Permalänk
Medlem

Powerpoint fil

Jag har öppnat ett powerpoint bildspel i programmet powerpoint. Bilden heter .pps men när jag öppnat den i programmet och vill spara ner den på nytt ( gjort lite ändringar i bildspelet ) kan jag inte välja att spara den som .pps igen utan då finns bara alternativet .ppt, vilket då gör att det inte blir ett bildspel utan det öppnas i programmet.

Någon som vet hur man löser detta och kan spara som .pps igen?
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Asså skillnaden mellan ppt och pps bör bara vara att en pps startar sliden när du dubbelklickar på filen, medan en ppt öppnar Powerpoint och sen får du trycka F5 för att starta sliden.

Det finns en ganska enkel lösning till det dock (som jag vet har funkat innan, dock har jag inte Powerpoint installerat atm så kan inte kolla). Bara spara ner det som en .ppt fil och sen markerar du filen, trycker F2 och döper om filnamnet till .pps istället för .ppt

Visa signatur

Dator: MacBook Pro 16 M1 Max
Tangentbord: Totem, Sweep, Kyria
Layout: Colemak-DH + Canary

Permalänk
Medlem

Tack så mkt för svar, jag löste det dock, citerar:

" När du sparar en fil med ett tillägg som inte är standard för filtypen, läggs ändå standardtillägget till filnamnet i Microsoft Office-program. Ett filnamn för en Microsoft PowerPoint-presentation kan till exempel visas som Budget.abc.ppt. Om du vill spara en fil med ett annat tillägg än standardtillägget skriver du hela filnamnet inom citattecken, till exempel "Budget.abc". "