Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Juridisk hjälp om anställning

Permalänk
Medlem

Juridisk hjälp om anställning

Jag är f.n anställd som IT-Tekniker på en mindre konsultfirma lokalt här i stan där arbetsomständigheterna aldrig har varit tillräckligt bra för att jag ska trivas på min arbetsplats.

Grunden till alla problem är att mitt anställningsavtal aldrig beskriver mina arbetsuppgifter utan bara min tjänstetitel. Detta bryter mot paragraf 6C, punk 2 i Lagen om Anställning(sskydd): En kort specificering eller beskrivning av arbetstagarens arbetsuppgifter och yrkesbenämning eller tjänstetitel.

Utan några påvisade arbetsuppgifter är det ju omöjlig för mig att neka irrelevanta arbetsuppgifter från min nuvarande arbetsgivare, vilket de nu inte är sena att utnyttja: Jag och min kollega får helt enkelt ta tag i alla typer av jobb som är för tråkiga, jobbiga eller för bökiga för de som är anställda. Ofta innebär detta uppgifter som vi faktiskt inte kan lösa p.g.a rättighetsproblem eller brist på verktyg.

Utan att trycka på mina dokumenterade arbetsuppgifter kan jag inte heller påvisa rätt lönenivå; Jag och min kollega är helt enkelt grovt underbetalda kontra de arbetsuppgifter vi utför.

Till saken hör också att mitt anställningsavtal även bryter mot vårt lokala kollektivavtal med "inga lönejusteringan under år 2009" trots att vårt kollektivavtalet framhäver lönejusteringar två gånger per år samt ett individuellt lönesamtal.

Mina frågor till eventuella juridikstuderande innan jag tar detta vidare med facket är:
1. Är en anställning lagligt bindande om en arbetsbeskrivning inte går att få, varken i anställningsavtalet eller på sidan av?
2. Får det förekomma lokala avvikelser i anställningsavtal som direkt bryter mot kollektivavtalet?

Edit:
Jag har naturligtvis tagit upp detta med min chef otaliga gånger, men hon är uppenbarligen inte intresserad av att lösa problemen på min arbetsplats, därav frågorna innan jag kontaktar facket.

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

Kontakta facket direkt, de kan säkerligen svara på dina frågor och de kommer garanterat inte att acceptera några brott mot kollektivavtalet.

Permalänk
Glömsk

Får man fråga varför du skrev under anställningsavtalet om du inte accepterar det?

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Får man fråga varför du skrev under anställningsavtalet om du inte accepterar det?

Jag såg inga direkta konstigheter i anställningsavtalet då jag inte hade någon aning om att en arbetsbesrkivning krävdes i avtalet och trodde naivt på att jag skulle få en arbetsbeskrivning på sidan av. Problemet jag har på min arbetsplats är således att jag inte har någontin att backa upp mina åsikter gällande irrelevanta arbetsuppgifter.

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

Re: Juridisk hjälp om anställning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wixner
Mina frågor till eventuella juridikstuderande innan jag tar detta vidare med facket är:
1. Är en anställning lagligt bindande om en arbetsbeskrivning inte går att få, varken i anställningsavtalet eller på sidan av?

Uhrr. Här tycker jag att du ska tänka till lite. Om anställningen inte var bindande för att arbetsgivaren inte lämnade en arbetsbeskrivning, skulle det då betyda att arbetsgivare kunde kringgå all skyddslagstiftning gällande anställningens fortgående genom att strunta i att ge den anställde ett enkelt dokument.

Självklart är anställningen bindande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wixner
2. Får det förekomma lokala avvikelser i anställningsavtal som direkt bryter mot kollektivavtalet?

Nej. Frågan besvaras av sig själv. Anställningsavtal får inte bryta mot kollektivavtalen.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Juridisk hjälp om anställning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av djonn
Uhrr. Här tycker jag att du ska tänka till lite. Om anställningen inte var bindande för att arbetsgivaren inte lämnade en arbetsbeskrivning, skulle det då betyda att arbetsgivare kunde kringgå all skyddslagstiftning gällande anställningens fortgående genom att strunta i att ge den anställde ett enkelt dokument.

Självklart är anställningen bindande.

Bindande var kanske fel ordval, men då jag varken fått mina skyldiga arbetsåtaganden presenterade i anställningsavtalet eller ett officiellt dokument från min arbetsgivare, undrar jag helt enkelt om jag har lagen på min sida gällande kravet på en korrekt och utförlig arbetsbesrkivning.

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Juridisk hjälp om anställning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wixner
Bindande var kanske fel ordval, men då jag varken fått mina skyldiga arbetsåtaganden presenterade i anställningsavtalet eller ett officiellt dokument från min arbetsgivare, undrar jag helt enkelt om jag har lagen på min sida gällande kravet på en korrekt och utförlig arbetsbesrkivning.

Ja du har lagen på din sida. Jag skulle dock rekommendera dig att du hanterar detta med yttersta försiktighet. En god relation till sin arbetsgivare borde gå före att lyfta detaljer ur LAS som troligen inte hjälper din situation.

Är chefen smart så skriver hon/han en ganska omfattande arbetsbeskrivning och så är problemet ur världen.

Gällande kollektivavtalet så bör du prata med facket och se så att det inte finns några undantag, kollektivavtal har en förmåga att vara riktiga såll.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Juridisk hjälp om anställning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av brsk
Ja du har lagen på din sida. Jag skulle dock rekommendera dig att du hanterar detta med yttersta försiktighet. En god relation till sin arbetsgivare borde gå före att lyfta detaljer ur LAS som troligen inte hjälper din situation.

Är chefen smart så skriver hon/han en ganska omfattande arbetsbeskrivning och så är problemet ur världen.

Gällande kollektivavtalet så bör du prata med facket och se så att det inte finns några undantag, kollektivavtal har en förmåga att vara riktiga såll.

Jag har försökt tagit upp detta med min chef otaliga gånger, men hon undviker bara ämnet och returnerar aldrig mina mail eller telefonsamtal. Jag har försökt föra detta på ett vuxet och vänligt sätt, men detta måste tyvärr sluta med ett ultimatum från min sida. De senaste 5 veckorna har jag försökt fått till ett avstämningsmöte kring de senste turerna på min arbetsplats, men återigen ingen som helst återkoppling från min chef.

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Juridisk hjälp om anställning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wixner
Jag har försökt tagit upp detta med min chef otaliga gånger, men hon undviker bara ämnet och returnerar aldrig mina mail eller telefonsamtal. Jag har försökt föra detta på ett vuxet och vänligt sätt, men detta måste tyvärr sluta med ett ultimatum från min sida. De senaste 5 veckorna har jag försökt fått till ett avstämningsmöte kring de senste turerna på min arbetsplats, men återigen ingen som helst återkoppling från min chef.

Bara du är medveten om din åtgärd inte kommer leda till annat än att du 1. Hamnar i onåd hos chefen, 2. Får världens öppnaste arbetsbeskrivning som inte ändrar någonting.

Angående lönebiten så borde du dock ta kontakt med facket omgående, kom ihåg att ta med anställningsavtalet.

Permalänk
Avstängd

Jag har ett par kollegor som sitter i en liknande situation. Vi jobbar natt där jag är ansvarig för företagets drift och personal under mitt pass och enligt företagets policy så måste man alltid vara minst två inne samtidigt (vi är tre, fyra eller fem, beroende på dagar). Pga nedskärningar så har vi nu fått mycket extrajobb som måste genomföras varje natt, vilket vi känner inte riktigt hör till vår avdelning.

I mitt kontrakt står det klart och tydligt vad det är jag ska göra, således gör jag inga uppgifter som inte direkt är knutna till mig. Däremot har mina kollegor fått märkliga uppgifter då företagsledningen hänvisar till att det står "arbetsuppgift; Nattarbetare" i deras kontrakt. Då är alltså inte detta heller giltigt? De som jobbar här nu har i huvudsyfte ett receptionsjobb inkluderat lättare IT. Nya uppgifter som har kommit är exempelvis konferensmöblering vilket har visat sig ta tre till fyra timmar varje natt. Det är naturligtvis en väldigt lång tid om man ska hinna vara serviceminded på ett större företag men framför allt är det tungt. Sedan blir allt annat lidande också förstås, om en person saknas halva sitt pass en natt.

Vi har pratat med facket men de ger inga riktiga svar utan är mest på företagets sida.

Permalänk
Medlem

Låter mer som du driver en effektiv kampanj för att göra dig oönskad på din arbetsplats, inte det smartaste kanske.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
Låter mer som du driver en effektiv kampanj för att göra dig oönskad på din arbetsplats, inte det smartaste kanske.

Ursäkta, men vem var det där riktat till? Om det var till mig så förstår jag inte alls vad du grundar ditt uttalande på.

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Jag har ett par kollegor som sitter i en liknande situation. Vi jobbar natt där jag är ansvarig för företagets drift och personal under mitt pass och enligt företagets policy så måste man alltid vara minst två inne samtidigt (vi är tre, fyra eller fem, beroende på dagar). Pga nedskärningar så har vi nu fått mycket extrajobb som måste genomföras varje natt, vilket vi känner inte riktigt hör till vår avdelning.

I mitt kontrakt står det klart och tydligt vad det är jag ska göra, således gör jag inga uppgifter som inte direkt är knutna till mig. Däremot har mina kollegor fått märkliga uppgifter då företagsledningen hänvisar till att det står "arbetsuppgift; Nattarbetare" i deras kontrakt. Då är alltså inte detta heller giltigt? De som jobbar här nu har i huvudsyfte ett receptionsjobb inkluderat lättare IT. Nya uppgifter som har kommit är exempelvis konferensmöblering vilket har visat sig ta tre till fyra timmar varje natt. Det är naturligtvis en väldigt lång tid om man ska hinna vara serviceminded på ett större företag men framför allt är det tungt. Sedan blir allt annat lidande också förstås, om en person saknas halva sitt pass en natt.

Vi har pratat med facket men de ger inga riktiga svar utan är mest på företagets sida.

En bra sak att tänka på är att grunden i all svensk arbetsrätt/arbetsmarknad är att företagsledaren/chefen/ägaren har rätt att leda och fördela arbetet. Det vill säga att det är denne persons rätt att bestämma vilka arbetsuppgifter som skall utföras och av vem dom skall utföras.

En arbetsbeskrivning måste inte vara speciellt avgränsad, den ska bara förklara övergripande vad personen har för arbetsuppgifter. Lite av anledningen att folk som får anställning som städare på en flygplats inte skall behöva agera flygledare och pilot, utan just städare.Däremot vore det till exempel fullkomligt rimligt att en städare får som ansvar att ställa ordning möblerna på flygplatsen, eller för den delen utöka sitt städområde till att omfatta även toaletter.

Att man som "nattarbetare" får i uppgift att ställa i ordning möbler låter inte alls orimligt, hade det handlat om att sanera uranläckage eller vårda psykiskt störda så hade det varit en annan femma. Det är dessutom chefen som bestämmer vad du är anställd som, inte vad du själv känner att du tillhör för avdelning och rimligen borde ha för arbetsuppgifter.

EDIT: Jag är tentamosig i huvudet och ber om ursäkt om inlägget ger en aning förvirrat intryck.