Optimal partitionering?

Permalänk

Optimal partitionering?

Just nu har jag endast 10+4GB HDD i min burk så jag känner att jag måste göra något åt saken Därför tänker jag skaffa en WD 120 GB med 8 MB cache.
Nu till frågan: är följande partitionering ett klokt val:
120 GB ny Western Digital
{
Files(allt möjligt, dokument, filmer, låtar mm) 99 GB NTFS
Program (har hört att slutet på skivan ska vara snabbast) 20 GB NTFS
Swap ~1GB FAT
}
10 GB trotjänare från IBM
{
temp/download/cache (här lägger jag bland annat allt jag tankar hem innan jag beslutar om jag ska lägga in det på Files eller slänga bort det) 5 GB FAT
Windows XP System (har hört att slutet på skivan ska vara snabbast) 5 GB NTFS
}

Sedan har jag servern, en rätt tunn maskin på 200 Mhz som dock sköter sitt jobb väl som webbserver, nattliga downloads och internet-delare mm.
Den har nu en 6 GB HDD och jag tänker lägga in 4 GB i den.
Är detta en vettig konfiguration:
6 GB
{
System+program 5 GB NTFS
www 1 GB NTFS
}
4 GB
{
download/temp/cache 3.5 GB FAT
swap ~0.5 GB
}

Mvh Lukas

Visa signatur

Core2duo E6600, Radeon 5770, 2 gb ram, 2*500 gb hdd + 30 gb ssd, 19" hp L1925, Aureon 7.1, Noise Control låda, jailbreakad iPhone 3g, Excito Bubba|2

Permalänk

Re: Optimal partitionering?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lukasnoname

--Massa text--

Mvh Lukas

Tycker att du ska lägga in OSet på den snabbaste disken...
Har mitt sys confat så här:

.:4GB (Primary Master):.
4GB NTFS, har typ inget här, reservdisk

.:80GB Baracuda (Master på IDE1 på kontrollerkortet):.
5GB NTFS, OS och program som Word etc.
75GB NTFS, Filmer och andra stora filer som inte kräver så mycket disk prestanda.

.:80GB Baracuda:.
80GB NTFS, Spel och andra saker som kräver hög diskprestanda

.:40,9GB Maxtor:.
40,9GB NTFS, en massa skit Typ alla sortes filer, download katalog, webserver etc.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Gör en systempartition på den nya hårddisken eftersom den är snabbast! Gör väldigt mycket för hur snabbt systemet känns! Ca 4 GB eller så.

"har hört att slutet på skivan ska vara snabbast"

Sant för CD-skivor, men det är precis tvärtom med hårddiskar. Hårddiskar börjar utifrån på skivan och skriver sedan inåt. Lägg alltså systempartitionen först på den nya hårddisken.

Resten får du göra som du vill med...

Permalänk
Medlem

Glöm ej att ha swapen på den snabbaste hårddisken. (den nya) /nipple

Permalänk

C: bör vara minst 10GB om du kör med XP...

Jag hade 4GB och datorn tog runt 2 minuter att starta och 3 minuter att stänga av, med 10GB tar det knappt någon tid alls..

Jag har 40GB och 60GB HDD, jag har partitionerat 40:an till en massa 10GB partitioner och 60:an till 20GB.. tar mindre tid att defragmentera..

Visa signatur

AMD1200|1024MB|Geforce 3 3.8ns 64MB DDR|EPoX 8KTA3+PRO|Win XP PRO SP1|Addtronics 7896A
Har Dyslexi så räkna med stavfel... men jag har allafall inte fel i staven
Nu är det bevisat att svenska folket består av 56,1% totalonanister och idioter. (EMU valet)

Permalänk
Medlem

Vad tusan har du gjort för att behöva 10 GB systempartition?!? Max 1-1.5 GB används i praktiken av systemet, resten har jag bara för att kunna ha lite filer på skrivbordet och så. Låter som om du ställt in nåt konstigt...

Sen förstår jag inte hur du orkar ha så många små partitioner? Blir ju lite knepigt att sprida filerna så att de fylls helt. Visst, går ju fortare att defragmentera, men det kan man ju göra medan man går ifrån datorn ett tag ändå. Tar ju inte precis en hel dag...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Vad tusan har du gjort för att behöva 10 GB systempartition?!? Max 1-1.5 GB används i praktiken av systemet, resten har jag bara för att kunna ha lite filer på skrivbordet och så. Låter som om du ställt in nåt konstigt...

Sen förstår jag inte hur du orkar ha så många små partitioner? Blir ju lite knepigt att sprida filerna så att de fylls helt. Visst, går ju fortare att defragmentera, men det kan man ju göra medan man går ifrån datorn ett tag ändå. Tar ju inte precis en hel dag...

WinXP PRO inte win2000.

Visa signatur

AMD1200|1024MB|Geforce 3 3.8ns 64MB DDR|EPoX 8KTA3+PRO|Win XP PRO SP1|Addtronics 7896A
Nu är det bevisat att svenska folket består av 56,1% totalonanister och idioter. (EMU valet)

Permalänk

Men jag tänker peka "mina dokument", Skrivbordet, Mozilla-cache, temp och loggar till andra enheter, behöver jag verkligen 10 GB till {XP System} då?

Mvh Lukas

Visa signatur

Core2duo E6600, Radeon 5770, 2 gb ram, 2*500 gb hdd + 30 gb ssd, 19" hp L1925, Aureon 7.1, Noise Control låda, jailbreakad iPhone 3g, Excito Bubba|2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silent Assassin

WinXP PRO inte win2000.

Ja jag såg det...? Som sagt...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lukasnoname
Men jag tänker peka "mina dokument", Skrivbordet, Mozilla-cache, temp och loggar till andra enheter, behöver jag verkligen 10 GB till {XP System} då?

Mvh Lukas

Det bör gå med mindre, dock inte för mig och kompisarna sa att den bör vara mer än 6GB..

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux

Ja jag såg det...? Som sagt...

Tro mig, jag önkar att jag hade Win2000... har en men den är på engelska och vad det står vid installation så är den någon 120 dagars test version... bör inte lita på vad man laddar ner idag...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kör XP pro på en 2gb partion och swapen på en annan 2gb partion.Det funkar bra om man inte lägger in en massa musik och bilder i "Mina dokument" ......;)
Mina dokument är på ~500mb och Winmappen på 1,15gb hos mej.

nojman

Visa signatur

nojman

Permalänk
Avstängd

vilket är bäst?
1. ha en swap på typ 2 gb och windows på en annan paritition.
eller
2. ha windows och swappen på samma partition.

Visa signatur

[size="1"] | AMD T-bird 1400 MHz | ABIT KG7-RAID | TwinMos 768 MB PC2100 DDR | Geforce 2 PRO DDR 64 MB | 2x Westen Digital Caviar XL 80 GB | SoundBlaster Live! Player 5.1 | Plextor PlexWriter 24/10/40 | Taisol + 2 chassifläktar | Chieftec TA-10W Scorpio Fulltower | LG 795FT Plus 17" Flat | Windows 2000 professional | Telia ADSL |[/size]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrik Palm
vilket är bäst?
1. ha en swap på typ 2 gb och windows på en annan paritition.
eller
2. ha windows och swappen på samma partition.

Om partitionerna ligger på samma fysiskadisk så _ska_ det inte ha någon betydelse.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"