Ny dator med ny SSD fungerar inte!?

Permalänk
Medlem

Ny dator med ny SSD fungerar inte!?

Vad gör jag för fel!? Det började med att jag köpte en G.Skill Titan 128GB SSD till min dator med P5W DH Deluxe moderkort samt E6600 processor. Kopplade in den och kunde inte hitta den i Bios. Efter två veckors testande gav jag upp och bytte ut den till en OCZ Vertex 120GB och passade då på att uppgradera till ett i7 system med 920 processor. Nu när jag fått ihop det nya systemet så hittar inte mitt nya moderkort disken heller!? Jag är nu extremt irriterad och undrar vad tusan jag gör för fel!?

Permalänk
Medlem

Hittar datorn disken i device manager / system information?
Min Vertex kom formaterad och fungerade direkt ur box. Borde ju din med göra tycker man!?

Permalänk
Medlem

Ska man inte ställa in något i BIOS för att den ska fatta att det är en SSD i sata porten?

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Medlem

Har du auto identifiering av enheter på den aktuella sata porten? kopplat in strömmen?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WhakkaWhack
Ska man inte ställa in något i BIOS för att den ska fatta att det är en SSD i sata porten?

Hårddisk som hårddisk. SSDer uppträder inte annorlunda i BIOS än någon annan SATA-enhet.

Permalänk

Höger klick Den här datorn >Hantera>Diskhantering and woila där ligger den !

Visa signatur

//Tobbe A.K.A -=[warper]=-

Permalänk
Medlem

Gå till OCZ forum å fråga om hjälp.

Byt sata kabel, koppla in disken i en annan sata port. dubbel kolla så bioset verkligen inte hitter disken

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Självklart har jag testat det mesta(byta port kabel). Det går ju heller inte attgora något i windows då inte ens bios hittar disken.

Permalänk
Medlem

Ta disken till en kompis, hittar "du" inte disken då så kanske den är trasig ?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Haha, lite otippat att det visade sig vara nätagget :D. Känns helt underbart att allt fungerar nu! Tack för svaren i alla fall och det verkar ju onekligen som att SSD diskar är extra känsliga när det gäller strömmen då mina vanliga diskar(2st) som ju egentligen drar mer ström än SSD disken fungerade utan problem med mitt andra nätagg.