Permalänk
Medlem

Bygga en kyl

Hej hej,

Jag är på jakt efter en kyl som är nedsänkt i en bänk med öppningen uppåt. Tänk er en vanlig vask i metall som typ har någon sorts kylenhet i botten och/eller på sidorna.

Syftet med kylen är att kyla groggvirke så att man slipper ta ut och in flaskorna hela tiden ur en vanlig kyl. Groggvirket kan då stå framme hela tiden och hålla sig mer eller mindre kylda.

Eftersom jag inte hittat någon liknande kyl när jag googlat tänker jag att jag kan bygga en själv. Själva metallbunken (dvs den "låda" som man sänker ned i bänken) är lätt att göra, men det jag inte vet hur jag skall fixa är kylaren. Någon som har koll på vart jag kan få mer information kring detta eller har tips på vad för prylar jag skall köpa för att kunna bygga det?

Måtten på bunken är typ 0,5x0,5 meter och ca 2-3 dm djup.

Tack på förhand

Permalänk

Hmm svår nöt att knäcka. En kompressor är nog det du måste använda, det är dock svårt att bygga och kostar en del. Peltiers tror jag inte på då de bara är struligt.

Bor du i villa med gräsmatta? Bor du i lägenhet med gratisvatten? Jag har två bra lösningar om något av det stämmer.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Gå till närmaste marina och fråga, i båtar har man exakt det du frågar efter (i kombination med ett lock). Det kommer dock vara dyrt och så måste den kunna gå på 230 vilket inte är allt för vanligt i fritidsbåtar. Absolut en genomförbar ide men tänk på att det måste vara bra kräm i kompressorn för att få en snabb nedkylning.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Glömsk

*Flyttad*

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Hedersmedlem

Sånna finns inom restaurangbranschen, vet dock inte om dom har nått speciellt namn.
Vet inte riktigt vad du är villig att betala, men kolla begagnatmarknaden.

Permalänk
Medlem

Fattigmansversionen är en vask med proppen i som du fyller med is och vatten där groggvirket får ligga.

Verkar enklast tycker jag. Frys in en större mängd is i förväg så kan du hålla det kallt länge. Överkurs är att isolera vasken.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

En peltier skulle kunna fungera om man har två rejärna kylflänsar och ger den lite tid att kyla ner förstårs.. dock så är det väl lite oekonomiskt med tanke på att de drar en del el men något man får offra kanske.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Gillar du metallslöjd kan du ju bygga din behållare av tjocka bitar aluminium, använd minst en cm tjocka bitar. Isolera utvändigt med armaflex. Ställ in skapelsen i frysen och låt den stå tills metallen -18. Sedan tar du ut den, fyller på med vatten och slänger ner din öl i den. Om aluminiummen väger några kilo kommer det ta ett jävla tag innan det blir varmt om du isolerar halva arean.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)

Permalänk
Medlem

eller så köper/får du ett begagnat kylskåp och använder kompressorn där ifrån:)

Permalänk
Medlem

Tack för alla idéer!

Jag skulle vilja ha en stationär sak och vill således inte behöva bära in den i frysen för att den skall bli kall. Det kommer inte fungera i längden då den kommer att användas någon gång i veckan. Vidare skulle en vask fylld med is göra att allt stod väldigt ostadigt och det skulle mest bli en stor röra om jag hade öppnade flaskor och juicer.

En peltier lät intressant, men när jag googlade på det lät det mest som att det fanns till mindre prylar så som processorer m.m. Ni vet ingen som säljer större sådana plattor (pris?)? Att det skulle ta lite tid att kyla spelar ingen roll.

Sen skulle en kompressor m.m. också absolut funka! Men då behöver jag vad jag vet fler komponenter som gör att den förångas och kondenserar. Det blir kanske både dyrt och för mycket jobb.

Permalänk
Medlem

Att bygga sin egen kyl är inte så jävla lätt om man inte har komponterna och kunskapen. Men ja, försök du att ställa in överhettning och underkylning utan alla verktyg. Inte så lätt heller att få tag i köldmedium att fylla i. Du ska dessutom ha i rätt mängd för att systemet ska fungera optimalt. Sen måste du ställa in expansionsventilen korrekt och det kan vara lite knepigt. Visst du kan köra med kapillärrör men då gäller det att du kan löda och löda bra.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk

Antagligen är det enklaste för dig att köpa en kompressorkylare som är avsedd för en cpu och sedan kopplar du den mot din behållare som måste bestå av Al eller Cu.

Om du mot förmodan vill bygga en egen kyl med kompressor så kan du skicka PM till mig så kan jag förklara hur de byggs + vilka gaser du kan använda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Madoor
En peltier lät intressant, men när jag googlade på det lät det mest som att det fanns till mindre prylar så som processorer m.m. Ni vet ingen som säljer större sådana plattor (pris?)? Att det skulle ta lite tid att kyla spelar ingen roll.

En peltier, stort som processor, räcker väldigt bra, gäller bara ha bra kylning på andra sidan. Ju bättre kylning på varma sidan desto kallare blir den andra

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Budget?

Jag tror absolut på att en kompressor blir det smidigaste valet. För ett par tusen får man en riktigt bra.

Det smidigaste är väll förstås en http://www.waeco.com/en/252_482.php Som sägs ska fungerar riktigt bra. Du kan använda den som en frys eller kyl, tar inte mycket ström eller plats och är bara att koppla in. Kostar ganska mycket men det finns billigare varianter.

Som du ser finns det andra modeller som använder sig av peltier element och dessa är bra mycket billigare men tar garanterat längre tid på sig att kyla ner innehållet.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Ett par av dessa tror jag på:
http://www.kjell.com/?item=90358&path=239000000,253500000,256000000
Speciellt med tanke på priset, men också av anledningen att det är mycket lättare att finna plats för dem än kompressorer.
Se dock till att ha en väl tilltagen kylfläns på den varma sidan.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth