix genom att byta runlevel (t ex init 3)

Det finns andra lösningar (t ex Reflection X) men dessa kostar pengar (licenser) det är därför jag rekommenderar CygWin. CygWin är tyvärr en ganska stor installation (och ett elände att avinstallera) men den gör vad den ska!

Om du t ex kör ett "X-terminalfönster" mot Solaris så kan du ju köra VB i det "fönstret", om det är en en WinDoz-app är nog rdp ett bättre val.

/t

Edit formattering ...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat dela ut en zfs volym på 3 TB via iscsishare=on och det funkade utmärkt att formatera det som en jättelik 3 TB NTFS-hårddisk om man valde typen GPT i Windows Vista x64 (jag använde snabbformatering). Jag använde den iscsi-initiator som följde med Vista så det verkar inte vara nödvändigt med någon 3:eparts initiator. Jag kör servicepack1 på Vista så det kanske är något som fixat på senare tid?

Permalänk

Angående CygWin/X11VNC - tyvärr blir det fortfarande inte en RDP session och man blir tvungen att installera (VNC klient finns försåvitt portabel) extra programvara för att koppla upp sig.

XRDP verkar vara precis vad vi behöver (ingen aning om det finns för [open]solaris dock). Använder Microsoft's standard Remote Desktop Connection klient och kopplar upp sig mot en inloggningsskärm på *IX maskinen - där kan man välja en X11 session, VNC session eller helt enkelt en terminal. Fortfarande inte riktigt lika "enkelt" som en Win2008 RDP connection, men det funkar (efter lite config) och man slipper tänka på extra software.

3TB GPT NTFS partition över en ZFS iSCSI 'volum' låter spännande. Ronny; kan du verifiera att alla grundläggande ZFS features fortfarande är igång (mao säkerhet)?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

emigrating12: Jag har inte full koll på ZFS features för en volym, men jag skulle kunna testa göra en snapshot, ändra lite i filsystemet och sedan se om jag kan dela ut denna snapshot över iscsi för "rollback". Men jag har inte fyllt disken med 3 TB data men det kanske inte gör något?

Det här med att boota en dator på en iscsi-disk, hur går det till i praktiken?
Måste man ha särskilt server-nätverkskort som detta:
http://www.intel.com/network/connectivity/products/iscsiboot....

Eller kan jag fixa det med mitt desktop nätverkskort?
http://www.intel.com/products/desktop/adapters/pro1000pt/pro1...

Enligt intels dokumentation verkar det krävas server-adapter men det kanske finns något fulhack så att man kan boota på iscsi med vanliga nätverkskort? Har aldrig bootat någon dator via nätverkskort så jag vet inte hur man gör...

EDIT: Verkar som man med hjälp av gPXE kan boota olika OS via iscsi. gPXE kan man installera på en USB-sticka.
http://etherboot.org/wiki/sanboot
Verkar vara en hel del pill tycker jag men när man väl fått det att funka så är det nog smidigt.

Permalänk
Avstängd

Emigrating12, Ronnylov,
All ZFS funktionalitet funkar med GPT NTFS och iSCSI. Så ZFS funkar precis som vanligt och NTFS ligger ovanpå ZFS. Men det bryr sig inte ZFS om, ifall NTFS ligger ovanpå eller UFS eller filer. ZFS funkar som vanligt. Ingen skillnad.

Här finns lite matnyttig info om iSCSI och WinXP och Shadow Copy:
http://blogs.sun.com/GregB/entry/using_zfs_to_protect_ntfs
http://blogs.sun.com/GregB/entry/using_zfs_for_a_windows
http://blogs.sun.com/GregB/entry/synchronizing_zfs_filesystem...

Det visar sig att snapshots finns till Windows. Här är Windows variant som heter Shadow Copy. Det verkar som man bara kan ha 64 snapshots.
http://tss.oregonstate.edu/cn/soft_tips/docs/?page=shadowcopy...

Det går att mounta varje ZFS snapshot i iSCSI. På så sätt kan man hoppa ned i just den snapshot man behöver, och läsa samt plocka ut precis den fil man är intresserad av.

Här är en till liknande "sätta upp CIFS i OpenSolaris" artikel:
http://blogs.sun.com/timthomas/entry/solaris_cifs_in_workgrou...

Dock, när man använder CIFS så måste man sätta "casesensitivity=mixed" på CIFS filsystemet upon creation. Det går _inte_ att ändra det attributet i efterhand (i denna version av ZFS). Skälet till att det attributet behövs på ett filsystem är att Windows inte kan skilja mellan dessa olika Unix filer: "foo, FOO, FoO, fOo, etc". Om det attributet inte är påslaget så kommer CIFS bara visa en av alla dessa filer och inte visa alla de andra filerna som heter snarlikt. Detta kan orsaka problem i långa loppet.

Jag visste inte att det är omöjligt att ändra CIFS attributet i efterhand. Så jag måste nu skapa nya filsystem med attributet påslaget, och kopiera över alla filer till det nya filsystemet.

Angående gPXE och Sanboot och usb stickor. Då borde man kunna välja att boota från usb stickan och iSCSI, eller boota från den lokala disken, inifrån BIOS? Och om man tar med sig USB stickan till biblioteket, så kan man boota från sin hemma iSCSI installation?

Permalänk

iSCSI boot kan göras från vilket som helst nätkort med PXE stöd (dvs. de allra flesta [nyare] moderkort med inbyggda NICs). Det blir ju en "dubbel" boot iom att nätverkskortet's PXE hämtar/exekverar gPXE som i sin tur bootar över, exempelvis, iSCSI.

gPXE kan också flashas över din existerande PXE rom på många NICs.

I teori kan du ta med dig USB stickan till ett bibliotek och boota från din iSCSI installation hemma - i praktik fungerar det nog hellre dårligt pga firewalls både hemma och på biblioteket samt att boota över en bredbandsanslutning inte kommer vara speciellt snabbt (med mindre du har äkta 100/100mbps). Om man sedan pratar om Windows så är ju varje installation relativt hardware specific, så en installation gjord för ditt Asus moderkort med SATA disk fungerar inte väldigt bra på ett Intel mobo med PATA disk (med mindre man kör upp den i sysprep/audit mode vill säga).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Läste att gPXE använder inställningar som man lagrar i konfigurationsfilen för DHCP-servern i Linux. Har man en linuxbaserad router kan man ju trixa med detta. Verkar som man alternativt kan lagra dessa inställningar direkt i nätverkskortet istället. Se längst ner på sidan på följande länk:
http://www.etherboot.org/wiki/screenshots

Om man kör med USB-pinne så borde väl detta lagras på USB-pinnen antar jag. Låter jobbigt att pilla med DHCP-servern i routern eller flasha om nätverkskortet, men att testa med en USB-sicka låter ju framkomligt. Däremot så lär det ju gå väldigt segt om man försöker boota via internet men visst ska det vara möjligt (är ju vanliga ip-protokoll som används). Krävs väl att rätt portar är öppna i brandväggar också förstås.

Som jag fattar det ska man välja boot ordning i bios så att den först försöker med nätverkskortet (eller USB med gPXE), sedan CD/DVD. Då ska det vara lätt att installera t.ex. Windows 7 på en iscsi-disk:
http://www.etherboot.org/wiki/sanboot/win2k8_iscsi_install

Bra tips om att man måste sätta casesensitivity= mixed för CIFS. Jag gjorde det efter att skapat filsystemet men innan jag började använda filsystemet för lagring. Då bör det väl vara OK?

Permalänk
Avstängd

Ronnylov,
Jag tror det ska gå bra med CIFS för dig. Det finns nåt kommando som listar alla attributes för ett filsystem. Då kan du inspektera "casesensitivity" attributet. Nåt i stil med "zfs get", typ:

# zfs get zpool/fs

PS. Om ni funderar på att käka anabola steroider så tycker jag ni ska kolla på denna korta videosnutt. Varning för de känsliga då videon är extremt äcklig:
http://www.youtube.com/watch?v=rBBWMRRWOrM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam

PS. Om ni funderar på att käka anabola steroider så tycker jag ni ska kolla på denna korta videosnutt. Varning för de känsliga då videon är extremt äcklig:
http://www.youtube.com/watch?v=rBBWMRRWOrM

Gött, då vet jag det när jag ska installera Solaris...

Permalänk
Medlem

Jag har tröttnat på texteditiorn vi (den känns väldigt omständig att jobba med tycker jag) och skulle vilja lägga in nano i mitt opensolaris. Tyvärr hittar jag inte det paketet nano i pakethanteraren. Jag föredrar att inte kompilera själv om det absolut inte behövs. Däremot har jag hört talas om "blastwave.org" för solaris. Är blastwave något som är kompatibelt med opensolaris 2008.11?
http://www.blastwave.org/packages.php/nano

Här brukar jag söka när jag ska installera något (där finns inte nano):
http://pkg.opensolaris.org/release/en/index.shtml

Finns det andra alternativa represitories som rekommenderas till opensolaris?

Permalänk
Avstängd

Jag älskar Vim/Gvim. Men VI är lite jobbig. Personligen tycker jag VI editorerna är helt genialiska. Jag kan prata mycket och väl om de editorerna.

Annars kan du köra Emacs. Eller Pico istället för Nano. Eller den inbyggda text editorn som följer med - det följer väl med en sådan som man hittar från "start" knappen?

Själv brukade jag installera från blastwave.org men det visar sig att det har varit bråk om den webplatsen. De frivilliga som underhöll paketen har tröttnat och nu dragit till http://www.opencsw.org istället.

Ett annat ställe att tanka binärer ifrån är
http://www.sunfreeware.com/

Jag vet dock inte om dessa binärer passar till OpenSolaris som ju helt har gjort om sin pakethantering "IPS". Bl.a. så tas en snapshot omedelbart innan paket installeras (tror jag) så man kan backa tillbaka om man inte är nöjd. Efter raderingen av snapshoten så är man tillbaka från början igen och kan välja ett annat paket. Mao är det ganska riskfritt att experimentera.

Dock använder inte dessa repositories IPS så jag vet inte om det tas snapshots innan installation. Men då kan du själv ta en snapshot innan du installerar paketen.

Dock har jag hört att IPS har typ... 5000(???) paket i "stable" branchen just nu. Det finns massa andra paket i "experimental" branchen som du kan testa. Så totalt finns det typ 30.000 paket i OpenSolaris IPS just nu. Där nånstans borde Nano finnas tillgängligt tycker man ju. Ubuntu har tydligen typ 34.000 paket.

Permalänk
Medlem

Hittade lite paketkällor här:
http://www.opensolaris.org/os/community/sw-porters/contributi...

Jag hittade nano i "Pending" repository, men dessa paket rekommenderas man inte att installera. Men då kanske nano är på gång i alla fall.

Permalänk
Medlem

Jag har utvecklat professionellt på unix i 20 år, Aegis, HP-UX, SCO Unix, Linux, Solaris och nuförtiden i AIX. Jag har aldrig gillat vi. Den duger till små redigeringar.

Jag gör såhär: Utvecklar i världens bästa editor: UltraEdit och klistrar in vi via putty!

Exempel:
UltraEdit: <ctrl>+a <ctrl>+insert

$ vi fil.sh
kolla antal rader längst ner

<esc> dd <antal rader>
<esc> i
högerklicka i putty-terminalen (eller <shift>+insert)
<esc> ZZ

Klart!

Sen committar du givetvis i svn via TortoiseSVN eller $ svn commit -m "Lagt till rm -rf /"

För ca tio år sedan använde jag en editor som jag hette NEdit (http://www.nedit.org/), mycket kompetent!

/t

Edit: Om du använder UltraEdit så kan du också spara via sftp/ftp direkt till OpenSolars - tyvärr kostar UE en liten slant, men det är den värd!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bra tips att köra via sftp istället, kanske blir så jag gör istället.

Tycker inte det är ofta det kommer uppdateringar till paketen i opensolaris 2008.11. Hittills har det bara hänt en enda gång och det var direkt efter installationen. Nu hittade jag detta:
http://forums.opensolaris.com/thread.jspa?messageID=2325

Så om man vill ligga mer på "the bleeding edge" eller leva lite "riskabelt" om man säger så, så kan man alltså byta till paketkällan /dev istället för /release och få uppdateringar oftare än en gång i halvåret. Å andra sidan skapas ju en ny boot environment vid varje uppdatering så man kan ju bara starta om och backa tillbaka till en tidigare BE om det skulle skita sig, så jag tycker det inte verkar så jättefarligt att byta till /dev. Himla trevlig feature det där med boot environments.

Permalänk
Medlem

Så, jag skulle alltså kunna göra draget att dra till OpenSolaris nu då?
Jag surfar i stort sett bara på min burk, och foldar.. men det har jag ju wine till, som finns där också.
Nvidia drivare finns det ju också (för foldandet)..

Nu måste jag bara komma på en lösning för att få igång mitt ST-Labs Sil 3114 kontrollerkort.. som givetvis har en icke-flash-bar ROM, så den är flashad med en raidversion, som inte Solaris gillar alls.. moderkortets Sil 3114 är ju inställd på IDE mode, så den går ju felfritt att få igång. Ser lite lustigt ut i "Device driver manager"(?) i solaris, där den radar båda korten, men ett är markerat med rött.

Jag antar att det inte kommer nåt stöd snart heller..? Så jag måste köpa mig ett nytt (dyrt) kort..?

EDIT:
Jag skulle bara lägga ett förslag att vi kanske siktar på att hamna på 8-10 sidor i denna tråden? För att kanske starta en andra tråd som fortsättning? Det blir fruktansvärt jobbigt om man måste bläddra igenom femtielva sidor innan man hittar sitt tips man letade efter.. för det finns en del fint i tråden hittills

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Avstängd

pr0xy,
Lite gammaldags hederlig Editor flamewar? Jag tycker VI är genialiskt. Tänk att man har menyalternativ för att flytta markören:
1. Flytta cursor fram till början av nästa ord
2. Flytta cursor bakåt, till början av nästa ord
3. Flytta cursor fram till slutet av nästa ord
4. Flytta cursor till nästa rad
5. Flytta cursor till nästa stycke
6. Till början av filen
7. Till slutet av filen
...
Sen har du lika många kommandon för cut&paste och för allt möjligt. Du har alltså flera hundra kommandon, ja, antagligen tusentals kommandon.

Men så många kommandon kan man ju inte styra med musen, det tar ju fetlång tid. Alltså har du hot keys till varje kommando. Men det är ju jobbigt att trycka ALT+w eller CTRL+w för varje kommando. Så man har bara själva tangenten kvar, dvs "w". Detta kommando "w" motsvarar menyalternativ 1, dvs flytta cursor till nästa ord. "j" betyder "gå ned en rad". Mycket kort och koncist. Som "ls" i Unix, kort och koncist.

Men du kan lägga till en siffra också, typ "3w" vilket betyder "flytta cursor till nästa ord x 3, dvs flytta fram 3 ord. Och du kan alltid kombinera siffror och förflyttningskommandon. Så om jag skriver "24w" så flyttas cursor fram till 24e ordet.

Och "d" betyder Delete. Så vad händer om jag trycker "dw"? Ja då deletar jag till nästa ord. Och vad händer om jag trycker "dw3"? Då deletar jag 3 ord.

Och "y" betyder Copy. Vad händer om jag trycker "yw"? Då kopierar jag nästa ord. Och "3yw" betyder kopiera 3 ord. Och "p" betyder Paste. "3p" betyder, pasta 3 ggr.

etc. Självklart känner du till dessa saker eftersom du använt VI. Men jag tycker det är en helt tokgrym inputmodel. Det blir inte snabbare än så här, det blir inte mer kortfattade kommandon än så här. Inlärningskurvan är brant, för du måste lära dig alla hots keys utantill (men de är ofta hyfsat vettiga "w" betyder Word "d" betyder Delete etc), men experter på VI kan med några få knapptryckningar utföra tokmycket arbete. Det är litet, några MB. Elegant. Smäckert. Effektivt. Snabbt. Följer Unix filosofi, "gör en enda sak bra men gör det tokbra". Emacs gör allt möjligt, förutom att editera text. Bloat. "Eight Megabytes And Constantly Swapping" = EMACS.

Mycket bra motivering till vad han gillar med VI:
http://blog.ngedit.com/2005/06/03/the-vi-input-model/

VI är grymt effektivt:
http://www.viemu.com/a-why-vi-vim.html

Ronnylov,
Jag får intrycket att i Linux så kompilerar de koden och släpper som binär ganska kort tid därefter. Typ. Så gör man inte i Solaris. Det viktiga är att testa allting. Solaris 10 som är det "riktiga" och stabila Solaris, toktestas mycket lång tid innan det släpps. Att få fram binärer är ju bara första steget, mycket arbete återstår. Man måste testa alla finesser och kombinationer av programvaror och se om det buggar nånstans, etc.

Kort sagt, jag tror "dev" grenen är helt ok att köra på. Själv kör jag Wine och sånt som inte är testat av SUN, med blandade resultat. Nuvarande version av Wine strular för mig i Solaris. Hade Wine hamnat i repositoryt, så skulle Wine funkat. Nu är detta OpenSolaris så allt toktestas inte minituöst som för S10, men det testas lite grand i alla fall. Och sånt tar tid. Så det som hamnar i det riktiga repositoryt uppdateras en gång i halvåret eller så. De andra brancharna uppdateras mycket oftare, men SUN supportar inte dem, gissar jag. Jag själv skulle helt klart köra på "dev" eftersom det är bara att göra rollback om det strular. Och hur ofta har man inte tagit hem en tarball och kompilerat och kört? SUN är bara nojjiga helt enkelt.

Schrimp,
Jag vet inte om det funkar att folda med Nvidia i OpenSolaris? Kolla upp det först? Angående ditt kort, det är lite tråkigt att det inte funkar, men du kanske kan sälja alla dina raid kort och köra bara rent? När BTRFS och alla andra nya filsystem kommer så tror jag HW raid minskar i betydelse. Själv kör jag ett AOC Micro...nånting PCI-X kort med 8 SATA portar, utan någon raid funktionalitet alls. Det sitter i mitt PCI slot och funkar bra. Solaris detekterar det automatiskt. Finns att köpa för 1000kr på www.mullet.se. Mycket serverhårdvara där.

Angående att splitta denna tråd, javisst kan vi göra det om ni vill. Själv tycker jag det är bra att allt hamnar i en tråd, men den kanske inte ska bli onödigt lång. Vi kan länka tillbaka hit när vi skapar nästa tråd. Jag har lärt mig otroligt mycket av folk i denna tråd. Mycket bra tips och råd. Jag tycker det är kul att någon nämner en teknologi, och vips så kommer ronnylov eller nån och berättar hur det funkar i praktiken. En minirecension.

Permalänk
Medlem

Det var ett sjuhelsikes fint kort!
8 portar.. om jag inte tryckt i ett GTX295 hade jag haft 20 SATA portar mitt chassi med ett sånt.

Jag ska faktiskt slänga in OpenSolaris på en av mina idlande raptordiskar här. Ev. kan jag kasta ut några 200Gb SATA, så kommer jag loss från kontrollerkortet ändå.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är lättare med en tråd än att splitta till många trådar. Men det är klart om man vill prata om något särskilt, t.ex. hårdvara som funkar i Solaris så kan man ju skapa en solaris-hårdvarutråd och specialicera trådarna till olika delområden i så fall.