Drivrutintrassel (ATI)

Permalänk
Medlem

Drivrutintrassel (ATI)

Hej hej!

Jag installerade nyligen ATI Catalyst 9.3 i hopp att få lite bättre prestanda, men icke. Jag fick ingen alls.

Ingen bild alltså, det blev blacksvart efter att datorn önskat sin reboot.
Om jag loggar in i blindo hör jag Windows-vinjetten och de vanliga oväsena, men somsagt ingen bild.

Jag rebootade igen, startade felsäkert läge och avinstallerade alla drivrutiner, Control Panel och hela kalaset.

Rebootade, och nu har jag iallafall bild igen.

Jag har även testat med Catalyst 8.6 med samma resultat.

Hur löser man dethär?

Mvh Johan

gpu: sapphire ati radeon x850xt

Permalänk
Hjälpsam

Det jädriga är att nyare drivrutiner, sällan ger något annat än problem för så pass gamla kort.
Testa version 7.7 jag vill minnas att den är stabil för AGP-kort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem

Är det ett AGP-kort?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Näe, det är PCI-Express.
Jag hittade gamla originaldrivrutinerna, men det hjälpte ringa.

Tillbaka på ruta ett.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du installerat alla uppdateringar för windows? Senaste mobo/chipsetdrivisar? DOT .Net Framework installerat? Vilket OS?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Ja, allting är så färscht som det kan bli.

.Net Framework 2.0
WinXP

Men jag har bestämt mig för att formatera nu istället, fick en ledig dag så nu har jag något att pula med iallafall.

Tack för er hjälp Jalle64 och Ratatosk!

Permalänk
Medlem

Nu har du löst det men ifall någon annan har problemet så är lösningen följande:

Bak på grafikkortet har du 2st utgångar (jag har 2st dvi på mitt), flytta sladden till den andra porten medan datorn är igång och du får bild igen.

Problemet är att av något skäl händer det att någon inställning (uppdateringsfrekvens eller upplösning) helt enkelt ställer sig fel och du får då en svart skärm då skärmen inte kan hantera inställningen.

När du har bytt port där bak ändra orginalportens inställning (i mitt fall stod det rätt men jag ändrade ner hz och sen upp igen för att spara inställningarna) och sen kan du flytta tillbaka sladden. Fungerar oftast även med en dvi-> vga konverter. Värt att notera är: Det hjälper _inte_ att installera om drivrutiner även om program som driver sweeper används. Jag och andra har försökt en hel del.

För att förhindra detta (bör göra, har aldrig hänt igen för min del och andra jag pratat med), gå in i control center -> dvi panel -> bocka för "reduce dvi frequency(..)" och är den redan förbockad så bocka i "alternate dvi operation".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyriQ
lösning

Schysst! Tack så mycket!

Vilka drivrutiner kör du med nudå, och funkar det tillfredställande?
Kanske jag vågar mig på att uppdatera nu igen menarja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zear0x
Schysst! Tack så mycket!

Vilka drivrutiner kör du med nudå, och funkar det tillfredställande?
Kanske jag vågar mig på att uppdatera nu igen menarja

Jag använder 9.2. Har fungerat bra med 9.2, inga direkta klagomål från min sida fast jag råkade ut för samma problem som du när jag bytte från 9.1 till 9.2.

9.3 verkar vara något buggig. Om jag vore du skulle jag inte byta drivrutiner förrens nästa release (i ditt fall bör det bli version 9.6), om du nu verkligen måste för exempelvis något spel som inte fungerar riktigt pga. drivrutinerna. Äldre kort flyttas ner till 3månaders intervall efter 9.3 (om källan stämmer) och är mer eller mindre enbart buggfixar för äldre grafikkort efter 9.3 för din del. Prestandamässigt brukar företagen inte kunna få ut mer prestanda ur äldre grafikkort så din förlust är väldigt liten.

Permalänk
Medlem

Dom senare drivrutiner som kommit stödjer inte ditt kort har jag för mig.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Dom senare drivrutiner som kommit stödjer inte ditt kort har jag för mig.

From Cat 9.3: an kommer inte det kortet att stödjas mer än var tredje release.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)