Citat:
Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Blir inte det lite fel? Varför krångla med CIFS när du lika enkelt kan mounta din virtuella NTFS disk i Solaris? Då får du ju native åtkomst från både XP och Solaris.
Förövrigt så tycker jag du ska glömma DC++
Fick ditt PM förresten; men är inte helt säker på vilken post du ville att jag kommenterade - så om du kan posta direktlink?
När jag mountar NTFS i Solaris Express build 105 så får jag taskig överföringshastighet, typ 10MB/sek. Med CIFS går det snabbare.
Jag vet inte hur man lägger in länk till en speciell post. Det är i alla fall denna post jag menar, 4 inlägg högre upp på denna sida, med datum:
2009-01-29 10:54
Är det realistiskt eller finns det något hinder jag inte tänkt på? Jag har inte sysslat så mycket med servrar, som du vet.
Du som sysslar med virtualisering, vad tror du om Crossbow, är det verkligen unikt eller finns det redan?
http://cuddletech.com/blog/pivot/entry.php?id=999
Backspace,
Prestandan är inte vidare annorlunda än mot t.ex. Linux på en desktop dator med 1 CPU eller så. Det blir däremot skillnad på höga laster eller med många CPUer, stora maskiner med stora laster.
Det tycker jag är en fördel, att Solaris skalar så bra. Det finns bara en enda Solaris installationsskiva som går från små desktops ända upp till stora monster maskiner med många CPUer för x milj kr. OpenSolaris finns till Atom Asus EE pc.
Linux finns på stora installationer med många CPUer, men då är det en speciell Linux kärna som är special gjord. T.ex. SGI har/hade en maskin med 512 CPUer, men det är en specialgjord Linux kärna. Det är inte en std linux kärna. Måste du skräddarsy mjukvaran, så är inte systemet skalbart - i min värld. Skalbarhet är att du kör samma system på allt möjligt, utan några ändringar alls - i min värld.
Så visst, du kommer inte märka några prestanda skillnader. Men fördelen är att det bara är en enda Solaris att lära. Ska du lära dig Linux, så måste du välja ut en dist, där många distar är inkompatibla och olika. Och olika versioner av samma dist är inte sinsemellan kompatibla. Det händer att när man patchat något delsystem i Linux, så bryts kompatibiliteten och man måste uppgradera alla libs och resten också. Det är typ "DLL-Hell". Och ska man syssla med många CPUer så skiljer sig den Linux kärnan från den vanliga och man måste lära sig den nya kärnan, dess drawbacks och fördelar.
Allt detta slipper man med Solaris. Grym bakåtkompatibilitet. Det är bara att ta exe filerna från en gammal Solaris version och stoppa in i en modern Solaris, och starta igång programmet så funkar allt direkt. Utan kompilering. Och går du från Solaris på en Asus EePC till en Superdator, så behöver du inte lära om nånting. Det är exakt samma kärna och samma verktyg.
Men som sagt, den vanliga användaren kommer inte märka några skillnader mellan Linux och Solaris, för de är så lika. Det är när man går in de stora serverhallarna som skillnaden märks.
Jag orkar fan inte lära om hela tiden. Om jag lagt ned all tid jag lärt mig, från Amiga, MS-DOS, Win3.11, Win95, WinXP etc på Solaris så hade jag varit värsta gurun nu. Nu får det räcka med OS som bara upphör existera efter några år. Jag ska lära mig Solaris riktigt bra, så klarar jag mig oavsett vilket scenario jag än hamnar i. Från superdatorer, beräkningskluster, ned till desktops.
Ronnylov,
Tack för informationen! Jag kommer ihåg en äldre version av VB, då var man tvungen att konfa och strula - och det funkade inte på Solaris på den versionen. Jag får hoppas att Solaris versionen kommit ikapp med funktionaliteten på VB. Ska hem och prova länken!