Permalänk

SNR Margin ADSL

Hej!

Har ADSL 8/1 från Bredbandsbolaget och undrar lite om mina värden på SNR Margin. Jag bor ca 1500m från telefonstationen och mitt modem syncar i 8128/1024 kbit. Nedströms har jag då en SNR Margin på ca 6.5-8 och uppströms ligger den stabilt på 12, detta då med modulationen G.DMT.

Om jag kör modulationen ADSL2+ så får jag en SNR Margin på runt 10 nedströms och ca 14 uppströms. Men då tappar modemet ofta sync så G.DMT verkar fungera bättre för mig, även om det är en äldre standard. Tycker det är konstigt att SNR:en nedströms varierar så mycket som den gör, medans den i uppströms är nästintill konstant. Tycker även att värdena är väldigt låga (iaf nedströms) om man ser hur nära stationen jag bor. Jag bor i villa och har luftledning och ledningen från telefonstolpen byttes för några år sedan. Jag har även bytt telefonledning till första jacket samt kollat så de är rätt kopplade. Har testat två st Xavi-modem, ett 5222-P3 och ett X5669 och jag får bäst värden med X5669-modemet.

Jag testade att slipa lite på ändarna på luftledningen (som sen kopplas till telefonledningen i huset) då de var väldigt oxiderade. När jag hade gjort detta fick jag en SNR Margin på 12 nedströms med G.DMT och ca 16 nedströms med ADSL2+. Men efter några timmar så gick det ner igen till det som jag skrev längre upp!? Vad händer?

Funderar på om jag ska testa att koppla in modemet direkt på luftledningen för att utesluta att det är något knas med telefonledningen i huset. Har ni några andra förslag på saker jag bör kolla?

Mvh
Markus

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::