OpenSolaris 2008.11 är här!

Permalänk
Avstängd

Jookeer,
Hmm... Märkligt. Det kanske är kört för din del? Tyvärr?

Kör Ubuntu istället och "mdadm". Det verkar oxå simpelt och bra.

Ronnylov,
har du testat Boot Envionments än? Du gör snapshot på root och du kan boota från vilken snapshot du vill. Bra att göra innan du patchar installationen:
http://developers.sun.com/developer/technicalArticles/opensol...

Permalänk
Medlem

Ja då kan jag efter 15 timmars arbete konstatera att OpenSolaris på PC-skrot inte är nån höjdare.

8. Begränsat utbud av drivare. 10-0 till Windows

9. Information om ovanstående finns i fragmant i sk bloggar och "issue/bugg"-rapporter. För Windows finns betydligt mer info från chipsettillverkare och/eller moderkortstillverna. 10-0 till Windows. OpenSource orkar/kan/vill inte hänga med utvecklingen och tillverkarna lägger inga egna pengar på att ta fram drivare till annat än Win.

10. Jag var ute för att prova ZFS, operativet var ointressant, men det enda vettiga tycks vara OpenSolaris. GLÖM ZFS såvida du inte kör på SUNs egna burkar som kostar från 20kUSD och uppåt!!!! Ev. kan du ha tur med ditt PC-skrot eller sitta en vecka och Googla fram om varje atom i din PC stöds av OpenSolaris.
Jag har installerat/driftat/kört ett 30-tal olika PC-konfigurationer sedan 18 år med Win och ALDRIG haft motsvarande strulproblem. Det har ALLTID funnits drivrutiner till Win. 10-0 igen till Win.

11. Ubuntu är ett bra alternativ till Win och min erfarenhet är att det är bättre än Win på att automatiskt hitta/installera drivare än Win. 10-0 till Ubuntu.
Problemet med Ubuntu är att det inte tycks lira ZFS alternativt om det nu går att "hacka in det" så lirar det inte lika effketivt som med Solaris. Problemet med OpenSource är att det finns olika konkurrerande konstellationer, å ena sidan Solaris och den andra Linux, som slutanvändare häpnar man över att dom inte samarbetar till 100%, BillyBoy ler brett åt deras oenighet. Det finns alltså anledningar till att M$ monopol inte fullt ut har alternativ för oss slutanvändare. Sådan är politiken och girigheten.

12. Så nu blir det till att köra chipset RAID5 i brist på annat, där finns det drivrutiner och administrationsprogramvara som man installerar på en kvart och som funkar. checkdiska, defragga och resynka som en galning tills diskarna slits ner. Skitsamma om det inte är lika säkert/snabbt som ZFS men hellre en rostig Fiat som funkar än en Ferrari som inte ens startar.

Som ni märker är jag besviken, framförallt därför att jag VILL se alternativ till M$ och är villig att offra tid och energi på det, jag hade förhoppningar, dom är borta nu, tvingas ställa mig i Bills led och följa med flocken som alla andra hjärntvättade stackare. Jantelagen håller i alla väder.

Avslutningsvis vill jag tacka alla som varit hjälpsamma, särskilt saddam.

Gott Nytt År!

/jookeer

Permalänk
Medlem

Solaris är inget operativsystem tänkt att köras på en konsumentdator, tyvärr.
Tycker Solaris och dess derivat är riktigt onödigt krångligt att ha och göra med, trots att man är tekniker, nåja..

Om du inte gett upp tanken helt kan du alltid prova ZFS under FUSE i valfri linux distribution. Har inte provat det själv dock men det fungerar säkert bra.
En snabb sökning på google hänvisar till http://zfs-on-fuse.blogspot.com

Alternativt har du snapshots och liknande funktioner i LVM som finns till diverse *nix operativ, bland annat linux. Du får inte hela ZFS feature paketet men LVM är välbeprövat och användbart.

Lycka till!

Visa signatur

Networking geek, #28735

Permalänk
Avstängd

8. Helt korrekt. Det finns inte lika många drivare till OpenSolaris som till Windows. Det skrivs drivare till OpenSolaris hela tiden, men långsamt.

9. Korrekt.

10, 11. Nja, du kan köra OpenSolaris på billig PC hårdvara, du måste inte ha SUN grejer. Kolla Ronnylovs pryllista som han postat tidigare, t.ex. Eller så har jag postat den här tidigare, se kommentarerna, t.ex.
http://breden.org.uk/2008/03/02/home-fileserver-zfs-hardware/
Men det kommer nya filsystem, man måste inte köra ZFS. BTRFS till Linux är ju på väg. Och HW raid verkar ganska säkert oxå, numera.

12. Jo, jag tror Raid5 är bra. Eller mjukvaruraid. Det verkar oxå ganska bra.

Gott nytt år på dig oxå! Sup inte för mycket imorgon. Kanske om du får en ny burk nån gång, kan du prova igen.

Permalänk

Har installerat 2008.11 nu efter att ha kört 2008.05 ett tag hemma.
Hoppades att stödet för mitt Promise sata-kontrollerkort skulle ha förbättrats, men inte så mkt.

Vet någon vad man ska välja för sata kontrollerkort om det ska funka i open?
Ej PCI-X dock....

Systemet verkar hitta mitt nuvarande kort, men diskarna som sitter på det syns inte tyvärr. Eftersom det är 3st 500gig diskar vill jag gärna få med dem i min zfs-pool..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Jookeer,
Hmm... Märkligt. Det kanske är kört för din del? Tyvärr?

Kör Ubuntu istället och "mdadm". Det verkar oxå simpelt och bra.

Ronnylov,
har du testat Boot Envionments än? Du gör snapshot på root och du kan boota från vilken snapshot du vill. Bra att göra innan du patchar installationen:
http://developers.sun.com/developer/technicalArticles/opensol...

Jag har använt "Boot Environments" omedvetet tror jag, för när jag körde uppdatering av systemet så skapades automatiskt en snapshot av systemet så jag kunde välja en tidigare miljö via grub-menyn. Snapshots verkar mycket smidigt måste jag säga. Kan som sagt vara bra att tänka på innan man pillar med egna inställningar. Jag har inte hunnit testa så mycket finesser i OpenSolaris ännu faktiskt.

Håller med om att man inte behöver jättedyr hårdvara. Min nya server kostade under 4000 kr om man bortser från hårddiskarna. Man kan komma ner mot 3000 kr med ungefär samma prestanda om man köper billigare moderkort och processor samt mindre mängd minne.

Min erfarenhet var precis det motsatta som för Jookeer. Det var mycket struligare att få in alla drivrutiner i Windows Vista än i OpenSolaris. Gäller att ha lite tur om man ska få dessa lite mer ovanliga operativsystem att funka med existerande hårdvara men köper man nytt så kan man ju välja hårdvara som andra rapporterat ska funka. Om du omöjligt får SATA-diskarna att funka med inbyggdra kontrollern kanske det kan funka med något kontrollerkort som stöds av solaris?

Noterade att moderkortet på min gamla Linux-server stöds av OpenSolaris och även kontrollerkortet (SiL 3114 baserat) nu när jag bytt bios på det till en icke-rad version. Så jag ska testa OpenSolaris där också vid något tillfälle, kan vara skoj att jämföra prestandan.

Sockmonkey: Mitt PCI SATA-kort i gamla Linux-servern är av märket SUNIX SATA4000 och det kan man flasha om till icke-raid bios (vilket jag gjort) och då ska det funka med Solaris (vilket jag inte testat ännu):
http://www.sun.com/bigadmin/hcl/data/components/details/2997....
Köpte det på netonnet: http://www.netonnet.se/index.asp?iid=91422
Trots att butiken kallar det för Deltaco SX-109 så står det SUNIX SATA4000 på förpackningen. Funkade bra att följa anvisningarna på HCL när det gällde flashningen av bios. Bios finns här:
http://www.siliconimage.com/support/searchresults.aspx?pid=28...

Permalänk

Tack för tipset ronnylov. Jag ska ha det som alternativ om jag inte får min sata-kontroller att fungera.

Permalänk
Medlem

Har också provat OpenSolaris genom VirtualBox en stund nu och det verkar rätt trevligt, man känner igen sig ifrån Linux på sina ställen så helt främmande känns det ju inte iaf.

Det känns även rätt responsivt även fast jag kör igenom VB.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har haft problem med det inbyggda Realtek-baserade gigabitnätverket på moderkortet. Det kallas rge0 i OpenSolaris. Hastigheten är helt OK men uppkopplingen hänger sig vid stor belastning (överföringar uppåt 900 Mbit/s). Kanske ett drivrutinsproblem? Ju lägre processorhastighet jag körde desto sämre stabilitet blev det, men inte ens vid originalklock var det helt stabilt.

Jag har löst det genom att köpa intels PCIe gigabit-nätverkskort och nu funkar det stabilt. Kan ju vara ett tips för er som bygger filserver med ZFS att köpa till ett bra nätverkskort alltså... Bytte både på server och klientdator för att få det helt stabilt.

Till saddam som undrade om nätverksprestandan var beroende på CPU-klock så ja till viss mån är det det. Nu med nya nätverkskortet får jag 83 MiB/s vid 1200 MHz och ca 90 MiB/s vid 2000 MHz och högre. Fick något lägre hastigheter med realtek-nätverksanslutningen (73 MiB/s vid 1400 MHz och 87 MiB/s vid 2500 MHz). Jag kommer att köra 2000 MHz eftersom det inte är slöare än 2500 MHz men drar mindre ström. Nu drar servern ett par watt mera med extra nätverkskort men prestandan blev ju bättre.

Som jag redan nämnt i tidigare redigerad post så begränsas jag av hårddiskarna i Vista-klienten. Får ju 93 MiB/s vid direkt kopiering mellan hårddiskarna så det är ju ungefär samma som vid kopiering mellan klient och server (90 MB/s). Kör jag två överföringar till varsin hårddisk så hamnar de på 50 MB/s vardera och då begränsar troligen nätverket istället. Känns som jag har ganska bra balans på prestandan på nätverket jämfört med mina hårddiskars prestanda. Meningslöst att köra 10 Gbit/s om hårddisken ändå inte flaskhalsas av 1 Gbit/s.

Realtek verkar vara skit när det gäller gigabitnätverk. Jag hade problem med gamla servern med Realtek PCI-kort men efter att bytt till intel blev det OK. Min quad-core dator funkar ganska OK med realtek men märkte även där att det kunde hänga servern ibland så jag bytte både på server och klient och nu funkar det riktigt stabilt. Däremot lyckades jag hänga nätverket när servern körde 1200 MHz vid ett tillfälle trots intelkorten. Så för riktigt stabila snabba gigabitanslutningar på opensolaris-servern verkar den föredra någorlunda snabb processorhastighet och bra nätverkskort. Inga problem alls med hängningar oavsett hur jag testar när servern kör 2000 MHz med dual core AMD 4850e processor.

Så ett annat tips är alltså att inte ha alltför klen processor om man vill maxa gigabitnätverket utan stabilitetsproblem. Skönt att min CPU räcker till i alla fall när man kombinerar den med intel PCIe nätverkskort.

Permalänk
Avstängd

Ronnylov,
Ok, tack för informationen. Du kör Windows men använder Solaris som serverOS, det tror jag är en optimal kombination. Då kanske iSCSI och Solaris är intressant? Du skapar ett filsystem i ZFS och exporterar det mha iSCSI (över internet, om du vill) och Windows kan då mounta det filsystemet och formatera det med NTFS. Windows upplever det helt enkelt som att du pluggat in en scsi disk direkt på windows klientens moderkort. Även VMware kommer åt den scsi disken. Då får du ZFS snapshot och säkerhet under NTFS.

zfs set shareiscsi=on myPool/myfs

så är det klart. Och, du kan förstås installera ett OS och boota från denna iSCSI disk. Så du kan ha hela Windows XP liggande där, snapshotad:
http://www.etherboot.org/wiki/sanboot

COMSTAR projektet bygger vidare på detta, fast enormt mycket bättre. Det finns redan som prototyp, men kommer om något år eller så. Typiskt SUN, när de får ett problem så överarbetar de lösningen så den kan göra allt möjligt.

(Här finns en teknisk artikel om Zones för den som tänkt prova på sånt.
http://wikis.sun.com/display/BluePrints/Understanding+the+Sec... )

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Jepp. Det stämmer. Det är ZFS i botten, men Windows formaterar det som NTFS och tror det är en helt vanlig SCSI ntfs disk den fått. Men du har tillgång till alla ZFS funktioner som snapshot och ZFS säkerhet. Du kan då t.ex. installera flera olika OS, och snapshota dem. Sen kan du klona upp dem på 1 sek och ge till varje familjemedlem. Sabbar de nåt, så bara förstör du klonen och klonar igen på nån sekund. Varje klon får en egen partition.

Jag undrar hur prestandan blir om man tar bort alla hårddiskar från Windows datorn och bara kör över nätverket med 90MB/sek? Då borde det räknas som om du kopplar en vanlig SCSI disk med 90MB/sek prestanda till Windows maskinen? Är det tillräckliga prestanda, för att kunna ta bort disken helt och jobba komfortabelt? Och om du har tillräckligt med tryck i filservern, säg 300MB/sek, så kan du driva 3 Windows klienter samtidigt med 90MB/sek vardera? Nu stämmer inte det riktigt, eftersom accesstiderna blir lidande om filservern ska serva 3 windowsdatorer samtidigt. Men ändå. Det är klart, har du mycket RAM i ZFS servern, så kommer knappt diskarna jobba alls, utan det blir RAM som jobbar, det går då riktigt snabbt. Det borde dessutom krävas att windows maskinen kan boota från iSCSI, i BIOS, om man tar bort hårddisken helt. Undrar vilket val i BIOS det är.

Här är lite mera info om hur man mountar NTFS för OpenSolaris:
http://blogs.sun.com/AlokChakrabarty/entry/how_to_mount_ntfs_...

Här är info hur man sätter upp SunRay mjukvaran, om man får tag på en SunRay tunn klient (tror gamla modeller säljes för 40USD på Ebay):
http://wiki.sun-rays.org/index.php/SRSS_4.1_on_OpenSolaris_20...

Här är lite info om man vill virtualisera xVM Hypervisor med OpenSolaris och Windows samtidigt:
http://www.sun.com/bigadmin/sundocs/articles/xvmhvsrovw.jsp

Permalänk
Medlem

Jag kör både Windows och Linux på mina klientdatorer (har just nu trippelboot XP, Vista, Linux på huvudmaskinen). iSCSI verkar intressant men jag får nog läsa på mer hur det funkar. Hittade denna artikel som kan ge lite tips: http://blogs.sun.com/GregB/entry/using_zfs_to_protect_ntfs

Har testat lite med NFS men har inte lyckats montera nfs utdelningen i min linuxklient. Bör ju gå att använda iSCSI i Linux också. Bra att det finns olika alternativ att prova tycker jag.

Permalänk

Var hittar jag OpenSolaris-skivan för SPARC? Har letat på deras hemsida men där finns bara en. Det är väl inte så att binärer för bägge arkitekturerna finns på samma skiva?

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cable_guy6
Var hittar jag OpenSolaris-skivan för SPARC? Har letat på deras hemsida men där finns bara en. Det är väl inte så att binärer för bägge arkitekturerna finns på samma skiva?

Finns inte, du få välja vanliga solaris

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petrucci
Finns inte, du få välja vanliga solaris

Hmm, det står att OpenSolaris är för SPARC och x86. Men det kanske bara betyder att det eventuellt skulle gå att kompilera för SPARC om man känner för det.

EDIT:
Detta uppfattar jag som att det även finns en binär SPARC-dist:

Citat:

Is OpenSolaris for SPARC and x86 architectures?
Yes. There is only one source base for the Solaris operating system for both SPARC and x64/x86 systems, and binaries are built from that common source. By open sourcing the common Solaris source base you automatically get the code for all Solaris-supported platforms.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Avstängd

Jag tror inte OpenSolaris finns kompilerat till SPARC än. Jag har läst det nånstans på opensolaris.org. Däremot kanske Solaris Express Community Edition (SXCE) finns till SPARC. Den kommer varannan vecka och OpenSolaris baseras på den. Det är den dist som i framtiden kommer bli Solaris 11.

Linux sajt pratar lite kort om andra Solaris distros:
http://www.linuxformat.co.uk/modules.php?op=modload&name=News...

Permalänk
Medlem

Angående NFS server i OpenSolaris så lyckades jag koppla upp mig från min klient som kör ubuntubaserade Linux Mint om jag använde mount.nfs4 istället för vanliga mount kommandot. Tydligen vill servern att man använder NFS version 4 som default och ubuntu har inte det som default för mount. Kan ju vara något att tänka på om det krånglar för er med NFS-anslutningen.

Hastighetsmässigt kunde jag överföra med 65 MB/s till servern och ca 30 MB/s från servern när jag körde NFSv4, men jag får kolla mera var flaskhalsen är. Kanske Linux är långsamt på att skriva till NTFS-disk men snabbare på att läsa från NTFS (kanske är klientdiskarna som flaskhalsar)? Går nog att tweaka lite också tror jag.

Verkar enklast att huvudsakligen köra CIFS på filservern men jag behöver åtminstone en NFS readonly utdelning till min TviX mediaspelare (som funkar bättre med NFS än samba). Får kolla upp vilken NFS-version mediaspelaren egentligen använder.

Nästa grej som verkar lite lurigt är det här med filrättigheter och användaridentiteter. CIFS verkar kunna mappa windows SID med unix UID/GID. Men kör man NFS så kan det bli krångel om en klient har UID 1000 för användaren ronny, en annan klient har UID 500 och så har OpenSolaris UID 101 för samma användare. Troligen bör jag fixa så att alla klienter har samma nummer på UID så att det inte blir förvirring när det gäller rättigheter. Man kanske bara behöver redigera /etc/passwd... Känns som man kanske lättare kommer runt problemet om man håller sig till CIFS och kör samba eller windows på klienterna när man ska skriva filer till servern så att opensolaris kan översätta till rätt användare lokalt på servern.

Jag kör inga "Active directory", windowsdomän eller andra tjänster för att hålla koll på användarrättigheter i hemmanätverket utan det är windows workgroup eller UID, GID för Linux som jag tror skulle passa mig bäst. ACL har jag inte riktigt koll på hur det funkar. Hur löser ni andra dessa problem med användarrättigheter i era hemmanätverk?

Är man ensam användare kanske det inte är så noga men jag tänkte att varje familjemedlem skulle få ett eget konto så man inte råkar radera andras filer av misstag. Man ska kunna läsa alla filer men bara kunna ändra och ta bort egna filer och mappar i den gemensamma lagringen. Sedan vill jag också dela ut hemma-mapparna så att man kan lägga privata filer som man är extra rädd om i dessa. Man ska inte kunna se andras hemma-mappar på filservern, bara de egna och de gemensamma. Slutligen vill jag ha ett admin-konto som har full åtkomst till alla utdelade mappar, backuper och snapshots via CIFS. Jag vet inte om detta är enkelt att lösa men jag tror det bör gå att fixa på något sätt.

Permalänk
Avstängd

Ronnylov,
Om du löser dina problem, så kanske du kan sammanfatta lite kort här, hur du gjorde? Kan vara bra dokumentation för oss andra, och för dig i framtiden om du glömt bort hur du gjorde.

En annan sak, har du hört talas om Fishworks och SUNs nya Enterprise storageserver 7000? Det är en PC med massa 72000 rpm sata diskar + ZFS + SSD diskar som cache.

Det är den filservern, som man skriker på i videon som du antagligen har sett (se Wednesday 31 dec 2008 inlägget för att hitta videon):
http://blogs.sun.com/brendan/
Och den har grymma IOPS pga SSD diskar som funkar som cache.

IOPS, som jag förstått det, är typ, en disks förmåga att serva många requests samtidigt? Detta är mycket mycket viktigt för en server. NCQ är ett sätt att öka på IOPS. Som jag har förstått det, har en vanlig SATA disk typ 200 IOPS eller så. En SAS disk kanske har 300 IOPS? Det finns en sjukt snabb Seagate Savvio disk som har drygt 400 IOPS.

SUN 7000 filservrar kan komma upp i en kvarts miljon IOPS. Läs länken ovan för mera detaljer. Detta åstadkommes med SSD diskarna som jobbar som cache åt ZFS. Traditionellt, vill du ha höga IOPS så måste du köpa massor av svindyra 15000 varvs SAS diskar.

Eller så använder du SATA diskar + SSD diskar + ZFS. ZFS kommer att hantera cachen helt automatiskt åt dig. Du slipper confa och sånt - som med allt annat i ZFS. Du skriver bara
# zpool add pool-name cache device-name
Så är det klart.

Tänk dig 9st vanliga 7200rpm SATA diskar i raidz2 + en SSD disk som cache i en hemma filserver. Jag tror den kombon slår flera ggr dyrare proffs lösningar i termer av snabbhet och i säkerhet. Jag tror det kan bli riktigt sjuka IOPS. På vanliga sketna 7200 varvs diskar utan någon extra hårdvara.

Har du funderat på detta, Ronnylov? Du som verkar lite fiffig och experimentslysten. Men, isåfall, så måste du ha 10Gbps NIC, helt klart. Jag misstänker att Solaris kan pumpa nära 1GB/sek genom en enda NIC. Alternativt skaffar man flera 10Gbps NIC.

Är inte detta riktigt riktigt coolt? Jag har just nu 5 st TB diskar i raidz1. Då skaffar jag 5 diskar till i raidz1. Sen slår jag ihop dem till en enda ZFS raid och får grym säkerhet och redundans. (Eller bygger en ny ZFS raid med 10 diskar och raidz2). Och addar sedan en eller flera SSD diskar. Och får grym snabbhet. Mycket mycket snabbare än vad vanlig hårdvara med rörliga delar kan erbjuda.

För att drömma vidare; jag sätter upp ett gäng iSCSI volymer, en till varje PC. Det är WinXP som jag klonat från en Masterinstallation och gjort snapshot på. Sen kopplar jag in flera PC utan någon hårddisk och kör iSCSI. Då har jag full ZFS säkerhet. Och hysterisk snabbhet. Varje PC har 1Gbps NIC och får runt 90MB/sek till sin iSCSI enhet. Så om jag behöver deploya flera PC maskiner snabbt, så klonar jag upp Master WinXP installation på en sekund, kopplar in PC utan hårddisk till nätet och jag är igång på rekordtid. Och strular WinXP pga virus eller så, så backar jag tillbaka med ZFS snapshots på en sekund.

Vad tror du Ronnylov om denna lösning? Vore det inte lite fiffigt? Snabbt. Billigt. Extremt säkert.

Permalänk
Medlem

Problemen med NFS verkar ha varit något med rättigheterna. Fick det att funka med min TviX mediaspelare efter att dels angett ip-adressen till spelaren i min hosts-fil och dels ha gett read-only root-access till utdleningen i NFS. Så egentligen funkade nog NFS version 3 redan från bröjan, det var bara jag som strulade till det.

När det gäller CIFS var det inte så krångligt som jag trodde. När man använder Workgroup-mode så behöver man inte bekymra sig om idmap och sådant. I workgroup mode mappas automatiskt windowsinloggningen alltid till en lokal användare i opensolaris. Så det gäller helt enkelt att ge de rättigheter man behöver för de lokala användarna så att de kommer åt de lagringsmappar som delas ut. Användarnamn och lösen från windows är densamma som användarnamn och lösen i opensolaris. Jag har lite kvar att pyssla med användare och rättigheter men det verkar inte ska behöva vara så märkvärdigt som jag först trodde. Tänker hålla mig till CIFS även till Linuxklienten så jag slipper krångla så mycket med NFS. Är inte värt att krångla bara för att eventuellt få lite bättre prestanda (CIFS är tillräckligt snabbt ändå). Det är bara min mediaspelare som ska använda NFS (den är för långsam som sambaklient vilket då får filmer att hacka men i NFS går det fint) och det gick ju att lösa som sagt var.

Jag hade lite problem att mappa nätverksenhet i Vista till CIFS-servern men efter att bytt datornamnet på Vistadatorn till ett kort namn med enbart stora bokstäver gick det lite bättre med inloggningarna men ibland krånglade det ändå, särskilt efter omstart. Men så provade jag kryssa i "logga in som annan användare" men skrev ändå in mitt vanliga användarnamn och så lösenordet samt återanslut vid inloggning när jag mappade nätverksenheten och sedan dess så funkar det varenda gång jag bootar till Vista. Får upp en egen enhetsbokstav i "Den här datorn" som länkar till servern. Väldigt smidigt sedan när man kommit så långt. I XP och Linux har inloggninngarna inte krånglat alls utan det är Vista som varit lite tjurigt men nu så är det fixat. Jag börjar verkligen gilla Windows Vista nu faktiskt eftersom det ger minst dubbla nätverksprestandan mot servern jämfört med andra klient-OS.

Angående serverlösningen du beskriver så verkar den lite extrem som hemmaserver men det där med SSD är ju fiffigt. För mig känns inte gigabit och serverns hårddiskprestanda särskilt begränsande men i framtiden kan det ju vara ett sätt att få upp farten när nätverk och diskar blir snabbare. Man kanske kan spara lite ström om man klockar ner processorn ännu mera men kompenserar med SSD för att hålla uppe hastigheterna. Byter man sedan ut OS-disken till SSD också blir det ju riktigt strömsnålt. Men idag kostar SSD för mycket för att man ska kunna motivera det för strömsnålheten...

90 MB/s är ju inget ovanligt med dagens hårddiskar så det lär inte bli mycket snabbare än att köra en lokal disk, men har du dessutom SSD cache på servern så blir det väl rätt bra accesstider. Ska man klona installationerna så gäller det att ha helt identisk hårdvara också. Men annars kan det ju vara en bra idé för att smidigt administrera många datorer via iscsi och göra snabba installationer. Även bra metod för att återställa datorerna. Men man blir även beroende på att servern är online, annars sänker du många klienter samtidigt om du får något problem med servern. Du får väl köra 10 Gbit på servern om du ska serva 10 datorer samtidigt med 1 Gbit/s. Tyvärr verkar 10 Gbit/s nätverk ganska dyrt än så länge.

Om du gillar att testa så kanske du kan prova lite med Virtualbox och se om du kan fixa iscsi target som du sedan ansluter till. På så sätt kan du lära dig hur det funkar innan du börjar med några större projekt. Där kan du även testa boot environments som du var nyfiken på.

Permalänk
Medlem

@ronnylov

Vet inte om detta är lite offtopic men kan du kolla om du kan köra virtuella maskiner med din HW?

Om du inte har paketet som kan användas för test kan du installera följane:
Name Description
SUNWvirtinst virt-install

http://docs.sun.com/app/docs/doc/819-2450/gefwp?l=en&a=view

"How to Determine Whether a Machine Is HVM-Capable"

To determine whether a machine is HVM-capable, run the virt-install program with no arguments.

If the system asks whether you want a fully virtualized guest, you have an HVM-capable system.

If this question is not displayed, then you have a non-HVM capable system.

Din CPU, 4850e, stödjer AMD-V, det jag undrar är om ditt mobo också stödjer det.

TIA

Tobbe

Visa signatur

HW: PC, Mac & iPrylar

Permalänk
Avstängd

Här står lite mer intressant info om CIFS setup. Det står även hur man skapar en zpool av några filer. Så då kan man experimentera med den zpoolen, t.ex. i en virtuell maskin. Misshandla den och så.
http://www.c0t0d0s0.org/archives/4220-Less-known-Solaris-Feat...

Här är lite mer teknisk info om att adda SSD som cache till ZFS, den kallas då för L2ARC (om jag förstått det rätt):
http://blogs.sun.com/brendan/entry/l2arc_screenshots

Här står lite allmän info om VMware och iSCSI, för de som kör VMware:
http://virtualgeek.typepad.com/virtual_geek/2009/01/a-multive...

Ronnylov
Jag försöker köra DC++ i WinXP inuti VirtualBox - som jag installerat på Solaris. Jag kommer åt ZFS raiden inifrån WinXP via CIFS. Men det strular, pga låga disk hastigheter typ 8 MB/sek. Har du installerat VirtualBox och Windows på din Solaris? Kan du testa vilka hastigheter du får på windows guest mot ZFS, via CIFS?

Permalänk
Medlem

pr0xy:

ronny@filserver:~# pkg install SUNWvirtinst
DOWNLOAD PKGS FILES XFER (MB)
Completed 3/3 64/64 0.88/0.88

PHASE ACTIONS
Install Phase 125/125
PHASE ITEMS
Reading Existing Index 9/9
Indexing Packages 3/3
ronny@filserver:~# virt-install
sö, 01 feb 2009 23:42:20 ERROR virConnectOpen() failed
Traceback (most recent call last):
File "/usr/bin/virt-install", line 511, in ?
main()
File "/usr/bin/virt-install", line 357, in main
conn = cli.getConnection(options.connect)
File "/export/builds/xvm_101///proto/install/usr/lib/python2.4/site-packages/virtinst/cli.py", line 92, in getConnection
File "libvirt.py", line 135, in open
if ret is None:raise libvirtError('virConnectOpen() failed')
libvirtError: virConnectOpen() failed
ronny@filserver:~#

Verkar som det inte gick riktigt som det skulle?
Eller hur ska man tolka resultatet?

saddam:
Nej jag har inte testat virtualisera XP i min opensolarismaskin ännu.
Jag får testa detta senare i veckan. Jag har heller ingen rå NTFS-disk i opensolaris-datorn så då får det bli test mot den virtuella hårddisken i XP.

Permalänk
Citat:

Jag försöker köra DC++ i WinXP inuti VirtualBox - som jag installerat på Solaris. Jag kommer åt ZFS raiden inifrån WinXP via CIFS. Men det strular, pga låga disk hastigheter typ 8 MB/sek. Har du installerat VirtualBox och Windows på din Solaris? Kan du testa vilka hastigheter du får på windows guest mot ZFS, via CIFS?

Blir inte det lite fel? Varför krångla med CIFS när du lika enkelt kan mounta din virtuella NTFS disk i Solaris? Då får du ju native åtkomst från både XP och Solaris.

Förövrigt så tycker jag du ska glömma DC++

Fick ditt PM förresten; men är inte helt säker på vilken post du ville att jag kommenterade - så om du kan posta direktlink?

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Avstängd

Kör 2008.11 på min bärbara.
Är inte så imponerad utav "prestandan" när man kör desktopmiljö men man kan väl inte förvänta sig för mycket än antar jag.
I övrigt så är det ett ATI-grafikchip samt en Core Duo-CPU i maskinen.

Men jag kommer nog fortsätta att köra det ändå. Känns trevligt med lite Solaris innanför dessa väggar här hemma.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

saddam: Vilken uppkopplingshastighet har du mott ditt nätverk? Kan vara nätverksbryggan i Windows XP som begränsar till 100 Mbit/s eller kanske din router eller switch inte har gigabithastighet? 8 MB/s är ju ganska normal hastighet om nätverket kör 100 Mbit/s.

Jag minns inte riktigt hur man gjorde för att dela ut en virtuell dator i VirtualBox ut mot det riktiga nätverket men jag har för mig man fick sätta upp en nätverksbrygga i operativsystemet. Om jag minns rätt så har jag också för mig att denna nätverksbrygga i WindowsXP begränsar hastigheten till 100 Mbit/s. Men jag kanske minns fel? Lite synd om man i så fall inte kan få upp gigabithastighet mot sin virtuella server. Jag tänkte inte på detta när jag kom på idén. Du kanske kan kolla i egenskaperna för nätverksbryggan vilken hastighet den kör.

EDIT:
Det verkar som man inte behöver göra bryggning av nätverket om man har VirtualBox version 2.1.x eller högre:
http://geekswithblogs.net/twickers/archive/2008/11/26/127405....

Man kan alltså välja "Host Interface" i inställningarna för den virtuella maskinen i VirtualBox istället för att krångla med mjukvarubryggning i gästoperativsystemet. Kanhända detta funkar bättre saddam?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Blir inte det lite fel? Varför krångla med CIFS när du lika enkelt kan mounta din virtuella NTFS disk i Solaris? Då får du ju native åtkomst från både XP och Solaris.

Förövrigt så tycker jag du ska glömma DC++

Fick ditt PM förresten; men är inte helt säker på vilken post du ville att jag kommenterade - så om du kan posta direktlink?

När jag mountar NTFS i Solaris Express build 105 så får jag taskig överföringshastighet, typ 10MB/sek. Med CIFS går det snabbare.

Jag vet inte hur man lägger in länk till en speciell post. Det är i alla fall denna post jag menar, 4 inlägg högre upp på denna sida, med datum:
2009-01-29 10:54
Är det realistiskt eller finns det något hinder jag inte tänkt på? Jag har inte sysslat så mycket med servrar, som du vet.

Du som sysslar med virtualisering, vad tror du om Crossbow, är det verkligen unikt eller finns det redan?
http://cuddletech.com/blog/pivot/entry.php?id=999

Backspace,
Prestandan är inte vidare annorlunda än mot t.ex. Linux på en desktop dator med 1 CPU eller så. Det blir däremot skillnad på höga laster eller med många CPUer, stora maskiner med stora laster.

Det tycker jag är en fördel, att Solaris skalar så bra. Det finns bara en enda Solaris installationsskiva som går från små desktops ända upp till stora monster maskiner med många CPUer för x milj kr. OpenSolaris finns till Atom Asus EE pc.

Linux finns på stora installationer med många CPUer, men då är det en speciell Linux kärna som är special gjord. T.ex. SGI har/hade en maskin med 512 CPUer, men det är en specialgjord Linux kärna. Det är inte en std linux kärna. Måste du skräddarsy mjukvaran, så är inte systemet skalbart - i min värld. Skalbarhet är att du kör samma system på allt möjligt, utan några ändringar alls - i min värld.

Så visst, du kommer inte märka några prestanda skillnader. Men fördelen är att det bara är en enda Solaris att lära. Ska du lära dig Linux, så måste du välja ut en dist, där många distar är inkompatibla och olika. Och olika versioner av samma dist är inte sinsemellan kompatibla. Det händer att när man patchat något delsystem i Linux, så bryts kompatibiliteten och man måste uppgradera alla libs och resten också. Det är typ "DLL-Hell". Och ska man syssla med många CPUer så skiljer sig den Linux kärnan från den vanliga och man måste lära sig den nya kärnan, dess drawbacks och fördelar.

Allt detta slipper man med Solaris. Grym bakåtkompatibilitet. Det är bara att ta exe filerna från en gammal Solaris version och stoppa in i en modern Solaris, och starta igång programmet så funkar allt direkt. Utan kompilering. Och går du från Solaris på en Asus EePC till en Superdator, så behöver du inte lära om nånting. Det är exakt samma kärna och samma verktyg.

Men som sagt, den vanliga användaren kommer inte märka några skillnader mellan Linux och Solaris, för de är så lika. Det är när man går in de stora serverhallarna som skillnaden märks.

Jag orkar fan inte lära om hela tiden. Om jag lagt ned all tid jag lärt mig, från Amiga, MS-DOS, Win3.11, Win95, WinXP etc på Solaris så hade jag varit värsta gurun nu. Nu får det räcka med OS som bara upphör existera efter några år. Jag ska lära mig Solaris riktigt bra, så klarar jag mig oavsett vilket scenario jag än hamnar i. Från superdatorer, beräkningskluster, ned till desktops.

Ronnylov,
Tack för informationen! Jag kommer ihåg en äldre version av VB, då var man tvungen att konfa och strula - och det funkade inte på Solaris på den versionen. Jag får hoppas att Solaris versionen kommit ikapp med funktionaliteten på VB. Ska hem och prova länken!

Permalänk
Citat:

När jag mountar NTFS i Solaris Express build 105 så får jag taskig överföringshastighet, typ 10MB/sek. Med CIFS går det snabbare.

Jag vet inte hur man lägger in länk till en speciell post. Det är i alla fall denna post jag menar, 4 inlägg högre upp på denna sida, med datum:
2009-01-29 10:54
Är det realistiskt eller finns det något hinder jag inte tänkt på? Jag har inte sysslat så mycket med servrar, som du vet.

Det där verkar ju lite skumt, eller? Har du en filbaserad eller raw disk som används till NTFS? Det bästa vore givetvis att dela ut en hel disk/partition till din XP VM, men en bra planerad virtuell disk borde fortfarande ge mer än 10MB/s (beroende på, såklart, hur mycket annan aktivitet det är på den disken - om du försöker kopiera från din virtuella disk till ditt ZFS system som delar samma fysiska disk har du såklart en flaskhals eftersom disken hoppar fram och tillbaka hela tiden).

Fortfarande inte helt säker på vilken post du pratar om, men räknar med det är den där du pratar om iSCSI över ZFS till klienter. Jodå det verkar ju smart men jag är lite förbryllad över en sak - i ena sekunden benämns ZFS som ett filsystem och i den andra som ett "disksystem". När du kör iSCSI delar du ju ut block device över nätet och om du ska köra Windows på disken behöver du ju köra NTFS - kan NTFS leva ovanpå ZFS så är ju allt frid och fröjd och du kan administrera din "pool" ifrån Solaris med alla snappy snapshots och rollbacks.

iSCSI är, tycker jag, det bästa alternativet för lagringslösningar just nu och om jag kan köra en GPT NTFS partition på toppen av ZFS över iSCSI har du möjligtvis lyckats övertala mig att hoppa på ZFS tåget själv. Det ville absolut lösa mitt nuvarande problem med att dela ut min HW RAID kontroller som PCI-e device till en HVM - köra allt som ZFS under Solaris och prova få till KVM eller Xen för mina gäst OS.

Angående ditt VB "problem" - Jag tittade på blogposten ronnylov linkade, men förstod mindre av vad som beskrevs Han sätter ju fortfarande upp en brygga, precis på samma sätt som jag gör i Hyper-V, Xen, KVM, Parallels etc. Detta är ju standard procedure med mindre man verkligen delar ut nätkortet direkt till gästen?! Iallafall, om du skapar en br0 i Solaris ska du kunna dela ut ett f.ex. "e1000" kort till din XP maskin (vilket är kopplat till bryggan) och allt kommer då fungera precis som om kortet sitter lokalt i din gäst. Om du sedan skickar data mellan din gäst och värd ska denna data inte engång röra det fysiska nätverket - allt sköts virtuellt och det enda som "hindrar" hastigheten är buswidth och det faktum att ditt virtuella kort endast är 1GbE. I Windows Server 2008, med Hyper-V kör jag en 10GbE brygga och 10GbE virtuella nätkort i varje gäst - dessa har då full hastighet till värds OSet [samtidigt] och hastighenet throttlas först när data ska längre ut på nätverket och det träffar på mina fysiska nätkort/kablar/switchar.

Iallafall, vilken hardware kör du på? Har du konfigurerat din VB XP VM som HVM eller är den paravirtualizerad? Har du testat net thruput genom att skicka dummy data iställetför disk read/writes? Kan det evnt vara en ide att installera _allt_ som VMs (altså även Solaris) under någon typ av Bare Metal OS (Parallels Server eller ProxMox exempelvis)? Då får du full fart på alla operativsystem (sålänge din HW är "bra" nog) samtidigt som du kan dela ut alla diskar som raw devices till Solaris ock fortfarande köra ZFS för allt det är värt. Det du förlorar (med mindre du har riktigt ny HW med VT-d) är "direkt" tillgång till din Solaris desktop - dvs. du märker att det körs genom en "konsoll" men om detta är en filserver och inte din normala day-2-day arbetsstation spelar det ingen roll eftersom du då kan administrera genom XWindows/RDP/SSH el.likn. ändå.

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem

Man kan skapa "block device" via ZFS create -V kommandot och då blir det en volym istället för ett filsystem. Som jag fattat saken är det sådana volymer man kan dela ut med iscsi. När jag själv testade fick jag dålig läsprestanda till iscsi (30 MB/s läs och 70 MB/s skriv). Nu använde jag inte "multiple connections" på iscsi, vet inte om det gör någon skillnad. Jag har ju ganska klen CPU också (dessutom nerklockad) och ingen serverhårdvara heller direkt.

Angående länken till bloggen så var det mestadels en beskrivning av hur man gjorde med äldre versioner av VB men längst upp finns en "EDIT" som visar principen med nyaste VB. Verkar som man kan dela ut nätverkskortet hos hosten på något sätt. Bör väl stå bättre beskrivet i användarmanualen.

Apropå "remote desktop", hur fjärransluter man bäst till skrivbordet på opensolaris?

Permalänk
Medlem

@ronnylov

Tack för hjälpen! Jag fick samma resultat på min laptop - testinstallation av OpenSolaris 2008.11. Iofs kan det bero på att standard-kärnan inte stödjer paravirtualisering?

Jag har verkligen försökt att hitta info om virtualisering. Det finns "billiga" mobo (ASUS P5E-VM DO) som stödjer VT-d men det är många som har haft problem med just detta mobo. Det blir nog till att satsa på en fileserver (din setup?) och en backend för MythTV på en ATOM 330, som iofs oxå kan köra OpenSolaris ...

Remote desktop: Sist jag körde det så använde jag CygWin, det finns en XTerminal klient bland paketen. Har kört den både mot HP-UX, Solaris 8, CentOS och Fedora. Men det var ett tag sedan, numera kör jag bara Putty (SSH).

/Tobbe

Edit: Lite hjälp från mina anteckningar 2005:
$ XWin -query 192.168.1.120 -notrayicon -clipboard -rootless -nowinkill -keyhook

Visa signatur

HW: PC, Mac & iPrylar