Radeon HD 4890 – bilder och specifikationer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
[B]Visst är det de, men var vill du komma med det? Snälla kom inte med snacket att ljud i digital form inte kan försämras för det är inte sant

Bra, kan du förklara för mig hur det kommer sig att ljudet som kommer i digitala paket kan försämmras av utgången som används är du snäll.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
"Faster clock to clock than the RV770"

We’ve heard that ATI's secret weapon with RV790 is not actually the higher clock speed, but rather improved shader efficiency, which enables it to do things a bit faster than a RV770.

http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...

Läste precis det också. Det låter lite intressant, ska bli kul att läsa recensionerna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spawnbadboy
DX11 kommer inte med windows 7 lanseringen utan efter

DX11 (WDDM 1.1) kommer med Windows 7. Däremot kan man inte använda det förrän Nvidia och ATI släppt kort som stödjer DX11 (+ spel med stöd för det naturligtvis). Vilket som kommer först är inte klart än, men Windows 7 + nya kort till hösten hoppas i alla fall jag på.
DX11 skall dessutom kunna köras på Vista.

http://www.pcgameshardware.com/aid,667894/DirectX-11-confirme...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Postaldude
Varför känns detta så onödigt? För många kretsar med bra kvalite som är liggandes?

4870 blir givet köp under 1700kr!

Man väljer ju ATI för det är LJUD VIA HDMI!!!

Ingen köpte fysik korten när dom fanns men nu när nvidia har deras teknik så tror folk att dom är gudar. lol

damp.se är bra sida

köp ett ljudkort istället, 397476525265366666666621771 gånger bättre...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Bra, kan du förklara för mig hur det kommer sig att ljudet som kommer i digitala paket kan försämmras av utgången som används är du snäll.

Därför att digitala paket kan "försvinna" på samma sätt och av samma anledning som t.ex. ljudet i oskärmade/dåligt skärmade högtalarkablar kan störas = "försvinna". Det beror inte på just utgången utan på att "ljudpaketen" tvingas passera, inte bara genom en dator, vilket i sig är fullt tillräckligt för att sänka kvalitén märkbart, utan dessutom genom den enhet som konsumerar mest ström (och därmed är källa till flest störningar) i hela datorn. Om du inte är nöjd med den förklaringen så får du gå till HiFi-klubben och be om en ännu mer detaljerad och förenklad förklaring, för det kan inte jag

Permalänk
Medlem

WTF? 55nm?

Var inte den stora nyheten att den skulle komma i 40nm?

Hade jag för mig att jag läste förut iallafall. Och om dom nu kan utveckla laptop kretsar i 40nm så varför inte även 4890 (RV790)?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warfaren
WTF? 55nm?

Var inte den stora nyheten att den skulle komma i 40nm?

Hade jag för mig att jag läste förut iallafall. Och om dom nu kan utveckla laptop kretsar i 40nm så varför inte även 4890 (RV790)?

Man gör en prestandakrets i 40nm också. Men man passar på att göra en ny generation då, man gör chippet större. Detta kommer antagligen lanseras som HD5870 och baseras på en kärna som om den följer mönstret kommer heta RV870.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Man gör en prestandakrets i 40nm också. Men man passar på att göra en ny generation då, man gör chippet större. Detta kommer antagligen lanseras som HD5870 och baseras på en kärna som om den följer mönstret kommer heta RV870.

Okej, kanske inte ska vara helt besviken ändå.

Hade typ hoppats på ett nytt single slot 4850 som inte blev 100 grader varmt (som mitt blir)
alltså typ 4860 eller vad den kan ha hetat.

Får ju tyvärr bara plats med single-slot kort i min barebone låda då jag behöver PCI-E 1x kontakten som sitter bredvid =/

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warfaren
Okej, kanske inte ska vara helt besviken ändå.

Hade typ hoppats på ett nytt single slot 4850 som inte blev 100 grader varmt (som mitt blir)
alltså typ 4860 eller vad den kan ha hetat.

Får ju tyvärr bara plats med single-slot kort i min barebone låda då jag behöver PCI-E 1x kontakten som sitter bredvid =/

Ett grafikkort avger mycket värme och om du har en barebone så är det jävligt klart att det blir stekhet i.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warfaren
Okej, kanske inte ska vara helt besviken ändå.

Hade typ hoppats på ett nytt single slot 4850 som inte blev 100 grader varmt (som mitt blir)
alltså typ 4860 eller vad den kan ha hetat.

Får ju tyvärr bara plats med single-slot kort i min barebone låda då jag behöver PCI-E 1x kontakten som sitter bredvid =/

Då får du nog vänta på HD 5850 eller nåt. Fast i en barebone rekommenderas nog ändå en dubbelslot som hjälper till att blåsa ut. Vad behöver du din 1x slot till?

Permalänk
Medlem

Och det var just därför jag hade hoppats på 40nm
Krympt krets = svalare kort - right? Så har alltid jag hört det iallafall.

Vet att det är en dålig jämförelse men ändå, mitt 8600GTS som satt i innan blev aldrig ens 70 grader.

Edit: Behöver den just nu till controllerkort, men i framtiden kommer jag flytta mina hårddiskar och då tänkte jag göra datorn till HTPC så då vill jag ha ett TV kort där, eller kanske ett ordentligt WiFi kort (båda går ju iofs att få i USB modell, men har redan brist på USB kontakter )

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warfaren
Och det var just därför jag hade hoppats på 40nm
Krympt krets = svalare kort - right? Så har alltid jag hört det iallafall.

Vet att det är en dålig jämförelse men ändå, mitt 8600GTS som satt i innan blev aldrig ens 70 grader.

Edit: Behöver den just nu till controllerkort, men i framtiden kommer jag flytta mina hårddiskar och då tänkte jag göra datorn till HTPC så då vill jag ha ett TV kort där, eller kanske ett ordentligt WiFi kort (båda går ju iofs att få i USB modell, men har redan brist på USB kontakter )

USB-hub.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
USB-hub.

Jovisst går det med, vill bara undivka kabelhärva (som om man inte hade nog redan )
Och sen föredrar jag PCI-E 1x prylar över USB då dom oftast fungerar bättre (har en sunkig WiFi usb dongle som har gjort mig galen många gånger).

Men får väl bli ett 5850 som man kanske klockar ner eller något
Har redan bästa möjliga ram/cpu till mitt moderkort så kommer inte kunna utnyttja något starkare än 4850 ändå (får ~9000 poäng i 3dmark).
Kan tillåme gå ner på svalare, sämre kort utan större prestandaförlust.

edit: Lil' Dragon verkade intressant, hade inte hört om det förut. Googlade och läste lite

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warfaren
Och det var just därför jag hade hoppats på 40nm
Krympt krets = svalare kort - right? Så har alltid jag hört det iallafall.

Vet att det är en dålig jämförelse men ändå, mitt 8600GTS som satt i innan blev aldrig ens 70 grader.

Edit: Behöver den just nu till controllerkort, men i framtiden kommer jag flytta mina hårddiskar och då tänkte jag göra datorn till HTPC så då vill jag ha ett TV kort där, eller kanske ett ordentligt WiFi kort (båda går ju iofs att få i USB modell, men har redan brist på USB kontakter )

'

Lil' Dragon kommer ju Q2 iaf.

Personligen tror jag de har förbättrat chippet inför en 40nm half-node. De vill säkert inte släppa ett halvdant kort med den lägre tillverkningstekniken.

Båda kan slänga ut ett kort för att bli först, men frågan är om kortet skrämmer eller lockar.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Skall bli mycket intressant att se vad detta kort presterar och vad strömförbrukningen kan tänkas bli. Har svårt att tro att AMD skulle släppa ett kort som inte hade en nämnvärd prestandaökning.

Permalänk
Medlem

Du nyhetsskribenten Björn Edström, vad är det som säger att det endast handlar om ökade frekvenser? Andra hävdar att det kan handla om arkitektiska förbättringar, vilket kan vara möjligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Ehm.. Right.. Du har då iaf inga krav på ljudkvalité du..
Ärligt talat vart jag redigt j*vla besviken på ATi nu, jag trodde faktiskt de skulle ta ett steg till och faktiskt kunna tävla med GTX 275 också, men det blir väl knappast fallet nu om det som ryktet säger kommer ha rek.-pris på $199... Fattas väl bara att det presterar bättre också..

Så klockrent skrivet av AkUs. Det här visar återigen att du inte har kompetens, utan förlöjligar saker innan du ens begriper dig på vad det är du skriver om, också som i andra trådar. Du har också påvisat att du är en hysterist till nVidia, där du skall smutskasta t.ex dom du gör här och i andra trådar. Du kan skriva vad du vill, det är fortfarande digitalt och kan inte bli varken bättre eller sämre ljud. Störningar som är så allvarliga att en 1'a eller 0'a misstolkas så bör du nog se över att du inte har råttor hemma som går på dina kablar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Är inte ljudet via HDMI digitalt?

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Du nyhetsskribenten Björn Edström, vad är det som säger att det endast handlar om ökade frekvenser? Andra hävdar att det kan handla om arkitektiska förbättringar, vilket kan vara möjligt.

Det som bevisar de arkitektiska förbättringarna är mitt tidigare inlägg:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
DÄR HAR DU FEL BJÖRN EDSTRÖM!

RV790 har inte samma pin som RV770 och är därför långt ifrån samma chip. Det är en ny shader konfiguration i och med den nya layouten.

http://www.techpowerup.com/reviews/Diamond/HD_4870/images/bac...

http://gpucafe.com/2009/03/rv790-pictures-leaked/

Se och lär.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Lita för tusan inte på vad HI-FIklubben säger, eller gör det, gå och köp 1m HDMI-kabel för 2000:- om ni är så djävla korkade.

HDMI-interfacet har precis som SATA bitar reserverade för felkorrigering. Gå på opartiska källor om ni vill ha reda på fakta!

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Avstängd

Jag tycker iaf det är väldigt logiskt alltihopa:

Hd4850 - 4870 - 4890 - samma kärna men olika hastigheter. Är det verkligen någon som tycker det här är märkligt?

Permalänk
Medlem

Hej!

Har en undran. När förväntas 5000-serien dyka upp?

Permalänk

Synd att det inte var större skillnad på grejerna. Fast 4850 och 4830 är väl inte så stor skillnad heller. Blir kanske ett 4890 om inte strömförbrukningen är för hög!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToScA-
Hej!

Har en undran. När förväntas 5000-serien dyka upp?

Det sägs att de kan komma tredje kvartalet. Jag vet dock för lite för att yttra mig om sanningshalten i de påståendena. Vi får se. Bör veta mer om ett par månader iaf.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Synd att det inte var större skillnad på grejerna. Fast 4850 och 4830 är väl inte så stor skillnad heller. Blir kanske ett 4890 om inte strömförbrukningen är för hög!

Den är skall vara lägre än 4870 i samma frekvens och med en större prestandaboost skall vi vara glada över det fina priset.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det sägs att de kan komma tredje kvartalet. Jag vet dock för lite för att yttra mig om sanningshalten i de påståendena. Vi får se. Bör veta mer om ett par månader iaf.

I see.

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Finns inget att klaga på, dom gör en diamant till en ännu finare diamant

Undra hur en 4890 4870 crossfire lösning kommer bli.

Permalänk
Medlem

Enligt Ocheaven ska 4890 vara runt 13% snabbare än dagens 4870.
Vilket borde betyda att Amd har fixat bättre effektivitet/mhz.

http://www.ocheaven.com/news_view.asp?gid=6754

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slusk
Enligt Ocheaven ska 4890 vara runt 13% snabbare än dagens 4870.
Vilket borde betyda att Amd har fixat bättre effektivitet/mhz.

http://www.ocheaven.com/news_view.asp?gid=6754

4870 = 750MHz
4890 = 850Mhz
850/750 = 1,13?

Permalänk
Avstängd

Hänvisar fortfarande till det jag skrev förut, det är inte samma pinlayout och checkar man baksidan på 4870 och 4890 så märker man det rejält.

Går rykten om att det är två extra SIMD-kluster, men får vi se när kortet kommer ut. Men shaderna kommer vara mycket effektivare än tidigare

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Bra att de byter namn när de har en snabbare modell. GTX 270 hade varit det logiska namnet, men förstår ju att de vill ha en femma på slutet för att markera att det är bland de "senare" korten.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=902...

Sedan räknade jag lite på hur snabbt kortet borde vara, det har högre shader prestanda än GTX 280 men något sämre bandbredd och texturprestanda.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Faktiskt närmare GTX 280 i prestanda än ursprungliga GTX 260. Ganska mitt i mellan moderna GTX 260 och GTX 280 dock. GTX 275 är ett okej namn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Där har du fel. nVidia kritiseras när de lanserar samma kort med flera namn, eller flera kort med samma namn. När de lanserar ett snabbare kort med högre siffra i namnet är det helt i sin ordning. T.ex. 8800 Ultra mot 8800 GTX. Eller som nu senast med GTX 275.

En liten sak från en annan tråd jag kom att tänka på när du nämnde GTX 275. Läs här nedan.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=902...

Sedan räknade jag lite på hur snabbt kortet borde vara, det har högre shader prestanda än GTX 280 men något sämre bandbredd och texturprestanda.

För dom som inte förstår logik så är det svårt boris

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd

Om inte tillverkare som Gigabyte och Sapphire vill priskonkurrera mer med HD4870 kanske de vill göra det med HD4890? xD

HDMI-diskussionen måste vara den bästa någonsin, snacka om att gå ner sig, eller vad säger du Atrex?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"