Permalänk
Medlem

Akos aktieguide

Edit 10 oktober 2009
Jag har märkt på sistone att det startas väldigt mycket nya trådar som handlar om aktier, fonder och värdepapper. Oftast är det frågor som tar 5 sekunder att hitta via en sökning på google. Därför tänkte jag nu uppdatera min tråd med information i hopp om att eliminera nya onödiga trådar och för att det ska bli mer liv och diskussion i denna tråden.

Vill du veta vad en aktie är och hur aktiehandel fungerar, information finns här:
Swedbank - kortfattade frågor och svar om aktier, aktiehandel, beskattning m.m.
Swedbank - Stor FAQ om hur aktiehandel går till och information kring detta.
Wikipedia - kortfattad information om vad en aktie är men du kan även klicka dig vidare på länkarna längst ner på sidan där du hittar information om aktiebolag, fonder, optioner, m.m.
Wikipedia - kort information om stockholmsbörsen
Finansportalen - Designmässigt tråkig sajt men som innehåller otroligt mycket information om aktier, aktiehandel, fonder, nyckeltal, analyser, nyheter, insiderlista, m.m. m.m.
Privata Affärer - Ordlista som förklarar de vanligaste begreppen inom aktier och privatekonomi. Behandlar bl.a. Årsvinst, courtage, direktavktastning, hedgefond, indexfond, P/E-tal, P/S-tal, teckningskostnad, utdelning, X-datum, m.m.
Wikipedia - tar upp hur en nyemission fungerar, denna informationen fanns inte med på privata affärers ordlista.
Börsdata - Bra sida för att snabbt hitta nyckeltal till samtliga bolag på STHLM-börsen och First North.

Vill du hitta mer information och lära dig mer? På sidan 4 i denna tråd har jag skrivit en sammanfattning om olika böcker jag läst och tipsar om. Snabblänk till inlägget!

Övriga trådar här på Sweclockers som diskuterar aktier, fonder, ekonomi samt bostadsrätter är, denna lista är långt ifrån komplett men några av de populäraste trådarna är med:
När och hur skattar man för aktievinster? - The_dreamer
Fondhösten 2009 - Vilka marknader ska man investera i? - Asteroid
Den ekonomiska krisen - Psionicist
A-kassan, vad gör dom egentligen? - viper@god
Sossarna vill höja skatten - XerXes
Rekommendera en bank åt mig:) - Damodred
Hyra i andra hand och bostadsbidrag - SheepPowa
Vi som äger Bostadsrätter!!! - exxoritas
Ni som jobbar vad är er månadslön? - Fraggel
bostadsrätt vs hyresrätt? - flancen
Folk som lever på socialbidrag , Blir så förbannad! - exxoritas

Ekonomisajter
Dagens Industri - Sveriges bästa ekonomisajt 2009.
Privata Affärer - En mycket bra sajt för ekonominyheter och privatekonomi. De ger även ut en tidning med samma namn.
E24 - Ekonominyheter
Aktiespararen - Ekonominyheter, ger ut tidningen "Aktiespararen" 9 gånger per år, anordnar olika aktieträffar och utbildningar.
Redeye - Aktienyheter med inriktning mot aktieanalyser från både användare och professionella analytikers samt forum och diskussioner.
Derivatinfo - Sajt som behandlar "alternativa" värdepapper såsom derivat, optioner, warranter och terminer samt ett forum.

Forum:
Börssnack - DIs egna och troligtvis Sveriges största aktieforum.
Prat om pengar - Ett litet men kvalitativt forum för diskussioner kring Aktier, Fonder, privatekonomi m.m.
Aktiespararna - Aktiespararna.ses forum.

Platser för aktiehandel:
Samtliga svenska storbanker, Swedbank, Nordea, SEB, SHB, m.m.
Avanza
Nordnet
Aktiedirekt

Det finns även tusentals bloggar om ekonomi, aktier, sparande och företag att finna genom enkla googlesökningar.

_________________________________________

Akos aktieguide, trådstarten 2009-01-23 14:06

Jag har haft ett stort intresse av företag, aktier och ekonomi ända sedan jag varit liten. När jag var 8 år så jobbade jag i farsans företag en hel sommar för att spara ihop till en radiostyrd bil. Således vek jag pappkartonger tills han blev galen eftersom de började få ont om plats på grund av alla lådor och till slut åkte vi och köpte radiobilen från hobbex-katalogen. När jag var runt 10-11 kom jag hem och sa till farsan att jag ville köpa aktier, sagt och gjort! Sitter ofta och läser på ett aktieforum som heter pratompengar(.se) och läst en del böcker inom just aktier samt är väl uppdaterad av aktiemarknaden. I höstas började jag skriva en liten guide hur man bör gå tillväga för att hitta de bästa aktierna, vad man bör tänka på och analysera. Jag har ännu inte hittat någon vettig sådan så därför tog jag tag i saken själv! Eftersom Sweclockers ligger varmt om hjärtat så måste jag självklart posta den här också, även om det inte är något forum riktat för just investerings-människor.

Here we go:

Ako har skrivit en guide som hjälper dig med riktlinjer och vad du bör titta, tänka på och analysera för att öka chansen till ett bättre aktieköp och sälj. Den är skriven i första hand eftersom jag inte har hittat någon bra guide på nätet men även för att jag tror väldigt många köper aktier utan någon strategi eller struktur och därmed gör många misstag som skulle kunna vara lätta att eliminera. Att analysera sig själv, sin portfölj och olika aktier är viktigt för att utvecklas som investerare och göra bättre och bättre aktieaffärer. Dessutom tror jag personligen att en skriven plan och strategi är den i särklass bästa metoden för att öka sin avkastning, och det är just detta som denna guide hjälper till med.

Observera att detta är en personlig guide utifrån mina förutsättningar och kunskaper så ni får gärna rätta, lägga till, ge tips och åsikter om min guide. Tänk på att det jag skrivit kanske inte alls är vad du tänker på vid ett aktieköp, däremot hoppas jag att många kan lära sig åtminstone något av att läsa eller följa denna. I guiden har jag tagit inspiration från ett flertal böcker men även kompletterat med egna idéer som jag tycker är viktigt. Rekommenderar därför alla att läsa två böcker som jag hämtat mycket information från eftersom jag tyvärr inte fått med allting som är av vikt. De heter Vinnande strategi för dina aktieplaceringar av Linde & Strandberg och Tradingguiden av Jonas Bernhardsson. Hoppas ni blir inspirerade och att min guide är givande, men framförallt, glöm inte ”att tro och hoppas är inget som passar in hos en professionell investerare.”

Du börjar med den psykologiska planen för att lära känna dig själv samt försöka ta reda på vad du är bra och mindre bra på, vad som fungerar och inte fungerar, hur mycket risk du klarar av o.s.v. Men även för att skriva ner eventuella misstag och fel, för att dra lärdom av dessa i ett försök att utvecklas som investerare. Denna lapp ska du spara längst fram i din pärm, läsa igenom regelbundet och nu och då även uppdatera den med nya svar och idéer.

- Vilken kunskap anser du att du har om aktiemarknaden?
- Hur mycket är din maximala insats i procent på en enda aktie?
- Har du gjort många förlustaffärer?
- Vad lärde du dig på dessa, har du gjort samma misstag igen?
- Hur många timmar lägger du ner på aktiemarknaden i genomsnitt per vecka?
- Vilken avkastning har du haft de senaste åren, nöjd?
- Hur fort säljer du av aktier med vinst respektive förlust?
- Hur stor risk har du i din portfölj just nu?
- Hur lång är din placeringshorisont för hela portföljen samt för enskilda aktier?
- Hur mycket funderar du på dina aktier/aktiemarknaden när du inte kollar marknaden?
- Hur känns det när en aktie går ner och hur påverkas du?
- Vilken köp och säljstrategi använder du dig av? Följer du din strategi?
- Vilken strategi funkar bästa respektive sämst för dig?
- Vilket aktieköp är du mest nöjd med, och varför?
- Vilket aktieköp är du minst nöjd med, och varför?

Guiden består av 5 olika delar. De första tre handlar om att analysera konjunkturen och marknaden för att få reda på om det är läge att investera. I det fjärde steget plockar vi ut några aktier som vi sätter på bevakning och gör en fundamental och teknisk analys på. Det femte och viktigaste steget är aktieplanen och vår strategi som vi skriver i samband med köpet!

Är du negativa till något av följande tre steg betyder det att det inte är läge att investera.

Det första man bör titta på är konjunkturen. Hur har börsen utvecklats den senaste tiden i förhållande till din investeringshorisont. Försök att analysera var i konjunkturen vi befinner oss för tillfället. Detta kan man göra på olika sätt:

  • - Ha koll på räntan och inflation. Det finns ett samband mellan lågkonjunktur och låg ränta, likaså högkonjunktur och hög ränta. Titta både på inflation och på ränteutvecklingen och den framtida prognosen om räntan, ska den upp eller ner?
    - Hur är världsekonomin? Bara för att Sverige går bra så bör man titta på övriga stora länder t.ex. Kina, USA, EU-regionen. Om vi har högkonjunktur i Sverige men ser en avmattning i länder som kan påverka världsekonomin kan det vara en signal på att Sverige också kommer avmattas. Vi bör även titta på utvecklingsregioner t.ex. Afrika, Asien, Sydamerika eller de så kallade Brickländerna oavsett om vi har tänkt investera i någon av dessa eller ej.
    - Världshandeln är en tredje viktig faktor. Många länder är beroende av export och import, Sverige inte minst. Således är detta ett återkommande ämne i de senaste ekonominyheterna och självfallet något vi måste titta på.

Tänk på att vissa anser att ett riktigt bra företag är köpvärt även inför en kommande lågkonjunktur men man måste tänka på att 9 av 10 aktier går ner i en lågkonjunktur oavsett hur stabilt bolaget är.

Om vi tycker att konjunkturen ser positiv ut så går vi vidare och tittar på det enskilda landet och marknadstron. Felet många gör är att köpa oavsett marknadstron i landet och bland invånarna.

  • - Det första vi gör är att titta på flödet av pengar in och ut ur marknaden. Är folk otroligt optimistiska finns en tendens att bubblor uppstår och alla vill äga årets rallyaktie. Likadant är det i nedgång då branscher och aktier kan undervärderas eftersom alla försöker sälja till varje pris. Försök vara före strömmen och undvik att lockas med i köprekommendationer när alla skriker köp, detsamma med säljrekommendationer när allt är nattsvart på börsen. Aktiekursen och företagsvärdet är två vitt skilda värderingar eftersom det även är utbud och efterfrågan som styr aktiekursen.
    - En andra aspekt är att titta på hur utländsk placerare anser om den svenska marknaden (eller den marknaden ni tittar på). Det är väldigt populärt för svenskar att investera i BRIC-länderna samtidigt som det ibland är populärt för utländska placerare att investera i den svenska marknaden.

Vilken bransch tror du kommer ha stor efterfrågan och gynnas av en framtida konjunkturuppgång? Vilken produkt eller tjänst är det folk kommer behöva framöver? Det kan handla om allt från högre efterfrågan på stål, till nya tekniker i IT-branschen. Dessutom kan man tänka sig en bransch som har mycket verksamhet i exempelvis USA och skulle gynnas av en konjunkturuppgång där. Det kan vara mycket klurigt att hitta en bransch som ännu inte värderats upp eller ligger i tiden.

Exempel: Investerare tror att fastighetsbolagen kommer göra stora investeringar framöver och expandera samtidigt som du vet att skog och träprodukter har hög efterfrågan när byggsektorn tar fart. Således har du hittat ett samband mellan två branscher och kan sprida risken genom att investera i båda.

Tänk på att du måste även titta över din portfölj och se om en ny aktie i denna bransch matchar dina övriga innehav. Består din portfölj till stor del av aktier i denna bransch så bör du titta över de enskilda företagen och byta ut innehav som du tror mindre på, eller öka i ägda aktier.

När du har hittat en bransch du tror på, så plockar du ut en eller flera aktier som verkar intressanta som du sätter under bevakning hos din mäklare/ekonomisajt. Svara på följande fundamentala och tekniska frågor för att finna din guldklimp.

[list]4) Fundamental & Teknisk Analys

[/list]

Fundamental Analys – Detta är inget som vi behöver anteckna men det kan vara bra för att lära sig mer om företaget samt för att lättare kunna jämföra företag emellan. På vissa frågor har jag gett exempel i kursiv stil på vad som kan ingå i svaret.

  • - Vad sysslar företaget med?

  • - Hur är aktiekursens historik och utdelning?
    - Vilka konkurrenter har företaget?

  • - Hur går branschen som helhelt, konkurrenternas försäljning och deras aktiekurs?
    - Vilket P/E-tal har bolaget?

  • - Starkt varumärke/produkt?

  • - Hur mycket av marknadsandelarna har föreget?

  • - Hur kompetent är ledningen och vilket rykte har den?
    - Är grundaren VD för bolaget?

  • - Hur stor är ledningens aktieägande i företaget, sålt respektive köpt den senaste tiden?
    - Vilka övriga stora ägare finns i företaget, sålt respektive köpt den senaste tiden?
    - Har företaget ett positivt eller negativt historiskt resultat, och varför?
    - Vilka svårigheter och problem har företaget?

  • - Vad är företaget känsligt för?

Teknisk Analys – För er som behöver mer kött på benen inom teknisk analys så hänvisar jag till de böcker jag nämnde i inledningen, samt till följande sida som visar många av de tekniska formationerna jag tar upp i denna guide, klicka här – Tack till Yxhugg för tipset!

  • - Hur är trenden i aktien och finns någon tydlig trendlinje? Vi bör titta på trenden i aktien som motsvarar vår placeringshorisont. Vid lång horisont bör man titta på; sekundärtrenden – veckor till månader, samt primärtrenden – månader till år.

  • - Var ligger aktiens stöd och motstånd? Vad kan tänkas vara orsaken till att en aktie har brutit igenom ett stöd, eller varför tar den sig inte över ett motstånd?

  • – Kan du hitta någon av dessa formationer i aktiegrafen: skuldra-huvud-skuldra, dubbel-botten/toppen-formation, triangel/kil-formation.

Denna ska du alltid skriva vid varje köp och spara i din pärm! Kan vara väldigt nyttig att ta fram när du är osäker eller om marknaden/företaget går upp eller ner. För att vara extra noggrann kan du ta med vissa frågor du tycker passar in från den fundamentala eller tekniska analysdelen!

Köpdatum:
Aktie:
Köpkurs:
All time high, högsta och lägsta detta/förra året:
Hur länge har du bevakat denna aktie:
Förväntad utdelning:
Placeringshorisont:
Vilken är din riktkurs:
P/E-tal:
Hur stor del i procent utgör denna aktie jämfört med hela ditt kapital/portfölj:
Varför köper du just denna aktie och inte en konkurrent:
Varför tror du att aktien kommer att gå upp:
Vad säger din magkänsla:
Har du fler aktier i samma bransch som denna:
Hur gick företagets förra kvartalsrapport: Över/under förväntan?
Vad säger den tekniska analysen just nu:
Aktiekursens trend:
Vilka risker finns det i företaget:
Vad påverkar företaget positivt & negativt: Exempel; valuta, ränta, råvarupriser, olja, konsumtion (håll koll på dessa faktorer så länge du behåller företaget i din portfölj!)
Vilka nyheter skulle ge en potentiell höjning av aktiekursen: Exempelvis etablering på nya marknader, nya produktsläpp
Bestäm din köp och säljstrategi och se till att följa den! Exempel på vanliga strategier är

  • 1. Buy and hold, behåller den flera år framåt.
    2. Sälja vid ett visst antal % eller riktkurser upp eller ner.
    3. Sälja vid ett visst antal % upp eller ner – men följa med % -satsen uppåt i takt med att aktien stiger.
    4. Sälja av halva innehavet vid en målkurs för att man fortsättningsvis tror på företaget, eller för att aktien sjunkit men ingen ny fundamental eller teknisk information har kommit.
    5. Dela upp köpet/säljet i delar för att du inte vill riskera att köpa/sälja på botten/toppen, alternativt att det finns en risk i aktien t.ex. innan rapport, eventuell risk i teknisk analys o.s.v.
    6. Har aktien inte rört sig mer än 5 % på en månad så ska aktien säljas.

Att tänka på: Du måste alltid kunna ifrågasätta och besvara varför du har en viss aktie i portföljen! Är du osäker om du ska behålla eller sälja kan du ställa dig själv frågan; Skulle jag kunna tänka mig att köpa aktien vid dagens kurs med den information jag har om bolaget? Svarar du nej på frågan bör du sälja aktien.
Ett annat tips kan vara att du skriver ner allt positivt och negativt om aktien på en lapp och jämför! Väger det negativa upp det positiva?
Jag kan inte nog understryka värdet av att ha en strategi att luta sig mot!

MVH och lycka till!
Ako

Permalänk
Glömsk

Eloge för den här guiden! Alltid roligt när någon tar sig tid och berättar om sina intressen!

Några praktiska frågor som som en guide av det här slaget skulle kunna innehålla:

Hur köper man en aktie i praktiken? Hur fungerar det med courtage? Hur gör man om man vill köpa en aktie i ett amerikanskt eller japanskt företag (typ AMD eller Nintendo)? Vad händer med ens aktie vid nyemission?

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Ojojoj, bäst på många veckor här på Swec. Hoppas killarna och tjejerna på prataompengar tycker likadant.
Den här guiden ska jag tipsa brorsan om, han är lite mer intresserad.

Är aktier i ett småföretag som ägs av en bekant något att roa sig med? Eller är det dumt ur alla perspektiv?
Visst, man kan känna trycket att behålla aktierna och man får ju bara höra gott om företaget från få källor. Å andra sidan får man ju lite inblick.

Och anser du att Unga Aktiesparare vet vad de talar om? Har någon liten informationsbok från dem liggandes någonstans, om jag inte minns helt fel. Den var intressant, men vill gärna veta om det är något att behålla.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd

Jag har faktiskt aldrig tagit mig i kragen och lärt mig fast jag alltid har varit intresserad, kan du inte skriva kortfattat vad en aktie innebär och hur det går till och allt sådant!

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Eloge för den här guiden! Alltid roligt när någon tar sig tid och berättar om sina intressen!

Några praktiska frågor som som en guide av det här slaget skulle kunna innehålla:

Hur köper man en aktie i praktiken? Hur fungerar det med courtage? Hur gör man om man vill köpa en aktie i ett amerikanskt eller japanskt företag (typ AMD eller Nintendo)? Vad händer med ens aktie vid nyemission?

Tack! Som sagt så är detta en köpguide eller strategiguide, vad man nu vill kalla det. Jag skulle kunna förklara och ta med hur mycket som helst men har som sagt försökt begränsa mig till att göra en strategiguide som man lätt kan följa. Av samma anledning är målgruppen för guiden personer som redan är insatta i aktiemarknaden, men självklart även för att kunna inspirera andra. Någon liknande finns inte, vad jag hittat, på det viset som jag har lagt upp det.

Om man vill lära sig mer om aktier, courtage, hur man köper och säljer o.s.v. så rekommenderar jag en bok som heter Så blir du en Börsvinnare på internet av Björn Wilke & Weje Sandén. Den tar upp mycket basic och är väldigt lätt att förstå. Däremot kan jag säga att det inte är någon skillnad att handla med aktier i den svenska, amerikanska eller japanska marknaden, du behöver bara en internetmäklare som ger dig tillgång till att handla med dessa. Tänk dock på att det oftast är betydligt dyrare courtage när du handlar på utländska marknader, förutom de nordiska. Jag är medlem på Avanza och där kan man handla på de amerikanska börserna, japanska marknaden är jag dock osäker på.

EDIT:
Handla aktier i praktiken - gör du lättast via en aktiemäklare. Du skapar ett konto hos någon av de billigare mäklarna, aktiespar.se eller som jag använder aktiedirekt.se. Därefter för du över pengar från ditt vanliga bankkonto till din "depå" hos din aktiemäklare. Din depå är ungefär som ett vanligt bankkonto fast utan någon ränta. Därefter går du in i aktielistorna, väljer ut vilken du vill köpa (via min guide såklart!) och fyller i hur många du vill köpa och därefter klickar på köp-knappen. Då skickas din order ut i systemet som matchar din köporder mot en eller flera säljordrar och således har X antal aktier bytt ägare. Tadaa!
Courtage - är en avgift som mäklaren/företaget tar för att köpa eller sälja aktier åt dig. Om du t.ex. vill köpa aktier i H&M för 10.000 kronor och mäklaren har en avgift på 0,5 procent, så kostar det alltså dig 50 kronor att genomföra affären. Vissa mäklare har dessutom minibelopp på courtage, ofta på 99kr. Detta gör det väldigt ofördelaktigt att handla för små summor hos dessa mäklare. Det finns billigare exempelvis aktiedirekt.se som har minicourtage på 9 kronor eller och rörligt courtage på 0,15%.
Nyemission - betyder att företaget säljer ut nya aktier för att få in pengar till t.ex. en stor investering. Detta betyder att företaget ökar i värde med samma summa som alla de nya aktierna är värda. För dig som är aktieägare i företaget men inte har köpt några nya aktier i nyemissionen betyder det att din andel av alla aktier i företaget har minskat eftersom antalet aktier ökat. Ägde du 50% av aktierna före nyemission så kanske du bara äger 30% av alla aktier i företaget efter nyemissionen.
Såg att det finns en bra förklaring på hur nyemissionen fungerar på - klicka - Wikipedia

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai

1. Är aktier i ett småföretag som ägs av en bekant något att roa sig med? Eller är det dumt ur alla perspektiv?
2. Och anser du att Unga Aktiesparare vet vad de talar om? Har någon liten informationsbok från dem liggandes någonstans, om jag inte minns helt fel. Den var intressant, men vill gärna veta om det är något att behålla.

1. Du kan mycket väl handla med aktier i ett företag som ägs/drivs av en bekant. Dock vågar jag inte uttala mig huruvida det är lagligt eller ej eftersom du kan få insiderinformation och kan agera före alla andra på information som ännu inte släppts.
2. Det enda jag vet om Unga Aktiesparare är att de har ett forum som jag läst lite grann på men är inte aktiv där. De har säkerligen mycket vettigt att säga, är du intresserad så bli medlem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV
Jag har faktiskt aldrig tagit mig i kragen och lärt mig fast jag alltid har varit intresserad, kan du inte skriva kortfattat vad en aktie innebär och hur det går till och allt sådant!

Jag hänvisar till boken som jag skrev mot Psionicists inlägg. Den tar upp väldigt mycket basic.
Kortfattat kan jag säga att en aktie är en liten del i ett företag. Äger du alla aktier i ett företag, så äger du hela företaget. Så med andra ord så köper du aktier/andelar i företag för att få en del av vinsten företaget generar. Går det mycket bra så höjs din aktie i värde, går det dåligt så minskar din aktie i värde. Dock har du inte vunnit eller förlorat några pengar förrän du sålt din aktie. Var inte blyg för att fråga mer.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ako

Jag hänvisar till boken som jag skrev mot Psionicists inlägg. Den tar upp väldigt mycket basic.
Kortfattat kan jag säga att en aktie är en liten del i ett företag. Äger du alla aktier i ett företag, så äger du hela företaget. Så med andra ord så köper du aktier/andelar i företag för att få en del av vinsten företaget generar. Går det mycket bra så höjs din aktie i värde, går det dåligt så minskar din aktie i värde. Dock har du inte vunnit eller förlorat några pengar förrän du sålt din aktie. Var inte blyg för att fråga mer.

Hehe det visste jag dock, kanske borde formulerat mig lite bättre. Tack för tipset ska till biblioteket imorgon!

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV
Hehe det visste jag dock, kanske borde formulerat mig lite bättre. Tack för tipset ska till biblioteket imorgon!

Kul att höra, lycka till!

Permalänk

Måste fråga en snabb liten fråga som läraren pratade om på företagsekonomin i september, så klart har jag glömt vad det betydde. Vad är P/E - tal?

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Måste fråga en snabb liten fråga som läraren pratade om på företagsekonomin i september, så klart har jag glömt vad det betydde. Vad är P/E - tal?

P/E-tal (wikipedia) handlar om att räkna ut hur många årsvinster ett företag ska göra för att tjäna in hela företagets värde. Matematisk ser det ut såhär: aktiens pris/årsvinsten.
Exempel: Ericsson-aktien kostar 50 kronor, de förväntas ha en årsvinst på 10 kronor per aktie under 2009. Således har Ericsson ett P/E-tal på 50/10 = 5. Det betyder att om Ericsson har lika mycket i vinst 5 år framåt, så kommer de att dubbla företagets värde.
P/E-tal används mycket för att se om ett företag är billigt eller dyrt värderat, i förhållande till vinsten. Oftast säger man att företag med låga P/E-tal är attraktiva eftersom de har högre vinst i förhållande till priset på aktien.
Är du med mig?

EDIT - P/E står för Price/Earnings eller, om du föredrar svenska, Pris/vinst.

Permalänk

Exakt vilka avgifter är det man måste betala nu igen? Inklusive gömda avgifter och sånt då.

Kostnaden för aktien (självklart) och så Courtage, men måste man betala moms på det? Vad kostar det att "ta ut" (föra över till sitt bankkonto) aktien?

Vilken del av detta exempel är fel:
1. Jag köper en (1) aktie som kostar 1000:-. Courtage är 1%, alltså betalar jag 1010:- från min depå (att föra över pengar till depån är gratis?).
2. Min aktie ökar i värde, från 1000:- till 2000:- (:))
3. Jag säljer aktien. Aktien ger mig 2000:-, 1% courtage innebär att 1980 kronor nu finns i min depå. Jag för sedan över pengarna till mitt bankkonto, varefter jag nu har 1980 kronor mer på mitt bankkonto.
4. När det sedan är dags att deklarera så kommer jag att behöva skatta de där 1980 kronorna (med hur mycket?).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person

4. När det sedan är dags att deklarera så kommer jag att behöva skatta de där 1980 kronorna (med hur mycket?).

Om jag inte är helt fel på det så blir det att du skattar på rea vinsten, alltså skillnaden mellan inköp och sälj pris efter courtage så 30% på 980kr

Finns att läsa mer om detta på http://www.skatteverket.se/download/18.19b9f599116a9e8ef36800...

Edit:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person

Kostnaden för aktien (självklart) och så Courtage, men måste man betala moms på det? Vad kostar det att "ta ut" (föra över till sitt bankkonto) aktien?

Du betalar ingen moms på värdepappershandel.

http://www.skatteverket.se/download/18.3a7aab801183dd6bfd3800... sida 28

Förresten jag tror att det finns någon sorts depåkonton där man inte betalar någon reavinstskatt så länge som pengarna stannar på depåkontot. Så man kan köpa och sälja som man känner för utan att behöva betala reavinstskatt. Utan skatten kommer först när man tar ut pengarna ifrån depån. Nackdelen är dock att du förlorar möjligheten till att "kvitta" reavinstskatten mellan dom aktier som har gått plus och dom som har gått minus. Samt att detta är inte helt gratis jag _tror_ att jag har sätt att det kostar 1,5% per år av insatt kapital i avgift.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Exakt vilka avgifter är det man måste betala nu igen? Inklusive gömda avgifter och sånt då.

Kostnaden för aktien (självklart) och så Courtage, men måste man betala moms på det? Vad kostar det att "ta ut" (föra över till sitt bankkonto) aktien?

Vilken del av detta exempel är fel:
1. Jag köper en (1) aktie som kostar 1000:-. Courtage är 1%, alltså betalar jag 1010:- från min depå (att föra över pengar till depån är gratis?).
2. Min aktie ökar i värde, från 1000:- till 2000:- (:))
3. Jag säljer aktien. Aktien ger mig 2000:-, 1% courtage innebär att 1980 kronor nu finns i min depå. Jag för sedan över pengarna till mitt bankkonto, varefter jag nu har 1980 kronor mer på mitt bankkonto.
4. När det sedan är dags att deklarera så kommer jag att behöva skatta de där 1980 kronorna (med hur mycket?).

På t.ex. aktiedirekt är det gratis att öppna depå/konto samt att överföra pengar till din depå eller bankkonto (åt båda hållen). Det enda som kostar är courtage-avgiften och precis som du skrev, kostnaderna av aktierna. Här kan du se aktiedirekts priser. Det är säkerligen moms på courtage, dock inräknat i avgiften!

1. är rätt.
2. förstår inte riktigt frågan? Om dina aktier ökar från 1000 till 2000 så kostar det ingenting. Du betalar inte skatt (30%) förrän du säljer dina aktier. Om du säljer med förlust betalar du dock ingen skatt på summan.
3. Säljer du dina aktier med tusen kronor vinst betalar du således ca 300kr i skatt. Däremot betalar du inte dessa 300 kronorna förrän du deklarerar året efter. Så därför kan du ha 1980 kronor efter du sålt dina aktier för 2000.
4. läs ovanför!

En annan sak när det gäller skatt är att man gärna, vid slutet av året ska "kvitta" sina ev. vinster mot förluster och vice versa. Har du en vinst på t.ex. 100 kronor för en aktie som du sålt, så är det smart att sälja en annan aktie som du gjort förlust på för att på så vis minska din skatt på vinst. Detta betyder att du kvittar din vinst mot förlust och endast den totala vinster från samtliga affärer du skattar på. Du kan givetvis göra omvänt, du har förlorat 100 kronor på en aktie du har sålt och kan därför sälja en annan aktie med vinst för att slippa betala skatt på den, upp till 100 kronor.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av furste_filip
Om jag inte är helt fel på det så blir det att du skattar på rea vinsten.

Finns att läsa mer om detta på http://www.skatteverket.se/download/18.19b9f599116a9e8ef36800...

Tack! Skatt är inte min starka sida så om du kan förklara bättre än mig, var inte blyg!

Permalänk

Ako - aha, så det är bara skatt på vinsten man gör? Så om man förlorar pengar på en aktie och sedan tar ut pengarna så är det ingen skatt?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Ako: Använder du kapitalförsäkring? Jag har försökt läsa på lite om det men förstår inte riktigt hela upplägget. Läser man på Avanzas sida så verkar det väldigt förmånligt så länge man har en liten avkastning per år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Ako - aha, så det är bara skatt på vinsten man gör? Så om man förlorar pengar på en aktie och sedan tar ut pengarna så är det ingen skatt?

Precis, enbart på vinsten som man skattar. Jag kan inte skattereglerna kring förlust till 100% så jag vågar inte skriva för mycket. Men om du har gjort förlust på aktier kan du dessutom kvitta en liten del av förlusten mot inkomst av tjänst (lön), inkomst från näringsverksamhet samt från fastighetsskatt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Ako: Använder du kapitalförsäkring? Jag har försökt läsa på lite om det men förstår inte riktigt hela upplägget. Läser man på Avanzas sida så verkar det väldigt förmånligt så länge man har en liten avkastning per år.

Nej jag varken använder eller kan allt om kapitalförsäkring. Det kan säkert vara förmånligt men det hade inte varit det för många i dessa tider som råder just nu, vilket är anledningen till att jag heller aldrig intresserat mig så mycket för kapitalförsäkring. Jag har heller inga planer på att använda mig av det med tanke på att jag har väldigt mycket likvida medel som jag kommer investera under de närmsta åren. Dessutom är jag väldigt långsiktig vilket gör att kapitalförsäkring inte är något för mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ako
Precis, enbart på vinsten som man skattar. Jag kan inte skattereglerna kring förlust till 100% så jag vågar inte skriva för mycket. Men om du har gjort förlust på aktier kan du dessutom kvitta en liten del av förlusten mot inkomst av tjänst (lön), inkomst från näringsverksamhet samt från fastighetsskatt.

Kapitalförluster för marknadsnoterade delägarrätter kvoteras till 70 procent. Av dessa 70 procent får du en skattereduktion för underskott av kapital om 30 procent som kan kvittas mot andra inkomstskatter. Om den skattemässiga förlusten överstiger 100 000 kr, sjunker skattereduktionen för den summa som överstiger 100 000 kr till 21 procent.

Exempel:
Totala kapitalförluster: 100 000 kr
Underskott av kapital: 70 000 kr (100 000 x 0,7)
Skattereduktion: 21 000 (70 000 x 0,3)

Exempel 2:
Totala kapitalförluster: 200 000 kr
Underskott av kapital: 140 000 kr (200 000 x 0,7)
Skattereduktion: 38 400 (100 000 x 0,3 + 40 000 x 0,21)

Skattereduktionen kan inte skjutas över till nästkommande år. Om du därmed i exempel två skulle ha betalat en total skatt på 30 000 kr under övriga inkomstslag, blir den totala skattereduktionen 30 000 kr.

I första hand kvittas det däremot, som sagt ovan, mot andra inkomster av kapital. Hur skatteuträkningen blir då beror på vilka inkomster av kapital som erhållits under året. Det är olika beräkningar om det är delägarrätter i icke noterade företag, småhusförsäljningar etc. Om man bara har inkomster från marknadsnoterade delägarrätter dras utgifterna från inkomsterna rakt av.

För övrigt tyckte jag just att jag hittade ett fel i inkomstskattelagen. Troligen är jag bara trött. Ta inte mitt ord som lag. Ta inkomstskattelagen som lag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djonn
Kapitalförluster för marknadsnoterade delägarrätter kvoteras till 70 procent. Av dessa 70 procent får du en skattereduktion för underskott av kapital om 30 procent som kan kvittas mot andra inkomstskatter. Om den skattemässiga förlusten överstiger 100 000 kr, sjunker skattereduktionen för den summa som överstiger 100 000 kr till 21 procent.

Exempel:
Totala kapitalförluster: 100 000 kr
Underskott av kapital: 70 000 kr (100 000 x 0,7)
Skattereduktion: 21 000 (70 000 x 0,3)

Exempel 2:
Totala kapitalförluster: 200 000 kr
Underskott av kapital: 140 000 kr (200 000 x 0,7)
Skattereduktion: 38 400 (100 000 x 0,3 + 40 000 x 0,21)

Skattereduktionen kan inte skjutas över till nästkommande år. Om du därmed i exempel två skulle ha betalat en total skatt på 30 000 kr under övriga inkomstslag, blir den totala skattereduktionen 30 000 kr.

I första hand kvittas det däremot, som sagt ovan, mot andra inkomster av kapital. Hur skatteuträkningen blir då beror på vilka inkomster av kapital som erhållits under året. Det är olika beräkningar om det är delägarrätter i icke noterade företag, småhusförsäljningar etc. Om man bara har inkomster från marknadsnoterade delägarrätter dras utgifterna från inkomsterna rakt av.

För övrigt tyckte jag just att jag hittade ett fel i inkomstskattelagen. Troligen är jag bara trött. Ta inte mitt ord som lag. Ta inkomstskattelagen som lag.

Då tackar vi för den fina utredning och sätter därmed stopp för kommande försök att förklara skatteavdrag på kapitalförluster. Utomordentligt bra inlägg!

Permalänk

Vilken hänsyn ska man ta till P/E talen? Med dagens slaktade börskurser har många storbolag attraktiva P/E och borde därför på sikt vara köpvärda?

Om man utgår ifrån oförändrade utdelningar (vilket förvisso troligtvis kommer revideras neråt för många företag) verkar det finns en hel del köpvärt. Ta tex Volvo som handlas för idag kring 31 och delar ut 5.50 per aktie. Kan detta vara en bra strategi att leta efter sådana aktier eller bör man avhålla sig ifrån en sådan strategi?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grovsnusen
Vilken hänsyn ska man ta till P/E talen? Med dagens slaktade börskurser har många storbolag attraktiva P/E och borde därför på sikt vara köpvärda?

Om man utgår ifrån oförändrade utdelningar (vilket förvisso troligtvis kommer revideras neråt för många företag) verkar det finns en hel del köpvärt. Ta tex Volvo som handlas för idag kring 31 och delar ut 5.50 per aktie. Kan detta vara en bra strategi att leta efter sådana aktier eller bör man avhålla sig ifrån en sådan strategi?

Jag tar själv P/E-talen med en nypa salt. Självklart tittar jag på siffrorna men det är definitivt inget som gör att jag köper en aktie eller ens överväger köp om jag är osäker. I första hand ska du gå igenom hela min guide om du funderar på att köpa en aktie. Glöm inte att titta över branschen innan du ger dig på "stockpicking". Med andra ord, det är många som missar att titta på branschen som helhet innan de kastar sig in i börslistorna och tittar på aktierna.

Många storbolag är attraktiva med dagens börskurser eftersom de har sjunkit mycket. Däremot måste man ha i åtanke att vi vet inte riktigt om vi sett botten och därför är det kanske inte läge att investera. Jag tycker inte heller det finns så mycket köpkraft för aktier, vilket också är viktigt för att det ska vända. Ingen vet heller när detta kan ske, det kan ta väldigt lång tid med kurser som går sidledes eller vända väldigt snabbt som det gjorde under IT-kraschen. Om man ändå investerar, tror jag att man ska vara långsiktig, satsa på stora bolag och hålla sina förluster små - "cut losers short".

5,50 kronor eller ca 18% i utdelning per Volvo-aktie låter väldigt attraktivt. Jag tycker dock att kursutveckling är viktigare än utdelning eftersom man kan tjäna mer på att företaget expanderar för pengarna än för utdelningen de ger ut. Av den anledningen finns det enligt mig inget skäl att köpa en aktie bara för att den har hög utdelning, eftersom aktiekursen samtidigt sjunker med samma summa.
Däremot kan jag tänka mig att köpa aktier med låg volatilitet och hög utdelning när man har stort kapital. Ett snitt på 5% i utdelning med en portfölj på 1 miljon kronor ger en resa för hela familjen varje år. En portfölj på 10 miljoner ger dig möjligheten att sluta arbeta och leva på utdelningen. Dessvärre är jag inte i närheten av någon av dessa - än.

Permalänk
Medlem

Ako: Vad ger du för tips om jag vill investera flytta mina sparpengar till en "säker" placering med ca 5-7% avkastning? Behöver lägga pengarna någonstans innan jag ger mig in i aktier igen. Lägre risk väger tyngre än någon procents högre avkastning.

Valutaobligationer/fonder? Funderar även på att lägga ca 30-40% i guld.

Swedbanks sparränta på e-sparkontot är f.n. 1.35%, vilket hån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Ako: Vad ger du för tips om jag vill investera flytta mina sparpengar till en "säker" placering med ca 5-7% avkastning? Behöver lägga pengarna någonstans innan jag ger mig in i aktier igen. Lägre risk väger tyngre än någon procents högre avkastning.

Valutaobligationer/fonder? Funderar även på att lägga ca 30-40% i guld.

Swedbanks sparränta på e-sparkontot är f.n. 1.35%, vilket hån.

Nej det är ingen höjdare att sitta med pengarna på ett sparkonto dessa dagar, det ska vi inte ge dem!

Du ska åtminstone diversifiera så gott du kan, inte lägga alla ägg i samma korg. Jag har faktiskt inte hängt med så mycket i guldets utveckling så det vill jag inte uttala mig om men 30-40% låter som en övervikt i guld. Diversifiera!

Jag vill först tipsa om en sida som heter Morningstar där man kan söka och bläddra igenom otroligt många fonder. Väldigt lättläst och informativ sida där det är enkelt att hitta den fond som gett bäst avkastning de senaste åren samt mycket bra betygsystem. Glöm inte heller bort att gå in hos din mäklare och titta bland deras fonder. De har säkert många bra tips på hemsidan om säkra och osäkra fondtips och hur man kan placera.

Om jag var du skulle jag satsa en del av kapitalet i ett par ränte- och valuta- fonder. En andra del i ett par blandfonder och om du tror på guldet, en del där. Hur mycket du vill satsa i varje fond och kategori är upp till dig efter din risk och avkastning. Tror du att aktiemarknaden kan komma att vända och gå upp inom de närmsta 2 åren så kan du alltid slå till med en aktiefond med låg risk. Tänk på att inte investera allting på en gång utan dela gärna upp köpen månadsvis under några eller flera månader beroende på hur mycket kapital du har.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har lagt till den här tråden i samlingstråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GAPa
Jag har lagt till den här tråden i samlingstråden.

Så trevligt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grovsnusen
Ta tex Volvo som handlas för idag kring 31 och delar ut 5.50 per aktie.

Volvo kommer definitivt inte dela ut 5,50 per aktie. Hittade en artikel som säger att "Volvo slopar utdelningen för verksamhetsåret 2008". Dock har de inte sagt något om hur stor utdelningen kommer bli i år, men det verkar ju inte som man ska räkna med något.

EDIT
Handelsbanken spår sänkt utdelning till 3,15 kronor per Volvo-aktie! Detta ger en utdelning på 8,8% enligt kursen just nu på 35,40. De har även satt en riktkurs på 40 kronor. Samtidigt går facket in och kräver att många företag slopar utdelning till aktieägarna och istället försöker minska på varsel och satsa på utbildning åt dessa istället.

Permalänk
Medlem

Måste man ha ägt aktien en viss tid innan man får ta del av eventuell utdelning? När brukar utdelning ske?

Väldigt bra tråd! Har börjat intressera mig för aktier mer och mer den senaste tiden och den här tråden är perfekt.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pope
Måste man ha ägt aktien en viss tid innan man får ta del av eventuell utdelning? När brukar utdelning ske?

Väldigt bra tråd! Har börjat intressera mig för aktier mer och mer den senaste tiden och den här tråden är perfekt.

Du måste äga aktien innan X-dagen, för att få utdelning under lösen-dagen. Oftast ligger X-dagen ett par eller några dagar före utdelningen som brukar ske på vårkanten, i april/maj någon gång.

Trevligt att du är intresserad. Glöm inte att skaffa lite litteratur som du kan läsa på medan du intresserar dig ännu mer.

Permalänk
Medlem

väldigt bra tråd ako, tack!

Visa signatur

Gammal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keefa
väldigt bra tråd ako, tack!

Tack själv!
Här finns en intressant artikel/blogginlägg om hur det är att vara en daytrader.

Permalänk
Medlem

Tack för en bra guide...
Tänk om man själv skulle vara lika strukturerad när det kommer till inköp. Själv handlar jag oftast på gut feeling, eller om jag har det tråkigt på jobbet en dag så kan det bli en post eller två.

Ska försöka ta till mig lite av dina råd i framtiden, vem vet, man kanske lyckas...

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant tråd! Jag har faktiskt funderat en hel del på att slänga in några tusenlappar (€) på aktier nu på våren/sommaren. Men, jag är ändå lite osäker eftersom de pengarna är mitt sparkapital ämnat för studietiden.

Äh, jag har ännu en vecka på mig innan jag kan börja läsa på inträdesproven... jag kan lika bra spendera den med att sätta mig in i aktiehandlande

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Mycket intressant tråd! Jag har faktiskt funderat en hel del på att slänga in några tusenlappar (€) på aktier nu på våren/sommaren. Men, jag är ändå lite osäker eftersom de pengarna är mitt sparkapital ämnat för studietiden.

Äh, jag har ännu en vecka på mig innan jag kan börja läsa på inträdesproven... jag kan lika bra spendera den med att sätta mig in i aktiehandlande

Den gyllene regeln är att bara leka med pengar du både kan ha och mista. En förlust är aldrig kul, men det ska inte få jorden att gå under.

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.