Fler streamprocessorer i nya Radeon HD 4800

Permalänk
Medlem

Glöm inte bort dom 480 och 640 streamprocessorer som man trodde att RV770 skulle ha först med falska rykten. Detta kan mycket väl vara en upprepelse och att den nya grafikprocessorn kommer ha betydligt fler streamprocessorer än 840st. Det kan vara ett helt klusterblock som läggs till, och då snackar vi bl.a även om fler TMU's, vilket boostar prestanda rejält. Jag skulle påstå att nya RV770 kommer ha minst 880 streamprocessorer. Sen stämmer inte 840st rent matematiskt in i den arkitekturen, utan varje SIMD block är en ökning på 80st, och inte 40st. Vänta och se...

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Håller med dig där.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Avstängd

Så folk bölade blöjan av sig när nvidia gjorde såhär.
Uppgraderade steam processorer osv, det var ju korkat och idiotiskt och nvidia sög.

Nu gör ati samma sak och det är jättebra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
Så folk bölade blöjan av sig när nvidia gjorde såhär.
Uppgraderade steam processorer osv, det var ju korkat och idiotiskt och nvidia sög.

Nu gör ati samma sak och det är jättebra.

Uhm...nej? Så länge de inte låter bli att ge de nya korten nya namn så är det inte samma sak?

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Kommer det bli ett högre pris? Fabriksöverklockade kort brukar ju vara dyrare. Isåfall har jag inte råd

Visa signatur

Friskyttarna.eu - Ditt Ljus i MMO-mörkret
LotRO || SWTOR || Guild Wars 2 || World of Tanks || Elder Scrolls Online || World of Warcraft || Black Desert

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSparky
Bättre lösning på 4850? nu förstår jag dig inte riktigt..

Powercolor HD4850 - Idle 38-39 grader, full belastning 61 grader..

De funkar... ^^

Ska jag ha ett kort till ska jag lätt ha ett Powercolor HD4850.. snyggt och kyler bra..

Hur blir de med minnet i CF? jag har ju 512mb, om jag köper ett kort till med 512.. Har jag då 1gb tillgängligt minne? tex GTA IV, där står ju att mitt grafikminne använder ca 443mb av 512.. kommer de stå 1gb där då?

Yep, PowerColor är klart att rekommendera, sval som en smygfis.
Alla mina PowerColor kort har varit svala, min TNT2 kort som jag överklocka från 120MHz till 185MHz tappade kylaren men överlevde ändå i ett par månader tills jag öppna lådan.. den lever säkert än om jag satte den i datorn.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av v1ctory
Kommer det bli ett högre pris? Fabriksöverklockade kort brukar ju vara dyrare. Isåfall har jag inte råd

Detta är en uppgradering av grafikkorten från AMD - inte fabriksöverklockade kort från tillverkarna.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Egentligen är det inget fel om de (grafikkorten) getts en årsmodell/månadsmodellsbeteckning, men detta görs ju inte. Det är ofta svårt att få reda på saker som steppings, revision och dylikt från en butik, många tar ju informationen från sin grossist. Hade alla butiker listat uppdaterad information om hårdvaran de säljer så hade det fungerat, men detta gör knappt någon butik i dagsläget.

Det finns flera fall när det blivit total förvirring när det görs uppdateringar, olika konsumenter har olika mål och i slutändan blir det inget bra. Releasen av Tbred revB var ett klockrent exempel. Geforce 8800GTS likaså.

En del branschkännare tror att AMD tillverkat RV770 med 840 streamprocessorer hela tiden
Bajsar björnen i skogen?

det är bara att vänta på att riva turner kan aktivera dom igen och sen hoppas på det bästa

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Avstängd

Jag måste säga som alltid köpt Nvidia kort att det är här är roligt att se så fina framsteg på grafikkortsmarknaden. Det gagnar alla oss konsumenter att ha en sådan god konkurens.
Nu är det bara för Nvidia att krossa glaset till den stora piskan på deras utvecklingsavdelning.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem

1. Kommer den ersätta gamla serien helt och hållet?
2. Om inte, kommer den få ett högre pris än dagens 4850/4870? Eller få samma pris men dom gamla modellerna sänks i pris?

Lite jag funderar över. Hade inte SC en nyhet om att 4870 skulle sänka sitt pris?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av white_rabbit_
1. Kommer den ersätta gamla serien helt och hållet?
2. Om inte, kommer den få ett högre pris än dagens 4850/4870? Eller få samma pris men dom gamla modellerna sänks i pris?

Lite jag funderar över. Hade inte SC en nyhet om att 4870 skulle sänka sitt pris?

1. Nix, blir bara 2st nya kort helt enkelt.
2. Priserna är på gång att sänkas på nuvarande HD4850, och HD4870. Dom nya kretsarna bör vara dyrare ja.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
1. Nix, blir bara 2st nya kort helt enkelt.
2. Priserna är på gång att sänkas på nuvarande HD4850, och HD4870. Dom nya kretsarna bör vara dyrare ja.

Och med dyrare menar du dyrare än de nuvarande modellerna före eller efter prissänkningen?

Visa signatur

Friskyttarna.eu - Ditt Ljus i MMO-mörkret
LotRO || SWTOR || Guild Wars 2 || World of Tanks || Elder Scrolls Online || World of Warcraft || Black Desert

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Jag har ett 8800GTX (orginal) och ligger runt 25-35fps AVG @ 1920*1200 med nästan allt på max förutom view distance vilket anses ganska bra. Men jag har en bättre processor än dig för spelet, quad core. Så du tjänar mer på att byta processor än grafikkort i GTA IV. Dessutom presterar Nvidia korten bättre i GTA IV mot ATi så köper du ett nytt grafikkort för spelet GTA IV så är det egentligen waste of money. Ett tips bara. Dessutom är 512Mb på tok för lite i GTA IV då det är extremt GDDR krävande.

Jag vet inte än vilket jag kommer köpa, antingen nvidias nya GTX 260 som släpps om nån månad, eller nya 4870.
Och ja.. 512 mb börjar bli för lite idag. Skulle aldrig komma på tanken att köpa ett grafikkort med endast 512mb minne.

GTAIV tjänar på ett snabbare grafikkort också, det har jag märkt när jag överklockar grafikkortet, fps får en ganska fin boost vid överklockning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Glöm inte bort dom 480 och 640 streamprocessorer som man trodde att RV770 skulle ha först med falska rykten. Detta kan mycket väl vara en upprepelse och att den nya grafikprocessorn kommer ha betydligt fler streamprocessorer än 840st. Det kan vara ett helt klusterblock som läggs till, och då snackar vi bl.a även om fler TMU's, vilket boostar prestanda rejält. Jag skulle påstå att nya RV770 kommer ha minst 880 streamprocessorer. Sen stämmer inte 840st rent matematiskt in i den arkitekturen, utan varje SIMD block är en ökning på 80st, och inte 40st. Vänta och se...

Instämmer, tycker det luktar fisk (FUD?) om det här... förstår inte riktigt hur dom kan öka antalet shaders om 40st och samtidigt öka klockhastigheten så att varje gpu klarar 900mhz stabilt, vilket man är tvungen att ha ganska extrem kylning till nu... om man ska köra ett 4870 i 900mhz.... jag menar, har yield för dessa nya 4870 skjutit i höjden exponentiellt eller? Expreview är ju inte världens mest noterade hw-sida...

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
Inte för att gtx 260 216 core är särskilt mycket snabbare än hd4870 så tveksamt

Det har du rätt i, håller med, ignorera d jag skrev.

Permalänk
Medlem

Är denna informationen korrekt är det bara att ta hatten av för AMD igen. Just nu verkar de spela ut Nvidia helt och hållet, det samtidigt som NVidia dras med andra problem också gör det ju inte lätt för det andra lägret. Men innan vi låter glädjeyran dra för långt kanske vi ska vänta lite och se vad som rent faktiskt tittar fram i vår? Håller iaf tummarna.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Glöm inte bort dom 480 och 640 streamprocessorer som man trodde att RV770 skulle ha först med falska rykten. Detta kan mycket väl vara en upprepelse och att den nya grafikprocessorn kommer ha betydligt fler streamprocessorer än 840st. Det kan vara ett helt klusterblock som läggs till, och då snackar vi bl.a även om fler TMU's, vilket boostar prestanda rejält. Jag skulle påstå att nya RV770 kommer ha minst 880 streamprocessorer. Sen stämmer inte 840st rent matematiskt in i den arkitekturen, utan varje SIMD block är en ökning på 80st, och inte 40st. Vänta och se...

70 st på 12 SIMD, samt 48 texturenheter istället för 40. Om allt stämmer är det maffigt.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
De kallar ju gpu'n olika namn. En bil med en nyare årsmodell brukar ju få en kraftfullare motor. Vad är det för fel med samma system när de gäller grafikkort? Ärligt?

Blir ju inte samma sak, bilens motor anges ju i modellnamnet så byts motorn får den en annan beteckning. "Hottas" samma motor upp behålls iofs modellnamnet men då vet man iaf från vilken årsmodell den uppgraderades, blir inte samma sak på grafikkort. Jag förstår ditt tänk men nej, hottas modellen upp bör det synas i modellnamnet för att förenkla. För du kan ju inte neka till att det är smidigare att skilja modellerna åt om det syns direkt i namnet istället för att behöva kolla specs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
De kallar ju gpu'n olika namn. En bil med en nyare årsmodell brukar ju få en kraftfullare motor. Vad är det för fel med samma system när de gäller grafikkort? Ärligt?

Man brukar generellt inte skriva ut vilken kärna ett grafikkort har eller vilken årsmodell det är på den.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Man brukar generellt inte skriva ut vilken kärna ett grafikkort har eller vilken årsmodell det är på den.

Dumförklara dig inte fler gånger.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Blir ju inte samma sak, bilens motor anges ju i modellnamnet så byts motorn får den en annan beteckning. "Hottas" samma motor upp behålls iofs modellnamnet men då vet man iaf från vilken årsmodell den uppgraderades, blir inte samma sak på grafikkort. Jag förstår ditt tänk men nej, hottas modellen upp bör det synas i modellnamnet för att förenkla. För du kan ju inte neka till att det är smidigare att skilja modellerna åt om det syns direkt i namnet istället för att behöva kolla specs?

Det syns sällan i modellnamnet vilken motor bilen har, för en ny årsmodell är det bara året som ändras fast större modifikationer kan vara gjorda.

Ja, det är lättare att titta på modellnamn. Men en uppgradering är en uppgradering och behöver inte visas i modellnamnet då specifikationerna håller den mesta informationen.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

eftersom de bytt ut 0an mot 5a på processorns namn borde det väl vara mer logiskt med 4855 respektive 4875 i stället för att ge dom en egen serie 5000 - Visst är det riktigt stor skillnad, tillräckligt för att motivera högre serie, men det är fortfarande samma processor.

Kommer sitta riktigt fint med två nya 4875 CF tillsammans med min nya Phenom II 940. Januari minsann, bästa månaden på året

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
man ska väll inte bli överdrivet positive utav detta
ATI har alltid haft mycket imponerande spec, men nvidia har alltid hängt på ändå

tror inte att detta kommer att stoppa nvidia från att ta tillbaka prestandatronen

Om man tycker att ATi har bättre specs än nVidia så beror det mest på att man inte kan läsa specs. Nu har ATi t.ex. 160 shaders i 750MHz mot nVidia som har 240 shaders i 1296Mhz. ATi har 40 TMUer mot nVidia som har 80. Och HD4870 har 16 ROPs mot GTX 280 som har 32.
Nå, har ATi så fina specs? Det ATi har är att deras shaders i gynnsamma förhållanden kan göra mer än en operation, och ibland kan göra fem operationer. Vissa har därför börjat kalla det för 800 shaders när det bara är 160.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
Så folk bölade blöjan av sig när nvidia gjorde såhär.
Uppgraderade steam processorer osv, det var ju korkat och idiotiskt och nvidia sög.

Nu gör ati samma sak och det är jättebra.

Vi har inte en aning om vad som är på gång, vi har ett suspekt rykte, som inte riktigt passar med våra kunskaper om hur RV770 är uppbyggt. Och det är endast en källa från en suspekt sida. De har inte nämnt något om att ATi bestämt några namn heller. Med andra ord. Vi ska inte sätta igång och döma ATi nu. Men om ATi, skulle göra som nVidia gör hela tiden så ska du veta att jag kommer vara kritisk.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Dumförklara dig inte fler gånger.

Det syns sällan i modellnamnet vilken motor bilen har, för en ny årsmodell är det bara året som ändras fast större modifikationer kan vara gjorda.

Ja, det är lättare att titta på modellnamn. Men en uppgradering är en uppgradering och behöver inte visas i modellnamnet då specifikationerna håller den mesta informationen.

Ska man behöva ha den här diskussionen igen?

Man kan aldrig jämföra med en bil. En bil har klara specifikationer, som motormodell, acceleration, toppfart, vridmoment och antal hästar. Även motorvolym och dylikt finns mer för den som är lite mer tekniskt intresserad. På grafikkort så har du inte en aning om vad det är för modell du köper om det finns två stycken med samma namn. Finns gott om exempel idag i våra svenska butiker där det inte syns någon skillnad mellan de båda GTX 260 modellerna.
Utöver det så har olika modeller av bilar olika funktioner, en kan vara en pickup och en annan kan vara en liten stadsbil. Där är det funktion som sätter skillnaden mellan olika modeller. På grafikkort är det helt olika, där sätts namnen efter vad de har för prestanda, då är det inte rätt att ha olika kort under samma namn.

Permalänk
Medlem

Låter ju trevligt, får bli nytt till våren.
Ska bli spännande att se om nvidia sänker sina överpriser samt ifall de kan ta över tronen.
Ex.
9800GTX+ = ca 2000
HD4850 = ca 1700

Visa signatur

Här är internet.

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Omg.. det är nästan som ett skämt.. skulle precis beställa ett GTX 260 216 när jag såg den här artikeln.
Suck, får väl fortsätta vänta på att dem här korten kommer ut..

Problemet är bara att jag är i lite akut behov av ett nytt grafikkort pga. GTAIV, om jag väntar på dessa nya kort så har jag säker redan varvat GTAIV..

Tro mig, uppgradera inte för GTAIV's skull...

Du kommer bli besviken vilket kort du än köper.

4870x2 för 2000kr vore dyrt om man jämför prestandaskillnaden i GTAIV :/

Jag satte i mitt nya "260,216 extreme oc" och det kör farcry2 å andra spel som smör i solsken. Men GTAIV.... jatack, 27fps blir bra!

får... 47 eller något i benchmark, men det har ju absolut inget att göra med hur spelet funkar sen :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Tro mig, uppgradera inte för GTAIV's skull...

Du kommer bli besviken vilket kort du än köper.

4870x2 för 2000kr vore dyrt om man jämför prestandaskillnaden i GTAIV :/

Jag satte i mitt nya "260,216 extreme oc" och det kör farcry2 å andra spel som smör i solsken. Men GTAIV.... jatack, 27fps blir bra!

får... 47 eller något i benchmark, men det har ju absolut inget att göra med hur spelet funkar sen :/

Tycks ju vara löjligt CPU beroende det spelet.
Men så blir det då det är grymt dåligt optimerat.
Får i princip 30fp hur jag än ställer grafiken.. Vare sig allt är på max eller inte.
Kortens båda GPUer ligger på ca 30% load.

Permalänk
Medlem

Bara jag som reagerar på att de MINSKAT kärnans storlek från 260mm2 (RV770) till 246mm2 (RV775) med samma tillverksningsprocess ?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Tro mig, uppgradera inte för GTAIV's skull...

Du kommer bli besviken vilket kort du än köper.

4870x2 för 2000kr vore dyrt om man jämför prestandaskillnaden i GTAIV :/

Jag satte i mitt nya "260,216 extreme oc" och det kör farcry2 å andra spel som smör i solsken. Men GTAIV.... jatack, 27fps blir bra!

får... 47 eller något i benchmark, men det har ju absolut inget att göra med hur spelet funkar sen :/

Men hur kommer det sig då att jag får en fps boost på typ 3-4 fps när jag överklockar grafikkortet..
Dessutom får du ganska exakt 10 fps mer än jag får (på benchmark, vanligtvis får jag mycket lägre än 37 fps.)
En boost på 10 fps skulle betyda mycket för mig..

Permalänk
Medlem

Detta blir nog bra. Synd bara att sekunderna kommer kännas som timmar innan de nya korten kommer.

Ang. laggande GTAIV, så är det absolut inte optimerat.
Det kommer uppgraderingarna ta hand om osv.
Själv ligger jag på 39+fps i benchmark, och har då sämre grafikkort än många. Så processor är nog att först rekommendera till detta spel.

Visa signatur

Varför köpa en superdator, när man ändå bara tänker spela CS?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joncka
Detta blir nog bra. Synd bara att sekunderna kommer kännas som timmar innan de nya korten kommer.

Precis =( Du tog orden ur min mun.

Permalänk
Medlem

Tänker hålla mig borta från diverse namndiskussioner denna gången. Jag säger bara...tihi.

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt