Permalänk
Medlem

Optimal position för Noctua NH-U12P?

Jag köpte Noctua NH-U12P SE1366 igår och installerade och funderade lite över vilken position som är optimal för denna fläkt?

I mitt fall så har jag ett Cooler Master Cosmos 1000 chassi och den har utblås både bakåt och uppåt.
Eftersom värme som bekant stiger uppåt så tänkte jag att det kunde ju vara en fördel att rikta fläkten mot utblåset på ovansidan.
Men å andra sidan så sitter ju Grafikkortet precis nedanför och genererar värme och lämnar inte särskillt mycket plats för luftflöde.
Grafikkortet är av typ Radeon 4870 X2 och blir skapligt varmt. Jag tänker mig att den värmen som genereras där sugs in i Noctua fläkten om jag har den riktad uppåt.

Om jag skulle byta riktning på fläkten mot utblåset på baksidan istället så skulle jag få väldigt mycket mer plats för luftflöde vid Noctuans insugnings-sida. Skulle detta göra någon större skillnad tror ni?

Vill gärna veta eran åsikt om det hela innan jag bestämmer mig för att plocka ut fläkten, tvätta bort kylpastan osv. Det är ju en rätt omständlig process.

Cheers!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk

Ditt Radeon 4870X2 blåser väl varmluften ur chassit via bakplåten? Hursomhelst tror jag inte att det kommer göra någon stor skillnad hur du sätter den... Det du skulle kunna göra är väl att prova å lägga chassit ner, då borde ju inte värme från grafikkortet stiga upp i kylaren? Testa och se om det gör någon skillnad ;P

Visa signatur

2008-06-18 - dagen då jag tappade förtroendet för svensk politik

Permalänk
Medlem

Heh.. hade fått för mig att graffekortet sög in luft via backplaten.

Intressant idé. Ska genast prova att lägga den ner.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

I mitt Antec Twelve Hundred sitter den så att det blåser bakåt rakt mot de två bakre chassi fläktarna. I 3.2 GHz går min i7-920a aldrig över ~55 grader och då snurrar Noctuans fläktar bara i 1000 RPM.

Visa signatur

Om någon hittar mitt gamla användarkonto skicka det med postpaket, tack!

Permalänk
Medlem

Ofan.. jag har clockat min prolle till 3.6 GHz och får en stress-temp på cirka 76 grader. Noctuan går i ca 1400 RPM. Idle temp är runt 50 grader.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

Idle ligger min på en 40-45 grader.

Temperaturen i lådan ligger på en ~22 grader so det är rumstemp där inne, nog för att jag har svalt i själva rummet. Då sitter det tre stycken 120 mm i fronten som blåser in, en 120 mm i dörren som blåser in på grafikkorten. Sen två 120 mm som blåser ut bakåt och en 200 mm som blåser ut uppåt. Alla fläktar går på lägsta varv så burken låter inte mer än min "vanliga" jobb dator från HP.

Visa signatur

Om någon hittar mitt gamla användarkonto skicka det med postpaket, tack!

Permalänk
Medlem

Det låter som du har väldigt god kylning.
Jag har 4 st 120mm's chassi-fläktar installerade för tillfället. 3 av dem är samma sort som sitter på Processorkylaren.
En Noctua sitter och blåser ut bakåt i höjd med prollens position. En till sitter ovanför prollen och blåser ut uppåt, brevid den sitter en av fläktarna som följde med chassit och i botten av chassit finns den tredje Noctuan och suger in luft.
Det finns en tom plats precis ovanför hårddiskarna som kan suga in ytterligare luft. Jag ska testa att installera en av de fläktar jag bytte ut och se om det gör någon större skillnad.

Och jag testade att lägga chassit ner.. eller njae, inte helt. Det räckte med att jag lutade det cirka 60 grader och tempen steg redan då med 1 - 2 grader.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

Jag har läst om att fläktar mår bäst utav att "stå upp". Du kyler även dina minnen när du låter fläkten blåsa luften mot det bakre partiet av din låda.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Glid lagrade fläktar mår inte bra av att ligga ner, nånting med att fettet rinner ut ut lagret. Kullagrade fläktar och några varianter av lagringar klarar båda positionerna bra. Av dom fläktar jag är bekant med ska Noctua, Scyte S-flex ska klarar båda positionerna och Nexus ska man köra stående.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Jag satte in en av de gamla fläktarna på extra-platsen ovanför hårddiskarna i chassit.
Så istället för bara en fläkt som suger in luft har jag nu två. Den nya suger igenom luften mellan hårddiskarna.

Istället för en stress-temp på 76 grader har jag nu som mest 60 grader. En klar förbättring enligt mig. Eventuellt har väl kylpastan börjat sätta sig ordentligt också nu när ett helt dygn har gått.

Så om jag nu har max-temp på 60 grader vid 3.6 GHz Core i7, tror ni den pallar 4 GHz utan att bli för varm? Funderar på att testa.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga angående NH-U12P...
Jag har 2st Noctua fläktar på min.. den ena suger in ny luft medans den andra suger ut luften mellan flänsorna..

Undrar om man kan öka hastigheten på dom från 1300rpm vilket är max nu till 1500-1600.. bara för att testa ljudnivån etc.. Finns de någon risk med de? Fläkt 1 är kopplad till CPU FAN och fläkt 2 till PWR FAN..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSparky
Jag har en fråga angående NH-U12P...
Jag har 2st Noctua fläktar på min.. den ena suger in ny luft medans den andra suger ut luften mellan flänsorna..

Undrar om man kan öka hastigheten på dom från 1300rpm vilket är max nu till 1500-1600.. bara för att testa ljudnivån etc.. Finns de någon risk med de? Fläkt 1 är kopplad till CPU FAN och fläkt 2 till PWR FAN..

1300rpm är vid 12 volt, så enda sättet är väl att höja spänningen till fläkten på något sätt, och den spänningen skulle jag inte välja att ta från moderkortet, om det nu är möjligt Risken är väl att fläktens motor inte klarar av det och får kortare livslängd eller går sönder direkt... (gissningar)

Visa signatur

2008-06-18 - dagen då jag tappade förtroendet för svensk politik

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sir_Manfred
Jag satte in en av de gamla fläktarna på extra-platsen ovanför hårddiskarna i chassit.
Så istället för bara en fläkt som suger in luft har jag nu två. Den nya suger igenom luften mellan hårddiskarna.

Istället för en stress-temp på 76 grader har jag nu som mest 60 grader. En klar förbättring enligt mig. Eventuellt har väl kylpastan börjat sätta sig ordentligt också nu när ett helt dygn har gått.

Så om jag nu har max-temp på 60 grader vid 3.6 GHz Core i7, tror ni den pallar 4 GHz utan att bli för varm? Funderar på att testa.

Jag tvivlar på att en till insugsfläkt sänkte chassitempen med 16 grader Däremot så tror jag att pastans sättning hjälpte en del, jag har samma kylare och samma pasta och märkte själv stor skillnad när jag tryckte igång datorn dag 2 Kommer inte ihåg siffror nu dock...

Angående 4 GHz, finns väl en del som kör det och lite till 24/7 på luft? Kommer inte ihåg Tj. Max på i7an men tror det är högre än på core 2 duo prollarna, så det lär kunna gå

Visa signatur

2008-06-18 - dagen då jag tappade förtroendet för svensk politik

Permalänk
Medlem

Visst stiger värmen uppåt men gör den det om man har processorfläkt, nätaggsfläkt och grafikkortsfläkt? Jag har svårt att tro det iaf.

Har du en utblåsfläkt baktill är det givetvis dit du ska rikta blåset från processorkylaren.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Jag kör 4ghz med hyperthreading och nh-u12p.
Jag får fläska på med en bit över 1,4 volt och det blir smått varmt när jag kör Prime95.
80-85c.

Tj. Max på i7 är 100.