Varför får jag inte in UDMA5 (ATA 100) för??

Permalänk

Varför får jag inte in UDMA5 (ATA 100) för??

Blir tokig snart.

Ska jag flytta en fil på ca 700mb mellan 2 partitioner (samma disk) så tar det över 20min!!
Kollar jag i enhetshanteraren så står det bara "UDMA MODE". Det ska ju stå 5 också!

Jag får inte igång det! (i wXP)
Har testat miniport driver, utan bättring! (fixxar inte detta sig så blir det GARANTERAT heliga Windows 2000 igen)

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

det står väl när du startar upp datorn UDMA 5? har du 80-pin kabel? kolla i bios att det är OK

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tratten
det står väl när du startar upp datorn UDMA 5? har du 80-pin kabel? kolla i bios att det är OK

Jag ska kolla en gång.
Jag använder de rundade kablarna man får med till moderkortet, de borde klara ATA 100.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |

Permalänk

Det är nämligen så att jag har GRAVA problem med detta. När jag flyttar filer så måste det gå fort. Datorn blir totalt sönderlaggad, det tar 2min att få upp startmenyn (det är inget skämt)... Så, får jag inte ordning på detta då blir det 2k igen..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har haft samma problem ända sedan jag satte i min senaste disk för över ett år sen.
Tror inte det har med OS:et att göra då jag själv kör Win2k.

Jag har tre diskar samt en cd-läsare.
Antar att jag kopplat fel på nåt sätt. Men kollar man i enhetshanteraren så har alla diskar UDMA-mode och cd-läsare PIO-mode - så det är väl som det ska vara?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cvic
Har haft samma problem ända sedan jag satte i min senaste disk för över ett år sen.
Tror inte det har med OS:et att göra då jag själv kör Win2k.

Jag har tre diskar samt en cd-läsare.
Antar att jag kopplat fel på nåt sätt. Men kollar man i enhetshanteraren så har alla diskar UDMA-mode och cd-läsare PIO-mode - så det är väl som det ska vara?

'

Äntligen någon som vet hur det är!
Man får ryck efter ett tag... Ska bli 2k idag!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Säg till om det löste problemet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cvic
Säg till om det löste problemet.

Nej, det löste inte problemet tyvärr... 2k är det som gäller snart

Visa signatur

Permalänk
Medlem

?
Jag menade, säg till när du installera W2k om det löste problemet.

Permalänk
Medlem

Började detta problem med överklockningen? Om det gjorde det kan du ju prova med att klocka ner eller upp lite. Det är så att vissa frekvenser kommer inte "överens" med grejerna. Så upplever jag det iaf.

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1