Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phz
En sak jag ofta undrar över är varifrån trollen som i denna tråden kommer ifrån. De använder ju uppenbarligen inte Linux (om de inte använder något de tycker är "skit"), men det tar inte många sekunder i vissa trådar innan de dyker upp. Sitter de och lurkar Linux-forumet trots att de inte har något intresse därav? Och isf, varför?

Visst måste inte alla tycka att Linux är fantastiskt, jag bara undrar varför de personer som tycker det är skit hänger i detta forumet likväl. Jag lyssnar inte på Justin Timberlake bara för att säga att jag tycker det är dåligt, och jag hänger inte på eventuella forum i ämnet heller.

Gissar på att de kommer in via "Nytt i forumet" på förstasidan. Så ser de att "Oj, någon som tycker om något jag hatar, nej här måste jag trolla och förstöra stämningen!".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Varför har Pro-linux folket alltid samma argument, "Linux är bäst, problemet är att du inte kan det". Väldigt noobigt argument

En standard är alltid bäst och Windows har redan största delen, då ska det vara standard, bäst för kunderna.

En standard är inte alls bäst, då skulle utvecklingen avta. Angående huruvida man "kan" linux eller inte så är frågan snarare om det skulle vara svårare (vilket det inte är) att lära sig än windows. En nybörjare klarar inte allt in windows heller.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Greve_Peter
linux är och kommer förbli skit.

Varför? I mina ögon är windows och linux som att välja mellan 2 eller 4 processor-kärnor, man väljer efter behov.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Nya X servern + Intel, det fungerar jättebra! Inte!

Det sa jag också tills jag bytte till UXA accellerering i Xorg. Jävlar vilken skillnad det blev. Har inte märkt några stabilitetsproblem heller som det har varit snack om att det skulle vara med UXA accellerering.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Intressant hur en nyhet som visar hur fler väljer att använda linux, och färre windows, på något sätt verkar påvisa hur dåligt det är.

Dom stackars stackars jävlarna som måste ha påtvingats linux.. snyft. det är så synd om dem

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Intressant hur en nyhet som visar hur fler väljer att använda linux, och färre windows, på något sätt verkar påvisa hur dåligt det är.

Dom stackars stackars jävlarna som måste ha påtvingats linux.. snyft. det är så synd om dem

Och detta grundar du på?

Permalänk

asså, linux är fett najs till allt utom datorspel, vilket också är anledningen till att jag personligen kör olika windows grejer på mina machiner, sitter dock på en linuxdist på en av mina servrar(som iofs inte är speciellt mycket i bruk) och det funkar utmärkt till det. har även en kompis som kör dualbot mellan ubuntu och xp, xp vid spel, ubuntu vid allt annat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av synt4x
Det sa jag också tills jag bytte till UXA accellerering i Xorg. Jävlar vilken skillnad det blev. Har inte märkt några stabilitetsproblem heller som det har varit snack om att det skulle vara med UXA accellerering.

Körde UXA jag också, fungerade kanske lite bättre förutom att X frös på random i random antal sekunder.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Nej men problemet är att ni tar för givet att linux är bäst, det är bättre än Windows för att, hmm ja det har ni aldrig sagt, det bara är så enligt er, men varför?

Jag har själv linux men använder inte det men de jag har provat är puppy, xandros, presto och ubuntu och det enda som lever upp till sitt namn är presto, det är snabbt (vilket linux ska vara för att det är väl ert enda argument?).

På min Eee PC har jag provat Puppeee, Xandros och Eeebuntu och alla var sämre än XP, startade långsammare, drog mer batteri och den blev varmare. Det var inte snabbare i själva operativsystemet och sedan fungerade inte några bra spel, och inte heller standardprogram som officepaketet. Sedan kan vi nämna den dumma mapp och disk fördelningen med xorg och x diskar och allt vad det heter. Jag vill ha en, den får ha vilken bokstav som helst och man ska kunna ta sig till rooten utan att irra sig vilse. My two cents.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej men problemet är att ni tar för givet att linux är bäst, det är bättre än Windows för att, hmm ja det har ni aldrig sagt, det bara är så enligt er, men varför?

Sluta generalisera, alla som kör Linux säger inte så. "Ni säger det, ni säger det" är inte direkt lätt att bemöta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har själv linux men använder inte det men de jag har provat är puppy, xandros, presto och ubuntu och det enda som lever upp till sitt namn är presto, det är snabbt (vilket linux ska vara för att det är väl ert enda argument?).

På min Eee PC har jag provat Puppeee, Xandros och Eeebuntu och alla var sämre än XP, startade långsammare, drog mer batteri och den blev varmare. Det var inte snabbare i själva operativsystemet och sedan fungerade inte några bra spel, och inte heller standardprogram som officepaketet. Sedan kan vi nämna den dumma mapp och disk fördelningen med xorg och x diskar och allt vad det heter. Jag vill ha en, den får ha vilken bokstav som helst och man ska kunna ta sig till rooten utan att irra sig vilse. My two cents.

Efter att ha läst det du skrev så kan jag se att vad du vill är att linux ska vara windows. Linux kräver lite mer kunskap än windows vilket du inte verkar ha. Hela poängen med linux är frihet vilket du inte har i windows. Om du vill och om du kan så kan du få linux att starta på 10 sekunder på din Eee PC. Du kan få den att visa ungefärlig batteritid istället för exakt. Windows visar 7 timmar på min Eee PC 901. Men klockan ljuger, batteriet håller inte så länge.

Standardprogram som officepaketet som är designat för windows går att köra igenom wine vilket du förmodligen inte visste. Eller så kör du OpenOffice som är minst lika bra men gratis.

Jag har sagt detta förut och jag säger det igen. Gäller både för windows och linux användare. Det är inte fel på operativsystemen det är fel på den som sitter bakom spakarna.
Jag använder linux på min bärbara. Jag gillar linux för att det är gratis och det levererar vad det lovar. Jag kan ändra och pilla hur mycket jag vill utan några som helst restriktioner.
Windows Vista kör jag på min stationära pågrund av mitt spelande
På min Eee PC så kör jag lite allt möjligt. Testar olika distar osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
En standard är inte alls bäst, då skulle utvecklingen avta. Angående huruvida man "kan" linux eller inte så är frågan snarare om det skulle vara svårare (vilket det inte är) att lära sig än windows. En nybörjare klarar inte allt in windows heller.

I detta fallet anser jag att du har fel. Det är just standarden i Windows som gör att datorutvecklingen på hem-PC fronten blomstrat. Standarden att alla vill anpassa sig till Microsoft Windows är det som drivit prestanda kriget och format kriget framåt. Hade vi haft 50 olika operativsystem till hemmet hade inte lika många små bolag kunnat kriga i de olika marknaderna.
Vi hade kanske haft 23 olika kopplingar till skrivare istället för USB i Windows. Alla tillverkare av någon sort kan idag slåss på lika vilkor om kunderna iom en unifierad platform.

För övrigt är det som en annan sa här. Windows och Linux passar olika människor.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Om något följer standard så är det väl ändå Linux, och den standarden är POSIX (eller ja, Linux följer det för det mesta). Windows följer ingen "standard"...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
I detta fallet anser jag att du har fel. Det är just standarden i Windows som gör att datorutvecklingen på hem-PC fronten blomstrat. Standarden att alla vill anpassa sig till Microsoft Windows är det som drivit prestanda kriget och format kriget framåt. Hade vi haft 50 olika operativsystem till hemmet hade inte lika många små bolag kunnat kriga i de olika marknaderna.
Vi hade kanske haft 23 olika kopplingar till skrivare istället för USB i Windows. Alla tillverkare av någon sort kan idag slåss på lika vilkor om kunderna iom en unifierad platform.

För övrigt är det som en annan sa här. Windows och Linux passar olika människor.

Det du kallar standard kallar jag monopol.

Inget annat operativsystem kan blomstra just pågrund av windows.
Sen blandar du in USB. Det är hårdvara. Hade vi haft fler starka operativsystem så hade det funnits drivrutiner till alla inte bara till windows.

En standard inom hårdvara är bra. Men inte inom mjukvara.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Greve_Peter
linux är och kommer förbli skit.

haha dagens skämt +1

nej men, alla får la ha sin åsikt ;P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Det du kallar standard kallar jag monopol.

Inget annat operativsystem kan blomstra just pågrund av windows.
Sen blandar du in USB. Det är hårdvara. Hade vi haft fler starka operativsystem så hade det funnits drivrutiner till alla inte bara till windows.

En standard inom hårdvara är bra. Men inte inom mjukvara.

Ja det är monopol det Microsoft sysslar med, jag försvarar dom inte. Men om du förnekar faktumet att Microsofts monopol på marknaden har gynnat oss konsumenter iom bredare konkurans bland tillverkare av tillbehör/komponenter så har du fel. Drivrutiner är inte så enkelt som det ser ut. Grafikkort som är spelvärldens stora bry har styrts av att stödja versioner av DirectX. Microsoft även om de legat på ska vi säga 35% av markanden istället för 90% hade inte släpt Direct X fritt till andra platformar kanske utan haft det som sitt triumfkort (som dom har idag). Detta hade klart hämmat spel utveckligen och även grafikkorts kriget självklart.

Det med USB e klart hårdvara, jag menar som ett exempel. Jag är ingen Windows fantast och jag anser personligen att Linux är ett bättre operativsystem. Men att sitta o förneka i fanboy ton att Windows har gjort otroligt mycket för PC marknaden är bara dumstridigt. Det finns klara samband i PC världen.

Windows gör att 3de parts tillverkare möts på samma platform.
Windows har bidragit till den stora spelutvecklingens framtåg vilket i sin tur dragit med mycket av dagens prestanda krig.

*tobier*

Nu menar inte jag dokumenterad standard. Jag menar formen av standard att det ska funka på Microsoft Windows för att vara atraktivt på PC marknaden. Sen har vissa tillverkare klart bonus att det fungerar på Mac OS X eller Linux

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Inaktiv

Det klart att Micrsoft har varit betydelsefullt på inom datorbranschen, absolut. Felet är att dom gör för mycket på sitt eget sätt, stänger ute alla andra. Med andra ord, dom utnyttjar sin dominerande ställning för att se till att andra inte får någon chans.
Säg att tex. DirectX eller iaf Direct3D hade varit öppet. Tror du då att det hade gynnat eller missgynnat marknaden? Den konkurrensen du talar om inom hårdvarubranschen hade existerat även inom mjukvarubranschen.
Nu spretar den ganska mycket, för Microsoft kör på sina egna prylar, open source-världen försöker skapa öppna standarder som alla kan följa. Apple hamnar ju lite utanför också, eftersom Microsoft tvingar alla mjukvarutillverkare att göra specialversioner av sina applikationer, istället för att låta Apple implementera en standard.
Konsumenten hamnar i ett väldigt underläge. Det är väldigt svårt att se alternativen till Windows. Många vet inte att det öht finns mer än Windows och OS X. Jag tycker det är konstigt att så många ser en dator med Windows som ett kraftfullt (standard)verktyg, en Mac som nån form av sticka-ut-lyx-status-pryl som inte allt fungerar på, och Linux (om man ens känner till det) som nån form av leksak där inget funkar, som bara nördar kör och som man måste vara raketforskare för att förstå sig på.
Det ser inte ut så i verkligheten. Men Microsoft gör ett bra jobb med att hålla den synen uppe.

Edit: Ber om ursäkt för det massiva textstycket.

Permalänk
Medlem

Allt beror väl på hur man ser på "gynna marknaden". Hade Microsoft, Linux och Mac haft 33% av marknaden var hade det varit rena rama skämtet. Då skulle man nog nästan bli tvungen att ha en av varje för att det hade varit så stor skilnad innom vissa områden på mjukvaran.

Visst hade vi säkert kanske fått bättre operativsystem, men det är skönt idag att det räcker med windows för att köra i stort sett alla program som behövs.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Allt beror väl på hur man ser på "gynna marknaden". Hade Microsoft, Linux och Mac haft 33% av marknaden var hade det varit rena rama skämtet. Då skulle man nog nästan bli tvungen att ha en av varje för att det hade varit så stor skilnad innom vissa områden på mjukvaran.

Visst hade vi säkert kanske fått bättre operativsystem, men det är skönt idag att det räcker med windows för att köra i stort sett alla program som behövs.

Det hade troligen blivit mindre skillnader. Linux och OS X är tillräckligt lika (klon av Unix altenativt Unix) så det är Windows som skulle fortsätta skilja sig.

Räcker gott med att köra Ubuntu för att köra "i stort sett alla program som behövs" med idag. Om man får ta till Wine eller VM's låter jag vara upp till specifik mjukvara att dömma utifrån.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Hade varit skönt om man tog det så lätt. För min egen del har jag absolut ingen lust att använda någon av Microsoft's produkter, och det behöver jag inte heller, men ibland råkar man ut för småsaker som endast fungerar i Windows och då blir man så otroligt irriterad, och man känner sig fruktansvärt missprioriterad. Även om vi är en minoritet så bör man väl ändå få en rimlig chans, kolla bara hur det är i andra områden. Saker blir kulturskyddade, statligt subventionerade osv. Vissa Linuxanvändare kan inte ens använda internetbank.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Hade varit skönt om man tog det så lätt. För min egen del har jag absolut ingen lust att använda någon av Microsoft's produkter, och det behöver jag inte heller, men ibland råkar man ut för småsaker som endast fungerar i Windows och då blir man så otroligt irriterad, och man känner sig fruktansvärt missprioriterad. Även om vi är en minoritet så bör man väl ändå få en rimlig chans, kolla bara hur det är i andra områden. Saker blir kulturskyddade, statligt subventionerade osv. Vissa Linuxanvändare kan inte ens använda internetbank.

Vi kan faktiskt använda internetbank nu.

bankid.com som min bank använder sig av har en klient som stöds på Ubuntu, 32-bits dock. Inte lyckats få den att fungera 100%igt ännu.

Sista saken som tvingade kvar mig i windows iallafall, i övrigt känns det som att linux (läs Ubuntu) kommit så pass långt att man kan göra så gott som allt där. Windows blir kvar när man känner att man vill leka de spel som inte wine klarar av.

Permalänk
Medlem

Fina fisken! 10% nästa då!

Kom att tänka på en sak, det som håller många borta från Linux är ju deras spelbehov(guiltyyyyyyyyyyyyyyyyyy ). Vad är det nu igen som hindrar att man skulle kunna köra spel i exempelvis VirtualBox?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Fina fisken! 10% nästa då!

Kom att tänka på en sak, det som håller många borta från Linux är ju deras spelbehov(guiltyyyyyyyyyyyyyyyyyy ). Vad är det nu igen som hindrar att man skulle kunna köra spel i exempelvis VirtualBox?

Prestandaförluster, mest grafikrelaterade.

Lite osäker på vad Virtualbox stödjer idag men för något år sedan höll man på och implementerade OGL i Virtualbox. VMWare stödjer DirectX till sina VM's. Experimentellt för något år sedan men kanske stöds fullt ut nu. Bäggedera ska klara av att köra från linux som grund och accelerera OGL och DX beroende på vilket OS som virtualiserats. Minns att spel som Baldurs Gate 2 iallafall gick problemfritt på detta vis för flera år sedan. Har för mig det finns en rejäl tråd om dett på iaf vmwares forum.

Permalänk
Medlem

Använder själv inte Linux och har begränsad erfarenhet av operativssystemet, men jag skulle utan tvekan kunna tänka mig att använda det till säg en netbook och möjligen utvecklingsmiljö. Är det någon som använder Linux på en arbetsstation?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Hur kan man jämföra iPhone eller Java ME med Windows och Linux? Snarare så att de kompletterar varandra. Inte som att jag sitter på en windows dator och du sitter med en iPhone.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Haha! Nej kom igen, vissa kör ju iPhone som sin workstation Well, håller helt med dig. Men dom vill väl mäta alla medel som används för att komma åt deras hemsidor.

Jag vill inte hålla med er där. Precis som jag har eller iaf kan ha olika os på netbook, laptop, htpc och den stationära så har jag ännu ett i iphonen. Sen att jag inte kan välja om jag vill ha linux, windows.. jag gjorde ändå ett val när jag köpte den. Hur ska vi begränsa oss till vad som 'räknas'? Även om en iphone inte är en 'workstation' så går det utmärkt att surfa på den. Precis som att min netbook är begränsad i jämförelse med speldatorn; de kompletterar varandra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EwlSpirit
Jag vill inte hålla med er där. Precis som jag har eller iaf kan ha olika os på netbook, laptop, htpc och den stationära så har jag ännu ett i iphonen. Sen att jag inte kan välja om jag vill ha linux, windows.. jag gjorde ändå ett val när jag köpte den. Hur ska vi begränsa oss till vad som 'räknas'? Även om en iphone inte är en 'workstation' så går det utmärkt att surfa på den. Precis som att min netbook är begränsad i jämförelse med speldatorn; de kompletterar varandra.

Linux, Mac, Linux, etc är konkurrenter. Nintendo Wii är inte en konkurrent. Speciellt då denna tabell inte handlar om spelande. Man måste avgränsa en undersökning annars så kan man dra mycket konstiga slutsatser så som i denna, 0 människor har en Nintendo DS, eller, inte en människa i världen använder OpenBSD.

Man måste specifiera undersökningen till användningen. Till exempel som det står innan tabellen:

"Linux has been successful primarily as a server operating system, but client usage share has not kept pace with server share"

Kanske stämmer men hur räknade de på det? Hur många operativsystem som hade en service igång? Alla?
Att säga att en klient är klient bara för att den har en webbläsare är lite tamt.

Vad man kör för os på sin netbook, laptop, stationära, htpc, server, telefon är intressant om man delar på dem. Hade man tagit in dem i denna undersökning så hade det bara varit en av dem som räknades.

Jag skulle dela på operativsystem för mobil, spelkonsol, dator, handdator, etc.
---

OT:

Varför fick inte jag upp ditt inlägg under "Citat"?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle88
Använder själv inte Linux och har begränsad erfarenhet av operativssystemet, men jag skulle utan tvekan kunna tänka mig att använda det till säg en netbook och möjligen utvecklingsmiljö. Är det någon som använder Linux på en arbetsstation?

Massor. Jag Men jag håller med dig, netbooks är den perfekta datorn för Linux. XP med nLite är ju inget mot valfriheten i Linux!

Permalänk
Hedersmedlem

Problemet med Intels drivrutiner tycks helt bero på sjabbel ifrån Ubuntu teamet; dålig matchning mellan kärna och xorg-server. Jag såg nämligen att Bèranger, på hans hemsida, hade kämpat med detta och när han väl uppgraderade till 2.6.30 så sjudubblades prestandan i glxgears (inte en bra mätare men något måste det peka på).

Den lilla lärdomen av det hela är väl att fler måste lära sig skillnaden mellan Linux generellt och enskilda misstag som görs av någon distribution. Dessutom kommer uppenbarligen den här saken att vara fixad inom kort.

...

Har MS Windows drivit PC utvecklingen framåt? Ja, men i min mening tog det viktiga momentumet slut för några år sedan. I nuläget har Linux utvecklare precis som övriga operativsystemutvecklare tillgång till det nyaste långt före släpp, och deras synpunkter och förslag driver likaså utvecklingen framåt. Att sedan PC-spel lev sitt eget liv på Windows plattformen och drivit viss utveckling framåt har mest av allt att göra med DirectX, en produkt speciellt framtagen för att låsa in en del av marknaden till den egna Windows plattformen. Tyvärr har istället Windows varit en enerverande bromskloss på senare tid, vilken bl a fördröjt 64bit som standard, något som gjort livet surt för övriga när det gäller viss proprietär mjukvara.

...

Hur som är det ganska fascinerande hur Linux blivit riktigt stort, t o m totaldominerande inom vissa segment, när Linus själv aldrig varit intresserad av annat än att koda ett bra operativsystem för PC.

Permalänk

blir OpenGL Mer standard inom 3D-spel så skulle jag nog kunna tänka mig byta till Linux

Permalänk
Medlem

det är ju så som alla speltöntar säger!! det går ju inte o spela! men det gör ju det. http://www.youtube.com/results?search_type=&search_query=cede...
jag har bara ett problem punkbuster!!!

så online är inget kul

Visa signatur