Permalänk
Medlem

Lite guide tack

Tjenare, Var nu 2 år sedan jag köpte min senaste dator. Tänkte börja spela lite nyare spel igen. Undrar nu vad som kan tänkas bytas ut.

Vad är det som flaskhalsar tex?

De viktiga delarna ja postar här är följande

Sapphire Radeon X1950XT 256MB GDDR3,
PCI-Express,ViVo/HDCP,2xDVI, Lite-Retail

Hiper Nätaggregat ATX 530W Svart,
120mm Fläkt, 4xSATA, 2XPCI-E, 20/24pin

Gigabyte GA-965P-DS3, P965, Socket-775,
ATX, SATAII, GbLAN, DDR2, 1xPCI-Ex16

Corsair TWIN2X 5400 DDR2, 2048MB PC5400
Kit w/two matched CM2X1024-5400C4 Dimm's

Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz Socket
LGA775, 2MB, BOXED m/fläkt

Räcker det med att byta ut Grafikkortet eller ska jag inskaffa nytt moderkort och processor också? Tipsa dock inte om nån överklockning , för det tänker jag inte ge mig in på

Tack

/johan

Permalänk
Hedersmedlem

Processorn är en aning för svag för att inte flaska nyare grafikkort lite grann men grafikkortet kommer ge klart mest om du byter bara en sak på datorn så det kan du börja med. De grafikkort du skall titta på är antingen HD4850 eller 9800GTX+ som båda presterar ganska lika. Nästa steg upp blir HD4870 och GTX260 men då skulle jag råda dig att även byta moderkort och processor, minnena går fortfarande att använd med 333MHz buss processorer fast minnen är inte så dyra idag så man kan byta dom också.

Man kan mer eller mindre ta vilket P43/P45 moderkort man vill om man inte skall överklocka för dom presterar alla lika bra och då kan man låta behovet av olika anslutningar och tillbehör som ljudchip avgöra vilket man tar. Skall du uppgradera om ett par år igen så räcker en nyare Dual processor bra som t ex E8400. Skall det vara billigare så är E7300 helt ok den också men kommer bli en flaskhals lite snabbare då den har en mindre cache.

En annan komponent som man lätt försummar är en snabb hårddisk då det är den som avgör hur snabbt saker laddar och det kan skilja en hel del mellan en äldre och nyare disk och det gör att datorn kan kännas segare än den borde. Här är rådet att välja en disk med 320GB plattor och först och främst WD 640GB Blue eller Black.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Tack för det snabba svaret.

Får införskaffa prylarna , även processor, moderkort och minnen. Kan inte bli så dyrt